Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

2 år gammel Mercedes B250e til 249 000 - et godt kjøp?

Startet av Lars_4012, fredag 29. mars 2019, klokken 08:24

« forrige - neste »

Lars_4012

Jeg ser etter en elbil for å kjøre til og fra jobb (ca 10 km hver vei, mulighet for lading på jobb). Jeg trenger dermed ikke lang rekkevidde eller mulighet for hurtiglading. Men jeg liker komfort, god plass og en sikker bil. Har sett en Mercedes B250e på finn. Bilen er 2 år gammel, har kjørt 24 000 km og er lagt ut for 249 000 (selges av Mercedes-forhandler).
Er dette et godt kjøp? Er det noen fallgruver eller annet jeg bør tenke på?
Har også sett på de såkalte trillingene. Da får en en splitter ny bil 80 000 billigere, men det er en grunn til at de er så billige....

Magnus Hansen

Det høres fornuftig ut å se på bil som dekker ditt behov som gjør at du ikke må betale for ting du ikke trenger (lang rekkevidde, hurtiglading). Men da synes jeg dette høres dyrt ut. Det er et betraktelig prispress på biler med middels rekkevidde for tiden. Feks egolf og i3. Og som bare vil forsterke seg når du kan få en splitter ny Model 3 til rundt 320.000 ut på høsten. Jeg tror sikkert du ville bli fornøyd med Mercedesen, men du bør nok være forberedt på betydelig verdifall. Men problemet er jo fort at det også gjelder de logiske konkurrentene i segmentet. Hvis verdifall er en bekymring, så ville jeg kanskje sett på 2015 modeller Mercedes eller egolf isteden. Som har tatt ut mer av verdifallet.

Trilling er jo et dårlig alternativ når du sammenligner komforten med Mercedesen.

1317142119

Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 29. mars 2019, klokken 09:35
Det er et betraktelig prispress på biler med middels rekkevidde for tiden. Feks egolf og i3. Og som bare vil forsterke seg når du kan få en splitter ny Model 3 til rundt 320.000 ut på høsten. Jeg tror sikkert du ville bli fornøyd med Mercedesen, men du bør nok være forberedt på betydelig verdifall.
Dette er helt idiotisk å melde.

Det man ser på elbilmarkedet nå, er at bruktprisene ikke lenger holdes kunstig høyt oppe (på noen bilmerker). Du kan f.eks. ikke lenger kjøpe en i3 med rabatt og selge til samme pris 20 000 km senere. Det er bra. De to bilene du spesifikt nevner som skal ha så himla høyt verditap, har fremdeles mindre enn normalt verditap. Selv etter at Model 3 har oversvømt Stor-Oslo.

Husk at tommelfingerregelen er 20% verditap det første året på en nybil og at bruktbilmarkedet er vesentlig større enn nybilmarkedet.

Crown

Helt riktig. Absolutt alle elbiler kommer til å ha lavere verdifall enn tilsvarende fossile varianter i mange år fremover. Om det er noen elbiler som kommer til å få høyere verdifall så kan det potensielt være Model 3, ettersom markedet flommes over av dem og om det viser seg at kvaliteten og kundeservicen ikke holder mål, slik at mange vil kvitte seg med dem etter få år.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Lars_4012

Takker for svar. Har begynt å se etter litt eldre modeller som har hatt mer av verditapet.

Magnus Hansen

Sitat fra: 1317142119 på fredag 29. mars 2019, klokken 12:09
Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 29. mars 2019, klokken 09:35
Det er et betraktelig prispress på biler med middels rekkevidde for tiden. Feks egolf og i3. Og som bare vil forsterke seg når du kan få en splitter ny Model 3 til rundt 320.000 ut på høsten. Jeg tror sikkert du ville bli fornøyd med Mercedesen, men du bør nok være forberedt på betydelig verdifall.
Dette er helt idiotisk å melde.

Det man ser på elbilmarkedet nå, er at bruktprisene ikke lenger holdes kunstig høyt oppe (på noen bilmerker). Du kan f.eks. ikke lenger kjøpe en i3 med rabatt og selge til samme pris 20 000 km senere. Det er bra. De to bilene du spesifikt nevner som skal ha så himla høyt verditap, har fremdeles mindre enn normalt verditap. Selv etter at Model 3 har oversvømt Stor-Oslo.

Helt idiotisk å melde, faktisk  :o

Ville minne om at Model 3 har vært noen få uker i salg, og at SR ikke har blitt lansert i Norge. Som er den jeg mener virkelig mener vil slå inn i dette segmentet. Å betale 250.000 for en to år gammel bil med kort rekkevidde og uten hurtiglader mener jeg kommer til å bli et spesielt dårlig kjøp mhp verdifall. Så er der helt uinteressant at diesel og bensinbiler vil ha enda høyere  verdifall.

Øyvind.h

Jeg må si jeg ble litt sjokkert over prisfallet på Finn ja. Sjekket eGolf og i3. Det flommer over av biler. Side opp og side ned. Veldig lite merket solgt og veldig høyt verditap.
Nesten så jeg vurderer å kjøpe en i3 bare for å ha en kurant bil nr 2.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

hemi

BMW DREPTE hele i3 markedet ene og alene

De tok 379k med rabatt for en fully charged 120ah, mange bestilte den nye, og hadde en 94 ah de skal selge, so far so good, 94ah gikk for 300, så fant bmw ut at de skulle ha kampanjeperiode, etterfulgt av i3 dager, in effekt får du nå en ny 120ah fully charged på 32x000 avhengig av hvor mye firmarabatt du har, MED 5 års serviceavtale.


Kollega fikk 235 for sin 94ah nå, han var ikke så fornøyd helt til han hørte at en felles venn fikk seg en fully charged for 207k?! Han hadde jo også akkuratt kjøpt en ny 120ah til 379k... så han fikk da både verditapet på den nye, og den gamle, før han i det hele tatt hadde fått den nye bilen sin.

Tilgangen er ekstrem, etterspørselen er normal, og bmw har dumpet nyprisen, blander vi inn 5000 nye model 3, blir markedet håpløst.

For deg som skal ha eller vurderer i3 er det helt topp, jeg tror de vil gå opp igjen på sikt. i oktober/november var det hva.. <400? i3 tilsalgs på finn, sist jeg sjekket var det 1000+


Forøvrig gikk i3 120ah til skarsnuten fra oslo med 10% igjen, min nye model 3 performance hadde 35% igjen. temp -2 til +2, vi kjørte jevnt.

Så rekkevidden på 120ah nå er langt bedre enn tall tilsier.

Ref trådstarter hadde jeg ikke kjøpt en B250e for 150.000 engang, bilen mangler hurtiglading og er faset ut av en grunn.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA