Dekkanbefalinger fra Megahjul

Startet av LJ72, man 08. apr 2019, kl. 17:55

« forrige - neste »

LJ72

Jeg er dansker så jeg håber I bærer over med min mærkelige stavning :-)

Jeg synes at Megahjuls beskrivelse af EU's mærkning og deres egen målemetode virker ret overbevisende:
https://www.megahjul.com/nb/content/eu-merking-av-dekk

Er der nogen der har erfaringer fra med om de konkrete billige dæk som Megahjul anbefaler (Winrun og Nexen) faktisk er gode - støjsvage og med lav rullemodstand? Eller er det bare fordi de tjener ekstra på dem de anbefaler?

Det ville jo være fantastisk med et godt og billigt dæk.

gigafactory

Hva er det som er overbevisende med en 1,5 km forbrukstest lest ut fra en kjørecomputer?

GL1

Sitat fra: LJ72 på man 08. apr 2019, kl. 17:55
Jeg er dansker så jeg håber I bærer over med min mærkelige stavning :-)

Jeg synes at Megahjuls beskrivelse af EU's mærkning og deres egen målemetode virker ret overbevisende:
https://www.megahjul.com/nb/content/eu-merking-av-dekk

Er der nogen der har erfaringer fra med om de konkrete billige dæk som Megahjul anbefaler (Winrun og Nexen) faktisk er gode - støjsvage og med lav rullemodstand? Eller er det bare fordi de tjener ekstra på dem de anbefaler?

Det ville jo være fantastisk med et godt og billigt dæk.

Personlig hadde jeg gått for noe kjent a la Continental/Nokian, disse pleier vel å score høyt i tester også.

Dyrere, ja. Men så er det kun disse 4 "håndflater" som sikrer deg et godt grep mot underlaget
2019 TM3 AWDLR (FSD??)

Rolf Gjerdsjø

«Godt og billig» er stort sett bare en utopi når det gjelder dekk, og det er svært få av billigdekkene som oppnår noe som helst i seriøse dekktester. Legg så på at selv om de er OK minus når de er nye, vil de ofte eldes mye fortere, med ganske raskt forverrede egenskaper.

Dette handler om sikkerhet både for deg selv og andre. Du må ikke nødvendigvis velge Goodyear eller Nokian, men hold der i det minste til de noenlunde anerkjente merkene.
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

LJ72

Jeg kender godt alle de argumenter. Jeg har alle dage selv kørt på premium dæk - og har siddet og læst tests og har købt testvindere. Men med en elbil vil jeg klart kigge lidt mere på rullemodstand og støj - og derfor kunne eksempelvis Nexen dækket måske godt være interessant.
Jeg synes det giver mening at den nordiske asfalt ikke nødvendigvis giver samme resultater som det en testprotokol viser - derfor var jeg interesseret i at høre om nogle havde konkrete erfaringer.

4Matic Fanatic

Hvis du føler for å se real life hvordan slik billigskit oppfører seg på snøføre kan du se filmen av Bjørn Nyland i Finland forleden...

https://www.youtube.com/watch?v=Au7MY-fls3c
mvh, Arne :)

2019 Jaguar I-Pace EV400  |  2013 Mercedes-Benz CLS 350 CDI 4Matic SB SELGES 

olavxxx

R3, CVC7 eller X-ice3 ville jeg tatt.

LJ72

Bjørn var ikke glad for de Gripmax dæk. Men han har jo faktisk udtalt sig positivt om Winrun:

https://www.youtube.com/watch?v=CFhkF2vAaSQ&t=

OlaM

Du har sikkert sett Teslabjørns videoer? Han har snakket en del om billige dekk:
https://www.youtube.com/watch?v=CFhkF2vAaSQ

Disse dekkmerkingene er nok veldig upresise, men det er nok også slik du sier at Megahjul antagelig har større marginer på kinesiske dekk og har en ekstra interesse i å selge dem. De har også sin egen spekulative pseudo-merking med HIGH NOISE, SHORT LIFE osv på premiumdekk, som kun er ren markedsføring for å dra deg i retning av de billige dekkene. Jeg ville likevel ikke nølt med å prøve et sett sommerdekk fra Winrun, Nereus e.l. Du får nok ikke noen helt perfekte svar før du prøver selv.  :)
'21 3LR

4Matic Fanatic

Dekk og opplevelsen av disse har jeg liten tro på at en enkeltperson kan gjøre en direkte sammenligning som kommer i nærheten av de store sommer/vinterdekktestene som gjøres hver vår og høst, hvor en drøss med personer kjører en biltype med forskjellige dekk etter hverandre. Dekk som kommer ut i toppen der er nok blant det beste du kan kjøpe når det kommer til veigrep, men nødvendigvis ikke på kost/slitasje/levetid..

Når det blir riktig ille, som med de Gripmax-dekkene, vil nok noen og enhver reagere, men sånn ellers så blir dette ganske subjektivt. Og naturligvis kan det skille ganske mye på biltype, profil osv.

Eksempelvis er det flere som anbefaler Landsail LS588 på TMX og sier det er knallgode, billige alternativ. Jeg bytta de da utslitte 235/45-17 Michelin Primacy HP-dekkene mine på E-klassen med slike Landsail-dekk i fjor, og makan til dritt. Vinglende, vaggende og en helt elendig retningsstabilitet i fart. Har aldri før vært redd i 90 med vogna bak, men dette var ille.

LJ72

Ja, Landsail dækkene er nogle andre som der tales om. På danske fora er der flere der nævner at de er gode med hensyn til støj og rullemodstand - og nogenlunde ift. køreegenskaber.

4Matic Fanatic

Sitat fra: LJ72 på man 08. apr 2019, kl. 23:20
Ja, Landsail dækkene er nogle andre som der tales om. På danske fora er der flere der nævner at de er gode med hensyn til støj og rullemodstand - og nogenlunde ift. køreegenskaber.
Enig i det. De var veldig stille og komfortable, men 'nogenlunde' var ikke som jeg ville beskrive kjøreegenskapene... ::)

Strøm Tycoon

Sitat fra: 4Matic Fanatic på man 08. apr 2019, kl. 21:57
Hvis du føler for å se real life hvordan slik billigskit oppfører seg på snøføre kan du se filmen av Bjørn Nyland i Finland forleden...

https://www.youtube.com/watch?v=Au7MY-fls3c

Bjørn Nyland sier mye rart, men å skylde det som skjedde der på dekkene utover at de er piggfrie tar kaka. Skulle ikke kjørt med "track mode" på tror jeg vi sier.

Counterpointer

Teslabjørn har mye bra greier, men koblingen til Megahjul er mildt sagt tvilsom.

Nereus 805 vinterdekkene er imidlertid veldig gode til prisen, jeg har kjørt to vintre på Ampera-e med de og en kollega en vinter med Model S. Begge er godt fornøyde.

gruffalo

Sitat fra: model3citizen på tir 09. apr 2019, kl. 06:53
Bjørn Nyland sier mye rart, men å skylde det som skjedde der på dekkene utover at de er piggfrie tar kaka. Skulle ikke kjørt med "track mode" på tror jeg vi sier.

Ja, han kunne prøvd å styre kontra når bilen sladder...
E-tron 55 sportback 2022

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA