Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla VS Audi e-tron

Startet av moderator 2, torsdag 04. april 2019, klokken 10:01

« forrige - neste »

Imagine

Takk for hyggelige og reflekterte tilbakemeldinger. Det er artig med tester og å prøve å få de så rettferdig som mulig og forsøk på en realistisk faktatest. Da slipper man masse antakelser rundt bilmodellene omkring på forumet som spriker i alle retninger.

Vedrørende start og kupeoppvarming kan det jo være et poeng. Men bilene stod i solen alle tre og solen som varmet kupeen litt og solen gikk vel ned omtrent i det vi startet å kjøre. Bilene hadde alle kjølet seg i minst 30 minutter. Men Model 3 ladet lenger litt enn e-tron og Model S ladet helt til 10 minutter før vi startet. Gir bilene seg eelv varme under lading vil det kanskje bety bittelitt i denne sammenhengen?
Uansett - dette er nok as close as it gets for oss amatører.

Crown

Bra test. Hadde vært artig om noen kunne testet tilsvarende på veier som ikke har så høy hastighet også, type vanlig norsk landevei som er mest aktuelt for store deler av landet.

Hvilken bredde hadde forresten dekkene? Det har jo like så mye å si som felgdiameteren.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

hemi

Jeg ble positivt overasket over audien, men jeg hadde etter min lille test beregnet den til 27-28 mil, og det stemte jo ganske bra (actual 29) under slike forhold.

Model 3 og S lider hardt under mangel på varmepumpe er min teori.


Vi tenker gjenta testen når det blir varmere, forbruk vil da gå ned, men klistrete 20" dekk på performance vil ta sitt også.


Du får slenge deg med til hemsedal til uka  imagine, har ledig plass ;)

Thomas Parsli

Jeg mener luftmotstanden ("drag coefficient", aka Cd) på bilene mer eller mindre gir resultatet på forhånd ;)

Model 3: 0,23
Model S: 0,24
E-tron:   0,27

I virkeligheten bør resultatet bli ganske likt det teoretiske hvis alle faktorer er like.

Sammenligner man LR-modellene til Tesla med e-tron blir beregnet rekkevidde i 65mph (104km/t) på https://www.ecalc.ch/evcalc.php følgende:

E-tron:   206mi/331km (95kWh)
Model 3: 276mi/444km (75kWh)
Model S: 324mi/521km (100kWh)

Og for Model X (100kWh) er tallene: 283mi/455km

Mens tallene for 45mph (72km/t) er følgende:

E-tron:   264mi/426km
Model 3: 343mi/552km
Model X: 360mi/579km
Model S: 418mi/672km
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Tellus

Bortsett fra at Cd ikke bestemmer drag. CdA derimot bestemmer drag. Da får du enda større utslag i og med at frontarealet til e-Tron er større enn Model S sitt som igjen er størren enn Model 3 sitt front areal.

Imagine

#35
Sitat fra: Crown på tirsdag 09. april 2019, klokken 09:41
Bra test. Hadde vært artig om noen kunne testet tilsvarende på veier som ikke har så høy hastighet også, type vanlig norsk landevei som er mest aktuelt for store deler av landet.

Hvilken bredde hadde forresten dekkene? Det har jo like så mye å si som felgdiameteren.

Dekkdimmensjoner var:
Etron: 255/50/20
Model S: 245/45/19
Model 3: 235/35/20

Alle hadde piggfrie Nokian Hakkapelitta R3. Etron har «SUV-utgave» av dekket.

Har foreslått å gjenta testen på mer typiske fjellvei med 70-90 grenser. Kanskje vi får det til over påske.

Chimp

Audi har vel strengt tatt 0,28 cd ved bruk av vanlige speil. Kameraspeilene får ned cd til 0,27
Det, pluss vekt, pluss felger/dekkbredde - er faktorer som bestemmer mye rundt forbruk.

Thomas Parsli

#37
Sitat fra: Chimp på tirsdag 09. april 2019, klokken 13:47
Audi har vel strengt tatt 0,28 cd ved bruk av vanlige speil. Kameraspeilene får ned cd til 0,27
Det, pluss vekt, pluss felger/dekkbredde - er faktorer som bestemmer mye rundt forbruk.

Du har rett, jeg må ha blingset når jeg sjekket :(
At Tesla går fra 0,24 til 0,23 etter en omfattende redesign sier noe om hvor bra Model S var når den kom.

Mercedes EQC skal visstnok ha "under 30", så jeg forventer 0,29 ;)
Når de viste prototypen for noen år siden, snakket de om 0,24. Men det var sikkert fordi de antok de skulle klare å slå konkurrenten.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Thomas Parsli

Sitat fra: Tellus på tirsdag 09. april 2019, klokken 11:37
Bortsett fra at Cd ikke bestemmer drag. CdA derimot bestemmer drag. Da får du enda større utslag i og med at frontarealet til e-Tron er større enn Model S sitt som igjen er størren enn Model 3 sitt front areal.

Ja, jeg rotet fram CdA på Tesla (fant hverken CdA eller areal på e-tron):

Model 3: 0,399 m2
Model S: 0,562 m2
Model X: 0,622 m2
e-tron:   ??
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Contango

Interessant. Bra initiativ. Bedre for eTron enn jeg forventet og definitivt en overraskelse at M3 ikke kjørte lenger.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

hemi

faktisk rekkevidde på e-tron til 0 blir da 29mil, og ca 35mil på model 3

Jeg gjetter forskjellen blir større når varmen kommer.

Crown

Sitat fra: hemi på tirsdag 09. april 2019, klokken 16:18
faktisk rekkevidde på e-tron til 0 blir da 29mil, og ca 35mil på model 3

Jeg gjetter forskjellen blir større når varmen kommer.

Rekkevidde på motorvei med 100/110 altså.
Men det er ikke helt sikkert det blir større, for med varmen minsker luftmotstanden noe som vil ha mest å si for e-tron.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Imagine

#42
Sitat fra: hemi på tirsdag 09. april 2019, klokken 16:18
faktisk rekkevidde på e-tron til 0 blir da 29mil, og ca 35mil på model 3

Jeg gjetter forskjellen blir større når varmen kommer.

Nøyaktig 29,5 vs 34,6 mil  ;)
Forskjell på 5,1 mil. Og Model S 75D: 31,1 mil.

Hva skal vi tippe at bilene går Sandvika-Sollihøgda-Hønefoss-Lillehammer og tilbake samme vei i 17-20 plussgrader? Sommerdekk.

Jeg tipper Etron 39,5 Model S 41,1 og Model 3 44,6  :D

Tellus

Sitat fra: Imagine på tirsdag 09. april 2019, klokken 16:52
Sitat fra: hemi på tirsdag 09. april 2019, klokken 16:18
faktisk rekkevidde på e-tron til 0 blir da 29mil, og ca 35mil på model 3

Jeg gjetter forskjellen blir større når varmen kommer.

Nøyaktig 29,5 vs 34,6 mil  ;)
Forskjell på 5,1 mil. Og Model S 75D: 31,1 mil.

Hva skal vi tippe at bilene går Sandvika-Sollihøgda-Hønefoss-Lillehammer og tilbake samme vei i 17-20 plussgrader? Sommerdekk.

Jeg tipper Etron 39,5 Model S 41,1 og Model 3 44,6  :D

Hvis dere ligger i fartsgrensen vil jeg tro bilene går enda litt lengre. Model 3 bør vel kunne nærme seg 500 km.
Model 3 LR bør fint passere 500 km. Model S bør klare i hvert fall 450 km. E-tron også over 400 tipper jeg.

Counterpointer

Interessant test opplegg. Bra tiltak og mye bedre enn mye annet som skrives om rekkevidde.

Min erfaring med min egen preformance er at det er sykt lett å dra opp forbruket med litt «tung» fot. Derav resultatet i den svenske testen som egentlig ikke sier så mye annet enn det. Og i denne testen gjorde kjøring sammen at dette ble eliminert.

Selv har jeg nå 18' med R3 på min preformance  (235/45) på 10 kilos felger. Det kan kjøres veldig økonomisk og jeg tror at under like forhold vil en kunne kjøre jevnt med LR skodd med disse. Dvs aerokapsler utgjør vel noen få prosent i den farten det ble kjørt her til LR sin fordel.

Stort batteri og stor buffer er ikke dumt på en bil med høyere forbruk, der har Audi kompensert på en smart måte.

Til slutt et spørsmål. Prisen på de testede bilene?
E-tron tipper jeg er ca 900
Model S tipper jeg er ca 750
Model 3 ca 650

Men dette er bare mine anslag, hadde vært greit å hatt det nøyaktige.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA