AP og Politi

Startet av JorEl, ons 03. apr 2019, kl. 10:59

« forrige - neste »

JorEl

Er man nødt til å ha henda på rattet hele tiden? Eller holder det med at man har ansvaret hele tiden, og det er derfor nok og ta i rattet, hver gang bilen krever det?

Grunnen til at jeg spør er at i går var kona i godt humør. Hun liker ikke tannleger, men hadde akkurat sluppet meg av til en, for en rotfylling...Hun slo på AP, og tok hendene tilfreds bak hodet, mens hun lente seg bak i setet :o Plutselig rundt en svak kurve, står politiet og hadde fylt opp et buss-stopp med syndere. Politimannen kikket forskrekket på henne, og hun kikket enda mer forskrekket tilbake...
Ingen forfulgte henne og hun slapp med skrekken :police:

Edit; må lære meg å skrive -akkurat-.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

sjokomelk

Må man holde hendene på rattet hele tiden - JA.
AutoSteer er ikke selvkjørende bil, det er en avansert cruisekontroll.

Og du vil alltid ha begge hendene på rattet tilfelle AutoSteer ser veien "feil" og prøver å plante bilen i grøfta. Siden du alikevel holder i rattet og styrer som du normalt ville gjort, vil du naturlig styre rattet den veien som er rett og da holde igjen/kansellere AutoSteer hvis den er på villspor.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

JorEl

På rette strekninger så har jeg ofte armene i fanget, kanskje med en tommel opp på rattet. Kommer jeg til en sving, med trailer i mot, holder jeg hendene på rattet. Når henda ikke er på rattet er jeg selvfølgelig aktsom. Jeg styrer vel litt jevnere enn AP, men AP hjelper meg å slappe av på en måte jeg ikke har opplevd som bilist før.

Takk for tilbakemeldingen. Det ble vist ingen diskusjon på juridiske spissfindigheter.  :)

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

Klykken

Det står ettertrykkelig at du skal ha hendene på rattet når du aktiverer autopilot. Og det er en årsak til at bilen maser på deg om du slipper rattet.
I tillegg - det holder ikke med tommel på rattet hvis bilen finner på å hive deg i grøfta på en rettstrekning.

Det er en uvane du og kona bør legge av dere med en gang. :) Både for deres egen sikkerhet og andres.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

JorEl

:-\ ??? :o       :-[         :+1:

Vhagar

Temaet er ikke åpent for "juridiske spissfindigheter", som sjåfør har du ansvaret og det oppfylles ikke ved å slippe rattet. AP'en ikke er "selvkjørende" men en "assistent" som ikke fratar deg dette ansvaret.

Tester AP'en av og til og sist gang gikk det kaldt nedover ryggen når den på et godt merket rettstrekke fant ut at den ønsket veldig sterkt å snuse på møtende langtransport, uten hånden på rattet hadde denne kommentaren neppe vært mulig å skrive! Og det måtte en kraftigere korrigering til enn hva "tommel på rattet" hadde klart.

Hadde noen med "tommel på rattet" eller bak hodet(!!!) kollidert med meg så hadde jeg for deres skyld håpt de fikk en rask død. Sterke ord, men pokker heller, har slektning som er offer for slikt tull. Ikke gøy å være grønnsak! Det er farlig nok å ferdes i trafikken om en ikke må møte slike sjåfører også. Det være seg med eller uten AP. Anbefaler dere å spasere noen mil før dere setter dere bak rattet igjen og gjør slike feilvurderinger.

Det later til å være en stadig fallende respekt for fart og medtrafikkanter. Staten får vel sy puter under oss og sørge for at det blir slutt på veier hvor en risikerer møtende trafikk, om det må være midtdelere eller andre delinger får være en annen diskusjon. Men risikoen begynner å bli farlig høy. Misbruk av teknologi vil ikke gjøre saken bedre.

EDIT
This is why we can't have nice things!
https://nordic.businessinsider.com/tesla-model-s-driving-with-no-one-behind-the-wheel-2019-4

Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Motorwatt

Vurder å ta litt høytlesing i brukerhåndboken hvor det står:

ADVARSEL: Autostyring er en funksjon som krever en aktiv fører. Du må alltid holde hendene på rattet.

Legg merke til flertallsbenevnelsen, "hendene".

Råde

Sett at jeg IKKE har autopilot og kjører UTEN hender på rattet i ti sekunder. Dette filmes av politiet og jeg stoppes. Ingenting har hendt. Jeg har vært oppmerksom, hensynsfull og aktpågivende.

Kan de da straffe meg?

Det er nemlig dette TS spør om. Hva tesla skriver står ikke i vegtrafikkloven og at det er en autopilot tilstede er egentlig ravende likegyldig for spørsmålet.

Henda på rattet eller ikke? Noen jurister her?
e-Golf | X75D

Vhagar

Aftenposten hadde en sak i 2015, så mulig nye formuleringer er gyldig i dag.
https://www.aftenposten.no/norge/i/qm6g/Uten-hendene-pa-rattet--i-80-kmt

Der siterer de vegdirektorartet som sier at det ikke er forbudt å bruke automatikk i bilen (Tesla's AP). Tesla har fått denne godkjent i Europa, med forbehold om at fører holder i rattet, så formuleringen til Tesla ER relevant i saken.

I et svar på ung.no svarer vegvesenet at en skal ha begge hender på rattet, dette som et svar på spørsmål om bruk av en eller to hender.
https://www.ung.no/oss/lappen/232932.html

Videre så opplyser SNL om følgende:
"Et forhold er uaktsomt og straffbart allerede når det kan oppstå fare ved kjøringen[...]"
https://snl.no/grunnregelen

Altså det trenger ikke skje noe, det er allerede uaktsomt og straffbart så lenge det KAN oppstå fare. Og det ER helt klart en økt risiko for fare når en ikke holder (tilstrekkelig) i rattet.

Ofte leser vi om "ikke tilstrekkelig aktsomhet" og det er nok her politiet vil ta en vurdering om en har vært "tilstrekkelig", altså ikke en konkret linje men opp til vurdering gitt situasjonen. Reaksjonestiden til de fleste er langt unna å klare å flytte hendene fra bak hodet og til rattet og kompensere for hva AP'en måtte finne på (eller andre yttre årsaker som fører bilen på ville veier). Så her vil det å bruke AP uten hendene på rattet være utilstrekkelig.

En kan nok trygt konkludere med at dersom du kommer ut for en ulykke og er skyld i den så vil du nok få avkorting i forsikring og en straffereaksjon fra politiet om det viser seg at hendene ikke har vært på rattet. Så derfor nevner også Tesla dette, uten at det ser ut til at folk skjønner hvorfor.

AP er IKKE en selvkjørende funksjon og den er heller ikke regulert for det, rett og slett godkjent under forutsettning av at sjåfør holder i rattet.
Tesla Model X 75D, 2017

LaarsY

Man skal helst ha begge hendene på rattet, men du kan ikke straffes for ikke å ha hatt hendene på rattet. Det er mange som av forskjellige grunner ikke kan ha to hender på rattet. De får selvfølgelig lov til å kjøre bil likevel så lenge det er trygt.

turfsurf

Sitat fra: Vhagar på ons 03. apr 2019, kl. 23:24
Altså det trenger ikke skje noe, det er allerede uaktsomt og straffbart så lenge det KAN oppstå fare. Og det ER helt klart en økt risiko for fare når en ikke holder (tilstrekkelig) i rattet.
Hvis man ikke kan gjøre noe som øker risikoen kan man ikke kjøre bil i det hele tatt. Alt må sees i sammenheng. I saktegående kø med godt merket vei, eller på tørr, åpen godt merket vei med lite trafikk er det neppe farlig å ta hendene av rattet en liten stund, om det er med AP eller "kne-trikset". Det viktige er hvor man har oppmerksomheten. Sånn set er det farligere å prate med passasjeren...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Vhagar

Sitat fra: turfsurf på tor 04. apr 2019, kl. 06:33
Hvis man ikke kan gjøre noe som øker risikoen kan man ikke kjøre bil i det hele tatt. Alt må sees i sammenheng. I saktegående kø med godt merket vei, eller på tørr, åpen godt merket vei med lite trafikk er det neppe farlig å ta hendene av rattet en liten stund, om det er med AP eller "kne-trikset". Det viktige er hvor man har oppmerksomheten. Sånn set er det farligere å prate med passasjeren...

Klart man kan gjøre noe som øker risikoen, det var da heller ikke null-risiko jeg beskrev. Men at det helt klart øker risikoen å ikke holde i rattet og det er denne økningen som fører til at vurderingen fort kan ende opp med å bli "utilstrekkelig aktsomhet". For det blir en vurdering i hvert tilfelle om man er tilstrekkelig, eller ikke, aktsom som er avgjørende.

Ofte leser vi om "ikke tilstrekkelig aktsomhet" og det er nok her politiet vil ta en vurdering om en har vært "tilstrekkelig", altså ikke en konkret linje men opp til vurdering gitt situasjonen.

Årsaken til mange ulykker blir vurdert som nettopp "ikke tilstrekkelig aktsomhet", så lykke til med å forklare politiet at hendene bak hodet med AP aktivert som tilstrekkelig.
Tesla Model X 75D, 2017

Råde

Glem hendene bak hodet et øyeblikk og tenk hendene på knærne. Hva da? Jeg mener at begge hender på rattet ikke nødvendigvis er en god indikator på aktsomhet. Hender på knær kan ha raskere reaksjon enn to henter på rattet og hodet i drømmeland...

Men noen som kjenner domfellelse på området?
e-Golf | X75D

SurSnasen

Sitat fra: JorEl på ons 03. apr 2019, kl. 10:59
Plutselig rundt en svak kurve, står politiet og hadde fylt opp et buss-stopp med syndere. Politimannen kikket forskrekket på henne, og hun kikket enda mer forskrekket tilbake...
Ingen forfulgte henne og hun slapp med skrekken :police:

Hva om det hadde stått en politimann i veien som vinket henne inn "plutselig rundt en svak runde"?

I Lov om Vegtrafikk har vi en paragraf 3, grunnregler for trafikk. Der heter at "Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret."

Lykke til å havne i en kollisjon hvor det viser seg at man satt med hendene bak hodet, tilbakelent, når autopiloten plutselig bestemte seg for å svinge til venstre over i motsatt kjørebane med bil imot. Eller den ikke så politimannen som stod i veibanen og vinket deg inn. Da kan jeg garantere deg at du blir godt kjent med paragraf 3...

Hendene på rattet! Følg med! Teslas autopilot er vel og bra, når den virker. Men du har null kontroll på hva maskinvaren og softwaren oppfatter og hvordan det reageres. Det har vært mer enn nok ulykker allerede med autopilot hvor fører ikke fulgte med. Tipper de fleste av disse hadde vært unngått om fører hadde vært "aktpågivende og varsom".

Så snart du tar hendene av rattet, og du kobler deg bort fra "aktpågivende"-modus, øker reaksjonstiden dramatisk. Og er det noe du ikke har behov for når du ferdes i 30-50 meter i sekundet, så er det økt reaksjonstid.

turfsurf

Sitat fra: StianSoppsan på tor 04. apr 2019, kl. 08:51
Så snart du tar hendene av rattet, og du kobler deg bort fra "aktpågivende"-modus, øker reaksjonstiden dramatisk. Og er det noe du ikke har behov for når du ferdes i 30-50 meter i sekundet, så er det økt reaksjonstid.
Nå forsvarer jeg ikke å kjøre uten hendene på rattet, men hendene av rattet betyr ikke nødvendigvis at du ikke er aktpågivende. Heller ikke motsatt, man kan sove med hendene på rattet. Gitt at det er klare veimerkinger og ikke møtende trafikk så ser jeg overhodet ikke noe problem med å ta hendene av rattet ett øyeblikk. Alt forutsetter selvfølgelig at man er kjent med utstyret man bruker. Og jo, Autopiloten til Tesla er ganske lett å forutse.

O 30-50m/s? Da er ikke aktpågivende det største problemet hvis onkel vinker deg inn.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA