Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla Bergen ein stor skuffelse

Startet av YNWA100, torsdag 04. april 2019, klokken 20:59

« forrige - neste »

YNWA100

Bestilte Model 3 grå i slutten av februar, skulle få levering i løpet av mars. Fekk vin midt i mars med levering 8.mars(???). Så fekk eg beskjed om at bilen skulle komme høyst sannsynlig nest siste uken i mars, iallefall før mars var slutt.
2.april og eg sender mail til tesla for å høre kva det er som skjer, får bare svar med ny vin og utlevering i midten av april.
4.april blir eg ringt fra tesla sentralt med beskjed om at bilen ikkje vil komme før mai.
Vurdere å bare avbestille heile bilen. Kan bare ikkje sjå for meg at dette hadde skjedd med noko anna bilmerke. Lurer på om dette er eit eingongs tilfelle eller om fleire har opplevd det same?   

turfsurf

Sitat fra: YNWA100 på torsdag 04. april 2019, klokken 20:59
Vurdere å bare avbestille heile bilen. Kan bare ikkje sjå for meg at dette hadde skjedd med noko anna bilmerke.
Uhh, sjekk litt på bl.a eGolf, etron og I-Pace forumet. Biler har blitt stående månedsvis i vente på software og hardware oppgraderinger.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Leaf_entusiast

Jeg hadde to reservasjoner tilbake fra 2016. Jeg mottok den første Model3 månedsskiftet februar/mars. Solgte den og bestilte en ny rundt 10. mars og fikk beskjed om at jeg skulle få en bil om en ukes tid. Fikk raskt opp et VIN-nr. Når jeg sjekket det fant jeg ut at bilen ennå ikke hadde ankommet Norge. Hørte ikke noe og så sendte jeg noen mailer. Fikk beskjed i går om at jeg skulle få et nytt VIN. Det har ikke skjedd ennå, så det tar sikkert noe tid. Tesla har jo en tendens til å prioritere kvartalsslutt så det går nok ikke så kjapt i de neste ukene.

Ingeniøren

Sitat fra: turfsurf på torsdag 04. april 2019, klokken 21:15
Sitat fra: YNWA100 på torsdag 04. april 2019, klokken 20:59
Vurdere å bare avbestille heile bilen. Kan bare ikkje sjå for meg at dette hadde skjedd med noko anna bilmerke.
Uhh, sjekk litt på bl.a eGolf, etron og I-Pace forumet. Biler har blitt stående månedsvis i vente på software og hardware oppgraderinger.

Nå var det vel surr med VIN nummer og levering som var tema... de har vel ikke tid til å oppdatere systemene sine i iveren i å selge  :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

skyfawn

Sitat fra: YNWA100 på torsdag 04. april 2019, klokken 20:59
Bestilte Model 3 grå i slutten av februar, skulle få levering i løpet av mars. Fekk vin midt i mars med levering 8.mars(???). Så fekk eg beskjed om at bilen skulle komme høyst sannsynlig nest siste uken i mars, iallefall før mars var slutt.
2.april og eg sender mail til tesla for å høre kva det er som skjer, får bare svar med ny vin og utlevering i midten av april.
4.april blir eg ringt fra tesla sentralt med beskjed om at bilen ikkje vil komme før mai.
Vurdere å bare avbestille heile bilen. Kan bare ikkje sjå for meg at dette hadde skjedd med noko anna bilmerke. Lurer på om dette er eit eingongs tilfelle eller om fleire har opplevd det same?

Jeg reserverte 31/03-16 og bestilte 5.desember 18 og fikk VIN med estimert levering 21.mars..  hørte ingenting fra tesla Bergen før i går, og de visste ikke hvor bilen min var. De hadde funnet en ny bil til meg som stod i Belgia, men den kom ikke før i slutten av april / begynnelsen på mai. :-\

AAB26

Nå er det vel ikke de lokale Tesla butikkene sin feil at folk ikke får bilene sine? Delivery har jo garantert blitt presset av Tesla HQ for å få ut så mange biler som mulig før Q1-slutt. De har da ikke tatt hensyn til bestillingsdato og om du har hatt Tesla før. Men det virker som at de har gjort det de kan for å få levert biler før april, at de har nedprioritert leveringer som da ikke kommer før i april.

Selv bestilte jeg i mars og fikk bilen forrige lørdag, og jeg fikk en bil som var tiltenkt en annen. Jeg har en kompis som bestilte to dager før, og lik bil som meg, som nå har fått mail fra Tesla om at de ikke en gang kan estimere levering av bilen hans.

Men jeg tipper at om ikke mange dagene er CoA på veg tilbake til Vestlandet med 700 nye biler...


Ruller3

Samme skjedde her. Jeg har fått høre unnskyldninger om dårlig vær og at båten derfor lesset av bilene i Drammen. Det som provoserer er at ingen ringte og jeg måtte selv finne ut at bilen var registrert på noen andre heldige i Oslo. Jeg hadde dratt ned til Drammen og hentet bilen om de bare spurte. Delivery har vært flinke til å si at det har skjedd en feil. Men de "forstår ikke" hvorfor.
Forstår jeg det rett at de kan bare gi videre et VIN-nummer uten konsekvenser? VIN-nummeret som står på faktura og som må sendes inn til forsikring, samt kobler ditt navn opp mot en bil med egne spesifikasjoner?

skysurfer

Sitat fra: YNWA100 på torsdag 04. april 2019, klokken 20:59
4.april blir eg ringt fra tesla sentralt med beskjed om at bilen ikkje vil komme før mai.

De gav min bil til noen andre og jeg fikk beskjed om vente til juni.... :-1:
2019 Tesla Model 3 LR AWD med HW3, Homelink og Voldermort ;)
2016 Leaf Tekna 6,6Kw med OVMS
2015 Leaf Tekna 6,6 Solgt
2014 Leaf Tekna 6,6 Solgt

infaff

Sitat fra: Ruller3 på fredag 05. april 2019, klokken 09:32
Forstår jeg det rett at de kan bare gi videre et VIN-nummer uten konsekvenser? VIN-nummeret som står på faktura og som må sendes inn til forsikring, samt kobler ditt navn opp mot en bil med egne spesifikasjoner?

Nei, det kan de ikke. Soleklart avtalebrudd, som de ikke kan skjule bak egne vilkår.  Send klage, først til Tesla deretter til forbrukerområdet om du ikke får en grei avtale med dem.

Edit: Så sant du har betalt fakturaen i sin helhet

YNWA100

#9
Sitat fra: infaff på fredag 05. april 2019, klokken 09:43
Sitat fra: Ruller3 på fredag 05. april 2019, klokken 09:32
Forstår jeg det rett at de kan bare gi videre et VIN-nummer uten konsekvenser? VIN-nummeret som står på faktura og som må sendes inn til forsikring, samt kobler ditt navn opp mot en bil med egne spesifikasjoner?

Nei, det kan de ikke. Soleklart avtalebrudd, som de ikke kan skjule bak egne vilkår.  Send klage, først til Tesla deretter til forbrukerområdet om du ikke får en grei avtale med dem.

Edit: Så sant du har betalt fakturaen i sin helhet

Fakturan ble betalt rett etter eg fekk vin, midten av mars

Ahm

Same her. Reserverte juni 2017, bestilte i desember, fekk VIN tidleg i mars, estimert levering var Bergen siste veka i mars. Ringde tesla i går og dei sa at eg fortsatt hadde det same VIN-nummeret men at bilen var forsinka pga. været. Dei kunne ikkje sjå kvar henn bilen var og sa berre at levering blir ca. 15. april. Eg har mine tvil...

ladov

Så noen fikk en annen VIN..er det noe å hisse seg opp over? Jeg har full forståelse for at folk blir sure når bilen blir forsinket men så sant bytte av VIN ikke gir noen faktiske ekstrautgifter så betyr det fint lite så lenge du får bil i den konfigurasjonen du har bestilt..
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

olavxxx

@Trådstarter bare ta det med ro, den kommer når den kommer :)
Ikke avbestill, er sykt bra deal du får med denne bilen, ingen andre kan levere samme kjøreglede med elektrisk drivlinje.

Linka

Sitat fra: AAB26 på fredag 05. april 2019, klokken 09:18

Men jeg tipper at om ikke mange dagene er CoA på veg tilbake til Vestlandet med 700 nye biler...

Mistenker CoA har anløp Stavanger 13.april om ikke det blir forsinkelser pga. avgang eller vær. Jeg fikk høre levering tidligst  13.april, og min bil er i Belgia.

Rolf Gjerdsjø

Om du har betalt bilen og har tatt vare på all skriftlig kommunikasjon med Tesla har du en ganske brukbar sak ovenfor dem. Det er et klart avtalebrudd, og da må de bære dine ekstra utgifter - i praksis betyr det at de må i en eller annen form koste bil for deg frem til de leverer. Hva de har i sin egen avtaletekst er uinteressant, men sørg for å får snakke med noen i ledelsen, dette er ikke avgjørelser de på Delivery får ta mest sannsynlig.

Det ovenfor betinger at du har tatt vare på kommunikasjonen og at du kan dokumentere avtalebrudd. Fra mars til mai er et vesentlig brudd, det er en lang utsettelse. Og Tesla lærer aldri om ikke det får svi når de dummer seg så kraftig ut som her.
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA