Bråbremsing i autopilot!?

Startet av Nickelilltroll, onsdag 10. april 2019, klokken 19:54

« forrige - neste »

torgat

Jeg har også opplevd kraftig oppbremsing mange ganger uten tilsynelatende grunn.
Har lagt merke til at dette har skjedd i forbindelse med en kryssende vei, der jeg kjørte under en bro. Hadde Autopiloten på 85, men plutselig ble den satt til 40. Virker som om den plukker opp fartsgrensen på den kryssende veien.

Handyman

Sitat fra: DagfinnN på torsdag 11. april 2019, klokken 11:39
Sitat fra: Handyman på torsdag 11. april 2019, klokken 10:39
Antar at du er ironisk.
Hvis ikke, synes jeg det er et flåsete svar. Løsningen ikke enkel hvis du liker resten av bilen godt. Det finnes jo ikke mange alternativer.
Ja - ironisk, men kun delvis.
TACC fixes nok i en fremtidig oppgradering. Bare å være tålmodig og ikke irritere seg. Og ja - Tesla er langt foran de fleste teknologisk. Men de eksperimenterer en del. Det er en del av pakka. Du må like dette, eller så kan du ikke ha Tesla. Det mener jeg. Kommer ingen vei med å irritere seg selv og andre.
Regnsensor via kamera vil nok Tesla spare mange, mange millioner på i forhold til å ha dedikert regnsensor. Finn ut hva en regnsensor koster + arbeidet med å montere den og gange det opp mot 1 million biler i året så forstår du det. Kamera har de jo der så dette koster intet bortsett fra utvikling. De er nok lite i forhold.  De hadde dedikert regnsensor fram til ca 2016. Det er ikke perfekt nå, men det kommer nok. Og i motsetning til dedikert så kan regnsensor via kamera endres ved OTA
Da er vi enige, også om regnsensor.
Alle som bruker AP/EAP/FSD er jo faktisk betatestere. Det tror jeg mange glemmer. Og man må like å være betastester, det passer ikke for alla.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Handyman

Sitat fra: RuneW på torsdag 11. april 2019, klokken 12:17
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 11. april 2019, klokken 11:32
I påkjøringsfeltene slenger den til venstre osv.

Mener du til høyre, eller bruker du faktisk AP til å kjøre inn på E6?
Jeg bruker EAP til påkjøring og det fungerer ikke alltid like bra. Legger seg inn i kjørefeltet helt på slutten av akselerasjonsfeltet og skjener nesten over i nabofeltet når den "hiver seg inn" Den tror tydeligvis at den er på vanlig vei.

RuneW

Sitat fra: Handyman på torsdag 11. april 2019, klokken 14:18
Jeg bruker EAP til påkjøring og det fungerer ikke alltid like bra. Legger seg inn i kjørefeltet helt på slutten av akselerasjonsfeltet og skjener nesten over i nabofeltet når den "hiver seg inn" Den tror tydeligvis at den er på vanlig vei.

Det er litt underlig all den tid vi ser så mange videoer fra statene der dette tilsynelatende fungerer nær perfekt. Jeg får meg liksom ikke til å tro at disse youtuberene cherrypicker de få gangene det fungerer bra.

Våre påkjøringsfelt må være noe annerledes enn de i statene. Hadde dette bare handlet om TM3, så hadde jeg forklart det med lite data, men det har trillet km med TMS/TMX på norske veier.

Tar dere som bruker EAP til påkjøring sjansen på å gjennomføre dette med trafikk som kommer bakfra, eller gjør dere dette bare ved klar bane?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Handyman

Det er forskjeller i Firmware på biler i USA og i Europa. Færre restriksjoner i USA.
I tett trafikk skal det noe til å få det til å gli lett.

RuneW

Sitat fra: Handyman på torsdag 11. april 2019, klokken 14:58
Det er forskjeller i Firmware på biler i USA og i Europa. Færre restriksjoner i USA.
I tett trafikk skal det noe til å få det til å gli lett.

Jeg ser ikke helt hvordan mangel på restriksjoner skal gjøre forskjellen på ting som f.eks. påkjøring til motorvei. I "vårt" tilfelle gjør jo i så fall restriksjonene bilen mer utrygg?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

jkirkebo

Sitat fra: RuneW på torsdag 11. april 2019, klokken 14:25
Sitat fra: Handyman på torsdag 11. april 2019, klokken 14:18

Det er litt underlig all den tid vi ser så mange videoer fra statene der dette tilsynelatende fungerer nær perfekt. Jeg får meg liksom ikke til å tro at disse youtuberene cherrypicker de få gangene det fungerer bra.

Våre påkjøringsfelt må være noe annerledes enn de i statene. Hadde dette bare handlet om TM3, så hadde jeg forklart det med lite data, men det har trillet km med TMS/TMX på norske veier.

Tar dere som bruker EAP til påkjøring sjansen på å gjennomføre dette med trafikk som kommer bakfra, eller gjør dere dette bare ved klar bane?

Ja, våre påkjøringsfelt er annerledes. Hos oss slutter feltmarkeringen mellom høyre felt og påkjøringsfeltet der flettingen skal begynne. Man trenger ikke å dra lengre til Sverige for å bli kvitt dette problemet, der er det markering mellom høyre felt og påkjøringsfeltet hele veien. Problem solved. Men jeg vil tro det er enklere for Tesla å fikse dette i software enn det er for Vegvesenet å markere om alle påkjøringsfeltene ;)
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Autowinder

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 11. april 2019, klokken 15:12

Ja, våre påkjøringsfelt er annerledes. Hos oss slutter feltmarkeringen mellom høyre felt og påkjøringsfeltet der flettingen skal begynne. Man trenger ikke å dra lengre til Sverige for å bli kvitt dette problemet, der er det markering mellom høyre felt og påkjøringsfeltet hele veien. Problem solved. Men jeg vil tro det er enklere for Tesla å fikse dette i software enn det er for Vegvesenet å markere om alle påkjøringsfeltene ;)
Og tenk så mye penger det er å spare på "maling" for Vegvesenet både i anleggsfasen og på vedlikehold? ;D
TMY 2025 LR AWD • BMW i3 2022 120ah FC

TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL INNLEVERING, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

P85D

Prøvde å sette bilen i chill mode og slo av collision detection. Cruise på autopilot ble mye roligere. Den bremser av og til litt, men så langt ingen bråbrems som tidligere  :+1:
MODEL 3 DUAL MOTOR
MODEL S P85DL

fjongfasong

Betaversjoner og ansvarsfraskrivelse er forsåvidt noe jeg har akseptert og mye av grunnen at man har gått for "full pakke"
Synes det er gøyalt å følge med på hvilke valg bilen tar og forsøke å sette meg inn i hvordan den tenker og analyserer trafikkbildet, men som folk beskriver og hva jeg opplever så skaper det noe vanvittig uro i trafikken med plutselige oppbremsinger ute av det blå..

Så funksjoner som i utgangspunktet skal la deg slappe noe mere av, gjør heller det stikk motsatte.
Det er sjeldent jeg er mer "på" enn når EAP er aktivert, det er rett og slett ubrukelig.

Håper, og regner med Tesla er klar over dette..

Larsebass

Jeg bruker AP hver eneste dag. Hos meg er det kun noe fantombremsing ved oppoverbakke inn i sola og et par steder på E6 med bro over veien.

Det at bilen trekker inn ved påkjøringsramper kan nok lett forklares med en «defensiv» oppførsel hvor bilen for enhver pris vil søke å unngå at du utilsiktet går over i annet kjørefelt. Da er det tryggest å trekke mot høyre ved å vekte høyre kant av feltet høyere enn venstre.

Hvis våre motorveier hadde vært mer som i USA hvor du gjerne har 4 felt med 1-2 for avkjøring så ville det nok vært mer naturlig å trekke mot høyre også.

Altså: En del oppførsel kan nok forklares med at modellen velger det tryggeste: Redusere fart og holde fil. Hvis fil utvider seg, hold til høyre.
Tesla X75D.

Handyman

Sitat fra: Larsebass på lørdag 13. april 2019, klokken 02:04
Det at bilen trekker inn ved påkjøringsramper kan nok lett forklares med en «defensiv» oppførsel hvor bilen for enhver pris vil søke å unngå at du utilsiktet går over i annet kjørefelt. Da er det tryggest å trekke mot høyre ved å vekte høyre kant av feltet høyere enn venstre.
Altså: En del oppførsel kan nok forklares med at modellen velger det tryggeste: Redusere fart og holde fil. Hvis fil utvider seg, hold til høyre.
Hadde vært enig bortsett fra at min bil ofte legger seg ut mot gul-linja i høyrekurver. Den velger også ofte å ligge nærmere nabofila på motorvei. Så jeg ser ingen konsekvente valg. Hadde en ny S i noen dager og den kjørte bedre på AP enn min TM3. TM3 virker mer "nervøs".

RuneW

Jeg også synes bilen ligger for nærme nabo-feltet på 4-felts vei, men jeg tror den ligger akkurat på midten, mens jeg foretrekker å ligge litt vekk fra nabofeltet.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Amoss

Bare ett spørsmål her til dere som opplever dette, bare for å få helt klarhet i når/hvordan dette skjer. Skjer slik automatisk bråbrems tilsynelatende uten noen påviselig årsak:
1. Selv om man ikke har tilvalget "AP"?
2. Når som helst så lenge man har tilvalget "AP"?
3. Kun når "AP" i en eller annen form (ACC og opp) er aktivisert?

Jeg spør om dette nå i forbindelse med at "AP" nå er standard. Hadde forlengst (lenge før dette kom opp) konkludert med at jeg absolutt ikke ville bestille noen form for "AP", men nå ser det ikke ut som om jeg har noe valg. Men dersom fasit er "3" fra lista over, så greit nok, det er jo bare å ikke bruke funksjonen (kjip å betale for den da, men men...). Er fasit "2" må jeg slåss med nebb og klør for å få deaktivert denne funksjonen før bestilling, og er fasit "1" så må jeg i alle fall revurdere om dette er bilen for meg likevel.

Når jeg kjører er det JEG som kjører, ikke noen form for AI, og slik ønsker jeg å la det forbli frem til jeg kan ta meg noen glass på "byen", så lovlig kunne sette meg i baksetet og si "Kjør meg hjem!" og ta meg en blund på veien.

... og nei, er ikke interessert i en lengre debatt om hva jeg selv ønsker å velge her, er kun ute etter fakta til å basere mine videre valg på.
Model S 85D

Handyman

Jeg har EAP og merker bare bremsing når jeg har aktivert Autosteer eller NOA.
Kan ikke huske at det har kommet når jeg kjører manuelt.
Har dog opplevd et par ganger at bremsene er i ferd med å aktiveres ("ABS-skrangling") dersom bilen tror at jeg holder på å kollidere. Typisk om kjører inn i rundkjøring litt tidlig idet en bil passerer på tvers foran meg.
Dette har etter min oppfatning ingenting med fantombremsing å gjøre, men riktig trigging av en nødfunksjon.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA