Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla tall Q1 2019

Startet av Imagine, torsdag 04. april 2019, klokken 07:41

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Motorwatt på fredag 03. mai 2019, klokken 14:36Ved inngangen av 2019 var cash-beoldningen 3.685 mill. USD, hvorav 792.000 mill. var depositum fra kunder. I utgangen av Q1 var tallene henholdsvis 2.198.000 og 768.000. De trenger rett og slett å fylle opp kassen for ikke å komme i alvorlige problemer.
I Q1 betalte de ned $950 mill i lån, noe som slettes ikke skjer hvert kvartal. Ellers er som regel Q1 årets dårligste kvartal. Denne gangen var det verre enn vanlig, da de reduserte Model S/X produksjonen for å innføre endringer på produksjonslinjene, og de begynte internasjonale leveranser av Model 3.

Sjansen for at de avslutter 2019 med over $5 mrd på konto er ganske god.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Imagine

#61
Sitat fra: Motorwatt på fredag 03. mai 2019, klokken 14:36
Ved inngangen av 2019 var cash-beoldningen 3.685 mill. USD, hvorav 792.000 mill. var depositum fra kunder. I utgangen av Q1 var tallene henholdsvis 2.198.000 og 768.000. De trenger rett og slett å fylle opp kassen for ikke å komme i alvorlige problemer.

Riktig. De har egentlig mange muligheter til å øke inntektene utover emisjoner osv hvis de ser over litt. Det enkleste de kan gjøre er å ta betalt for lading. F eks 3,20kr pr minutt slik Ionity gjør eller kanskje til og med Fortum-priser på hypercharger med 3,50kr pr minutt. Hvis ikke tesla-kunder tåler det må de rett og slett skjerpe seg om de vil beholde eget bilmerke. Eventuelt et annet alternativ er at de kunne ta betalt for at andre elbilmerker skal få lade på Tesla supercharger for å konkurrere mot Ionity og andre, bare at Tesla-folket får lade billigere.
De kan også lage billigere varianter av S og X og sette ned prisene om lønnsomheten på disse modellene i utgangspunktet er bra nok.

emurof

Veksten i Q1 2019 sammenlignet med Q1 2018 var på rundt 100%. Det er ikke akkurat dårlig, og man pleier å sammenligne kvartaler med samme kvartal året før, ikke det kvartalet som kommer før nåværende kvartal samme år.

Motorwatt

Er det cash-be
Sitat fra: emurof på mandag 06. mai 2019, klokken 16:09
Veksten i Q1 2019 sammenlignet med Q1 2018 var på rundt 100%.
Er det cash-beholdningen du mener, eller hva?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

emurof


Motorwatt

Sitat fra: emurof på tirsdag 07. mai 2019, klokken 07:31
Inntekter.
TM3 gjorde utgjorde vel hele økningen, og vel så det. Resultatet derimot....
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

emurof

Ja, TM3 utgjorde økningen, men poenget er at en vekst på 100% fra år til år ikke akkurat kan sies å være dårlig.

Motorwatt

Når man ikke klarer å øke fortjenesten noe særlig på en 100% økning i inntektene, så vil iallfall ikke jeg kalle det bra.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

xyzzy

Sitat fra: emurof på tirsdag 07. mai 2019, klokken 07:31
Inntekter.

Tapet var omtrent det samme i q1 2019 som i q1 2018 - ca 700 millioner USD. Omsetningen var opp til 4.5 milliarder USD fra 3.4 milliarder USD, så det blir 30% vekst - ganske langt unna 100%.

Du har iofs. rett i at det er vanlig å sammenligne kvartalet med samme kvartal året før, men for Tesla gir det mindre mening enn for f.eks. Apple eller for den saks skyld VW og GM: De er nogenlunde stabile, har flere produkter og en relativt forutsigbar produktsyklus.

For Tesla, som har langt færre produkter og ikke har jevnlige produktfornyelser og årlige salgssykluser, er det langt fra gitt at Q1 2018 er et bedre sammenligningsgrunnlag enn Q4 2018 - så begge bør nok tas med i betraktning.

Nå som backlogen av interesserte vel stort sett er solgt ut, vil det være veldig interessant å se hvor mange man klarer selge jevnt over tid.

emurof

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 07. mai 2019, klokken 07:48
Når man ikke klarer å øke fortjenesten noe særlig på en 100% økning i inntektene, så vil iallfall ikke jeg kalle det bra.

Det kommer an på hva man fokuserer på. Tesla er i en vekstfase, og da vil det ikke være snakk om store overskudd. Og i første kvartal var det en spesiell situasjon ved at det for det første er et dårlig kvartal for bilkjøp generelt, og i tillegg begynte de leveringer i Kina og Europa, noe som er dyrere og mer tidkrevende enn å levere ut i USA.

Imagine

Handler ikke dette om noe så enkelt som at: selv om Tesla har solgt bra med biler har de solgt langt mindre enn forventet og samtidig har inntjeningen per bil har gått kraftig ned. Forventet? Kanskje, men nå kommer den skikkelige tøffe perioden med utdatert/gammel Model S og X (selv om de fornyer batterier, interiør og motorer så vil det ikke gjøre de helt store åretakene), og en Model 3 som har solgt til de fleste reservasjonsholderne som var oppsparte. Inntjeningen går heller ikke opp når hovedfokuset er å selge 35000USD utgaver for å holde volumet oppe.

De trenger nok en stasjonsvogn/SUV ala Model Y lansert, og det brennkvikt.

Motorwatt

Sitat fra: emurof på tirsdag 07. mai 2019, klokken 07:57
Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 07. mai 2019, klokken 07:48
Når man ikke klarer å øke fortjenesten noe særlig på en 100% økning i inntektene, så vil iallfall ikke jeg kalle det bra.
Og i første kvartal var det en spesiell situasjon ved at det for det første er et dårlig kvartal for bilkjøp generelt
Da gjaldt vel det i første kvartal i 2018 også?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

xyzzy

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 07. mai 2019, klokken 08:28
Sitat fra: emurof på tirsdag 07. mai 2019, klokken 07:57
Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 07. mai 2019, klokken 07:48
Når man ikke klarer å øke fortjenesten noe særlig på en 100% økning i inntektene, så vil iallfall ikke jeg kalle det bra.
Og i første kvartal var det en spesiell situasjon ved at det for det første er et dårlig kvartal for bilkjøp generelt
Da gjaldt vel det i første kvartal i 2018 også?

Det er derfor man vanligvis sammenligner med samme kvartal forrige år. For Tesla, som var i ferd med å starte volumproduksjon av sin første "massemodell" gir det et ufullstendig bilde å bare sammenligne med det kvartalet - så både Q1 2018 og Q4 er relevante.

Dessuten vil jeg påpeke at omsetningen gikk opp 30%, ikke 100%.

Motorwatt

Sitat fra: xyzzy på tirsdag 07. mai 2019, klokken 09:28
Dessuten vil jeg påpeke at omsetningen gikk opp 30%, ikke 100%.
Ser den. Dessverre brukte jeg tallet tallet ukritisk.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

vegardg

Sitat fra: xyzzy på tirsdag 07. mai 2019, klokken 07:48
Nå som backlogen av interesserte vel stort sett er solgt ut
Frisk påstand. Har du belegg for den?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA