Bråbremsing i autopilot!?

Startet av Nickelilltroll, onsdag 10. april 2019, klokken 19:54

« forrige - neste »

Nickelilltroll

Fler som opplevd detta?

Veret heldig hver gang og ikke hatt noe digert vogntog bak meg når det skjedd.

Kjørte bl a en lang tur i helga der vi bytta litt på sjåfør. Alle opplevde denna ting. Så i løpet av ca 1500km har vi nå varet borte i samme ting cirka 4-5 ganger.

Hendelseforløpet: Kjører med autopilot, på enten 70 el 80-strekkning. Ikke svingete vei, dårlig markering, bruer, andre overheng, motlys el hastighetsendring...kort sagt optimale forhold for EAP. Hver gang det skjer så har vi hatt møte med enten buss el vogntog, ingen av oss ligger tett på midtlinjen. Bilen bråbremser ca 10-15meter før møtespunktet, før og så slippe opp igjen og återoppta autopilot. En skulle tro ap ser noe vi ikke sett men alle var enige hver gang at det ikke var noen farer og bare flaks vi ikke hade mye trafikk rett bak.

Vits å sende in feilmedling el bare en bug fler opplevd?
Model 3 LR -21, hvit, bestilt 20. Okt - 20
Opel Corsa-e,elegance, hvit, bestilt og kansellert.
Model Y, reservert, juni -20, hvit.
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Nickelilltroll

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 10. april 2019, klokken 20:10
Se denne tråden:

https://elbilforum.no/index.php?topic=45472.60

Takk for henvisning. Kvarstår fortsatt spørsmål ingen kan svare på...hvorfor skjer det? Ingen av mine bråbremser har varet med biler forran meg. Heller ikke EN sjanse i verden og følge med el kompensere med å tråkke på accelerasjonspedalen. Er ikke snakk om noe dårligt samspill el sløvhet fra min side her.....Kommer BRÅTT og hardt. Har hatt mange biler med ACC og aldrig opplevd detta.

Detta med at den vil svinge av selv ved avkjøringsramper er og noe oss opplevd i Model 3 men ikke noe og fundere på hva det er, alle ganger for meg har det varet dårlig veimarkering. Bruker bare EAP der jeg er meget kjent(jobbpendler). De få ramper som er følger jeg ekstra med på.

Hade håpet på at desto fler som bruker EAP registrerer inn data til Tesla og de faktiskt får med seg disse bugger og gjør noe med det. Mer er vi sikker på at de faktiskt får med seg detta?

Autopiloten er GULL verdt. Jeg blir ihvertfall mindre sliten av de mange langturer det blir. Er sikker på at den blir bedre og bedre. Er bare litt flaut når man har med seg fossil og liker-ikke-tesla-folk i bilen og detta skjer ;)
Model 3 LR -21, hvit, bestilt 20. Okt - 20
Opel Corsa-e,elegance, hvit, bestilt og kansellert.
Model Y, reservert, juni -20, hvit.
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

Vaduz

Jeg opplevde tidligere det i forbindelse med av og påkjørselsramper der sidekamera oppdager en bil som er på vei inn på motorveien og bråbremser i min S. Også skjedd med skygger fra bro tror jeg. Ikke hatt problemet siste 3mnd. Nå som det nye ved AP har gitt seg litt for meg sitter jeg igjen med hvor ufattelig dårlig den kjører generelt og klarer ikke bruke den med mindre det er to felt motorvei med lite biler og jeg ikke trenger å skifte fil. Særlig bremsing når folk foran skifter felt eller tar av fra motorveien er ekstremt irriterende og potensielt farlig da trafikanter bak ikke vil tenke at noen skal bremse i slike situasjoner. Og hvorfor kan den ikke tillate litt fleksibilitet i avstand til bilen foran? Den bremser og gasser i et kjør, rett og slett elendig og jeg synes synd på alle som kjøpte FSD, det der funker ikke før om lenge, 5-10 år.

Elmaster

En ting jeg tenkte på nå. Radar som sitter foran "ser" ca 170 m foran. Kan hende at i disse tilfeller den "ser" noe foran de bilene som er foran deg og spår at det er nødvendig å bremse for å gjøre seg klar til "henvendelsen" som kan skje...

daktari

Får dere til å registrere "bug report" via talegjenkjenning? Da kan man lese inn en melding og det lastes opp noe data fra bilen, så kan man sende inn epost til service.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

MrBeery

Har opplevd dette er par ganger med Model 3, også mange ganger med i3. i3 bremser og uler da den tydeligvis tror en er i ferd med å kollidere når man møter en lastebil.

Macnus

Hei!

Min første Tesla (Model 3), og forventet at de mestret teknologien, men at bilen kunne ha små feil med tanke på alignment, lakk osv. Men jeg må si jeg er forferdelig skuffet!! Av ALLE bilene jeg har hatt, har jeg ALDRI opplevd nødbrems ut av ingenting, og det skjer nesten hver gang jeg er ute å kjører! Og ja, det er når man møter en bil eller lastebil, men det er for meg ut av ingenting da det er god klaring og ingen fare. En ting er EAP, at denne ikke er helt perfekt, men den takler jo ikke vanlig ACC engang.. I går holdt kona på å krasje på grunn av en plutselig nødbrems, hun skvatt og bilen trykte fullt på bremsen, svigerfar mista det han hadde i hendene og dattera mista mobilen hun leste på, og de ble pissredd.. :-[
Hun nekter nå å bruke cruise control i Model 3, noe jeg forstår godt! Ser flere skriver om det, men dette kan da ikke være normalt? Har hatt biler fra tidlig 2000 som takler dette helt fint! ::)

Videre må den av og til restartes på grunn av diverse bugs, stereoanlegget detter ut osv.
Og regnsensoren er en vits, fungerer betraktelig bedre på min mors Peugeot 207 fra 2007, og det er 12 år siden.. 12 år er fryktelig lenge teknologimessig.. :o

Bilen er forsåvidt uten spesielle "feil", men jeg trodde faktisk Tesla var ledende på software, men nå kjenner jeg at jeg begynner å bli litt irritert..  >:(

Hodetelefoner

Vær glad du ikke har hatt Volvo. Ikke sjelden de brå bremser etc. Spesielt i trange gater.. Blitt sølt litt drikke pga det

RuneW

Sitat fra: Macnus på torsdag 11. april 2019, klokken 08:24
Av ALLE bilene jeg har hatt, har jeg ALDRI opplevd nødbrems ut av ingenting, og det skjer nesten hver gang jeg er ute å kjører! Og ja, det er når man møter en bil eller lastebil, men det er for meg ut av ingenting da det er god klaring og ingen fare. En ting er EAP, at denne ikke er helt perfekt, men den takler jo ikke vanlig ACC engang..

Skjer denne nødbremsingen kun på ACC? Jeg har opplevd et par ganger at den alarm-piper og viser motgående kjøretøy med rødt i displayet med aldri at bilen har bremset pga dette. Begge disse gangene uten bruk av ACC. Med ACC tror jeg ikke jeg har opplevd problemer med møtende trafikk. Men så bruker jeg kun ACC på gode, oversiktelige veier også. Føler ikke behovet for å utfordre systemet.

TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

ok67

Har oppleved nødbremsing med ACC når eg skulle køyre forbi ein syklist på vanleg 2-felt landeveg. Også opplevd nødbremsing (på same vegen) når eg møtte ein fotgjengar som eg svinga godt utom.

Ein ting som eg heller ikkje er heilt fornøgd med et at bilen automatisk set farten til innstilt fart (f.eks. fartsgrense pluss 10 om det er det eg har stilt inn systemet) ved aktivering. Hadde vore meir naturleg at den bruka den farten eg faktisk har når den blir aktivert.
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

Macnus

Sitat fra: Hodetelefoner på torsdag 11. april 2019, klokken 08:33
Vær glad du ikke har hatt Volvo. Ikke sjelden de brå bremser etc. Spesielt i trange gater.. Blitt sølt litt drikke pga det

navyelsen

Sitat fra: Vaduz på onsdag 10. april 2019, klokken 20:49
Også skjedd med skygger fra bro tror jeg.

Jeg tenkte også på dette med skygger...
Hvor står sola når nevnte bråbremsing skjer? Hvis sola kommer fra venstre vil den kaste skygge fra møtende trafikk over i ditt kjørefelt. Spesielt store kjøretøy som busser og vogntog kaster stor skygge. Kan det tenkes at kameraene oppfatter skyggen i veibanen som en hindring?
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

RuneW

Sitat fra: navyelsen på torsdag 11. april 2019, klokken 09:17
Kan det tenkes at kameraene oppfatter skyggen i veibanen som en hindring?

Det kan selvsagt tenkes, men tror systemet er mer robust enn som så. Det er nok noen "border cases" som setter noe ut av spill.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Macnus

Sitat fra: navyelsen på torsdag 11. april 2019, klokken 09:17
Sitat fra: Vaduz på onsdag 10. april 2019, klokken 20:49
Også skjedd med skygger fra bro tror jeg.

Jeg tenkte også på dette med skygger...
Hvor står sola når nevnte bråbremsing skjer? Hvis sola kommer fra venstre vil den kaste skygge fra møtende trafikk over i ditt kjørefelt. Spesielt store kjøretøy som busser og vogntog kaster stor skygge. Kan det tenkes at kameraene oppfatter skyggen i veibanen som en hindring?

Kan da vel ikke basere seg på skygger? Ett flatt to dimensjonalt parti uten sol, så skal den bråbremse? Den bruker vel radar også? ???

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA