Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Erna Solberg: Fordelingseffekten av grønne skatter er pervers

Startet av Elbil fundamentalist, søndag 31. mars 2019, klokken 14:29

« forrige - neste »

Elbil fundamentalist


https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/wPgg74/Siv-Jensen-om-bompengebrak--Jeg-skjonner-at-folk-er-frustrert

Jeg mener det er motsatt:

Akkurat nå skjer den største «omfordelingen» i grønn avgifts politikk , nå som dyre elbiler flommer inn i landet i rekordtall. Altså rekorder som bobla på 60 tallet Fors Sierra på 80 tallet, selv Teslas nyeste rekorder fra 2014 og Nissan Leaf etter dette blir knust nå i Mars.

Dermed flommer mengder av nyere brukte elbiler utover i bruktmarkedet. Over 7500 elbiler på salg i Finn.no Langturbiler som '13 og '14 Model S selges til overkommelige 300 kkr.
Mengder av Leaf og eGolf etc. blir nå tilgjengelig for stadig flere som er midre bemidlet og kan nå få bedre råd i hverdagen med å bruker billige og miljøvennlige elbiler.

Med foreslåtte «Tesla avgift» hadde elbilsalget stoppet opp og elbiler forblitt kun tilgjengelig for rikinger...

Alle som bor på landet har nå ingen unnskyldninger for å ikke kjøpe elbil. De har ladeplasser utenfor låven eller huset og rekkevidde eller lademuligheter er nå tilstrekkelig tilgjengelig bortsett fra de aller nordligste fylkene. Her burde der satset fremover.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Elbil fundamentalist på søndag 31. mars 2019, klokken 14:29

https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/wPgg74/Siv-Jensen-om-bompengebrak--Jeg-skjonner-at-folk-er-frustrert

Jeg mener det er motsatt:

Akkurat nå skjer den største «omfordelingen» i grønn avgifts politikk , nå som dyre elbiler flommer inn i landet i rekordtall. Altså rekorder som bobla på 60 tallet Fors Sierra på 80 tallet, selv Teslas nyeste rekorder fra 2014 og Nissan Leaf etter dette blir knust nå i Mars.

Dermed flommer mengder av nyere brukte elbiler utover i bruktmarkedet. Over 7500 elbiler på salg i Finn.no Langturbiler som '13 og '14 Model S selges til overkommelige 300 kkr.
Mengder av Leaf og eGolf etc. blir nå tilgjengelig for stadig flere som er midre bemidlet og kan nå få bedre råd i hverdagen med å bruker billige og miljøvennlige elbiler.

Med foreslåtte «Tesla avgift» hadde elbilsalget stoppet opp og elbiler forblitt kun tilgjengelig for rikinger...

Alle som bor på landet har nå ingen unnskyldninger for å ikke kjøpe elbil. De har ladeplasser utenfor låven eller huset og rekkevidde eller lademuligheter er nå tilstrekkelig tilgjengelig bortsett fra de aller nordligste fylkene. Her burde der satset fremover.

En 2013 Model S kjørt ca 90.000 km og med gratis strøm livet ut må være et funn for de som kjører mye langturer i inn og utland (koster fra kr 329.000). Bilen er i tillegg bygd i aluminium så rust er ikke noe problem og motorer og batteri holder til "evig" tid!

xyzzy

Tradisjonelle skatter er ihvertfall delvis basert på evne (inntektsskatt). De av oss som tjener mest, betaler mest.

Grønne skatter er annerledes - bompenger er tross alt ganske flatt, for dem som har bil. Det samme gjelder andre miljøavgifter - de er ganske flate, i motsetning til det tradisjonelle skattesystemet. Fordelingseffekten av å gå over fra skatt på inntekt til miljøavgifter har dermed en negativ effekt, fordelingsmessig.

Ingeniøren

Det virker som man beveger seg bort fra bil-skatt og over på bruks-skatt (bommer, bom ringer, bruk mm)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

jlan

Sitat fra: xyzzy på onsdag 03. april 2019, klokken 22:47
Fordelingseffekten av å gå over fra skatt på inntekt til miljøavgifter har dermed en negativ effekt, fordelingsmessig.
Hvis en åpner for at skatt kan være både positiv og negativ, så kan en fortsatt omfordele så mye en ønsker på skatteseddelen.

Det blir fort et vanvittig rot hvis man skal differensiere miljøavgifter etter inntekt, alder, helse eller andre individuelle forskjeller. Da må man jo i tilfelle ha en personlig id-chip på hver person. Det er jo allerede mye rart. Ta fergebilletter, et eksempel for elbil med to voksne/to med honnørbillett:
2017 -  kr. 120/72 (bilen gratis)
2018 -  kr. 117/93 (elbil billigere enn person uten bil)
2019 -  kr.  78/78 (passasjerer gratis)

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

OhmPaPa

Sitat fra: jlan på torsdag 04. april 2019, klokken 13:19
Ta fergebilletter, et eksempel for elbil med to voksne/to med honnørbillett:
2017 -  kr. 120/72 (bilen gratis)
2018 -  kr. 117/93 (elbil billigere enn person uten bil)
2019 -  kr.  78/78 (passasjerer gratis)

Ferger er jo blitt dyrere hvis man som meg er en i bilen. Mens er man to er det rimeligere enn før. Så nå sponser husstander med en inntekt de som har to inntekter. Fabelaktig!

GeirHM

En innføring av en «Tesla-skatt» i elbilmarkedet for å skape en bedre sosial profil har lenge vært en veldig dårlig ide. Ideen om å innføre en luksusavgift hadde medført at alle elbiler med lang rekkevidde i praksis hadde vært fjernet fra vårt bilmarked.

Men nå kan en godt innføre en slik skatt. Bare en hadde laget et fritak for alle elbiler under 550 000 kroner. Det er nok max av hva en barnefamilie vil bruke på familiens bil. Da hadde Tesla Model 3 salget fortsatt uforstyrret.

Samtidig ville vi få en effektiv stopp for alle de avgiftsfrie luksusbilene som er på vei inn til landet. Jaguar, Audi, Posche og Tesla Model S/X ville over natten bli borte fra det norske markedet. Særlig en utrulling av flere tusen avgiftsfrie Porsche Taycan vil være kontraproduktivt for vedlikehold av elbilpolitikken over tid.

Det vil og virke positivt på bruktbilprisen på min Model X.  ;)

elektrolux

Sitat fra: jlan på torsdag 04. april 2019, klokken 13:19
Det blir fort et vanvittig rot hvis man skal differensiere miljøavgifter etter inntekt, alder, helse eller andre individuelle forskjeller. Da må man jo i tilfelle ha en personlig id-chip på hver person.

Egentlig burde dette være veldig enkelt. Det er bare å sette avgiftene ut fra skadevirkningene.

Avgift på fossile, ikke fornybare varer kan økes slik at det oppmuntrer til nøysomhet. Når det blir rimeligere for en skolegutt å kjøre 2T med aluminium gummi og kobolt enn 1T stål og gummi kan vi ta en tenkepause.

Kan ikke fatte at vi trenger disse gigantiske hyper bilene i det hele tatt. Når kona ble gravid med første fødte kjøpte jeg Porsche 911, og når vi ble 4 ble det Volvo 480, Audi A3, Daihatsu Cherade og Lancia Delta integrale, før vi landet på at en Mercedes Viano Camper var genial. Vi er nå på 3 oppgradering av denne.

Saken er at vi uansett kjører småbiler som e-Up og Smart ED 95% av tiden, og kun setter skilt på Viano 2-3 ganger i året, mens mange tilsynelatende trenger over 2T selv en kort tur til butikken.

Med avgifter rettet mot energiforbruk og særlig ikke fornybare kunne kjøretøyparken i Norge vært mer lik den i Frankrike der de fleste kjøretøy er under 1T
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Ingeniøren

Sitat fra: GeirHM på fredag 05. april 2019, klokken 23:11
En innføring av en «Tesla-skatt» i elbilmarkedet for å skape en bedre sosial profil har lenge vært en veldig dårlig ide. Ideen om å innføre en luksusavgift hadde medført at alle elbiler med lang rekkevidde i praksis hadde vært fjernet fra vårt bilmarked.

Men nå kan en godt innføre en slik skatt. Bare en hadde laget et fritak for alle elbiler under 550 000 kroner. Det er nok max av hva en barnefamilie vil bruke på familiens bil. Da hadde Tesla Model 3 salget fortsatt uforstyrret.

Samtidig ville vi få en effektiv stopp for alle de avgiftsfrie luksusbilene som er på vei inn til landet. Jaguar, Audi, Posche og Tesla Model S/X ville over natten bli borte fra det norske markedet. Særlig en utrulling av flere tusen avgiftsfrie Porsche Taycan vil være kontraproduktivt for vedlikehold av elbilpolitikken over tid.

Det vil og virke positivt på bruktbilprisen på min Model X.  ;)

Mele sin egen kake, het det vel - men tull fra ende til annen...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

GeirHM

Ja, det med bruktbilprisen på min bil er nok tull. Men at det vil innføres avgifter er ikke tull. Kanskje blir det bare gradvis innføring av merverdiavgift på alle nye elbiler. For så langt har det ikke vært politiske vilje til å gi avgiftstrykket en sosial profil. Men etterhvert som luksusbiler og langrekkeviddebiler ikke er det samme så blir det mer realistisk med en sosial profil på avgiftene som kommer.

Counterpointer

Å tenke at Erna Solberg skal stå for noe som har med sosial utjevning å gjøre er like sannsynlig som at hovedsponsor for Høyre, Stein Erik Hagen, skal kreve det.

Aqua

 
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 06. april 2019, klokken 10:06
Å tenke at Erna Solberg skal stå for noe som har med sosial utjevning å gjøre er like sannsynlig som at hovedsponsor for Høyre, Stein Erik Hagen, skal kreve det.
:+1: :+1:

xyzzy

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 06. april 2019, klokken 10:06
Å tenke at Erna Solberg skal stå for noe som har med sosial utjevning å gjøre er like sannsynlig som at hovedsponsor for Høyre, Stein Erik Hagen, skal kreve det.

Det viktigste for sosial utjevning er jo utdanning og jobb, og det har jo vært en skikkelig satsing på skolen siden regjeringsskiftet - bedre lærerutdanning (master, krav om at lærerne skal kunne det de underviser i), høyere lærertetthet og et skikkelig løft på etterutdanning. Bra med noen som bryr seg etter åtte års hvileskjær...

Jobbskapingen går jo også opp.

I tillegg har jo regjeringen satset mye på søskenmoderasjon, billigere barnehage for de med lavest inntekt etc - nå også lavere NRK-lisens for dem. Der er vel intensjonen bra og tiltakene virker nok, men om du får mange slike rabatter/stønader kan det bli dyrt å gå opp i inntekt... en potensiell felle der.

Counterpointer

Sitat fra: xyzzy på lørdag 06. april 2019, klokken 22:22
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 06. april 2019, klokken 10:06
Å tenke at Erna Solberg skal stå for noe som har med sosial utjevning å gjøre er like sannsynlig som at hovedsponsor for Høyre, Stein Erik Hagen, skal kreve det.

Det viktigste for sosial utjevning er jo utdanning og jobb, og det har jo vært en skikkelig satsing på skolen siden regjeringsskiftet - bedre lærerutdanning (master, krav om at lærerne skal kunne det de underviser i), høyere lærertetthet og et skikkelig løft på etterutdanning. Bra med noen som bryr seg etter åtte års hvileskjær...

Jobbskapingen går jo også opp.

I tillegg har jo regjeringen satset mye på søskenmoderasjon, billigere barnehage for de med lavest inntekt etc - nå også lavere NRK-lisens for dem. Der er vel intensjonen bra og tiltakene virker nok, men om du får mange slike rabatter/stønader kan det bli dyrt å gå opp i inntekt... en potensiell felle der.
Så du tenker at siden det er noen symboltiltak, så er det greit at de rikeste rike blir enda rikere og de som var fattige fra før blir enda fattigere.

Hjelper ikke å gi en hundrelapp i lavere lisens når en samtidig gir milliarder i lavere formuesskatt....

Det er latterlig å se FrP rive lisensregning i to når det nå blir betaling for ALLE Men var jo en hyggelig gest at de tilpasser den til inntekt, da får jo både kassadama på Rema og alle nullskatteytere lav lisens.

Den generelle økonomiske utviklingen kan ikke de blå ta æren for, flere har regnet på hvor mye jobber lavere formueskatt bidro til og det var omtrent null
https://www.nrk.no/norge/erna-solberg-innrommer_-vet-ikke-om-milliardkutt-i-formuesskatten-har-effekt-1.13623807

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/4dev9q/ga-milliarder-i-skattelette-fikk-null-effekt

Øystein16

#14
Sitat fra: xyzzy på lørdag 06. april 2019, klokken 22:22
Det viktigste for sosial utjevning er jo utdanning og jobb, og det har jo vært en skikkelig satsing på skolen siden regjeringsskiftet - bedre lærerutdanning (master, krav om at lærerne skal kunne det de underviser i), høyere lærertetthet og et skikkelig løft på etterutdanning. Bra med noen som bryr seg etter åtte års hvileskjær...
Du og Erna tenkjer på livet som eit pyramidespel. Kona og eg har tenkt litt alternativt utan eigentleg å la det gå ut over det materiella. Me har tilrettelagt for ungane, men aldri predikert noko som helst, men minna dei om korleis etablering var og er - før og nå. Det siste veit dei jo. Erna sin politikk er primært å satse på oljeindustri, og la utlendingar overta det dei kan gjera billegare. Elbilpolitikken virkar slik - godt for oss som har sikra oss, dårleg for dei som ikkje har. Ingen veit kva Erna tenkjer, for alle må vera enige - Trump seier i alle fall det han tenkjer.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA