Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Svinging til venstre i rundkjøring

Startet av RuneW, lørdag 30. mars 2019, klokken 09:36

« forrige - neste »

Amoss

#15
Sitat fra: trykkertor på lørdag 30. mars 2019, klokken 22:39
Venstreblink i rundkjøring gir ikke kaos, men større muligheter for forutsigbarhet og trafikkflyt.
De som ikke skjønner dette, er sannsynligvis også de som er med til å hindre forutsigbar trafikkflyt. (Noe som sier seg selv :) )

Om det er med eller uten venstreblink har så å si ingen betydning. Problemet er at folk som kjører på veien i dag har lært to forskjellige ting (tre eller fler om man tar med bruk av felter i rundkjøringer). DET skaper kaos. Hadde alle lært samme teknikk - og alle overholdt den - hadde alt gått så meget bedre...

Apropos, satt her for noen uker siden og kjørte gjennom en slik "t-kryss" rundkjøring med to passasjerer.  Vi var da alle i hver vår "kjøreskole-generasjon" for å si det slik, og hadde alle tre lært forskjellig teknikker :p  Det interessante var at yngstemann som nå holder på med å ta lappen hadde lært samme rundkjøringsfeltregler som meg, mens mellomgenerasjonen hadde lært noe annet, men begge de to yngre hadde lært venstreblink, noe jeg ikke lærte da jeg tok lappen. Da het det seg at den eneste veien man kunne blinke i en rundkjøring var til høyre når man nærmet seg avkjøringen man skulle ta av på, men ikke før.


Sitat fra: trykkertor på lørdag 30. mars 2019, klokken 22:39
Tror du kjøreskoler lærer dette til nye elever for å skape kaos, eller tror du vi har lært noe om rundkjøringer og signalbruk i løpet av årene? (Retorisk spørsmål, trenger ikke å svare :D )

Kjøreskolene lærer bort det lovene og reglene til en hver tid sier. Hvilke motiver de har som til en hver tid endrer på disse har jeg lurt på mer enn en gang ;)

... men trøsten er vel at en eller annen gang, når "min" generasjon ikke lengre kjører på veiene så vil alle ha lært samme rundkjørings-blinke-teknikk. Dersom de altså ikke blir endret igjen da...
Model S 85D

TJV

Man kan egentlig ikke blinke for mye er min oppfatning.  Utenom de som kjører på veien flere kilometer med blinklyset på.
Jeg pleier å blinke til venstre i rundkjøring. Kan ikke huske at andre som er på vei inn i rundkjøring misoppfatter blinkingen min.
Når andre er inne i (små) rundkjøringer, så er det ofte vanskelig å se om de blinker ut før de kommer til «min» innkjørsel, pga blinklyset er på motsatt side av bilen. Blinker de til venstre er jeg sikker på de skal passere der jeg er i rundkjøringen.
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

Elmo

#17
Sitat fra: TJV på søndag 31. mars 2019, klokken 00:07
Man kan egentlig ikke blinke for mye er min oppfatning.  Utenom de som kjører på veien flere kilometer med blinklyset på.
Jeg pleier å blinke til venstre i rundkjøring. Kan ikke huske at andre som er på vei inn i rundkjøring misoppfatter blinkingen min.
Når andre er inne i (små) rundkjøringer, så er det ofte vanskelig å se om de blinker ut før de kommer til «min» innkjørsel, pga blinklyset er på motsatt side av bilen. Blinker de til venstre er jeg sikker på de skal passere der jeg er i rundkjøringen.

Men . . . spørsmålet var vel hvordan man får til det i en Model 3   ???  (må kanskje kjøpe en først?)
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Lynkjapp

Konklusjonen er enkel: De som ikke ser poenget med å blinke (enten til venstre i rundkjøringer eller i det hele tatt) er de som ikke selv klarer å lese trafikkbildet og ikke klarer å benytte seg av andres signaler for å øke flyten for seg selv og andre. Da evner de ikke heller å skjønne at andre kan ha nytte av at de blinker.

Og argumentet at "hvis man ikke blinker til høyre så viser det at man skal fortsette i rundkjøringen, derfor trenger man ikke å blinke til venstre" holder ikke. Ikke så lenge grunnen til å blinke til venstre er at jeg skal beskytte meg selv mot at noen tror at jeg skal rett over og derfor kjører ut foran meg. Venstreblinken er enkel forsikring mot en slik misforståelse, siden ingen klarer å feiltolke en venstreblink som at man kanskje skal rett frem.

TJV

Sitat fra: Elmo på søndag 31. mars 2019, klokken 00:20
Sitat fra: TJV på søndag 31. mars 2019, klokken 00:07
Man kan egentlig ikke blinke for mye er min oppfatning.  Utenom de som kjører på veien flere kilometer med blinklyset på.
Jeg pleier å blinke til venstre i rundkjøring. Kan ikke huske at andre som er på vei inn i rundkjøring misoppfatter blinkingen min.
Når andre er inne i (små) rundkjøringer, så er det ofte vanskelig å se om de blinker ut før de kommer til «min» innkjørsel, pga blinklyset er på motsatt side av bilen. Blinker de til venstre er jeg sikker på de skal passere der jeg er i rundkjøringen.

Men . . . spørsmålet var vel hvordan man får til det i en Model 3   ???  (må kanskje kjøpe en først?)

Ja, beklager jeg kom inn i denne tråden siden jeg ikke har (eller skal ha) en Model 3. Ser forøvrig flere andre har svart i denne tråden uten å ha en TM3 i signaturen sin....
Men jeg må ikkje kjøpe en Model 3 først for å finne ut av dette blinklys «problemet». Du skjønner sikkert hvordan, mange muligheter.
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

elmalo

Sitat fra: Edison på lørdag 30. mars 2019, klokken 22:35
Det er jo feil. Viss bilen skulle rett fram hadde han blinka til høgre. Når han ikkje gjer det betyr det at han skal vidare rundt. Om alle hadde fulgt den enkle regelen om å blinke til høgre i så god tid som mogleg før ein skal ut, hadde det vore mykje mindre frustrasjon i rundkøyringar. Slik det har blitt no er det stort sett kaotisk.

Dette er tradisjonell lære. Jeg har også vært hardnakket tilhenger av å holde på den måten å skape flyt på. En god grunn for det er at det ellers i verden er regelen. Å blinke til venstre gir ingen mening. Jeg har imidlertid oppdatert meg etterhvert som denne venstreblinkingen har blitt veldig populær.

Det viktigste er at folk gjør likt. Og slik er det ikke nå.
Reva2007
Tesla Model 3 2019
Klepp, Rogaland

Øyvind.h

Venstreblink er viktig og nyttig for alle som står og venter og skal inn i rundkjøringen. Når jeg tok lappen for snart 20 år siden lærte jeg det, og det er noe jeg setter stor pris på at folk gjør. Men merker at en del ikke har lært det. Da må man bare stå og blomstre og vente på at de eventuelt skal forbi din avkjørsel eller ei.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Asarin

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 31. mars 2019, klokken 08:38
Venstreblink er viktig og nyttig for alle som står og venter og skal inn i rundkjøringen. Når jeg tok lappen for snart 20 år siden lærte jeg det, og det er noe jeg setter stor pris på at folk gjør. Men merker at en del ikke har lært det. Da må man bare stå og blomstre og vente på at de eventuelt skal forbi din avkjørsel eller ei.

Jeg er også veldig fan av de som blinker, og prøver å huske det hver gang selv. Kjøreskolen lærte meg det også, selv om de poengterte at det ikke var et krav i henhold til lov. Men det var bra i forhold til trafikkflyt.
---
Tesla Model 3 - Sort LR AWD - 2019
Tesla Model S - 85kW - 2014-2016

ok67

Dwssverre er det svært mange som også har glømt å fylle blinkysolje, og som dermed ikkje blinkat til hverken venstre eller høgre. Men så lenge dei er i rundkøyringa har dei forkjørsrett (når rundkøyringa er skilta med vikeplikt inn, som dei fleste er) og då skit dei i at dei hindrar trafikkflyten for alle andre. Først meg sjølv, så meg sjølv, etc...
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

Lynkjapp

Sitat fra: elmalo på søndag 31. mars 2019, klokken 01:52Å blinke til venstre gir ingen mening.

Blinking, enten det er til høyre eller til venstre har den fordelen at det stort sett ikke kan misforstås. Å unnlate å blinke kan derimot tolkes forskjellig av forskjellige førere. La oss si at du er den som står og venter på en bil som har kommet inn i rundkjøringen fra motsatt side. Denne bilen kan nå vise signal på én av tre måter:

1. Blinke venstre. Da er det ikke tvil om at du må vente på ham og det er kun hvis han plutselig ombestemmer seg at han kommer til å svinge ut før han passerer deg.

2. Blinke høyre. Da er det ikke stort tvil om at han skal ut før han passerer deg og du kan sannsynligvis kjøre ut uten å vente på ham. Unntaket er igjen at han enten ombestemmer seg og fortsetter i rundkjøringen, eller at han var for tidlig på med høyreblinkingen. Så derfor er det bra å kjøre ut på en måte som gjør at man rekker å bråbremse hvis han gjør noe annet enn det han signaliserer.

3. Ikke blinke. Her er det umulig å vite om han helt lovlig skal passere foran deg slik at du må vente, eller om han er en sløving som ikke blinker ut til høyre og har tenkt å svinge ut før han passerer deg. I dette tilfellet må du altså vente til du ser tydelig hvor han blir av.

Venstreblinken gir altså ALLTID en korrekt informasjon (hvis føreren ikke tuller fullstendig) mens utelatt blinking må tolkes og ikke kan stoles på.

SitatJeg har imidlertid oppdatert meg etterhvert som denne venstreblinkingen har blitt veldig populær.

Det er veldig bra, og optimist som jeg er så tror jeg godt om mine medtrafikanter og tror at grunnen til at flere og flere nå blinker venstre er at de har sett at det gjør nytte. :)

SitatDet viktigste er at folk gjør likt. Og slik er det ikke nå.

Det er jeg ikke helt enig i. Hvis ingen bruker blinklys i noen situasjoner i det hele tatt så gjør alle det likt. Men det ville være håpløst for trafikkflyten. Så jeg ville sagt at det viktigste er at folk gjør ting som ikke kan feiltolkes, og venstreblink kan ikke feiltolkes.

GL1

Nå har denne tråden utviklet seg litt utover temaet Model 3, men: Jeg lærte ikke å venstreblinke da jeg tok lappen for 28 år siden. Men jeg ser verdien av det, og har forsøkt å adoptere til dette.

Så til TM3: Jeg er heller ikke helt "venn" med blinkekontrollen. Men føler det funker om man fra vestreblink tar en "kunstpause" på vei opp mellom langt og kort trykk. 
2019 TM3 AWDLR (FSD??)

Autowinder

Dere som ikke får til blinking med TM3, får ta en tur og øve ;)


De fleste er enige med TS ser det ut til, men blinking generelt er et kaos på grunn av de som ikke husker, ikke skjønner eller ikke gidder. Jeg hadde en kollega som på E18 fra Lysaker mot Oslo var motstander av å blinke ved filbytte (!) Han påstod at ingen tok hensyn og slapp ham inn, så det var mye mer effektivt og tydelig å bare legge seg sakte over i den andre fila. Det er ofte bare latskap når det ikke blinkes...
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

RuneW

Sitat fra: TJV på søndag 31. mars 2019, klokken 00:58
Men jeg må ikkje kjøpe en Model 3 først for å finne ut av dette blinklys «problemet».

Nå er jo dette blinklysproblemet ekstremt TM3-spesifikt, så om du ikke eier en TM3 så bør du i alle fall ha kjørt en for å kunne ha noen sterk mening om dette.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

helge89

Trykker helt ned til venstre før rundkjøring, trykker to små trykk opp for deaktivere blink og blinke ut med høyre. Går jo ganske smidig.

Det skal snart bli påbudt om å blinke til venstre i rundkjøringer.

For at overgangen, og ikke minst kveruleringen, fra de mer "erfarne" bilistene ikke skal bli for aggressiv, fases det nå ut gjennom opplæringen på kjøreskolene. Statens vegvesen oppfordrer da visstnok kjørelærene å lære venstreblinking bort til nye bilister, slik når påbudet eventuellt skulle komme ville overgangen bli litt mer naturlig. Når fler og fler gjør det i trafikken, sprer det seg jo til andre. Dette var det min kjørelærer fortalte meg i hvertfall.

kalkulatoren

Sitat fra: helge89 på tirsdag 02. april 2019, klokken 14:39
Det skal snart bli påbudt om å blinke til venstre i rundkjøringer.

For at overgangen, og ikke minst kveruleringen, fra de mer "erfarne" bilistene ikke skal bli for aggressiv, fases det nå ut gjennom opplæringen på kjøreskolene. Statens vegvesen oppfordrer da visstnok kjørelærene å lære venstreblinking bort til nye bilister, slik når påbudet eventuellt skulle komme ville overgangen bli litt mer naturlig. Når fler og fler gjør det i trafikken, sprer det seg jo til andre. Dette var det min kjørelærer fortalte meg i hvertfall.

Jeg har ingen formening om blinking til venstre eller ei, så lenge de fleste gjør det samme. Observerer at Tesla ikke har lagt helt opp til slik venstre så høyre blinking på en enkel måte.

Det hadde jo vært hyggelig hvis Statens Vegvesen hadde skrevet det på nettsidene sine og ikke bare faset det inn gjennom kjøreskoleopplæringen.

https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/langs-veien/trafikkregler/kjoring-i-rundkjoringer

Det er supervagt skrevet (sitat):

"Dersom du skal ut til venstre for der du kjører inn, kan det i enkelte tilfeller være til informasjon for andre trafikanter at du gir tegn til venstre før du kjører inn i rundkjøringen."

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA