Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bilprodusenter med ulovlig samarbeid

Startet av Amoss, fredag 05. april 2019, klokken 14:30

« forrige - neste »

Amoss

https://www.nrk.no/nyheter/bilprodusenter-med-ulovlig-samarbeid--1.14505536
Sitat
5. april 2019 kl. 13:22 Bilprodusenter med ulovlig samarbeid

De tre tyske bilgigantene VW, Daimler og BMW drev ulovlig samarbeid for hindre utvikling av teknologi som skulle slippe utslipp, opplyser EU-kommisjonen. Det ulovlige samarbeidet skal ha foregått i perioden 2006-2014, melder Ritzau.

Regner ikke med at så mange her blir overrasket over dette?
Model S 85D

cra

Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Amatøren

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

JorEl

#3
Tror TeslaMads la ut noen engelske linker om dette, men det forsvant vel når Audigutta måtte ha hjelp av moderator :D :angel:
VW skulle nok ønske at det var "gammelt nytt". Men det er viktig at vi som vil ha frisk luft i lungene følger med.
Lurer egentlig ikke,men spør retorisk...
Tror dere de tyske fabrikantene angrer på det de gjorde, eller på at de ble oppdaget?!

https://e24.no/bil/volkswagen/eu-tyske-bilgiganter-kan-ha-brutt-konkurranseregler/24597073
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

1000kwh

Sitat fra: Amatøren på fredag 05. april 2019, klokken 16:36
Gammelt nytt.

21. juli 2017 - 16.31

18. SEP. 2018 - 11:27
Jeg hørte nå en nyhetssak på radioen i dag angående mer juks fra Tyskland, så det er ikke gammelt nytt.

Bra det oppdages!!

Amatøren

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

olavxxx

Jeg tror dette var rundt samme tiden hvor de ble tatt for å gasse mennesker og aper i lab, med avgasser fra en amerikansk diesel pickup og en vw boble: https://www.bbc.com/news/world-europe-42858668

Slettet profil

#7
Sitat fra: 1000kwh på fredag 05. april 2019, klokken 17:22
Sitat fra: Amatøren på fredag 05. april 2019, klokken 16:36
Gammelt nytt.

21. juli 2017 - 16.31

18. SEP. 2018 - 11:27
Jeg hørte nå en nyhetssak på radioen i dag angående mer juks fra Tyskland, så det er ikke gammelt nytt.

Bra det oppdages!!

Stemmer. Nytt nytt. Ikke gammelt nytt. Det var Der Spiegel blåste historien om "AutoKartell" i 2017 (http://www.spiegel.de/spiegel/vw-audi-porsche-bmw-und-daimler-bildeten-ein-kartell-das-auto-syndikat-a-1159389.html).

EUs konkurransemyndigheter tok raskt saken. Her er tidslinjen og vedtakene:
(i) EU raidet bilprodusentene i oktober 2017 (http://europa.eu/rapid/press-release_STATEMENT-17-4103_en.htm),
(ii) EU begynte en formell etterforskning i 2018 (http://europa.eu/rapid/press-release_IP-18-5822_en.htm) og
(iii) de tok ut "tiltale" 5. april 2019 http://europa.eu/rapid/press-release_IP-19-2008_en.htm).

Daimler har samarbeidet med EU-myndighetene, under et program som gir "leniency" for de som samarbeider. At en av de som etterforskes samarbeider betyr ofte at det er hold i anklagene, at alle er skyldige og at bøtene blir store.

De "tiltalte" har nå noen få uker til å svare, og hvis svarene ikke er overbevisende idømmes bøter. Disse kan være svært store.

Saken er den siste i en rekke kartellsaker innen bilindustrien, der de to største hittil har vært (1) Car Parts Cartel og (2) Trucks Cartel:

(1) Car Parts Cartel: En rekke bildel-produsenter samarbeidet om å holde prisene på bildeler høye, og å ikke konkurrere med hverandre. Både EU og USA har gitt bøter på til sammen 40 - 50 milliarder kroner. https://europost.eu/en/a/view/commission-fines-auto-parts-cartel-24799

(2) Trucks Cartel: I denne saken hadde MAN (VW), Daimler, Volvo, Iveco og DAF samarbeidet om bl.a. å ikke konkurrere og om å holde tilbake utviklingen av utslippsreduserende teknologi. EU idømte bøter på ca 25 milliarder kroner i 2016. MAN slapp bøter fordi de meldte seg først og samarbeidet med myndighetene.
https://www.transportenvironment.org/what-we-do/cleaner-safer-trucks/cartel

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA