AP og Politi

Startet av JorEl, ons 03. apr 2019, kl. 10:59

« forrige - neste »

Vhagar

Sitat fra: Råde på tor 04. apr 2019, kl. 08:14
Glem hendene bak hodet et øyeblikk og tenk hendene på knærne. Hva da? Jeg mener at begge hender på rattet ikke nødvendigvis er en god indikator på aktsomhet. Hender på knær kan ha raskere reaksjon enn to henter på rattet og hodet i drømmeland...

Men noen som kjenner domfellelse på området?

Vi kan ikke glemme hvor hendene er, fordi posisjon og avstand til rattet vil være en vesentlig faktor i forhold til hvor på aktsomhetskalaen en blir vurdert til å være.

Og her hadde fører hendene bak hodet og tittet forskrekket ut vinduet. Tipp reaksjonstid, handlingsmønster og utfall ved en uforutsett hendelse i samme øyeblikk? Jeg vil tro det havner langt ned på aktsomhetskalaen og dermed også en reaksjon fra politiet.

Sitter du klar til å gripe rattet i en vesentlig kortere avstand og er vesentlig mer årvåken, ja da vil nok vurderingen være mildere og gjerne passere ved spørsmål om tilstrekkelig aktsomhet.

Poenget er ikke nødvendigvis hvor hendene befinner seg, men hvordan tredjepart (politiet/forsikringsselskap) vurderer plasseringen i forhold til graden av aktsomhet. Det er altså en vurderingssak så å diskutere hvor linjen går er ikke fruktbart for noen. Derfor formuleringen er som den er, vag og nevner at det ER straffbart om situasjonen KAN føre til uhell, ikke bare OM det fører til et uhell.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

JorEl

Sitat fra: Råde på ons 03. apr 2019, kl. 22:55
Sett at jeg IKKE har autopilot og kjører UTEN hender på rattet i ti sekunder. Dette filmes av politiet og jeg stoppes. Ingenting har hendt. Jeg har vært oppmerksom, hensynsfull og aktpågivende.

Kan de da straffe meg?

Det er nemlig dette TS spør om. Hva tesla skriver står ikke i vegtrafikkloven og at det er en autopilot tilstede er egentlig ravende likegyldig for spørsmålet.

Henda på rattet eller ikke? Noen jurister her?
Får pressisere at kona ikke pleier å bruke AP. Her var det mer en situasjon hvor hun presset seg litt ut av komfortsonen. Det var en 50-sone og hun var meget konsentrert :)

Jeg bruker AP mye, og for meg er henda på fanget, herlig og avslappende. Merker jeg konsentrerer meg mer enn når jeg har henda på rattet, ved bruk av AP. Så her er jeg enig med Råde.
Begynner nå å bli kjent med hvilke problemer som blir en litt for stor utfordring for AP. Så jeg skrur ofte av AP med et trykk på bremsen. (Jeg bruker nesten aldri adaptiv.)
Når jeg kommer et sted hvor det kan bli farlig så tar jeg henda på rattet, frivlillig pga min egen, og dermed andres, sikkerhet. Kona er litt redd for AP, så jeg må som regel skru den av når noe blir "uklart for AP". Når jeg kjører alene så er jeg ikke redd for noe, siden jeg kan bryte inn, når jeg vil. Synes jeg har meget god kontroll på hva AP makter og utføre.

Videre tenker jeg at Tesla må skrive "begge henda på rattet" pga gjeldene norsk regelverk. Videre at de slipper alle søksmål, om noe skulle gå galt. Føreren har jo ansvaret. Det er vel også "Beta", så her gjemmer Tesla seg enda bedre.
Når det gjelder Politiet så tenkte jeg først at det ville være litt for gale om de gir meg en bot for en ulykke som aldri har skjedd, men så kom jeg på dette med aktsomhet, som de sikkert kan bruke nokså vidt om de har veldig lyst til å ta meg.

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

Klykken

Hehe, de tar deg hvis du kjører for nærme en annen bil også, og de tar deg hvis du kjører i påvirket tilstand, vingler eller kjører for fort. Alt dette er forhåpentligvis før det har skjedd en ulykke.

Anbefaler deg å ha hendene på rattet selv om bilen kjører og svinger fint av selv i de fleste tilfeller der det er oppmerket vei. Du VIL få deg ei overraskelse en gang. :)

Volvo har auto brake, til sammenligning:

https://www.youtube.com/watch?v=_47utWAoupo
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

JorEl

Betyr ikke volvo, jeg ruller på latinsk? :D

Jeg har allerede hatt mine oppvåkninger med E-golf, og har tatt med meg litt lærdom. Tesla er jo mer avansert, og flere ting som kan skjære seg, om man ikke følger med.
Det er ikke mitt ansvar og fortelle andre om bruk av AP, men jeg minner om at det er en datamaskin som tenker med 0 og 1 tall. (Eller av og på.) Har derfor stor respekt der jeg ser farene. Men om Teslaen ikke klarer og kjøre på en rett vei med god merking, da må jeg passe meg ;)
Etter litt kjeft tidligere i tråden, så har jeg og kona nå, selvfølgelig :P, det ekstra kjekt med å ta henda bak hodet, Edit; i 1sekund, for å være kule. Da blinker vi til hverandre og ler litt.

Har tross alt betalt ca60k nå for å få en selvkjørende bil, helt sant ;)
Den skal jo være enda sikrere enn menneskelige sjåfører, helt sant ;)

Min måte å bruke AP på, er å stole på, at jeg sammen med AP, velger den beste løsningen.
Om jeg driter meg ut og krasjer, er dere de første som skal få høre om det ;)

Edit; Hva er det latinske ordet for, Jeg ruler :P                    (ikke Memento mori :P)

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

Klykken

Hehe, tviler ikke på at dere tar dette seriøst. Godt at du har det gøy med både bilen og kona også. Min (samboer) knurrer hvis jeg abler meg med autopiloten. :P

Har du prøvd å kjøre uten å berøre rattet over lengre tid, helt til bilen ikke vil si ifra mer? :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

JorEl

Sitat fra: Klykken på fre 05. apr 2019, kl. 14:30
Hehe, tviler ikke på at dere tar dette seriøst. Godt at du har det gøy med både bilen og kona også. Min (samboer) knurrer hvis jeg abler meg med autopiloten. :P

Har du prøvd å kjøre uten å berøre rattet over lengre tid, helt til bilen ikke vil si ifra mer? :)
Knurring og trusler er hverdags. ;D  Men spesielt når AP vingler og plinger ;)

-Har du prøvd å kjøre uten å berøre rattet over lengre tid, helt til bilen ikke vil si ifra mer? :)
Nei den var ny. Da er jeg kanskje ikke så farlig i trafikken alikevel :P

Ellers takk for at du ikke tviler. For jeg er jo redd for bilen ;D

Motorwatt

Redd for bilen? Bilen er også redd for ditt velbefinnende! Her ser du hva som skjer hvis du ignorerer alle varsler. Spol frem til 2 minutter:

https://www.youtube.com/watch?v=0s1fNng72Dk

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA