Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Klargjøre garasjegulv for trådløs/induktiv lading?

Startet av geear, fredag 26. april 2019, klokken 13:34

« forrige - neste »

geear

Alltid ute i god tid. Betonggjengen skal støpe gulv på mandag, så slo deg meg om det er noe man kan gjøre for å klargjøre for eventuell trådløs lading, om det så er ti år ned veien? Er det noen som har anelse om hva vi snakker om av materiell? Må noe felles ned i dekket eller er det kun en eller annen "pad" som legges flatt på oppstillingsplassen? I så fall burde mye være gjort med å bare legge klar en 32mm rør midt under biloppstillingsplass? Kan til og med støpe en centimeter eller to over den så lenge jeg vet hvor den er...

Jarv!s

Tror ikke man kan ha et universelt svar nå.. Tror personlig jeg ville ha støpt vanlig gulv nå, og heller fått sagd opp når det om 10 år er satt en "standard".

Jeg er ingen ekspert, men vanskelig å vite med induksjonslading til el bil, og hva leverandører vil ha i form av mål og størrelse på disse når den tid kommer.
Model X 2018
Model 3 LR AWD - Solgt
BMW i3 94ah - Solgt

geear

Kabelen kan fint legges rett på gulvet fra innervegg også (hvor det nå blir lagt opp 32mm rør til vegglader), men det er noe med å få alt skjult da, uten spor etter kutt og istøp.. ;) Alt av elektrisk ellers blir støpt inn, både lys, rør og elpunkt.

cra

Legger du rør trur jeg du har mye mer enn du noen gang vil få bruk for. ;)  Stalltips er å legge en stor bolt e.l. sammen med enden på røret, slik at du kan finne det med en metalldetektor når du har glemt hvor du la det. Gjorde noe tilsvarende da jeg la ned rør for fiber; trakket flat en svenskeboks (ikke pant på dem her jeg bor; ja, jeg er sunnmøring) og la en for ca hver meter så jeg har en sjans seinere.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

geear

Med armeringsnett i støpen blir det nok hyppig utslag på metalldetektoren, men armeringsnettene er kanskje også noe en sunnmøring sparer på? ;)

Joltus

Legg et rør tvers over gulvet og støp igjen. Når du få skjærer ut til eventuelt lade utstyr så får du tilgang til det røret. Koster ingenting og viser ikke.....

Måkemannen

Sitat fra: gr på fredag 26. april 2019, klokken 14:21
Med armeringsnett i støpen blir det nok hyppig utslag på metalldetektoren, men armeringsnettene er kanskje også noe en sunnmøring sparer på? ;)
Kan man egentlig ha armeringsnett i dekket om man senere skal ha induksjonslading? Vil ikke det "kortslutte" feltet?

Sent fra min Moto G (5S) Plus via Tapatalk


cra

Sitat fra: gr på fredag 26. april 2019, klokken 14:21
Men armeringsnettene er kanskje også noe en sunnmøring sparer på? ;)

Vi sparer på alt! ;)

Jeg tenkte ikke på at det gjerne skulle være armering, nei. Da kan evt. en kraftig magnet virke motsatt veg, men som Joltus sier så finner du det jo når du begynner å sage. Armeringsnett er neppe noe problem for induksjonsladere; det skal jo gå oppover, ikke ned i gulvet. I verste fall så har du varme i gulvet når du ikke lader bilen.  :D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

geear

 :laugh:

Hadde egentlig tenkt å legge vannrør som skulle ta seg av varmen, litt bedre sunnmøring i å varme med varmepumpe.  :P

Vil tro induksjon går helt fint med armeringsnett i støpen, for det blir det uansett - vil ikke ha sprekker!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA