Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla VS Audi e-tron

Startet av moderator 2, torsdag 04. april 2019, klokken 10:01

« forrige - neste »

z4rd

Når alt det er sagt, så må jeg innrømme at e-tron har vokst litt på meg, på samme måte som TMX har gjort. I starten var jeg ikke spesielt begeistret over TMX, men etter prøvekjøring og lån av bil endret det seg. Nå som jeg ser e-tron oftere i bybildet, så liker jeg den bare mer og mer. Peace out.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Imagine

#16
Hemi og jeg skal i alle fall kjøre rekkeviddetest nå i kveld. Han har model 3 performance med vinterdekk (trolig nokian r3) og jeg har e-tron med 20 nokian r3 vinterdekk. Vi får med en tredje venn også i Model s 75d 2018 modell og 19 tommere nokian r3 vinterdekk.
Testrute: fra taket på Sandvika Storsenter ved grønn kontaktladerne på gamle delen for å toppe bilene opp til 100% før start og kjøre til Porsgrunn (ved teslaladerne der) og tilbake uten å lade. Blir trolig vanlig pen kjøring da han ene kjører pent. Om noen flere vil være med, f eks en med i-Pace og en med Model X eller i3 120ah, Kona osv er det bare å stille om man kan. Møtes der kl 19 med omtrent fullt batteri - så tipper vi opp og kjører.

Det vi vet på forhånd er at e-tron (naturligvis) bruker klart mest strøm. Men det som er spennende er hva forskjellene mellom bilene faktisk vil bli. Da på forbruk og gjenværende batteriprosent.

Denne testruten er slik at den er lett for andre å kjøre flere biler og teste mot hverandre også ved senere anledninger.

emurof

Sitat fra: Imagine på mandag 08. april 2019, klokken 08:20Enig i at dette er bare en av flere tester. Men denne er i alle fall første svært grundige test og første test av Model 3 vs E-tron kjørt samtidig på samme føre i samme følge. De kjører fra 100%-0.

Men hvorfor tester de Model 3 Performance og ikke Long Range? For selv Long Range har vel bedre akselerasjon enn treigingen E-Tron.

Imagine

#18
Da har vi kjørt en uoffisiell rekkeviddetest.
Biler var Model 3 performance med 20 tom Nokian R3, Model S 75D 2018 med 19 tom Nokian R3 og E-tron med 20 tom Nokian R3 - alle vinterdekk.

Vi brukte ikke range mode, men e-tron var innstilt på comfort og Model S hadde standard høyde på fjæringen. E-tron i efficiency har lavere fjæring for bedre luftmotstand, men det brukte vi ikke. Klima var likt innstilt på auto og på 20,5 grader i alle bilene.

Ruten var Sandvika Storsenter til Tesla-lader Porsgrunn/Cirkle K og stoppet i 20-30 minutter og uten å lade kjøre tilbake igjen. Strekningen består av mest 100 og 110 sone så det kan regnes som motorveishastighet. Model S lå først, deretter Model 3 og E-tron bakerst. Vi hadde god avstand mellom bilene og lå i 112km/t i 100-grensene og 122km/t i 110. E-tron ligger da i 115 og i 125 i samme hastighet.

Temperaturen startet på rundt 8 plussgrader og endte på 5 grader tilbake i Sandvika.

Vi ladet alle bilene til de ikke ville mer. Uten å forvarme av betydning. Hemi mener sin bil var mer avkjølt enn våre andres da den hadde stått litt lenger, men e-tron avsluttet ladingen 30 minutter før de andre. Model 3 ville ikke mer enn 99%, E-tron stoppet i det den runder 100 og begynte i praksis på 99 i det den begynte å kjøre. Mens Model S fikk ladet en del kw også mens den var på 100% og byttet ikke til 99% før den var nede ved E18.

Nedover mot Porsgrunn så det utrolig jevnt ut. Begge Teslaene holdt nesten likt forbruk på ofte rundt 203-205 og e-tron stabiliserte seg på rundt 265.
Fra 100-70% lå faktisk batteriprosentene nesten likt. E-tron hadde 69 når Model S hadde 70 og Model 3 hadde 71.
Men ved Ionity larvik hadde e-tron 65%, Model S 66% og Model 3 hadde 68%.

Så kom vi til snupunktet ved Teslacharger ved porsgrunn. Der endte E-tron på 255 i forbruk og hadde 57% igjen på batteriet.
Model S hadde 58% igjen på batteriet og et forbruk på 196. Model 3 hadde 61% og helt identisk forbruk som Model S på 196. Det skilte ofte bare 3 usle kw stort sett mellom Teslaene i forbruk gjennom turen og Model S var den som var bittelitt over, men de endre likevel likt forbruksmessig halvveis.

Hjemover skjedde det derimot en del endringer. Alle bilene brukte en del mer hjemover. Vi tror det var en del motvind og kanskje litt kaldere.

Det begynte å skille mer mellom alle bilene. Turen endte tilbake på parkeringstaket på Sandvika Storsenter med totalt forbruk for hele turen på 271 på e-tron og 5 % igjen på batteriet. Model S 75 D hadde 210 i forbruk og 11% igjen på batteriet og Model 3 Performance hadde 19% igjen på batteriet og 209 i forbruk.

Snittfarten var 105km/t for hele turen.

En annen interessant betraktning var at Model S sin tripteller sa den hadde telt 3km mer enn E-tron og model 3 målte midt i mellom. Men hele turen var på ca 280km samlet sett.
Skal vi så gange opp 280km med resten av batteriet helt symmetrisk til antatt rekkevidde med slik kjøring til 0 % ville E-tron få 280 ganger 1.05 = 294km, Model S 280 ganger 1,11 = 311km og Model 3 280 ganget 1,19 gir 333km.

Vi synes alle det var interessant og synes det var mindre forskjeller mellom bilene enn vi hadde trodd. I starten trodde vi nesten et øyeblikk at alle bilene skulle gå omtrent like langt. Men der ser man viktigheten av å kjøre de helt ned på batteriet, for å faktisk se hvordan forskjellene utvikler seg bilene i mellom.

Håper det var av interesse for flere.

Wibla

Re: vind så viser hvertfall windy.com at det har blåst 3-5m/s fra nord-nordøst i kveld, med maks vind i området Tønsberg-Holmestrand.
2018 Tesla Model S 75D

hemi

#20
min temp måler viste ned i 3c på laveste.  men stortsett 5c

Ingen ville teste dragrace etter endte kjøretur! :p

Vi var 2 personer og hadde litt over 200KG i model 3 uten at det teller så mye

Både model S og e-etron sjåførene spiste godt med pølse på rundturstoppet og prøvde få opp vekta i bilen

automat

Ser ut som 19 toms hjul har gitt TMS en fordel, og 20 toms hjul har gitt TM3 en ulempe, og at de derfor har havnet såpass likt.

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

hemi

Autopilot, avstandsholdern på 6 hakk bak for de som lurer

41-42PSU starttrykk, 43-44 under kjøring.

z4rd

Kudos for å faktisk gjennomføre en slik test og dele resultatene med oss.

Må personlig innrømme at det var overraskende lavt på Model 3 Performance. Skulle likt å sett forskjellen opp mot en vanlig LR på 18" på samme ruta.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

GOS

Sitat fra: hemi på tirsdag 09. april 2019, klokken 00:09
Autopilot, avstandsholdern på 6 hakk bak for de som lurer

41-42PSU starttrykk, 43-44 under kjøring.

Hvilket dekktrykk hadde de andre versus det som står på merkene.

Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

GOS

Dette overrasker meg også. Muligens de 20" og den ekstra vekten model 3 virker mer inn enn jeg hadde trodd. Muligens også dekktrykket på vinterdekkene.

Jeg kjørte min Model 3 LR AWD (ikke P), 18 aero, 46 PSI, over ett strekk på 50 km på tørr motorvei i konstant 110 km/t (speedometeret) og fikk 160 wh/km. Dette var en del av en tur på 316 km som endte opp i ett snitt på 145 wh/km med snitt hastighet 80 km/t

Interessant senere å se Model 3 LR AWD mot andre biler på tilsvarende tester.


Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Imagine

#26
Dekktrykk glemte jeg helt å sjekke. Ganske sikker på at det fortsatt er omtrent som originalt levert på e-tron da jeg ikke har fått noen feilmeldinger på dekktrykket.

Eieren av Model S sier han hadde samme dekktrykk som Hemi i Model 3.

Vi tar gjerne med en Model 3 Long Range også neste tur. Den bør jo gå lenger enn Performance-modellen. Kjenner en som har 19 tom sommerdekk på en long range. Mulig vi spør han på neste tur. Hemi mener Model 3 viser sin styrke når det blir varmere vær opp mot E-tron. Det må testes. Jeg har riktignok 21 tom på sommerfelgene så forskjellen mellom bilene bør være større da også alene på grunn av større felger.

Kanskje vi da skal kjøre «range mode» i model s og e-tron neste gang for å ha testet det også og se om det utgjør noen forskjell. Siden e-tron senker seg for lavere luftmotstand og model s også trolig gjør det kan det ha litt å si i høye hastigheter. Spesielt når det er motvind, som vi hadde på vei tilbake.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Imagine på mandag 08. april 2019, klokken 23:35Skal vi så gange opp 280km med resten av batteriet helt symmetrisk til antatt rekkevidde med slik kjøring til 0 % ville E-tron få 280 ganger 1.05 = 294km, Model S 280 ganger 1,11 = 311km og Model 3 280 ganget 1,19 gir 333km.
Mer riktig:

Audi e-tron: 280 / 0,95 = 295 km
Tesla Model S: 280 / 0,89 = 315 km
Tesla Model 3: 280 / 0,81 = 346 km
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Imagine

#28
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 09. april 2019, klokken 08:40
Sitat fra: Imagine på mandag 08. april 2019, klokken 23:35Skal vi så gange opp 280km med resten av batteriet helt symmetrisk til antatt rekkevidde med slik kjøring til 0 % ville E-tron få 280 ganger 1.05 = 294km, Model S 280 ganger 1,11 = 311km og Model 3 280 ganget 1,19 gir 333km.
Mer riktig:

Audi e-tron: 280 / 0,95 = 295 km
Tesla Model S: 280 / 0,89 = 315 km
Tesla Model 3: 280 / 0,81 = 346 km

Det kan stemme bra - i stedet for å gidde å lade opp e-tron i Sandvika kjørte jeg like greit hjem i 95-100km/t videre med 5% i Sandvika på batteriet og ut til Snarøya. Hadde 1% igjen ved ankomst hjemme og kjørt 290km med ca 5km igjen på GOM.

Skal vi beregne ut fra tester burde dermed en Model X 100D kunne bryne seg på rekkevidden til Model 3 Performance. Hadde vært artig å se hvor I-Pace hadde plassert seg inni dette også. Mens en Model X 75D trolig ikke ville klart å fullføre, dersom vi skal beregne den opp mot Model S 75 D.

Øyvind.h

Tommel opp for bra initiativ! Med såpass mye informasjon er det lett å både tolke resultatene og sette dem inn i egen kontekst. Bra forumbidrag!

Et par kommentarer til resultatene:
-   Utslagene i starten av turen tipper jeg har litt med varmepumpe og oppvarming av kupe og batteri å gjøre. Biler med varmepumpe vil bruke merkbart mindre i starten av en tur enn biler uten. Det jevner seg dog ut senere på turen da vedlikehold av temp ikke er spesielt krevende, med mindre vi snakker 10-20 minusgrader.

-   Tydelig at LR med 18" er veien å gå for de som vil ha mest mulig rekkevidde, men for meg er test med Performance og 20" interessant da det er den versjonen av Model Y jeg vil gå for om jeg velger å kjøpe den.
-   Interessant at Model S gjorde det såpass bra sammenlignet med Model 3. Jeg hadde forventet større differanse enn det. Permamagnet-motorene er mer effektive, det er en mindre og veldig aerodynamisk bil og det er ny batteriarkitektur. Differansen burde vært mye større basert på andre sammenligninger og brukererfaringer. Utslaget ligger antakelig i dekk/hjul og kanskje noe i styring av batterivarmeren. Eller kanskje S rett og slett takler motorvei bedre enn 3? Høres jo litt rart ut, men tallene er klare. Kanskje Model S er bedre isolert?
Og som Hemi nevner - forskjellene vil antakelig vokse på sommeren når varmepumpen ikke lenger er en fordel. Men jeg tror ikke resultatene ville endret seg drastisk. Antakelig bare noen få prosent toppen.

Jeg har trålet nabobil de siste dagene  og holdt på å booke en Model 3 i går da jeg skal på to langturer i løpet av en dag neste onsdag. Tanken var å teste Model 3 på 250km rundturen på morgen/formiddag og gjøre forbrukstester på en tur jeg kjenner svært godt før jeg skal kjøre nye 200km med X`en på ettermiddagen. Men med deres test nå ser jeg at det ikke er noe poeng. Det var en tilstrekkelig grundig og god test. Resultatene var ikke helt som forventet der Model 3 bare går ca 5 mil lenger enn E-Tron, men selv om en LR med 18» kanskje hadde dratt differansen opp i 6-7 mil så har det ikke så mye å si for meg. Jeg har allerede konkludert med at E-Trons rekkevidde er god nok for meg da den er relativt lik min X90D. At Model 3 i performance-utgave går en del mil lenger er bare en bonus. Tipper rekkevidden er rundt S90D. Den var jeg veldig fornøyd med husker jeg :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA