Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er det snart unødvendig med egne bilskilt for elbiler?

Startet av Philip Marlowe, onsdag 03. april 2019, klokken 21:39

« forrige - neste »

Philip Marlowe

I mars kom altså elbilandelen av personbiler opp i 58 %. Det selges altså flere elbiler enn plugginnhybrid-, hybrid-, bensin- og dieselbiler til sammen. Samtidig skal elbilene straks betale bompenger, og det vel heller ikke lenge til at elbilene må ut av kollektivfeltene. Finnes det da gode grunner for å beholde egne skiltserier for elbiler eller er dette unødvendig? Hva mener forumdeltagerne?
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

ElTor

Er vel nødvendig så lenge det er en forskjell.
Når man velger å slutte differensieringen har det imidlertid ingenting å si.
Godt poeng mtp nødetatene forøvrig.

xyzzy

Sitat fra: Philip Marlowe på onsdag 03. april 2019, klokken 21:39
I mars kom altså elbilandelen av personbiler opp i 58 %. Det selges altså flere elbiler enn plugginnhybrid-, hybrid-, bensin- og dieselbiler til sammen. Samtidig skal elbilene straks betale bompenger, og det vel heller ikke lenge til at elbilene må ut av kollektivfeltene. Finnes det da gode grunner for å beholde egne skiltserier for elbiler eller er dette unødvendig? Hva mener forumdeltagerne?

Elbiler skal betale bompenger, men de skal ikke ha samme pris som fossile biler - max 50%.

Når det er sagt, det tar man vel uansett fra info i kjøretøyregistret. Det kan jo også være forskjell mellom bensin og diesel.

NilsG

Det er veldig greit for oss i nødetatene at det er lettest mulig å skille forskjellige energibærere og da hjelper skiltene oss veldig! Jeg håper derfor at man utnytter E-seriene så lenge som mulig og at alle E-serier brukes til elbiler.

GA for gassdrevne kan kanskje tippe 90000 kjøretøyer, men regner med at HY vil holde for alle fremtidige hydrogenbiler ;-)

Hadde og vært en stor fordel om man hadde fått til en enkel skiltmerking for hybridbiler, F eks ved å skifte ut siste siffer med en H?

Vi klarer ved hjelp av de systemene og hjelpemidlene vi har å gjøre dette skillet uansett, men om man ser det direkte av registreringsnummeret så kan man spare litt tid.
Hurum
Finalized grå S85 6. Januar, ønsket levering juni
I produksjon 19. april.....
Ferdig produsert 22. April!
Levert ut 11. Juni 2014 i Drammen
Venter utlevering TM3 21. Februar 2019
Model 3 reservert på Alnabru 31. mars 2016

OhmPaPa

Hva er egentlig poenget med at de tradisjonelle bilskiltene viser hvor i landet bilen ble kjøpt?

Jeg kjøper vanligvis bruktbil og blir av og til kontaktet av folk fordi de tror jeg kommer fra samme sted som bilen. Noe som for min del aldri er tilfelle. Hyggelig nok å være sosial og slå av en prat. Men ser ikke helt poenget med skiltenes stedstilknytning.

JorgenM

Biler registrert nord i Norge er gjerne mer populære fordi de er lite utsatt for rust. Desverre er dette vanskelig å vite på en elbil.

Dette er vel diskutert før og de fleste bruker være enige i at Norge burde gjort som Tyskland, legge til en 'e' på slutten av normale skilter.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Amatøren

#7
Sitat fra: JorgenM på torsdag 04. april 2019, klokken 10:38Dette er vel diskutert før og de fleste bruker være enige i at Norge burde gjort som Tyskland, legge til en 'e' på slutten av normale skilter.

:+1:

AB 12345 E - Elektrisk
AB 12346 H - Hydrogen
AB 12347 G - Gass

Da har man en forklaring til nødetatene om type drivstoff.

Rent fossilbiler og hybridbiler blir da uten, men må håndteres som om det er en hybridbil med lite batteri hvis det ikke er mulighet eller tid til å sjekke om den kan ha batteri også.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

jlan

Jeg tror det blir for komplisert å innføre noe slikt. Det bør jo også være et internasjonalt system. Nødetatene bør heller utstyres med en app som leser av bilnummeret og kommer opp med vognkortet og nødinstruksjoner for bilen fra lokal database. 

Drivstoffinfo for norske biler ligger forsåvidt allerede i "Bil og henger" appen (krever dekning).
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

cra

Sitat fra: OhmPaPa på torsdag 04. april 2019, klokken 10:30
Hva er egentlig poenget med at de tradisjonelle bilskiltene viser hvor i landet bilen ble kjøpt?

Det var nok ganske enkelt mest praktisk slik. Hver enkelt trafikkstasjon hadde sin nummerserie, og administrerte, registrerte og deelte ut skilter fra sin "bunke". Husk at dette var fra lenge før det var datasystemer som synkroniserte seg i samme øyeblikk som man fylte ut et skjema med VIN, navn på eier og Reg-nr.  En ser de samme tendensene også med elbiler. Selv om de starter med EL/EV/EK så ligger det "klaser" med skil på de ulike trafikkstasjonene, slik at f.eks. EL 10000-10100 kommer fra en stasjon, EL 10101-10200 fra en annen osv. (størrelse på bolker tatt ut av det blå).

Altså kan skiltene ligge klare på de ulike stasjonene slik at den som registrerer en bil kan plukke dem opp umiddelbart, i stedet for å måtte vente på forsendelse av skilter. Billigere er det nok også.

Tl;DR:
Det var/er den mest praktiske måten å gjøre det på.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

NilsG

@jlan:
Vi har systemer i dag som gir oss opplysningene du beskriver her. Mange (ikke alle) har utstyrt seg et system som heter "Crash Recovery" som gir oss alt dette så fremt vi har mobildekning... Det ligger en kostnad forbundet med dette og for vår del fikk vi det på plass i "førstebilen" nå i januar. Tidligere fikk vi samme informasjon fra 110-sentralen som henter ut fra samme system. Poenget mitt er at når man ved et blikk vet at her er det en "batteribil", "gassbil" eller "hydrogenbil" så kommer man raskere i gang med hjelp til de som evt sitter fast i en bil, vi trenger ikke vente med å starte/klargjøre mens data lastes ned. Det handler hele tiden om å hente tid der vi kan ;-) (Har ikke testet om personlige skilt også er lagt inn, må huske å sjekke... ;-))
Hurum
Finalized grå S85 6. Januar, ønsket levering juni
I produksjon 19. april.....
Ferdig produsert 22. April!
Levert ut 11. Juni 2014 i Drammen
Venter utlevering TM3 21. Februar 2019
Model 3 reservert på Alnabru 31. mars 2016

Amoss

Sitat fra: cra på torsdag 04. april 2019, klokken 13:53
Det var nok ganske enkelt mest praktisk slik. Hver enkelt trafikkstasjon hadde sin nummerserie, og administrerte, registrerte og deelte ut skilter fra sin "bunke". Husk at dette var fra lenge før det var datasystemer som synkroniserte seg i samme øyeblikk som man fylte ut et skjema med VIN, navn på eier og Reg-nr.  En ser de samme tendensene også med elbiler. Selv om de starter med EL/EV/EK så ligger det "klaser" med skil på de ulike trafikkstasjonene, slik at f.eks. EL 10000-10100 kommer fra en stasjon, EL 10101-10200 fra en annen osv. (størrelse på bolker tatt ut av det blå).

Altså kan skiltene ligge klare på de ulike stasjonene slik at den som registrerer en bil kan plukke dem opp umiddelbart, i stedet for å måtte vente på forsendelse av skilter. Billigere er det nok også.

Tl;DR:
Det var/er den mest praktiske måten å gjøre det på.

Du har sikkert rett i dette du skriver her, men du glemmer ett moment: Før man innførte to-bokstavers skiltene så mener jeg å huske at man fikk nye skilt når bilen ble omregistrert på ny eier også. DA viste skiltene til hvor i landet bilens eier faktisk kom i fra (men da rett nok "fylke" - ikke "trafikkstasjon"). Så systemet med å koble skilt-bokstav(er) med fylke/sted var godt innarbeidet både innen vegvesenet/biltilsynet men også i folks bevissthet.

Derfor var det også naturlig å fortsette denne praksisen, selv om koblingen sted/eier ble mer diffus når brukte biler ble solgt og kjøpt - og etterhvert også når importører valgte å registrere dem der DE holdt til, ikke nødvendigvis der den nye eieren bodde. F.eks. var det populært å selge biler med Bærum-skilt selv om eieren ikke bodde i nærheten, og mener også å huske at noen konsekvent registrerte bilene i Drammen eller Oslo da bilene kom inn i landet der...
Model S 85D

cra

Det kan sikkert stemme; jeg er ikke gammel nok til å huske/vite noe om nye skilt ved eierskifte, men tipper det kanskje hadde med det å gjøre at man måtte til nærmeste bilsakkyndige for å registrere?

Med dagens salg (og fri registrering) av biler over hele landet er dette såpass utvannet at skiltene neppe sier noe om eiers bosted. Vet at det er mange bergensere som har registrert bil andre steder enn lokalt for å slippe å ha SV på bilskiltet. Har sett at ZZ er populært der nede; leste om et firma der som har valgt å registrere alle sine biler oppe i nord. :)

I dagens samfunn er det liten grunn til å ha slike konvensjoner på nummerskiltene; systemene slår opp mot registeret og finner drivstoffkoder uansett, så det er nok utelukkende for menneskelig behandling det har noe for seg. At nødetatene raskere kan identifisere biltype og handle deretter er kanskje det beste argumentet for å fortsette. Men i stedet for å bruke bokstavkombinasjonene kan det f.eks. innføres et merke (en bokstav?) på skiltet som plasseres under nasjonalitetsbokstaven. Da kan man ta høyde for mye:

E - Elektrisitet
D - Diesel
B - Bensin
G - Gass
H - Hydrogen
P -Plutonium (viktig å tenke framover!  :D)

Og evt. kombinasjoner av disse for hybrider; ED, HD osv. Juster evt. bokstavene for mer internasjonal schwung. Nyttig også for andre enn nødetaten hvis man leier eller låner en bil og lurer på hva slags energibærere den trenger. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

jlan

Sitat fra: NilsG på torsdag 04. april 2019, klokken 14:33
@jlan:
Vi har systemer i dag som gir oss opplysningene du beskriver her.
Det var betryggende å se. Det er litt overraskende at dere ikke har informasjonen replikert til en lokal database i bilen. Ellers er jo et klistremerke slik cra foreslår en enkel løsning (kanskje ikke helt nødvendig på en Tesla).

Dere burde vel hatt noe tilsvarende for personidentifikasjon også da ?
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

sjokomelk

Sitat fra: cra på torsdag 04. april 2019, klokken 16:19
Men i stedet for å bruke bokstavkombinasjonene kan det f.eks. innføres et merke (en bokstav?) på skiltet som plasseres under nasjonalitetsbokstaven.
Bare for å være pedantisk og ekkel, men denne delen lille, blå stripen på venstre side av skiltet kan vi ikke "tukle med". Det tok alt for lang tid bare å få gjennomslag for å bruke det norske flagget istedenfor EU-stjernene, bare pga. tungt lovverk.
Men kombinasjoner av tall og bokstaver kan vi herje fritt med uten at EU/EØS eller andre kan si noe som helst. (Så lenge vi følger Genève-konvensjonen.) Og der heller jeg personlig mot tilsvarende løsning som i Tyskland, med en bokstav på slutten for å skille ut spesielle drivstoff.

SVV har vel klagd en stund på at vi begynner å gå tom for skilter i enkelte serier, og skilt med 4 siffer til bl.a. tilhengere er vel nå sentralisert og deles ut fortløpende fra BB1234 eller noe sånt? Så hvis vi alikevel må gå over til en ny ordning, kan vi like gjerne legge til lure idéer med en gang. :+1:
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA