Svinging til venstre i rundkjøring

Startet av RuneW, lør 30. mar 2019, kl. 09:36

« forrige - neste »

ohowl

Å være mer eksplisitt med sine intensjoner bedrer samhandling og flyt i trafikken. Dette er det stort fokus på både hos trafikklærere og sensorer ved trafikkstasjonene. Derfor læres nye sjåfører blant annet opp til å blinke til venstre om de skal lenger enn rett frem i en rundkjøring, i tillegg til å blinke ut.

Enkelte av svarene her i tråden tyder på at det hadde vært nyttig å ha obligatorisk(e) kjøretime(r)/oppkjøring med jevne mellomrom, siden man fort blir litt utdatert på dette med hensyn og samhandling.

Forøvrig fungerer dette helt fint i min Model 3; helt til venstre med hendel på vei inn, helt til høyre på vei ut, fungerer akkurat som forventet. Lett trykk til høyre = kanseller blink, så det er vel snakk om at man ikke trekker langt nok opp?
2015 Leaf EU-Tekna (solgt) 80k km
2017 Tesla Model X 100D 205k km
2019 Tesla Model ≡ LR AWD 125k km
2026 Tesla Model Y L?

Lynkjapp

Sitat fra: ohowl på fre 05. apr 2019, kl. 17:30
Forøvrig fungerer dette helt fint i min Model 3; helt til venstre med hendel på vei inn, helt til høyre på vei ut, fungerer akkurat som forventet. Lett trykk til høyre = kanseller blink, så det er vel snakk om at man ikke trekker langt nok opp?
Nei, jeg er HELT sikker på at jeg trekker helt opp. Noen ganger funker det, andre ikke. Jeg tipper at det er som flere har skrevet at det dreier seg om hvor raskt man trekker oppover. Muligens slik at hvis man trekker for raskt så teller hele bevegelsen som "slå av" mens hvis man tar bevegelsen sakte så teller den som "slå av" og deretter "slå på".

Nå har jeg slått meg til ro med å ta en lett oppover to ganger, dvs "slå av" pluss "tre blink". Det funker fint i små rundkjøringer. I større hvor det ikke holder med tre blink tar jeg først en kort og så en lang oppover.

RuneW

Sitat fra: Lynkjapp på fre 05. apr 2019, kl. 18:15
Sitat fra: ohowl på fre 05. apr 2019, kl. 17:30
Nei, jeg er HELT sikker på at jeg trekker helt opp. Noen ganger funker det, andre ikke. Jeg tipper at det er som flere har skrevet at det dreier seg om hvor raskt man trekker oppover. Muligens slik at hvis man trekker for raskt så teller hele bevegelsen som "slå av" mens hvis man tar bevegelsen sakte så teller den som "slå av" og deretter "slå på".

Nå har jeg slått meg til ro med å ta en lett oppover to ganger, dvs "slå av" pluss "tre blink". Det funker fint i små rundkjøringer. I større hvor det ikke holder med tre blink tar jeg først en kort og så en lang oppover.

Har du 2019.8.4 ?

Jeg er ganske sikker på at jeg prøvde dette flere ganger med 2019.8.3 uten at jeg fikk det til å virke. Eter 8.4 har jeg fått det til hver gang.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Lynkjapp

Sitat fra: RuneW på fre 05. apr 2019, kl. 18:20Har du 2019.8.4 ?

Jeg er ganske sikker på at jeg prøvde dette flere ganger med 2019.8.3 uten at jeg fikk det til å virke. Eter 8.4 har jeg fått det til hver gang.

Ok, det er interessant. Jeg er fortsatt på 8.3. Da venter jeg med spenning. :)

bjornskj

Sitat fra: RuneW på ons 03. apr 2019, kl. 13:33
Hadde du orket å lese tråden (og jeg skjønner at det er vanskelig) så ville du ha oppdaget at 80% dreier seg om man skal blinke til venstre eller ikke...  ::)

Hahh.. lese tråden a gett, du det er lenge siden 1. april nå. Personlig blinker jeg kun til høyre, jeg er jo ikke en sånn derre kommunist heller  >:(

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA