2019.8.4

Startet av xerxes, lørdag 30. mars 2019, klokken 08:35

« forrige - neste »

Motorwatt

Det som blir igjen da er faktisk nesten det samme som en vanlig adaptiv cruise control kan klare. Slik man finner i e-Golf og Leaf bl.a. Forventer meg mere enn dette. :D

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

geear

Kjører MYE med ap på 2-feltsvei. Helt uproblematisk så lenge det er midtlinje. Verre når det kun er kantmarkering eller mangler helt, men går tidvis da også.

Har ikke fantombremsinger, men hører andre sliter.

Utrolig rart at det oppfattes så forskjellig. Tror noen bør prøve å samspille litt bedre med AP. Feks trå litt på gassen om den bremser for tidlig på flerfeltsvei, og justere avstand ettter hvor man kjører. På flerfeltsvei kjører jeg med avstand på 1 for å unngå å måtte legge meg ut til venstre med veldig stor avstand til bilen foran. Men her inne leser man også om folk som påstår det ikke er forskjell på avstandsinnstilling 1 og 7 heller, Mens min endrer avstand umiddelbart, så jeg sliter med å forstå de forskjellige erfaringene.

Motorwatt

Den justerer vel avstand avhengig av fart også. Avstand 1 i 50 km/t er noe helt annet enn avstand 1 i 100 km/t.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

emmern

Sitat fra: gr på mandag 08. april 2019, klokken 23:27
Utrolig rart at det oppfattes så forskjellig. Tror noen bør prøve å samspille litt bedre med AP. Feks trå litt på gassen om den bremser for tidlig på flerfeltsvei, og justere avstand ettter hvor man kjører. På flerfeltsvei kjører jeg med avstand på 1 for å unngå å måtte legge meg ut til venstre med veldig stor avstand til bilen foran

Du jeg grer hunden med hårene så mye her at det er nesten ikke hår igjen! Jeg er skikkelig snill lagspiller med EAP. Men når den plutselig bråbremser midt på åpen vei må man jo lure. Det er ingenting som kan forberede deg på det. Nøkket kommer uansett innen du rekker å trå på gassen. Og må du være mer "på" når du kjører AP enn ikke, så er jo hele poenget borte. Da kan man jo like gjerne kjøre uten.

Det oppleves nok forskjellig pga dårlig kartdata forskjellige steder og kanskje forskjellige lyssettinger.
Jeg hadde helt smooth EAP inntil jeg fikk 2019.4.3. Etter det har det vært nedoverbakke.

Sitat fra: Motorwatt på mandag 08. april 2019, klokken 23:32
Den justerer vel avstand avhengig av fart også. Avstand 1 i 50 km/t er noe helt annet enn avstand 1 i 100 km/t.

Det sies at 1 = 1 billengde, iallefall i køkjøring. I praksis er det langt mer, og sitter du i kø smetter det uendelig med biler foran deg for du gir en veldig stor luke. Da ender jeg opp med å skru den av for å komme meg videre.
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

Croft

Sitat fra: GeirHM på mandag 08. april 2019, klokken 22:23
AP på tofeltsvei? Med møtende trafikk? Grøss og gru! Er det veeeeldig lite møtende trafikk så kanskje vurderer jeg AP, men i hovedsak er jeg da på ACC. Og det er KUN på firefelts motorvei jeg bruker automatisk filskift, men det fungerer normalt helt ok der.

Jeg var ikke klar over at dere vurderte AP på vanlige landeveier. Da forstår jeg også bedre diskusjonene rundt det å holde i rattet. Grøss. Med AP på.

Det med fartsgrenser er jeg enig i at systemet håndterer dårligere enn før. Mange nye kunstige 40 soner på hovedveier. Merkelig.

Kjørt 100 vis av mil med AP på 2 felts både på vestlandet og tur retur nord norge. Bruk av AP har fungert utmerket for min del over alle oppdateringer med så mye som 80-85 % av distanser kjørt med AP engaged. Mulig det er ulike forventninger til hva AP er eller skal levere? Stoler mer og mer på bilen, men går nokfortsatt noen år ( om noensinne) før en slutter å følge med.

Croft

Sitat fra: gr på mandag 08. april 2019, klokken 23:27
Kjører MYE med ap på 2-feltsvei. Helt uproblematisk så lenge det er midtlinje. Verre når det kun er kantmarkering eller mangler helt, men går tidvis da også.

Har ikke fantombremsinger, men hører andre sliter.

Utrolig rart at det oppfattes så forskjellig. Tror noen bør prøve å samspille litt bedre med AP. Feks trå litt på gassen om den bremser for tidlig på flerfeltsvei, og justere avstand ettter hvor man kjører. På flerfeltsvei kjører jeg med avstand på 1 for å unngå å måtte legge meg ut til venstre med veldig stor avstand til bilen foran. Men her inne leser man også om folk som påstår det ikke er forskjell på avstandsinnstilling 1 og 7 heller, Mens min endrer avstand umiddelbart, så jeg sliter med å forstå de forskjellige erfaringene.

Støttes :+1:

Motorwatt

Merkelig. Jeg kjører 200 km. på på E18 med 110 km/t fartsgrense flere ganger i uken. Bortsett fra Autosteer (glem påkjøringsramper) som faktisk fungerer ganske bra, er TACC ikke noe bedre enn en 2018 e-Golf med ACC. Jeg har kjørt den samme distansen med e-Golf ett utalls ganger.

Har aldri unngått fantombremsing på noen av mine turer på E18 med 2018.50.7, 50.12, 2019.5.15, 8.3, og 8.4.
Tesla S75D - 09/2018

geear

Jeg har enda aldri kjørt E18 nord for Holmestrand med Tesla, så jeg kan ikke si noe om der du kjører, men har "vi" konkludert med om slike fantombremsinger er bilrelatert eller lokasjonsrelatert? Har du hatt loanere som gjør det samme på samme sted f.eks.?

Jeg har opplevd korte napp på bremsene noen steder, på visse softwareversjoner, men det er lenge siden nå, og jeg har bare kompensert med å trå på gassen. At den svinger inn i påkjøringsramper er det derimot ikke tvil om.
Har aldri opplevd at den gjør uventede styrebevegelser. I det legger jeg at jeg kjenner den såpass godt at jeg VET at den ikke takler rundkjøringer, og jeg VET hvor den vil få problemer, og da gjør jeg meg klar og tar over om den glir for langt inn mot andre kjørefelt eller mot autovern, men alle steder jeg forventer den kjører stabilt, der gjør den det. Stoler såpass på den at jeg hadde hatt null betenkeligheter med å ta hendene av rattet - men man må vite hvor man må følge med og være klar til å ta over eller slå det av.

hovik

Har eid biler med ACC siden 2008 (Volvo V70), og har aldri opplev flere fantombremsinger, enn med TM3. TM3 er langt dårligere enn det man burde forvente av en bil i 2019, og den dårligste ACC opplevelsen jeg har hatt. Håper ting bedrer seg betraktelig, hvis ikke kommer jeg til å benytte meg av en Polestar 2 reservasjon.
2019 Tesla Model 3
2021 Volvo XC90

Motorwatt

Sitat fra: gr på tirsdag 09. april 2019, klokken 12:19
Jeg har enda aldri kjørt E18 nord for Holmestrand med Tesla, så jeg kan ikke si noe om der du kjører, men har "vi" konkludert med om slike fantombremsinger er bilrelatert eller lokasjonsrelatert? Har du hatt loanere som gjør det samme på samme sted f.eks.?

Mulig det kan være bilrelatert, men jeg har hatt to programversjoner som faktisk har vært bra (med bare et par unntak).

Det er to typer oppbremsinger. Den ene er forutsigbar, og en som læres raskt etter noen timer, og som kan kompenseres med bruk av "gasspedalen". Den andre er atskillig skumlere. Her hogger bremsene kraftig til, og faktisk slik at ABS-systemet slår inn på bar og tørr asfalt. Ikke hyggelig å se en 40 tonns langtransport i speilet når det, uten grunn, bråbremses i 100 km/t.
Tesla S75D - 09/2018

geear

Kan med sikkerhet si at jeg aldri har opplevd det på 22000km med min Model X AP2.5. Heldigvis...  :o

k1

Bør ikke slikt rapporteres til statens vegvesen mtp trafikksikkerheten? Selv om man skal holde god nok avstand til biler foran for å kunne stoppe, vil jeg vel påstå at dette fremprovoserer jo svært farlige situasjoner, uten at fører kan egentlig gjøre så mye med det eller være klar over det.

Altså statens vegvesen tok fatt i en sak hvor en X eier mente FWD åpnet seg selv eller ikke låste seg helt ved lukking, så hvorfor ikke dette også?
Tesla kom i hvertfall fort på banen for å løse problemet.

emmern

Hvis du melder fra om det så er det en fare for at de kan beordre Tesla til å skru av EAP for alle (og der med ødelegge for en god del folk), så ville ikke ha gjort det...  :police:
e-Golf 2018 300 FL

k1

Sitat fra: emmern på tirsdag 09. april 2019, klokken 16:34
Hvis du melder fra om det så er det en fare for at de kan beordre Tesla til å skru av EAP for alle (og der med ødelegge for en god del folk), så ville ikke ha gjort det...  :police:

Så det er viktigere enn alvorlig ulykke og menneskeliv?  ???

emmern

Sitat fra: k1 på tirsdag 09. april 2019, klokken 17:03
Så det er viktigere enn alvorlig ulykke og menneskeliv?  ???

Det står klart og tydelig at man skal ha henda på rattet og være aktsom.
e-Golf 2018 300 FL

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA