Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Felles brikke for hurtiglading?

Startet av Amigo1965, lørdag 07. oktober 2023, klokken 06:36

« forrige - neste »

Amigo1965

Hei, skal kjøre fra Trheim til Krsand med 2019 BMW i3 120Ah. Er noen år siden jeg hurtigladet, da var det ikke lett å orientere seg. Finnes det én felles brikke for "alle" hurtigladere nå? Hva med Tesla-ladere, er det et eget opplegg? Og finnes det noen oppdatert prisoversikt for hurtigladere, tilsvarende Drivstoff-appen?

Ingeniøren

#1
Om du er medlem av Elbilforeningen har du den blå ladeklubb brikken. Selv bruker jeg den vanlige og har lastet ned app'n til de fleste leverandørene og registrert brikken og betalingskort der. Gi deg en time så er du i mål med dette og klar for turen uansett hvordan den går. Du kan vel og lade på Tesla, men også der må du registrere deg. Elton er vel og en samle app.

Ser det begynner å komme automatisk lading hos noen, slik Tesla har, og det kommer og kort terminaler her og der, men fortsatt noen år fram for et enklere system, og du skulle vel reise snart  :)

Jeg har følgende app'er: Bilkraft, Circle K, Fortum/Recharge, Mer, Kople, Elton, Ionity + ElbiAppen og Ladeklubben samt ABRP - så har du noe å gå ut fra. Fordelen med app'n er at de kan navigere deg den siste biten frem til laderne som kan ligge på de underligste steder. Der hjelper ikke kortterminal deg stort...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

vinterdekk

#2
Det finnes ikke en roaming løsning som fungerer overalt, men det er mange alternativer som lar deg reise/lade over hele Norge og mer.

Har Elbilforeningens «blå» Ladeklubb-brikke og bruker bare den når jeg først har det.

Men Northe er ett bra alternativ (til Ladeklubb, og er) uten måneds abonnement og er med ladekort. Det er valgfritt om du vil abonnere for å få rabatt på Ionity eller betale vanlig drop in pris hos dem. Northe virker jevnt over ok priset og kan være rimeligere priset i Sverige/Finland enn Ladeklubben. Men til gjengjeld har Ladeklubben greie avtaler med noen sentrale ladenettverk i Norge.

Om man trenger noe kjapt uten å vente på brikke kan man alternativt bruke Elton. Da starter man ladingen fra mobilen men appen er til gjengjeld bra. Elton lar deg også lade hos Circle K (noe de andre ikke kan).

Er ikke så ofte jeg hurtiglader men Tesla-appen er fin, rimelig lading er det også med drop-in pris og Tesla-ladere er godt utbygget.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

RJK

For denne strekningen trenger du ikke gjøre det komplisert, om du ikke må pga kortrekkeviddebil, og gjerne med ChaDeMo-ladende elbil.

Har bilen CCS ladeport, så er det bare å navigere fra den ene Tesla SuC'en til den neste, frem til du er ankommet bestemmelsesstedet. Billigste operatøren uansett om du kjører Tesla eller noe annet.

Her kan du bruke bilens egen navigatør, og legg gjerne inn 2 eller tre alternativer, om du er usikker på hvor langt du rekker før du føler du må lade.

Den første er for der forbruket blir høyere enn du beregner, neste den du når med mer normalt bruk, men grei margin, og ev den siste som kan kalles "optimisten, da den er den du rekker med liten margin.

Eller les deg opp om ladestedene du vurderer å bruke, gjerne via google/google maps, for å se hva slags fasiliteter som finnes der, om du er nøysom på det.

Og det gjelder uavhengig av om du som ikke-Tesla-bilist lar være å inngå avtale, som du likevel kan gjøre en måned om gangen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: Amigo1965 på lørdag 07. oktober 2023, klokken 06:36Hei, skal kjøre fra Trheim til Krsand med 2019 BMW i3 120Ah. Er noen år siden jeg hurtigladet, da var det ikke lett å orientere seg. Finnes det én felles brikke for "alle" hurtigladere nå? Hva med Tesla-ladere, er det et eget opplegg? Og finnes det noen oppdatert prisoversikt for hurtigladere, tilsvarende Drivstoff-appen?
Siden du har BMW kan du registrere deg hos BMW Charging (https://bmw-public-charging.com/web/nb/bmw-no). Da får du tilgang til de fleste ladenettverk her i landet. Dette vil jeg hatt som backup.

Så ville jeg bare tegnet ett abonnement for en måned hos Tesla og kjørt på de sine ladestasjoner.

Da har du to tilbydere, den største og stort sett billigste, og alle de andre som backup.

Kjørte 5000km i Norge, Finland og Sverige i sommer med disse to mulighetene.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

#5
Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 07. oktober 2023, klokken 08:30Om du er medlem av Elbilforeningen har du den blå ladeklubb brikken. Selv bruker jeg den vanlige og har lastet ned app'n til de fleste leverandørene og registrert brikken og betalingskort der. Gi deg en time så er du i mål med dette og klar for turen uansett hvordan den går. Du kan vel og lade på Tesla, men også der må du registrere deg. Elton er vel og en samle app.

Ser det begynner å komme automatisk lading hos noen, slik Tesla har, og det kommer og kort terminaler her og der, men fortsatt noen år fram for et enklere system, og du skulle vel reise snart  :)

Jeg har følgende app'er: Bilkraft, Circle K, Fortum/Recharge, Mer, Kople, Elton, Ionity + ElbiAppen og Ladeklubben samt ABRP - så har du noe å gå ut fra. Fordelen med app'n er at de kan navigere deg den siste biten frem til laderne som kan ligge på de underligste steder. Der hjelper ikke kortterminal deg stort...
Btw, prisoversikt, dog ikke hensyntatt div. avtaler som BMW Charging:

https://elbil.no/dette-koster-hurtiglading/

Ellers finner du "dine", oppdaterte priser rett i appen til den/de ladeoperatørene du har, for nøyaktig den stasjonen du tenker å lade hos, og som du er registrert hos.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Orbit

#6
Med BMW, anbefaler jeg (som turfsurf) at du skaffer deg en BMW Charging. Flex-avtalen er uten abonnementskostnad, og dekker veldig mange ladere på samme app/ladebrikke(kort)/faktura - men ikke alle. Tesla og CK sine er f.eks. ikke med. Med ca 4000 CCS-ladere tilgjengelig i Norge med BMW Charging har du mange alternativer for ladestopp: https://bmw-public-charging.com/web/bmw-no/map

Når du (tidvis) kjører mye, kan du kjøpe tilleggspakken Ionity plus på månedsbasis (39 kr/mnd) som gir deg Ionity-lading til 2,50 kr/kWh, som er lavere månedspris og strømpris enn Tesla. Ionity er ikke like godt utbygd, men det bør gå greit også med en i3 120 Ah (og du har massevis av alternativer for å toppe opp hos andre om nødvendig med BMW-avtalen): https://abetterrouteplanner.com/?plan_uuid=4234e81c-8f25-480e-8643-bc013cbe6d35
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA