Dekkanbefalinger fra Megahjul

Startet av LJ72, man 08. apr 2019, kl. 17:55

« forrige - neste »

Cowboystrekk

Jeg ville ikke hørt på hva Megahjul sier. Les heller uavhengige tester. De såkalt fantastiske piggfrie Nereus-dekkene deres har jeg hørt flere som klager på på is. De skulle visstnok ha lavere forbruk enn både Nokian R2 og ContiVikingContact 6, men da Bjørn testa var forbruket på Nokian R2 lavest (de har rullemotstand B), Conti (C på rullemotstand) og Nokian pigg (rullemotstand ikke oppgitt) la seg litt over R2 på forbruk og Nereus (rullemotstand E) hadde klart høyest forbruk. Megahjul visste tideligvis mer enn hva Nereus visste selv, men da Bjørn testa var det merkelig nok svært godt samsvar mellom oppgitt forbruk og reelt forbruk. I Danmark, Tyskland, Frankrike etc vil nok kontinentale dekk være et bedre valg for mange enn nordiske dekk\piggdekk, men i Norge, Sverige, Finland etc går jeg personlig kun for pigg eller nordiske piggfridekk fra Continental, Nokian eller andre kjente merker og leser tester før jeg velger :)

Personlig ville jeg aldri kjørt på bane med billige kontinentale vinterdekk slik Bjørn gjorde. Når det kommer til sommerdekk finnes det flere rimelige dekk som er helt ok, Landsail LS588 gjorde det faktisk ganske bra i NAF-sin test, men premiumdekkene gjorde det litt bedre på det meste enn dem. Når det gjelder vinterdekk viser test etter test at det er de kjente merkene som vinner på snø og spesielt is. Som jeg sa til min svigerfar som alltid kjøper brukte drittbiler til 20-30k og må bytte dem annenhvert år etter masse reparasjoner: Det er 2 ting til bil du ikke bør spare penger på når du først har kjøpt bilen: Vinterdekk og barnestoler. Kjøp de som er bra, ikke gamble med sikkerheten.

Link til fjorårets vinterdekktest:
https://www.motor.no/artikler/2018/september/slik-rangeres-dekkene-ulik-foreforhold/
Se på tabellen for iskjøring: På plass 7 og 8 av totalt 8 ligger de 2 billigdekkene med pigg. På piggfritesten ligger billigdekkene på 4(6 plass på bremsing) og 8. År etter år viser dekktestene det samme. De som gjør det best der det trengs mest (is) er generelt Continental og Nokian, mens Michelin, Bridgestone og Goodyear ofte gjør det bra, men sjelden havner på topp.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Thomas Parsli

Sitat fra: Cowboystrekk på tir 09. apr 2019, kl. 09:20
Det er 2 ting til bil du ikke bør spare penger på når du først har kjøpt bilen: Vinterdekk og barnestoler. Kjøp de som er bra, ikke gamble med sikkerheten.

Amen!

Og bytt heller ut dekkene litt for tidlig enn litt for sent; slitte vinterdekk sitter dårlig på is, mens slitte sommerdekk drenerer vann dårlig.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Klykken

Sitat fra: Cowboystrekk på tir 09. apr 2019, kl. 09:20
Det er 2 ting til bil du ikke bør spare penger på når du først har kjøpt bilen: Vinterdekk og barnestoler. Kjøp de som er bra, ikke gamble med sikkerheten.
Visdomsord alle burde følge.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

Kramzz

Når det blir riktig ille, som med de Gripmax-dekkene, vil nok noen og enhver reagere, men sånn ellers så blir dette ganske subjektivt. Og naturligvis kan det skille ganske mye på biltype, profil osv.

Eksempelvis er det flere som anbefaler Landsail LS588 på TMX og sier det er knallgode, billige alternativ. Jeg bytta de da utslitte 235/45-17 Michelin Primacy HP-dekkene mine på E-klassen med slike Landsail-dekk i fjor, og makan til dritt. Vinglende, vaggende og en helt elendig retningsstabilitet i fart. Har aldri før vært redd i 90 med vogna bak, men dette var ille.
[/quote]

Har kjørt Gripmax Statuspro 2 vintre no. Har ikke prøvd andre dekk på vinter
Men har bedre grep med disse enn jeg har hatt på noen annen bil fra tidligere. Det sier vell mye om hvor god bilen er på glatten siden jeg med min kjørestil har klart meg fint med disse :+1:
Dolphin grey Model s P85 2013
Svart E-Golf 2015
Grå Skoda Enyaq IV80 2021
Model 3 reservert 12.06.2017-kansellert
Svart Nissan Leaf Tekna 40KW 2022
Svart Tesla Model Y Dual motor 2023
Hvit model 3 Highland std Rwd 2025 (Reservert)

pberg

Jeg flirer når jeg ser folk med millionbiler som kommer på Linglong-dekk (eller hva de nå heter). Beste måten å ødelegge en god bil på. Typisk er også SUVer med "helårsdekk" som Bambi på isen vinterstid.

Et lite unntak for gamle amerikanere på Cooper-dekk. De kan du i hvert fall generer mye dekkrøyk av lenge før de er oppbrukt.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

Cowboystrekk

Sitat fra: pberg på tir 09. apr 2019, kl. 11:12
Jeg flirer når jeg ser folk med millionbiler som kommer på Linglong-dekk (eller hva de nå heter). Beste måten å ødelegge en god bil på. Typisk er også SUVer med "helårsdekk" som Bambi på isen vinterstid.

Et lite unntak for gamle amerikanere på Cooper-dekk. De kan du i hvert fall generer mye dekkrøyk av lenge før de er oppbrukt.
Model S RWD ble jo levert med Goodyear RS-A2 de første årene, skikkelig billigdekk (bra merke, men i det laveste sjiktet til Goodyear) med dårlige specs foruten god slitestyrke. Ting har blitt vesentlig bedre nå heldigvis :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA