Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nissan Leaf "Hurtiglader" fra USA, lad dobbellt så fort med "vanlig" lader

Startet av ovst, mandag 19. desember 2011, klokken 17:27

« forrige - neste »

Griffel

Sitat fra: flux på tirsdag 20. desember 2011, klokken 09:43
Større elbiler med lengre rekkevidde vil og trenge mer strøm for lading på jobb.

Det er ikke batteristørrelsen som dikterer behovet, men hvor langt en trenger å kjøre for å komme på jobb.

Med min gamle P106 kunne jeg gjerne ha 6 mil+ til jobben og alikevel komme meg hjem etter noen timers lading.
Med større batterikapasitet ville jeg trenge kortere ladetid på jobb.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

gbzdoc

Poenget er vel heller at med større batteri så utvider man aksjonsradiusen på bilen. Dette vil gjøre den attraktiv også for de som pendler med lang vei til jobb. Men da vil ladefarten kanskje ikke være tilstekkelig for å kunne kjøre hjem etter 8 timer på jobb.

Med 10A evse så bruker jo f.eks. Leafen hele 11,5 timer fra tomt batteri. Jeg har ved flere anledninger måttet bytte til 16A hjemme fordi bilen ikke blir fulladet over natten når bilen er brukt på kvelden.

(Min 16A ligger normalt i bagasjen, 10A henger fast hjemme.)

Trond.Strom

Jeg har overhode ingen forståelse for hvorfor det er en "klædd" på ledningen.
laderen er innebygd i bilen, komunikasjon til laderen om den får lov å trekke 1-16A burde kunne settes i bilens informasjonssystem. Den bør også kunne huske ladestasjoner der jeg sist ladet med 16A og autovelge 16A lading.

Stikk i panseret er også ganske teit, en fjærbelastet rulle med ledning som du trekker ut ved behov burde være nok. Dette vil ta bort et av to koblingspunkter og gi høyere driftssikkerhet. Eventuell varmgang i kabelen burde også lett kunne overvåkes med en enkel temperatur sensor, som gir feedback til laderen om å trekke mindre strøm.




flux

Sitat fra: Trond.Strom på tirsdag 20. desember 2011, klokken 10:06
Jeg har overhode ingen forståelse for hvorfor det er en "klædd" på ledningen.
Det trengs ingen kladd på ledningen dersom ladepunktet bruker Mennekes EV kontakter, da er evse en del av ladepunktet.

Jeg antar at IEC std ønsker at det er ladepunktet som skal verifisere/avbryte/styre jord + sikkerhet, siden det er her strømmen "kommer" fra.

Løs kabel med Mennekes-EV i begge ender eller Mennekes EV -> J1772 er beste alternativ så langt. Innebygde kabler i ladepunkt eller bil er og sårbare for feil og kan falle ut fra holder og ned på bakken osv.

(Det ser jeg allerede skjer på noen CHADEMO stasjonene, det ser ikke trygt ut med en 500V/50KW plugg liggende nede i snøslaps...)

Driftssikkerhet må være pri 1 på ladestasjoner og ladepunkt. Med den korte erfaringen vi har så langt med CHADEMO hurtigladere i Norge virker de stasjonene som er valgt en del steder for sårbare. Dersom en ikke kan stole på at de er i drift har de nesten ingen verdi.

Trond.Strom

Sitat fra: flux på tirsdag 20. desember 2011, klokken 10:20
Sitat fra: Trond.Strom på tirsdag 20. desember 2011, klokken 10:06
Jeg har overhode ingen forståelse for hvorfor det er en "klædd" på ledningen.
Det trengs ingen kladd på ledningen dersom ladepunktet bruker Mennekes EV kontakter, da er evse en del av ladepunktet.

Jeg antar at IEC std ønsker at det er ladepunktet som skal verifisere/avbryte/styre jord + sikkerhet, siden det er her strømmen "kommer" fra.


Strømmen "kommer" ikke fra ladepunktet, men fra et kraftverk.

Dingsen du plugger i er heller ikke en varmtvannstank eller en brødrister. Ved å putte logikken inn i ladepunktet/kabelen isteden for å la bilen som allerede har elektronikk/prosessorkraft nok til å styre dette oppnår man bare å fordyre kjeden.

og jeg vil vel si som Nissan at færre koblingspunkter gir tryggere kjede. Det er vel derfor de anbefaler en fastmontert lader hjemme?

Dersom all styrings elektronikk og fastkobklede punkter er i bilen vil det meste av lade kjeden kunne sjekkes på årlig service og på EU-Kontroll. DEtte vil nok gi en helt annen drift sikkerhet en det systemet som er lagt opp i dag

Diskusjonen rundt Schuko/Mennekes og om hvilken som er bra nok er jo i og for seg på siden av spørsmålet.  enten kan man bruke Schuko på 16A eller ikke, virker som om det funker greit nok for mitsubishi, men at Mennekes er en bedre løsning er det vel liten tvil om. VHS/ Betamax ?

Blip

Det hele bunner kun i den merkelige standarden som sannsynligvis blir standard (..!). Det kunne vært løst med å putte all elektronikk/logikk i bilen. Den eneste "ulempen" er da at det måtte være et krav om  forankoblet jordfeilbryter.

En billigere "mellomløsning" ville selvsagt være en "kladd" som kun inneholder jordfeilbryter.

Jeg ser absolutt ingen grunn til at kontaktor + elektronikk ikke kunne vært plassert i bilen. Pluggen kunne vært bygget slik at den kobler fra strømmen før kontaktene slipper (når man trekker ut pluggen i bilen, ref. Ex-stikk f.eks. offshore).

Edit: La til manglende ikke

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

cra

Sitat fra: Trond.Strom på tirsdag 20. desember 2011, klokken 10:06
Jeg har overhode ingen forståelse for hvorfor det er en "klædd" på ledningen.

Enig, på generelt grunnlag.

Sitat fra: Trond.Strom på tirsdag 20. desember 2011, klokken 10:06
Stikk i panseret er også ganske teit, en fjærbelastet rulle med ledning som du trekker ut ved behov burde være nok. Dette vil ta bort et av to koblingspunkter og gi høyere driftssikkerhet.

Nja... Kan ikke si meg enig her. Det vil fortsatt måtte være en form for kobling mellom rullen og bilen - en kobling som vil være "bevegelig". I tillegg har du en ganske heftig magnet/varmekilde dersom du ikke ruller ut hele kabelen.  Ikke spesielt billig å erstatte kabelen heller vil jeg tro, siden bilen må inn på verksted for å få det gjort.

Men bevares så convenient det hadde vært med en slik trommel!  :)

Trur forresten jeg ville synes at inntaket bak hadde vært greit, da jeg liker å rygge meg INN på P-plassen, så jeg kan kjøre frmover når jeg skal ut. Hva med inntak i begge ender? Bake kunne det kanskje til og med være "inni" bilen, slik at bakluka låser enden av kabelen?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Trond.Strom

Sitat fra: cra på tirsdag 20. desember 2011, klokken 10:49
Sitat fra: Trond.Strom på tirsdag 20. desember 2011, klokken 10:06
Jeg har overhode ingen forståelse for hvorfor det er en "klædd" på ledningen.

Enig, på generelt grunnlag.

Sitat fra: Trond.Strom på tirsdag 20. desember 2011, klokken 10:06
Stikk i panseret er også ganske teit, en fjærbelastet rulle med ledning som du trekker ut ved behov burde være nok. Dette vil ta bort et av to koblingspunkter og gi høyere driftssikkerhet.

Nja... Kan ikke si meg enig her. Det vil fortsatt måtte være en form for kobling mellom rullen og bilen - en kobling som vil være "bevegelig". I tillegg har du en ganske heftig magnet/varmekilde dersom du ikke ruller ut hele kabelen.  Ikke spesielt billig å erstatte kabelen heller vil jeg tro, siden bilen må inn på verksted for å få det gjort.


Uansett har man jo "bevegelige" deler. Nissan sin fastmonterte vegglader har jo også "bevegelige" deler. Problematikken ved varmekilden dersom ikke hele kabelen er trukket ut er løst med en temperatur sensor. Magnetisme vil nok ikke være et problem.

så du står tilbake med et system som er vesentlig mere driftssikkert og brukervennelig enn dagens system.

flux

Sitat fra: Trond.Strom på tirsdag 20. desember 2011, klokken 10:36
Dingsen du plugger i er heller ikke en varmtvannstank eller en brødrister. Ved å putte logikken inn i ladepunktet/kabelen isteden for å la bilen som allerede har elektronikk/prosessorkraft nok til å styre dette oppnår man bare å fordyre kjeden.
Det er logikk og noe sikkerhet på begge sider, for at begge parter skal være "enig" om at nå er vi klar til å "skru" på strømmen eller nå må vi slå den av.

Så langt jeg har lest gjennom relevante spec og standarder virker dette gjennomarbeidet og bra.
http://en.wikipedia.org/wiki/IEC_62196

Sitat fra: Trond.Strom på tirsdag 20. desember 2011, klokken 10:36
VHS/ Betamax
Det er ikke noe VHS/Betamax situasjon rundt ladestandard.  Det er enighet om signalisering standard både for AC lading og DC lading mellom USA/Europa/Japan. Kontaktene Mennekes og J1772 kan brukes sammen, en kan velge å bruke kun 1 fase 230V fra en Mennekes kontakt til biler som bruker J1772 kontakter og 1 fase ladere.

Det er uenighet om DC lading plugg/kontakt Japan/Europa, men de er enig om signalisering osv.


Griffel

Sitat fra: Trond.Strom på tirsdag 20. desember 2011, klokken 10:06
Jeg har overhode ingen forståelse for hvorfor det er en "klædd" på ledningen.
laderen er innebygd i bilen, komunikasjon til laderen om den får lov å trekke 1-16A burde kunne settes i bilens informasjonssystem. Den bør også kunne huske ladestasjoner der jeg sist ladet med 16A og autovelge 16A lading.


Sitat fra: Blip på tirsdag 20. desember 2011, klokken 10:45
Det hele bunner kun i den merkelige standarden som sannsynligvis blir standard (..!). Det kunne vært løst med å putte all elektronikk/logikk i bilen. Den eneste "ulempen" er da at det måtte være et krav om  forankoblet jordfeilbryter.


Myndigheter i allfall ikke i de i USA og noen andre land i Europa har tiltro til at folk flest forstår nok om strømstyrke lednings tversnitt etc. til å kunne foreta slike valg selv i bilens kontrollsystem. Derfor er denne standarden definert slik at ladepunktet selv forteller hvor mye en kan trekke av strøm. Dermed slipper bilføreren å tenke. Finnes det et ladepunkt er det bare å koble seg til. Enkelt å greit og uten krav til bilførerens evner og forståelse for elektrisitet.

Så er det jo nødvendig med en nødløsning slik at en kan lade på besøk hos bestemor med en vanlig stikkontakt. Da må en ha noe utstyr som simulerer det signalet et fast ladepunkt gir, og som også inneholder de sikkerhets funksjoner som er bygget inn. Derfor kladden.

Sitat fra: flux på tirsdag 20. desember 2011, klokken 10:20
Det trengs ingen kladd på ledningen dersom ladepunktet bruker Mennekes EV kontakter, da er evse en del av ladepunktet.
Akkurat på samme måte som at et fastmontert ladepunkt fra Nissan eller andre heller ikke har en klomp på ledningen. Den sitter på veggen og det gjør den også med Menneskes.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Blip

Joda, jeg er med på den saken med kapasitet/ladehastighet. Jeg ser likevel ikke hvorfor det ikke kunne vært er "default" ladefart på 10A i bilen (helst med mulighet for manual override), men økt hastighet hvis den blir tilkoblet "intelligent" ladestasjon (som forteller at den skal lade raskere...) Signaler kan da vitterligen overføres på strømførende ledere. Nød-Kladden blir da en kabel med kombivern.

Jeg mener fremdeles dette kunne være en kabel med advarsel: "Strømforbruk: 10A, effekt: 2300W, Må kun kobles til kurs med maks 30mA jordfeilbryter!" => SEP

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

Griffel

Sitat fra: gbzdoc på tirsdag 20. desember 2011, klokken 10:05
Poenget er vel heller at med større batteri så utvider man aksjonsradiusen på bilen.

Poenget er vel heller at det er den enkeltes kjøremønster og ikke batteristørrelsen som dikterer ladebehovet. Kjøremønsteret er jo ganske så individuelt, styrt av behov heller enn av batteri.

Men et stor batteri gir større fleksibilitet og kanskje heller et redusert behov for tilfeldig lading.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

Sitat fra: Blip på tirsdag 20. desember 2011, klokken 12:32

Jeg mener fremdeles dette kunne være en kabel med advarsel: "Strømforbruk: 10A, effekt: 2300W, Må kun kobles til kurs med maks 30mA jordfeilbryter!" => SEP
Dette kunne nok ha fungert i Norge, hvor en enda stiller litt krav til hva folk flest får med seg.

Myndigheter spesielt i USA men også andre steder synes det er enklere og riktigere å pålegge ansvar på produsenter enn å få folk flest til å følge regler.

Et eksempel på dette er airbags som hadde sin bakgrunn i at det var vanskelig å få folk til å bruke bilbelte.

Nå er det følgelig utviklet en ladetilkoblings-standard som tilfredstiller krav i ulke land.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Aspiranten

Men med nye kontakter må vi også ha to-tre forskjellige ladekladder...

10A til nød, 16A til fest og 16A-ny-kontakt-standard for elsikkerhet. Det kommer ikke til å fungere så lenge hver kabel koster 8000,-.

All-in-onevære målet. Og det inkluderer dessverre shuko da man må kunne lade når man er på besøk hos folk i distriktene.
Nissan Leaf

jkirkebo

Sitat fra: Aspiranten på tirsdag 20. desember 2011, klokken 13:19
Men med nye kontakter må vi også ha to-tre forskjellige ladekladder...

10A til nød, 16A til fest og 16A-ny-kontakt-standard for elsikkerhet. Det kommer ikke til å fungere så lenge hver kabel koster 8000,-.

Tenker du på CEE ? Isåfall kan du bruke en enkel overgang. Hvis du tenker på Mennekes så koster den kabelen langt fra 8000 kroner. Det er jo bare en enkel kabel med Mennekes-plugg i ene enden og J1772 i andre. Finnes i 16A, 32A og 63A-utgave. Til Leaf holder jo 16A-utgaven, men kjøper man en 32A-utgave kan den også brukes på neste utgave av Leaf som skal få 6.6kW lader.

Og 10A-kabelen følger jo med bilen...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA