AP inkludert også for de som kjøpte uten for 429000kr?

Startet av Chill-mode, søndag 14. april 2019, klokken 21:44

« forrige - neste »

Lynkjapp

Sitat fra: GOS på søndag 21. april 2019, klokken 22:08
Det må jo være en viss forskjell ellers så blir det helt feil for de som har betalt for det som nå et FSD.

Jeg mener det ville være nok forskjell selv om vanlig AP ble praktisk å bruke på trafikkert motorvei. Å skulle slå av og på autosteer for hver eneste forbikjøring gjør autosteer tilnærmet ubrukelig hvis ikke man bare kapitulerer og blir liggende i høyrefeltet på motorvei, i 80 km/h bak en campingvogn... ;)

SitatVær glad for at du fikk det gratis, det gjorde tross alt ikke de som fikk utlevert før 01.03.

Jeg fikk det ikke gratis. Jeg takket nei til 25100,- for å få AP og få bilen litt tidligere. Det er ikke gratis. At andre var mer uheldige med timingen er en annen sak. :)

turfsurf

Sitat fra: Handyman på søndag 21. april 2019, klokken 23:13

Slik oppfører ikke min TM3 versjon 2019.8.4 seg.
Merk at det er forskjell på om man kjører kun med ACC eller AP. På ACC justerer den ikke farten.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Lynkjapp

Sitat fra: turfsurf på mandag 22. april 2019, klokken 07:52
Merk at det er forskjell på om man kjører kun med ACC eller AP. På ACC justerer den ikke farten.

Det gjør den ikke på AP heller, unntatt på tofeltsvei med mange utfordringer for AP (dårlig merking, kryss, skarpe svinger etc). På motorvei, 2+1-vei eller brei tofelts med tydelige linjer så bryr ikke AP seg om fartsgrensene i det hele tatt, unntatt akkurat i det du aktiverer AP.

Dette fikk jeg prøvd sikkert hundre ganger gjennom Sverige i påsken. Kunne for eksempel aktivere AP i 100-sonen på 2+1-vei og så ble det 80 ved et kryss før det ble 100 igjen etterpå. Bilen blåste rett gjennom krysset i 100 km/h selv om AP (indikert med blått ratt for autosteer) var aktivert og fartskiltet på skjermen viste 80.

Men jeg ser at dette kan være utfordrende for systemet. Den dagen det funker bra så vil jo bilen måtte begynne å senke farten før skiltet. Hvis den for eksempel i disse 100-80-100-kryssene først begynner å sette ned farten i det den passerer skiltet så vil den passere selve krysset i litt over 90 og ikke rekke å komme ned i 80 før 100-skiltet på andre siden. Dette fikk jeg nemlig også testet, ved å hoovre med fingeren over fartskiltet på skjermen og trykke på det i samme sekund som det endret seg fra 100 til 80.

Unnskyld hvis jeg høres i overkant negativ ut og tråkker på FSD-fanboysenes tær, men slik vanlig AP funker i dag er det ikke godt nok og jeg ville aldri ha betalt 25100,- for det hvis ikke jeg trodde på at det vil finslipes og få noe mer funksjonalitet etter hvert. Her er det jeg mener er feil/upraktisk og må fikses etter hvert:

1. Bilen ligger for langt til venstre i feltet ved autosteer.
2. Når feltet man ligger i endrer form, f eks ved en påkjøring eller i et kryss så burde bilen holde samme avstand til den linjen som endrer seg minst (f eks venstre linje ved en påkjøring) isteden for umiddelbart å prøve å legge seg i midten.
3. Ved feltskift når man tar igjen en bil så er ACC enten for treg med å øke farten igjen ved fri bane og øker farten rykkvis eller så begynner den til og med å bremse selv om den har fri bane.
4. Samme som punkt 3 men i de tilfellene hvor bilen foran svinger av motorveien og setter ned farten.
5. Autosteer må enten inkludere lanechange eller gå an å skru av på en behageligere måte enn å vriste løs rattet fra AP. Det er greit for føreren, men for passasjerene blir det et ubehagelig og uventet sideveis rykk hver gang man skal skifte felt.
6. ACC burde ta hensyn til fartsgrensene, helst med margin ved fartsenking, slik at skiltet passeres i lovlig hastighet.
7. Bilen bremser for brått i det den trenger å sette ned farten, slik at bakenforliggende biler (eller i verste fall vogntog) risikerer å bli skremt av bremselysene som går på. Dette gjelder enten det er en bil som legger seg inn foran en eller man bare setter ned den programmerte farten på ACC. Å sette ned fra f eks 80 til 60 resulterer i unødvendig hard bremsing og jeg ender ofte opp med å senke farten 5 km/h om gangen eller rett og slett å koble ut ACC og aktivere den igjen når jeg har satt ned farten ved myk motorbremsing.

[edit] Tre punkter til fra trykkertor. Disse kan jeg også skrive under på:
8. Fantombremsing for ting i veien som ikke er der. Selv opplevde jeg det ved forbikjøring av en personbil som lå helt fint i sitt felt. Mulig det var en solrefleks i den bilen som gjorde det.
9. Autosteer er dårlig på å håndtere lange slake svinger slik at det blir sving-rett-sving-rett-sving isteden for en kontinuerlig sving.
10. At man må ut av og inn igjen i autosteer er en sak som burde være mellom fører og bil og unødvendig å annonsere med ding-dong til alle passasjerer (som prøver å høre på lydbok). [/edit]

Noe mer?

ladov

Sitat fra: Lynkjapp på mandag 22. april 2019, klokken 09:34

Det gjør den ikke på AP heller, unntatt på tofeltsvei med mange utfordringer for AP (dårlig merking, kryss, skarpe svinger etc). På motorvei, 2+1-vei eller brei tofelts med tydelige linjer så bryr ikke AP seg om fartsgrensene i det hele tatt, unntatt akkurat i det du aktiverer AP.

Dette fikk jeg prøvd sikkert hundre ganger gjennom Sverige i påsken. Kunne for eksempel aktivere AP i 100-sonen på 2+1-vei og så ble det 80 ved et kryss før det ble 100 igjen etterpå. Bilen blåste rett gjennom krysset i 100 km/h selv om AP (indikert med blått ratt for autosteer) var aktivert og fartskiltet på skjermen viste 80.

Men jeg ser at dette kan være utfordrende for systemet. Den dagen det funker bra så vil jo bilen måtte begynne å senke farten før skiltet. Hvis den for eksempel i disse 100-80-100-kryssene først begynner å sette ned farten i det den passerer skiltet så vil den passere selve krysset i litt over 90 og ikke rekke å komme ned i 80 før 100-skiltet på andre siden. Dette fikk jeg nemlig også testet, ved å hoovre med fingeren over fartskiltet på skjermen og trykke på det i samme sekund som det endret seg fra 100 til 80.

Unnskyld hvis jeg høres i overkant negativ ut og tråkker på FSD-fanboysenes tær, men slik vanlig AP funker i dag er det ikke godt nok og jeg ville aldri ha betalt 25100,- for det hvis ikke jeg trodde på at det vil finslipes og få noe mer funksjonalitet etter hvert. Her er det jeg mener er feil/upraktisk og må fikses etter hvert:

2. Når feltet man ligger i endrer form, f eks ved en påkjøring eller i et kryss så burde bilen holde samme avstand til den linjen som endrer seg minst (f eks venstre linje ved en påkjøring) isteden for umiddelbart å prøve å legge seg i midten.
3. Ved feltskift når man tar igjen en bil så er ACC enten for treg med å øke farten igjen ved fri bane og øker farten rykkvis eller så begynner den til og med å bremse selv om den har fri bane.
4. Samme som punkt 2 men i de tilfellene hvor bilen foran svinger av motorveien og setter ned farten.
5. Autosteer må enten inkludere lanechange eller gå an å skru av på en behageligere måte enn å vriste løs rattet fra AP. Det er greit for føreren, men for passasjerene blir det et ubehagelig og uventet sideveis rykk hver gang man skal skifte felt.
6. ACC burde ta hensyn til fartsgrensene, helst med margin ved fartsenking, slik at skiltet passeres i lovlig hastighet.
7. Bilen bremser for brått i det den trenger å sette ned farten, slik at bakenforliggende biler (eller i verste fall vogntog) risikerer å bli skremt av bremselysene som går på. Dette gjelder enten det er en bil som legger seg inn foran en eller man bare setter ned den programmerte farten på ACC. Å sette ned fra f eks 80 til 60 resulterer i unødvendig hard bremsing og jeg ender ofte opp med å senke farten 5 km/h om gangen eller rett og slett å koble ut ACC og aktivere den igjen når jeg har satt ned farten ved myk motorbremsing.

Noe mer?
Ser ut som du har fått med det meste nå. :)

:+1:
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

trykkertor

Du mangler fantombremsing i tide og utide, og delvis rykkete/kantete autosteer når svingene har ok mengde kurving i seg.
Samt mulighet for å skru av ding-dong lydene som hele tiden kommer inn og ut av autosteer.
Blir jo helt tussete når en må annonsere for alle passasjerer i bilen hver gang fører aktiverer eller deaktiverer autosteer.

Lynkjapp

Sitat fra: trykkertor på mandag 22. april 2019, klokken 09:59
Du mangler fantombremsing i tide og utide, og delvis rykkete/kantete autosteer når svingene har ok mengde kurving i seg.
Samt mulighet for å skru av ding-dong lydene som hele tiden kommer inn og ut av autosteer.
Blir jo helt tussete når en må annonsere for alle passasjerer i bilen hver gang fører aktiverer eller deaktiverer autosteer.

Takker! Har lagt inn disse i listen over. Blir deilig å kunne slette punkter etter hvert som systemet blir bedre. :)

Handyman

Sitat fra: Lynkjapp på mandag 22. april 2019, klokken 09:34

4. Samme som punkt 3 men i de tilfellene hvor bilen foran svinger av motorveien og setter ned farten.

Noe mer?
Samme erfaringer som jeg har. Bortsett fra at jeg ikke har problemet med vingling når jeg vrir rattet ut av autosteer. Mulig det er forskjell på hvor mye kraft som behøves, men når jeg vrir sakte men bestemt merkes ingenting vingling, bare den irriterende "pling-plong"
Slik AP/EAP er nå er det helt klart som beskrevet av Tesla...et beta motorvei-produkt.
Må komme markante forbedringer før de kan slutte å kalle det BETA.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

thorerik

Dere som har fått AP nå, har dere også fått en prøveperiode med FSD Trial?
I så tilfelle, får dere opp ett tilbud om å kjøpe FSD til rabattert pris?

Spør da dette var beskjeden jeg fikk fra support i forrige uke, men enda ikke fått aktivert AP.

Toalmar

Sitat fra: thorerik på torsdag 25. april 2019, klokken 11:20
Dere som har fått AP nå, har dere også fått en prøveperiode med FSD Trial?
I så tilfelle, får dere opp ett tilbud om å kjøpe FSD til rabattert pris?

Spør da dette var beskjeden jeg fikk fra support i forrige uke, men enda ikke fått aktivert AP.
Først og fremst bestilt bil med EAP, men nedgradert til AP når endring i pakkene kom.
Fikk AP sist uke, men ingen info om prøveperiode på FSD Trial, hverken i bil, på melding eller via e-post så langt
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

LeafSwe

Har ni som blivit lovade gratis AP fått det nu?
Jag har inte fått det, 5 veckor sedan leverans.
3P+
3SR+

hobbybonden

Sitat fra: LeafSwe på fredag 03. mai 2019, klokken 21:17
Har ni som blivit lovade gratis AP fått det nu?

Jeg har iallefall ikke, er vel straks 4 uker siden jeg hentet bilen. Har heller ikke fått sms ang at jeg skal få så spent på om jeg må ta kontakt for å mase/krangle eller om det faktisk kommer av seg selv

Toalmar

Sitat fra: hobbybonden på fredag 03. mai 2019, klokken 21:24
Jeg har iallefall ikke, er vel straks 4 uker siden jeg hentet bilen. Har heller ikke fått sms ang at jeg skal få så spent på om jeg må ta kontakt for å mase/krangle eller om det faktisk kommer av seg selv
Kommer ca 4 uker etter du fikk bilen er mitt tips

Sent from my iPhone using Tapatalk
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

S4e

Enig at manuelt filskifte er noe som savnes veldig. Kan gått styre selv, bare en slipper lyder m.m.

Ellers synes jeg Auto steering fungerer mye bedre med Chill.

Uansett - veldig deilig med adaptiv cruise controll. Hadde ikke det med Opel Ampera-e og savnet det veldig. Så billigpakken er helt klart verd "prisen" for meg.
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

thorerik

Har AP blitt lagt til under mine detaljer når du logger deg inn og trykker administrer på minside hos tesla? Merkelig at noen har fått AP, mens andre ikke..

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA