Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla VS Audi e-tron

Startet av moderator 2, torsdag 04. april 2019, klokken 10:01

« forrige - neste »

moderator 2

I denne tråden kan vi sette opp Tesla sine modeller mot Audi e-tron.

Vi bør også ha såpass selvbeherskelse at vi godtar at andre har andre meninger enn oss. All erfaring tilsier at "det vil bli bråk" men vi krever at vi respekterer hverandre og diskuterer sak og ikke person.

Kjør debatt!

Mvh Lars, moderator på elbilforum.no

Counterpointer

Dette blir sikkert helt supert og en nyttig tråd

daktari

All kjeftingen løses neppe med dette grepet. Utestenge brukere som ikke tåler å høre ulemper ved enkelte produkter (alle merker har svakheter)  ville vært bedre.

Uansett, E-TRON fikk EPA på 204 miles rekkevidde. Det var skikkelig dårlig, overraskende dårlig  x60D hadde 200 miles. X75d 237 og X90D 257.
I-pace fikk EPA 234 miles.

I-pace, E-tron og X90 har omtrent samme utnyttbar kapasitet, 84 kWh. X75 nede på 72 kWh, mens 100 har 98 kWh.

Hva er det med EPA og e-tron som gir den så dårlig score?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Crown

Det er jo pussig, og til og med vintertester som alt er ute har jo gitt denne rekkevidden. Men jeg tror Audi er så livredde for å bli tatt med buksene nede en gang til (ref dieselgate), og vet de har ingenting å gå på før det kommer et nytt søksmål, så derfor er EPA satt så lavt som mulig slik at _alle_ klarer å oppnå og overgå det. Dermed kan ingen klage i etterkant.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Counterpointer

Sitat fra: daktari på fredag 05. april 2019, klokken 08:34
Hva er det med EPA og e-tron som gir den så dårlig score?
21' hjul kanskje

turfsurf

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 06. april 2019, klokken 00:00
21' hjul kanskje
Må vel være 22" og dette. Mulig som andre sier at de har satt den ned frivillig.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på lørdag 06. april 2019, klokken 08:32
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 06. april 2019, klokken 00:00
21' hjul kanskje
Må vel være 22" og dette. Mulig som andre sier at de har satt den ned frivillig.
Rart om de setter ned en rekkevidde som overhodet ikke matcher konkurrentene i utgangspunktet.

Selv med feteste hjul og maks tyngde (2,9 t?) er jo dette et dårlig resultat.

Hvis en skal tenke litt konspiratorisk så vil jo det å gi E-tron dårlig EPA rekkevidde minske konkuransen til egne fossile modeller. Dette er jo en problemstilling Dietz (CEO VW) satte opp som en av de største utfordringene for de etablerte.
Kan jo hende at ledelsen i US Audi tenker sånn og ber om lav EPA......

Imagine

#7
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 06. april 2019, klokken 08:39
Sitat fra: turfsurf på lørdag 06. april 2019, klokken 08:32
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 06. april 2019, klokken 00:00
21' hjul kanskje
Må vel være 22" og dette. Mulig som andre sier at de har satt den ned frivillig.
Rart om de setter ned en rekkevidde som overhodet ikke matcher konkurrentene i utgangspunktet.

Selv med feteste hjul og maks tyngde (2,9 t?) er jo dette et dårlig resultat.

Hvis en skal tenke litt konspiratorisk så vil jo det å gi E-tron dårlig EPA rekkevidde minske konkuransen til egne fossile modeller. Dette er jo en problemstilling Dietz (CEO VW) satte opp som en av de største utfordringene for de etablerte.
Kan jo hende at ledelsen i US Audi tenker sånn og ber om lav EPA......


Det betyr at vi ikke kan stole blindt på EPA-tall heller. Det er realistiske tester jeg stoler på.

Vintertest av e-tron vs model 3 performance og kona og e-niro.

Samtidig og lik kjøring og dermed samme værforhold for slle 4 bilene. Kjørt fra 100% til 0.

Tall hentet ut fra testen - Rekkevidder:
E-tron 346,3 km / 23,9 kWh/100km
Kona: 369,6 km / 17,2 kWh/100km
E-Niro: 373,6 km / 17,0 kWh/100km
Model 3 P: 370,7 km (ved null prosent batteri - de kjørte til stopp 372,2) / 18,7 kWh/100km


Dette er nok svært realistisk sammenligningsgrunnlag. Forskjellen mellom Model 3 performance og E-tron er overraskende liten når vi på forhånd ser EPA-tallene for bilmodellene. Og rekkevidde bør helt klart ikke være noe argument som teller stort for å kjøpe den ene eller den andre av disse bilene.

Se link til bilder fra testen:
https://imma.gr/79443xce9fe
https://imma.gr/79444x5ce7d
https://imma.gr/79445xc785d
https://imma.gr/79446xb5396

z4rd

1. Hva slags ballongdekk er det som sitter på Audien? 19"?
2. TM3P med 20"? Selvfølgelig har den høyt forbruk under slike forhold.
3. Hva ønsker man å teste egentlig? Bilene har ingenting til felles bortsett fra eldrift. Hvis det er rekkevidde man skal teste, hvorfor testes ikke en LR med 18"?

Dette er altså én test. Ikke den hele og fulle sannheten. På samme måte som EPA er én test. Det betyr ikke at e-tron og Model 3 har like lang rekkevidde, som noen hardt prøver å gi inntrykk av...
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Imagine

#9
Sitat fra: z4rd på mandag 08. april 2019, klokken 08:10
1. Hva slags ballongdekk er det som sitter på Audien? 19"?
2. TM3P med 20"? Selvfølgelig har den høyt forbruk under slike forhold.
3. Hva ønsker man å teste egentlig? Bilene har ingenting til felles bortsett fra eldrift. Hvis det er rekkevidde man skal teste, hvorfor testes ikke en LR med 18"?

Dette er altså én test. Ikke den hele og fulle sannheten. På samme måte som EPA er én test. Det betyr ikke at e-tron og Model 3 har like lang rekkevidde, som noen hardt prøver å gi inntrykk av...


Jeg prøver vel snarere å stoppe «galskapen» der mange på forumet tydeligvis prøver å oppskryte rekkevidden til Tesla, særlig Model 3, til noe langt bedre enn det den viser seg å være. Og særlig overfor f eks E-tron som flere besserwissere mener at skal gå ekstremt kort og mye kortere enn Model 3.

Enig i at dette er bare en av flere tester. Men denne er i alle fall første svært grundige test og første test av Model 3 vs E-tron kjørt samtidig på samme føre i samme følge. De kjører fra 100%-0.

Det beste er å forholde seg til fakta og ikke vri ting ut fra ønsketenkning og EPA-tall eller WLTP-tall.

Det bør jo veie litt tyngre med slike tester som denne i svenske automotorsport enn f eks Dagbladet sine tester eller andre som regner seg frem til rekkevidde ut fra bilens forbruksmåler etter 10-15 mils kjøring.

Det snakkes tildels løgnaktig på forumet om hvor dårlig e-trons rekkevidde liksom skal være opp mot f eks Model 3, når vi ser tydelig av tester at forskjellene er mye mindre enn f eks EPA-tall sier? Realiteten viser seg å være ca 2,5-3 mil forskjell på vintertest som denne. Sommertest vet vi jo ikke enda. Tipper nok at forskjellen blir større da fordi e-tron merker kulden mindre enn Model 3 på rekkevidden, men vi får se.

Har du selv testet disse to bilene mot hverandre? Frem til det må vi nesten stole på grundige tester - er du ikke enig?

Jeg har ikke testet rekkevidde på Model 3, men jeg har kjørt flere langturer med e-tron og vet at EPA-tallene er utrolig lett oppnåelige. Jeg kjører 20 toms vinterhjul. Blir spennende med 21 sommerhjul og se hvor stor forskjellen blir.

Hva ønsker man å teste? Vel man vil sammenligne e-tron og Model 3 performance rekkevidde opp mot Kona og E-niro. Klart forbruket til Model 3 er høyere i denne testen, men det er jo like forhold for alle bilene.

z4rd

Jeg har ikke testet begge mot hverandre under like forhold. Jeg klarer dog å ha et distansert forhold til hele opplegget slik at jeg ikke cherry picker det som treffer meg best.

Poenget om at Audi fint klarer EPA-tallene er det vel ingen som protesterer mot? Men hvorfor nedsnakke Model 3?
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Imagine

Jeg snakker hverken opp eller ned bilmodeller, i alle fall ikke med mening. Det jeg er opptatt av er det realistiske forholdet mellom bilmodellene, her gjeldende for Model 3 og E-tron slik at folk får de realistiske forskjellene ved lik kjøring direkte mot hverandre.

I denne grundige testen viser det seg at forskjellen er betydelig mindre enn forskjellen på f eks EPA-tallene. Det er det jo ganske vesentlig å belyse og det bør legges til grunn for alle fremtidige diskusjoner.

turfsurf

Sitat fra: Imagine på mandag 08. april 2019, klokken 08:20
Enig i at dette er bare en av flere tester. Men denne er i alle fall første svært grundige test og første test av Model 3 vs E-tron kjørt samtidig på samme føre i samme følge. De kjører fra 100%-0.
....
Hva ønsker man å teste? Vel man vil sammenligne e-tron og Model 3 performance rekkevidde opp mot Kona og E-niro. Klart forbruket til Model 3 er høyere i denne testen, men det er jo like forhold for alle bilene.
Så du mener det er riktig å ta en utstyrsversjon av Model 3 med dårligst rekkevidde og sammenligne med etron med ballonghjul? Skal vi teste Model 3 RWD med 18" mot etron med 22" til sommeren og kalle det fasit og, hadde du vært happy med det?

Det er nettopp denne greia som gjør tester fra tradisjonelle bilmagasin og lignende så upålitelige. De er ikke vant til å teste elbiler og vet ikke hva som gir relativt store utslag. Dermed blir de ganske ubrukelige. Til og med elbilforeningen greier å gå i denne fellen på sine tester.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Imagine

#13
Sitat fra: turfsurf på mandag 08. april 2019, klokken 12:42
Sitat fra: Imagine på mandag 08. april 2019, klokken 08:20
Enig i at dette er bare en av flere tester. Men denne er i alle fall første svært grundige test og første test av Model 3 vs E-tron kjørt samtidig på samme føre i samme følge. De kjører fra 100%-0.
....
Hva ønsker man å teste? Vel man vil sammenligne e-tron og Model 3 performance rekkevidde opp mot Kona og E-niro. Klart forbruket til Model 3 er høyere i denne testen, men det er jo like forhold for alle bilene.
Så du mener det er riktig å ta en utstyrsversjon av Model 3 med dårligst rekkevidde og sammenligne med etron med ballonghjul? Skal vi teste Model 3 RWD med 18" mot etron med 22" til sommeren og kalle det fasit og, hadde du vært happy med det?

Det er nettopp denne greia som gjør tester fra tradisjonelle bilmagasin og lignende så upålitelige. De er ikke vant til å teste elbiler og vet ikke hva som gir relativt store utslag. Dermed blir de ganske ubrukelige. Til og med elbilforeningen greier å gå i denne fellen på sine tester.


Vel - vi får nå i alle fall bruke de sammenligningstestene som faktisk er utført. Og denne er meget grundig.
Så lenge man vet hjuldimmensjonene som er benyttet har det jo ikke noe å si.
Forskjellen er 2,5 mil mellom de to konkrete testbilene og man kan jo selvsagt sikkert oppnå noe mer rekkevidde med 18. Det kan man jo bare legge til eller trekke fra for sin egen del. Jeg hadde nok likevel aldri hatt under 20 på en Model 3 performance. Det ser bare dumt ut. Akkurat som 19 på etron. Og de fleste velger nok 20 på vinteren på e-tron som er en dimmensjon opp, men bredden er der den samme som med 19 så all verdens forskjell er det ikke sikkert det vil være på etron mellom 19 og 20. Opptil 21 vil det derimot være litt tydeligere forskjell. Men det blir jo en annen test.

Det viktigste med tester er jo at de blir kjørt samtidig og fra 100%-0 og at vi vet opplysninger som dette om testbilene med de hjulene de har.

z4rd

Du sier jo mot deg selv.

Først sier du at det er det samme hvilke felger som er blitt benyttet, så lenge man vet hva det er, så kan man trekke litt fra eller legge til, alt etter hva som passer en best. Deretter sier du hvis det hadde vært 21" på e-tron så hadde det vært en helt annen test, pga litt breddeforskjell? Tanken slår deg ikke at dette også slår ut ganske så betydelig på TM3 LR med 18" som er standard, kontra 20" på P?

Er det spesifikt Performance-modellen du ønsker å ta? Eller Tesla generelt? P-modellene har aldri vært noen rekkeviddemestere i Tesla-porteføljen, men det er en detalj du ikke er så interessert i.

Hva du mener er pent, har vel ikke større betydning enn hva jeg mener er pent, når det kommer til en rekkeviddetest. TB kjører 19" på sin P. Jeg synes ikke det ser dumt ut.

For å oppsummere, du mener at e-tron ikke fortjener et rykte som tilsier kort rekkevidde. Det er helt greit. Folk skjønner såpass, også Tesla-eiere. I følge TB klarte den 33 mil under moderate vinterforhold og klarer nok fint mer nå i sommer. Under andre forhold hadde den klart både mindre og mer. Men den er ikke mest effektiv uansett hvordan du vrir og vender på det.

Det som egentlig imponerer mest fra den testen er Kia og Hyundai :)
Skulle dog likt å sett forbruket deres med et par tommer større felger...
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA