Betalte for bilen for tre uker siden, men ingen signaler om noen utlevering!

Startet av Nicky777, tor 28. mar 2019, kl. 18:01

« forrige - neste »

Nicky777

Det er nå tre uker siden jeg betalte min bil. Tesla har jo en policy om betaling syv dager før overtakelse og jeg betalte derfor syv dager før jeg skulle få utlevering. Det normale i avtaleretten er jo betaling ved overtakelse, men jeg betalte før siden jeg visste at Tesla hadde hektiske dager. Dermed mistet jeg jo også muligheten til å holde tilbake kjøpesummen.

To dager før jeg skulle til reise til Lillestrøm for utlevering får jeg imidlertid melding om at bilen min dessverre ikke er klar. Den står igjen i Belgia siden den ikke tålte teknisk kontroll og jeg er derfor fradelt denne. Tesla sa de jobbet med å finne en tilsvarende bil som jeg kunne få den påfølgende uken. For å hjelpe Tesla sa jeg at jeg også kunne godta to andre konfiguasjoner, dermed hadde de tre alternative biler de kunne lete etter til meg. Uka gikk uten at jeg hørte noe og nå har enda en uke gått uten at jeg hører noe. Samtidig hører jeg om flere som har bestilt bil og fått levering på kort tid.

Dette er meget frustrerende og jeg blir har jo tatt opp et lån på dette kjøpet som jeg nå må betale på i slutten av måneden, uten å ha fått noen bil. Jeg har også solgt bilen jeg hadde, så nå har jeg ingen bil. Det er blir ikke gitt noen dato for når jeg kan forvente overlevering. Vi vet jo at Tesla har mange biler de kan plukke blant og da må jo de som allerede har betalt kjøpesummen få først. Er det flere som er i samme situasjon?

ElTor

Det er dessverre for dårlig. Greit at den ikke var godkjent, men å gi beskjed 2 dager før er for dårlig og tyder på dårlig internkontroll. Tenker det er lov å si at du kunne tenke deg en lånebil intil de kan levere bilen din.

ElbilJohn

Hvis du har gitt de 3 konfig.muligheter å finne, så burde det være mulig å finne en bil til deg. Hvor mange forskjellige valg er det? Farge, performance og hjul..? Resten er SW?
Tesla Model 3, 2019, LR, AWD, AP, red multi-coat, 18 Aero

Pocoloco

Sitat fra: ElbilJohn på tor 28. mar 2019, kl. 18:19
Hvis du har gitt de 3 konfig.muligheter å finne, så burde det være mulig å finne en bil til deg. Hvor mange forskjellige valg er det? Farge, performance og hjul..? Resten er SW?

P har 2 interiør og 5 lakk gir: 5*2= 10 valg
LR har 2 interiør, 5 lakk og 2 felg gir: 2*5*2= 20 valg
Så ja, 30 forskjellige er en god del å velge gjennom (dette uten SW). Ofc er ikke alle disse valg like populære, men det betyr ikke at det ikke finns.
Tesla Model ≡ 06.04.19

toresn

Er i en ganske lik situasjon selv:

Betalte èn uke før den første avtalte utleveringsdatoen (9. mars) - slik jeg fikk beskjed om - og timet salget av den gamle bilen til denne datoen. :/ Jeg har derimot hatt samme VIN hele veien (201xxx). Utleveringsdato per dags dato er 2. april.

ElbilJohn

Sitat fra: Pocoloco på tor 28. mar 2019, kl. 19:01
Sitat fra: ElbilJohn på tor 28. mar 2019, kl. 18:19

P har 2 interiør og 5 lakk gir: 5*2= 10 valg
LR har 2 interiør, 5 lakk og 2 felg gir: 2*5*2= 20 valg
Så ja, 30 forskjellige er en god del å velge gjennom (dette uten SW). Ofc er ikke alle disse valg like populære, men det betyr ikke at det ikke finns.

Når man begynner å telle kombinasjoner blir det en del, ja. Thanks

ladov

Det er en kjedelig beskjed å få at noe dyrt har skjedd med bilen din.. :(

Derimot er det ikke lett for Tesla å finne god erstatningsbil. Sett bort fra dekk og autopilot har de 20 konfigurasjoner å velge mellom og de fleste av disse er unike prismessig. Det eneste valget man kan gjøre uten at en av partene godtar en prisendring er å endre farge mellom grå og blå..alle andre endringer koster penger. Da er man avhengig av å ha så flaks at en annen kunde tilfeldigvis gjør 'riktig' avbestilling mens bilen nærmer seg Norge..
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Nicky777

Sitat fra: toresn på tor 28. mar 2019, kl. 20:27

Betalte èn uke før den første avtalte utleveringsdatoen (9. mars) - slik jeg fikk beskjed om - og timet salget av den gamle bilen til denne datoen. :/ Jeg har derimot hatt samme VIN hele veien (201xxx). Utleveringsdato per dags dato er 2. april.

Dette er ikke bra! Du går jo en måned fra du betaler til du får bil. Synes du ikke du fortjener kompensasjon for dette? Vet du hva som var galt med din bil da? Får håpe den er strøken når du endelig får levering.

Nicky777

Sitat fra: ladov på tor 28. mar 2019, kl. 21:08
Det er en kjedelig beskjed å få at noe dyrt har skjedd med bilen din.. :(

Derimot er det ikke lett for Tesla å finne god erstatningsbil. Sett bort fra dekk og autopilot har de 20 konfigurasjoner å velge mellom og de fleste av disse er unike prismessig. Det eneste valget man kan gjøre uten at en av partene godtar en prisendring er å endre farge mellom grå og blå..alle andre endringer koster penger. Da er man avhengig av å ha så flaks at en annen kunde tilfeldigvis gjør 'riktig' avbestilling mens bilen nærmer seg Norge..

Er du sikker på dette? Jeg ser liksom for meg at Tesla har en gruppe biler stående som ikke er tildelt noen enda. Jeg skrev at jeg ikke ønsket en bil som har vært registrert på noen andre, men skrev også at jeg godtok tre kombinasjoner (blå/sort, blå/hvit og hvit/sort). Teslamannen skrev at han hadde notert dette. Jeg har bestilt den første kombinasjonen, mens de to andre er noe dyrere. Jeg ville nok også vært villig til å betale mellomlegget dersom det behøves, men det har ikke vært noe snakk om det. Når det gjelder hjul så er jeg sikker på at det er det minste problem å sette på riktige hjul. Kombinasjonen med hjul kan ikke skape noen problemer. Ser for meg at det burde gå greit å få tak i en av mine kombinasjoner. Noen som vet når neste lass med Teslaer til Lillestrøm kommer?

ElbilJohn

https://elbilforum.no/index.php?topic=45193.0

I innlegg #3 skriver en som har snakket med tesla at de har en haug med biler i Europa som venter på å bli bestilt. En haug er jo et relativt uttrykk, men de kan sikkert ha flere hundre biler stående klare til å sendes videre innad i Europa.

toresn

Sitat fra: Nicky777 på tor 28. mar 2019, kl. 21:55

Dette er ikke bra! Du går jo en måned fra du betaler til du får bil. Synes du ikke du fortjener kompensasjon for dette? Vet du hva som var galt med din bil da? Får håpe den er strøken når du endelig får levering.

Jo, min mening er at en kompensasjon burde gjøre seg gjeldende i en slik situasjon. Selv om innskuddsrenten ikke akkurat er på sitt høyeste for tiden, blir jo 550 000 kroner tross alt noen kroner ila. en måned.

Har ikke hørt noe om at det er noe galt med bilen.

Bilen ble forresten reservert i april 2016, og bestilt i desember 2018.  :)

Nicky777

Sitat fra: toresn på tor 28. mar 2019, kl. 22:32
Sitat fra: Nicky777 på tor 28. mar 2019, kl. 21:55

Jo, min mening er at en kompensasjon burde gjøre seg gjeldende i en slik situasjon. Selv om innskuddsrenten ikke akkurat er på sitt høyeste for tiden, blir jo 550 000 kroner tross alt noen kroner ila. en måned.

Har ikke hørt noe om at det er noe galt med bilen.

Bilen ble forresten reservert i april 2016, og bestilt i desember 2018.  :)

Om det ikke er noe galt med bilen, hvorfor ble da levering flyttet fra 9. mars til 2. april?

ladov

Tesla har jo tidligere anstrengt seg for å ha færrest mulig biler på lager når kvartalsslutt nærmer seg. At de har hundrevis av biler på lager nå tviler jeg på (kanskje de hadde det for 14 dager siden).

Derimot så har de et 'flytende lager' i form av frakteskip på vei hit og dit. Det *burde* være enkelt å bevisst utsette å tildele et antall biler som fortsatt er på båt til skipet nesten er i havn. Forutsatt at de har noen båter i drift nå da, igjen så kan kvartalsslutt føre til at de også unngår 'flytende lager'..
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

toresn

Utleveringsdato har vært utsatt fire ganger i perioden 09.03-02.04.
Den siste (29.03 til 02.04) var pga. uværet. Ellers vet jeg ingenting, dessverre.

Jeg tar dog ikke sorgene på forskudd. Jeg gleder meg fortsatt, men kommer selvfølgelig til å ta med sjekkliste og gå nøye over bilen før jeg skriver under på overtakelse.

jora

Samme her. Fikk bekreftet levering 25. februar i Trondheim som ble utsatt til 27. februar. Betalte derfor inn hele beløpet 18. februar som spesifisert i faktura. Fikk telefon 26. februar om at bilen hadde problemer og sto i Belgia. De skulle matche meg med ny bil og kontakte meg snarest. Jeg har ennå ikke blitt kontaktet etter 4 uker!!!... Jeg har ringt ukentlig og maset om å få tilbakebetalt beløpet som jeg ble lovet å få tilbake ettersom de ikke kan gi meg dato. De har ennå ikke gitt meg dato og hintet til levering midt i April da jeg ringte de på mandag. Ingen penger er tilbakeført. Mildt sagt drittlei. Har ikke noe i mot å vente på bil. Har ventet i over to år, men har utrolig mye mot å låne bort så mye penger uten å få noe tilbake. Skulle Tesla finne på å slå seg konkurs, så sitter jeg der med verken bil eller penger. I tillegg så har jeg tapt 5 uker med renter. Har følgt med Tesla daglig i 2 år og er investor. Når jeg endelig skal få bil så presterer de å ødelegge all glede med å kjøpe ny bil. Har mest lyst til å bare kansellere, men utrolig surt etter å ha ventet så lenge. Når de nå ikke klarer å yte kundeservice ved salg, hvordan blir det da når bilen skal på servicesenter?

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA