Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nytt kart tilgjengelig

Startet av 3Phase, torsdag 04. april 2019, klokken 23:02

« forrige - neste »

Dede

Sitat fra: 3Phase på tirsdag 26. mai 2020, klokken 12:39
Dede: Ryfast-tunnelene ligger inne i det nye EVO-kartet. Bare å kjøre  :)

Sjekket i appen, og der er tverrveien til rv 44. Men den er ikke i kartet i bilen så er tydeligvis ulike kartgrunnlag. Kjørte veien i kveld og navigasjon ba meg snu siden den trodde jeg var på skogstur... spørs om det er det samme med ryfast - at den er i appen men ikke i bilen (men kan forsøke meg inn i tunellen i en kveld og se hva som skjer..)?

SveinJ

Sitat fra: Toalmar på tirsdag 26. mai 2020, klokken 22:27
Lastet ned Road Map EUROPE EVO 2020-1 og installerte det i min bil, har ladestasjoner i mitt. Har ikke sjekket om jeg har trafikkmeldinger, men skal gjøre det.
Kan det ha skjedd noe med installeringen din?

Jeg har lastet ned to ganger. Første gangen var det ikke noen ladestasjoner eller trafikkmeldinger i kartet. Lastet ned kartene en gang til på minnepenn, men fikk etterhvert en feilmelding om at det var en feil på USB enheten. Kjøpte så ny minnepenn og lastet ned nye kart på Mac'en og over på minnepennen og lastet inn i bilen, uten feilmeldinger.
bensinstasjoner vises, men ikke ladestasjoner. Alle veier,selv små grusveier i Tinn kommer fram på kartet når jeg zoomer langt nok inn. Så det ser ikke ut som om det er noen feil med selve kartvisningen???
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

Toalmar

Da har jeg lastet ned EVO 2020-2 til min BMW i3s. Vet ikke om dette har kommet akkurat nå eller har vært tilgjengelig en stund
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Loco

Prøvde å oppdatere kartet på min 2016 94ah fully charged idag og alle ladestasjoner (POI) forsvant på min også. Hadde valgene Road Map Europe East Next 2020-2 eller West next 2020-2. Valgte West.
Får prøve å gjenomrette det gamle kartet.
Bmw I3 2016 94Ah

Loco

La inn kartet en gang til i går kveld og testet idag. Ladestasjonene er tilbake i kartet. Merkelig greie.
Kanskje jeg hadde lastet ned feil versjon ? Jeg kan også søke etter ladestasjoner i POI basen igjen også, så alt er som det var.
Bmw I3 2016 94Ah

3Phase

Road Map EUROPE EVO 2020-3 er nå ute.

Viking1

Hvor lang tid bruker deres biler på å lagre/installere kartoppdateringen?
Min bruker flere timer ser det ut til, ulidelig tregt.... Kunne heller ikke stoppe bilen og forlate den, da startet alt på nytt igjen?

Noen tips til å få dette raskere evt la den oppdatere deg over natten?

3Phase

Jeg tipper det tok mellom 30 - 40 minutter -ish, å få kartet innpå. Da har jeg en minnepinne som støtter USB 3.1. Vil tro bilen også støtter USB 3.0 siden det går såpass fort å få kartet innpå. Bruker du en minnepinne som bare har USB 2.0 evt. eldre, kan jo det være forklaringen. Jeg bruker en litt eldre pc til å laste ned kartet, som ikke har USB 3.0 porter. Det går da rimelig mer tid på å laste kartet inn på minnepinnen enn det bilen bruker på å oppgradere.
Å la den oppgradere over natta, tror jeg ikke vil fungere da navi-enheten virker til å gå i sleep eller slå seg av en liten stund etter at bilen er parkert. Jeg pleier låse opp bilen, starte oppdateringen og så bare følge med underveis. Er så heldig å ha bilen parkert rett utenfor døra. Om navi'en har slått seg av, har det normalt bare vært å trykke den på igjen, på lydknappen, og så tar den seg opp fra der den stoppa.
Her er det en stor forskjell fra 60Ah modellen med NEXT kart til post-facelift med EVO karter. Selv om kartene er blitt større i EVO serien, tar det vesentlig mindre tid å få lasta inn en ny kartversjon slik jeg opplever det.

Viking1

Takk, da blir det å skifte minnepenn, 3 dager overføring i konas 2017 modell  :P Har x antall høyhastighets ssd disker jeg kunne brukt, men disse takler ikke bmw dessverre, brukte disse til sentry på tesla...


hELgenen

Kartløsningen i bilen er helt hinsides tullete oppdaget jeg i dag. Den insisterte på å kjøre en 70 km omvei - måtte kjøre 20 km på den korteste veien før den skjønte poenget - og ingen restriksjoner på ruten var angitt.
Også oppdatert til denne siste versjonen  - og begge veiene den kunne velge har vært der siste 50 år (riksvei og Europavei) - kjørte med google samtidig på mobilen - den feilet ikke.
Ikke tidligere sett en slik feil - mulig det er noe bugs i den siste versjonen?

RJK

Sikkert feil format på disken. Partisjoner opp disken og formater den første partisjonen i enten FAT32 (32-bit) eller FAT16 (16-bit), om den nå er NTFS. Eller om det er Mac, ExFAT (32-bit) eller MS-DOS FAT (16-bit).


Hold partisjonen under 32 GB for å holde deg til begrensningene til filformatene. Sjekk først om noen av filene er større enn 4 GB. I tilfelle må du forholde deg til 32-bits filformat, da 16-bit ikke takler filer større en nettopp 4 GB.


Du må selvsagt ta kopi av innholdet om du vil ta vare på dette, før du sletter og/eller partisjonerer disken, siden du vil miste innholdet ved formatering, og i de fleste tilfeller om du partisjonerer disken, om du ikke krymper gjeldende partisjon først, og deretter flytte innholdet fra den første partisjonen til den andre.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Viking1

Sitat fra: RJK på søndag 11. oktober 2020, klokken 18:56
Sikkert feil format på disken. Partisjoner opp disken og formater den første partisjonen i enten FAT32 (32-bit) eller FAT16 (16-bit), om den nå er NTFS. Eller om det er Mac, ExFAT (32-bit) eller MS-DOS FAT (16-bit).


Hold partisjonen under 32 GB for å holde deg til begrensningene til filformatene. Sjekk først om noen av filene er større enn 4 GB. I tilfelle må du forholde deg til 32-bits filformat, da 16-bit ikke takler filer større en nettopp 4 GB.


Du må selvsagt ta kopi av innholdet om du vil ta vare på dette, før du sletter og/eller partisjonerer disken, siden du vil miste innholdet ved formatering, og i de fleste tilfeller om du partisjonerer disken, om du ikke krymper gjeldende partisjon først, og deretter flytte innholdet fra den første partisjonen til den andre.

Har forsøkt alle alternativer, dessverre går ikke, bmw programmet på pc vil ikke lagre til diskene. Så får bare handle en gammeldags minnepenn i morgen :)

RJK

Mulig disken må formateres fra bilen da, for å få riktig format. Ellers er det en viss sjanse for at programmet også avviser minnepennen. Men du får teste, de er jo ikke veldig dyre, og kan brukes til annet om det ikke går...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Toalmar

Jeg lastet filen ned på harddisken, deretter så pakket jeg den ut på en minnepenn.
Minnepennen var formatert som FAT32.
Alt ble gjort på min Mac.
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

RJK

Sitat fra: Toalmar på søndag 11. oktober 2020, klokken 23:19
Jeg lastet filen ned på harddisken, deretter så pakket jeg den ut på en minnepenn.
Minnepennen var formatert som FAT32.
Alt ble gjort på min Mac.


Kan det være der problemet ligger da, at filen ikke ble pakket ut på disken? Eller er minnepinnen din satt opp med oppstartsfiler først, altså gjort bootbar? Kjenner ikke til kravene fra BMW, men forsøker å gi tips ut fra hva som er vanlige problemstillinger.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA