Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla VS Audi e-tron

Startet av moderator 2, torsdag 04. april 2019, klokken 10:01

« forrige - neste »

Tellus

SitatThe Deutsche Bank analysts, led by Emmanuel Rosner, said their test drive following the presentations "still faced issues despite being on a preplanned course and under relatively simple road conditions."
Tesla's "targeted timeline for both full self-driving and its robotaxi service is at the very least aggressive," they said, questioning whether the company can solve the challenges of a fully autonomous ride with its vision-based approach.

SitatGoldman Sachs analysts also zeroed in on the event as a "way for the company to focus investors away from the underlying demand and margin pressures the company is currently facing" as it brings the Model 3 to mass market and as there has been waning demand for its luxury vehicles. "And while we think the test drive was reasonably good (comparable to peers) and the company provided more detail about the self-driving capabilities and methods, we believe most of the details were largely communicated already," said the analysts, led by David Tamberrino. Moreover, Tesla may believe it is ahead of rivals given its hardware, size of a potential fleet, and the reliance on vision rather than lidar, but that strategy "could bear risk — particularly as sensor requirements (and potential necessity for redundancy) are not fully vetted, and it would likely be very costly for (Tesla) to introduce lidar if necessary," the Goldman analysts said.

SitatFor analysts at Roth Capital, led by Craig Irwin, Tesla's investor day was "underwhelming." The company made "bold claims that were largely missing the substance that drives credibility," they said, and tried for the second time (the first being the Model Y unveiling) to redirect investors' attention, they said.

https://www.marketwatch.com/story/wall-street-analysts-are-mostly-skeptical-of-teslas-robo-taxi-plans-2019-04-23?siteid=bigcharts&dist=bigcharts

Øyvind.h

#166
Sitat fra: turfsurf på onsdag 24. april 2019, klokken 07:01
Og så spisset det seg plutselig. S og X med 10% bedre rekkevidde, bedre ytelse og opp til 200kW lading. Da er X SR sannsynligvis på linje med etron rekkevidde på motorvei (375km WLTP), og Model S LR med 610km WLTP gruser alle. I tillegge har de fått adaptiv prediktiv luftfjæring. Spennende å se hvor bra den blir. Og, ja, alle har nå en toppfart på 250km/t og forbedret akselerasjon.

Med 10% bedre rekkevidde pga nytt motoroppsett og div effektivisering blir nok X SR ganske lik som E-Tron på rekkevidde.
Som eksisterende eier er jeg mest interessert i utrullingen av Supercharger V2 og V3 :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

elektro

Sitat fra: turfsurf på onsdag 24. april 2019, klokken 07:01
Og så spisset det seg plutselig. S og X med 10% bedre rekkevidde, bedre ytelse og opp til 200kW lading. Da er X SR sannsynligvis på linje med etron rekkevidde på motorvei (375km WLTP), og Model S LR med 610km WLTP gruser alle. I tillegge har de fått adaptiv prediktiv luftfjæring. Spennende å se hvor bra den blir. Og, ja, alle har nå en toppfart på 250km/t og forbedret akselerasjon.

Har ikke satt meg inn i dette enda men det er utvilsomt elbilteknisk, enig.  (Med unntak kanskje av adaptiv prediktiv luftfjæring. Det høres spennende ut, men er vel mer som Audi sin Adaptive Air Suspention og Electronic Chassis Platform bare at den bruker kartdata?) Spennende, håper Tesla fortsetter å pushe grensene.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elektro

Sitat fra: z4rd på onsdag 24. april 2019, klokken 09:38
Sitat fra: elektro på onsdag 24. april 2019, klokken 00:31
Det er forskjellige biler, men jeg er redd litt for mye av Teslas suksess bunner i mangelen på noe annet, frem til nå.

Du mener virkelig at e-tron utfordrer Tesla sitt grunnleggende fundament for suksess?

Tesla er ganske mange år foran alle andre på full selvkjøring.
Mulig du allerede har gjort det, men anbefaler deg å se på Autonomy Day videoen. Dette viser hvor Tesla er på vei.

Et lite sitat:

SitatWhen Tesla designed Model 3, they knew exactly that this car will be used for robotaxi.
They knew power consumption is important, so they had to design their own chip. Which also saves money in the long run. They knew driving requires vision. So cameras are required regardless how good Lidar could become.

Tesla har investert kraftig og skaffet seg de beste ingeniørene innenfor disse feltene. De fleste andre gjør det mye for show for å vise at de henger med. Når andre selskaper bruker sine PR/marketing-avdelinger og byråer til å promotere og informere - så bruker Tesla sine egne utviklingsteam med ingeniører til å formidle informasjon og nyheter...

e-tron eller andre fete elbiler utfordrer ikke Tesla sin suksess.

Vel, personlig er jeg ikke så interesssert i full selvkjøring og robotaxi, og synes ikke det er et kriterie for hverken den beste bilen- eller elbilen.. I storbyer og til bildeling, nyttig, ja, men tror ikke det er det viktigste for bilkjøpere på lang tid. Folk flest vil ha en bil som er en utvidelse av deres livsstil, som kan fungere for hytteturer osv. Gode assistentsystemer for økt sikkerhet og mer avslappet kjøring er derimot bra, inkludert en bra køassistent. Den biten må gjerne være Level 3, minst.. men der var jo Audi først. ;)

Jeg synes hele diskusjonen om fremtiden, lønnsomhet per bil, produksjon osv. er interessant, men føler at det er en litt annen diskusjon enn hvilken bil som er best. Hvilken bil, eller hvilket selskap, man liker best er en annen diskusjon igjen. Men Tesla fans (slett ikke alle er eiere engang) går ofte høyt ut og sier at Tesla er lysår foran, det gode gamle 2012-argumentet, f.eks. Da må vi prøve å se hva de er best på, og hva av dette som er unik teknologi og hva som er designvalg. F.eks. blir en bil både lettere og billigere å produsere om man har dårligere støydemping. For å ta noe som ikke er direkte elbilteknisk.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Imagine

Sitat fra: z4rd på onsdag 24. april 2019, klokken 09:38
e-tron eller andre fete elbiler utfordrer ikke Tesla sin suksess.

Det er nok langt på vei riktig. E-tron og I-Pace og andre kommende elbiler fra f eks Tyskland er såpass forskjellige fra Tesla sine modeller at de heller tar andeler fra fossilmarkedet eller folk i mindre elbiler som ikke har ønsket seg Tesla og som derfor har ventet med å selge sin ICE-bil.
Så har du alltids noen som går fra Tesla også, men andelen er trolig liten utover de som har kjørt Tesla som «ventepølse på skikkelig elbil» i stedet for i3 eller e-golf fordi de har trengt rekkevidde og plass.

I det kvartalet E-tron ble lansert er det bare levert et lavt antall Model X, så selv om det er noen, så er det nok relativt få som gikk til Model X i stedet for E-tron etter prøvetur/lansering.

Øyvind.h

#170
Sitat fra: Imagine på onsdag 24. april 2019, klokken 12:13
I det kvartalet E-tron ble lansert er det bare levert et lavt antall Model X, så selv om det er noen, så er det nok relativt få som gikk til Model X i stedet for E-tron etter prøvetur/lansering.
Nå har den klart mestselgende X`en blitt reintrodusert som X SR med diverse forbedringer og rekkevidde omtrent som E-Tron. Neste år når Audi har klart å tømme reservasjonslisten for E-tron og etterspørselen etter bilen normaliseres blir det lettere å se fordelingen mellom modellene.
Å basere seg på ett kvartal hvor M3 hadde nær alt fokus, X75D ble fjernet, E-tron lanseres og venteliste påbegynnes etc blir jo en snål tilnærming.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

automat

Sitat fra: elektro på onsdag 24. april 2019, klokken 00:31
Uff da, tråkket visst på noen ømme tær her. Min post var egentlig en, litt lang, kommentar til @Automat sin påstand om at det bare er på hurtigladehastighet Audi slår Tesla, når det gjelder det elbiltekniske. La oss snu på det, hva er det Tesla er lengre fremme på enn Audi, rent elbilteknisk? Eller bilteknisk, for den sakens skyld.. La oss for anledningen ladenettverket, OTA og Autopilot ligge.



Ja hva er den beste elbilteknologien?
Elbilens store akilleshæl er prisen på batteriet. Så de viktigste kriteriene er: Lavest mulig batteripris pr kwh.  Effektivitet, slik at man får flest mulig km/Kwh, og derved kan bruke et mindre og billigere batteri.  Vekt er også ønskelig å redusere, så kg/kwh er viktig.

Så kommer selvfølgelig teknologi som gjør elbil mest mulig brukervennlig, og som minimerer ulempene med elbil. Uten at det betyr at bilen må oppføre seg mest mulig likt en fossilbil. Temperaturkontroll av batteriet, ladehastighet og tilgang til ladenettverk er viktige momenter her.

Så kan man selvfølgelig produsere en supergod elbil, og selge den med liten/ingen/negativ fortjeneste. Men ingen produsent kan gjøre det i særlig stort volum. Så produksjonskost må også inn i bildet.


Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

DagfinnN

Ser at de fleste her heldigvis har en god tone.
Husk at det viktigste er ikke om noen kjører Tesla eller E-tron. Det viktigste er å redde menneskeheten.
Jeg elsker min modell S og vil ikke ha noe annet - selv om det er ting ved den jeg irriterer meg over.
Andre elsker nok E-tron og kanskje noen begge deler.
Lykke til i begge leire. Kjøre elektrisk og bidra til fossilbilens snarlige død.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

hemi

Jeg har fossil entuisastbil, og gleden er stor der, men elektrisk begynner å bli mer gøy det også.

Er spent hvor mange år det går før elektrisk blir raskere enn fossil, mtp på 330kmh+ toppfart på fossilbilen er det litt igjen.


JorEl

Enig DagfinnN  :+1:
Men det må sies at alle som skal kjøpe elbil, gjør seg en bjørnetjeneste og ikke prøve en Tesla, når man skal handle.

Når det gjelder ice biler så er jeg 100% for dem også, men de må brukes når elbil ikke er tilstrekkelig.
Entusiastbiler og veteranbiler er helt ok, en hobby kan vi vel si.

Synd at ikke noen bomber disse 30skipene som forusenser like mye som verdens bilpark. De går på råolje :o :-1:
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

JorEl

Dagens service-melding ;) E-tron fortjener bedre..
I denne artikkelen får vi vite om Audi`s fast-track-system. Greit nok, tenkte jeg, slik er det jo blitt. Men til slutt; "Da han forsøkte å kansellere kjøpet som følge av den lange ventetiden, og det han føler er nedprioritering av de som har stått i kø lengst, ble han møtt med en sur beskjed:

– Jeg kunne bryte kontrakten og kjøpe en fast track bil, men jeg kunne ikke bare bryte kontrakten. De ville da ha åtte prosent av kjøpesummen på rundt 750 000 kroner, for kontraktsbrudd. Så nå venter jeg fortsatt, sier Lauvstad."


https://www.tek.no/artikler/sto-i-ko-i-over-ett-ar-for-audi-e-tron-og-ma-vente-i-nok-et-halvar-selv-etter-at-bilen-har-kommet-i-salg/463204
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

JorEl

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Imagine

Enda en test:
https://forums.vwvortex.com/showthread.php?9308123-Tesla-Model-X100D-vs-Audi-E-tron-55-Quattro-vs-Jaguar-I-Pace-EV400SE

Her er den praktiske rekkevidden på e-tron og Model X 100D overraskende nære hverandre og Tesla får tyn for å overdrive WLTP-tallene sine.

E-tron vinner på den beste totalpakken til tross for det dårlige ladenettverket i UK, der har de vel kanskje bare 50kw foreløpig etter hva jeg vet? I-Pace morsomst/krispeste å kjøre.

Espen Hugaas Andersen

For det første får de tyn for å ikke oppgi WLTP, men NEDC, noe de nå har rettet opp.

For det andre tilsvarer tallene de oppgir for X100D ca 325 Wh/km. Jeg kan ikke huske å ha sett et så høyt tall før over noen slags meningsfull avstand. Det virker ikke sannsynlig at de har gjort en faktisk representativ rekkeviddetest.

På langkjøring på sommeren tenker jeg at snitthastigheten må opp mot 170-180 km/t for å få så høyt forbruk.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

z4rd

Siterer turfsurf fra den andre tråden:

SitatDet er ikke akkurat riktig. Først sier de at alle går ca 200 miles, og så sier de at alle har likt forbruk (nærmere 280Wh/km). Og så har jo etron 20 tommere, mens I-Pace og X har 22 tommere. Ikke akkurat en rekkevidde test. Og så er jo dette nå en utgått Model X.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA