Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Top Gear setter leaf i dårlig lys

Startet av arnejorg1, lørdag 17. desember 2011, klokken 19:32

« forrige - neste »

arnejorg1

Så på broom.no at top gear hadde testet leaf og fremstilt den som elendig forde de ga feil informasjon.
Dere kan jo lese reportasjen. Dette var jo i august så jeg vet ikke vordan det har gått, men jeg håper de får seg en smekk.

http://www.tv2.no/underholdning/broom/beskylder-top-gear-for-elbiljuks-3553882.html
Ny Nissan leaf kjøpt 2012. Siden diverse fosilbiler, en think city, en Renault zoe, en rav 4 ev og nå mg marvel R

snurre100

2020 Kia E-Niro

javvel

En må ta Top Gear for det det er. Det er IKKE seriøse biltester som foregår der. Der er et sirkus hele programmet. Et ganske bra et sådan. Bilene skal være smekre og ha en V10eller V12 under panseret for at gutta der skal dra på smilebåndet. Elbiler har de bestemt (blitt betalt?) seg for å ikke like. De vil ikke opplyse nytten med de. Og dette har nok en ganske stor effekt da det er utrolig mange som ser dette programmet.
2013 Nissan Leaf

Aspiranten

Bilen møtte også motstand for 100 år siden. Det var en bråkete, illeluktende motegreie som snart ville forsvinne. For det var jo kun hesten som kunne være fremtiden. Det var noe alle visste.

;D
Nissan Leaf

Griffel

#4
Sitat fra: Aspiranten på søndag 18. desember 2011, klokken 11:45
Bilen møtte også motstand for 100 år siden. Det var en bråkete, illeluktende motegreie som snart ville forsvinne. For det var jo kun hesten som kunne være fremtiden. Det var noe alle visste.

;D

For 100 år siden, nei da viste de bedre, nemlig at elbilen var framtiden i et hvertfall for byer:

Jeg har et leksikon fra 1907, 104 år gammelt hvor en kan lese litt ute i avsnittet om Automobil:

« ret hyppig anvendes nu også elektriske vogne, hvis drivkraft er et akkumulatorbatteri, som medføres på paa vognen. Disse vogne har en mere lydløs gang end benzinvognene, og man er fri for lugten af benzindamp, men vognene maa jevnlig lades med elektricitet, hvilket indskrænker deres anvendelse til byerne og disses nærmeste omegn. Udviklingen gaar derfor i retning af at andvende eksplosionsmotorer i landdistriktene og for længere ruter, men derimot elektriske vogne i byene med deres omgivelser. I Tyskland har man søgt at erstatte benzinen med denaturert alkohol, og det synes, som alkohol-a. har en fremtid for seg.»
(alkohol-a. = etanolbil)

Fra: Illustrert Norsk Konversations Leksikon. Aschehoug & Co Kristiania  1907

Så gikk det hundre år, og det er vell omtrent slik vi ser det nå. Biler som går på batteri i bystrøk og biler på etanol på lengere turer.


Juli 1899 utgaven av Scientific American da de skrev om biler:

«Forbedringene av forholdene i byer forårsaket av den generelle aksept av biler er det vanskelig å overvurdere.
Rene gater, støvfritt og luktefritt, når lette kjøretøy på gummihjul beveger seg rask og lydløst over sin jevne kjørebane, vil eliminere en stor del av de enerverende, forstyrrelsene og stress som følger av et moderne storbyliv.

Elbiler var svært populært på den tiden, så det var nok elbiler vedkommene mente.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

arnejorg1

Sitat fra: javvel på søndag 18. desember 2011, klokken 11:28
En må ta Top Gear for det det er. Det er IKKE seriøse biltester som foregår der. Der er et sirkus hele programmet. Et ganske bra et sådan. Bilene skal være smekre og ha en V10eller V12 under panseret for at gutta der skal dra på smilebåndet. Elbiler har de bestemt (blitt betalt?) seg for å ikke like. De vil ikke opplyse nytten med de. Og dette har nok en ganske stor effekt da det er utrolig mange som ser dette programmet.


Da kan de vel like greit holde seg unna elbiler, så settes de ikke i dårlig lys.
Ny Nissan leaf kjøpt 2012. Siden diverse fosilbiler, en think city, en Renault zoe, en rav 4 ev og nå mg marvel R

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA