Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Test av batterikapasitet - spleis?

Startet av el-indre, lørdag 06. april 2019, klokken 09:36

« forrige - neste »

ReneM

Sitat fra: gr på tirsdag 09. april 2019, klokken 09:30
Med andre ord er garantien til VW knapt verdt papiret den er skrevet på...

I tillegg så er 100% SoC på bilen tilsvarende 94% på batteripakken, så dersom det faktisk er under 70% så er jeg oppriktig litt bekymret for at de kunne finne på å faktisk justere bufferen for å komme innenfor. Mulig jeg er for paranoid her, men har null tiltro til VW/Møller.

Det tviler jeg ikke på en gang. Det er en verdi som heter «extended battery limits» eller lignende. Hadde ikke blitt overrasket at når kapasiteten faller under en vist grenseverdi bilen er programmert slik at den aktiverer en slik modus automatisk.
2021: P2 launch edition - non PP - 20 inch
2016: 2016 mod E-Golf med VP
Solgt: 2014 mod E-Up

e-curious

#16
I all markedsføring har VW brukt bruttokapasitet, dvs 24 kWh.  Det må derfor være dette garantien har som referanse.

EspenT

Hvor i VCDS finner man dette ?

Sitat fra: ReneM på søndag 07. april 2019, klokken 13:45
Finn en person med VCDS. Jeg har gjort det flere gangen.

Jeg har laget en test som virker slik:
- kjør bilen (nesten helt tomt for strøm). Etterpå noteres batteriprosent fra HV batteri (den viser ca 7-10% når bilen sier at den er tomt)
- jeg noterer også total energi gjennom batterilader (den kan avleses i VCDS).
- etterpå fullades bilen. Når den er ferdig noterer jeg enig gjennom batterilader på nytt.
- til slutt avleser jeg batteriprosent på full batteri. (Ca 95%)

Med den data kan jeg beregne brutto kapasitet (det som gikk inn i bilen). Fordi jeg tar verdiene direkte fra styringsenheten er tap i ladeboks ikke relevant).

Nettokapasitet beregner jeg ved å bruke bruttokapasit og extrapolerer den inn i bufferen.

Det tar ca. 5 timer med en vanlig vegglader. Men bilen står Jo helt i ro og er avslått. Total tidsbruk er ca. 20 minutter.

Edit: sitat fra gammel post.

Sitat fra: ReneM på torsdag 04. mai 2017, klokken 14:13
Da er prosjektet i gang! Blir spennende å se resultatet senere i dag.

Har koblet til lader ved 0 km rekkevidde. Da hadde je kjørt 4,1 kilometer med skilpadde i dasboard. VCDS viste at det var nøyaktig 10,0% igjen av batteri (som sikkert er en buffer). Ladetid i Car-Net blir estimert til 4:50 minutter. Med full ladeeffekt tilsvarer det nøyaktig 16 kWh.





Da var bilen fulladet! Her er tallene:

Batteri% ved start: 9.6
Batteri kWh ved start: 8764,151

Batteri% ved slutt: 96
Batteri kWh ved slutt: 8778.969

Total ladet: 86,4% og 14,81 kWh

Tallene blir da følgende (etter 3,5 år og 55.000km):
Brukbar kapasitet: 15,0 kWh (89% av reklamert 16,8 kWh)
Total kapasitet: 17,2 kWh (91% av reklamert 18,7 kWh)

Batteritapet er da ca. 10% etter 55.000 km. Dersom tapet er linear skal vi gå under 70% ved 165.000 km ;) Regner derimot med at tapet flater seg ut. Tar en ny måling om ca. 1 år.

Konklusjon: 15 kWh ser ut til å være en normal verdi. 16,4 er ikke realistisk i det hele tatt. Så jeg tror at vi kan si at 90% etter 3 år er innenfor grensene, og at de som forventer 16,4 kWh må bytte bilen  :D





© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA