Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading i Danmark - Samletråd.

Startet av Amatøren, torsdag 28. mars 2019, klokken 12:19

« forrige - neste »

Orbit

Men igjen: Dersom du allerede har brikken registrert hos Circle-K eller en annen operatør som bruker Virta som backend, så må du slette brikken der før du kan legge den til hos e.on.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

atrus

Sitat fra: Orbit på tirsdag 14. juli 2020, klokken 22:53
Men igjen: Dersom du allerede har brikken registrert hos Circle-K eller en annen operatør som bruker Virta som backend, så må du slette brikken der før du kan legge den til hos e.on.

Jeg hadde brikken registrert hos Circle-K på forhånd. (Har hatt det i lang tid). Jeg bare la den inn hos EON uten å slette den fra Cirkle-K, og har ikke støtt på noe problemer. Hvorvidt jeg får problemer når jeg returnerer fra Danmark, vil evt. tiden vise.

atrus

For å fullføre erfaringen med ladebrikken, hadde jeg ingen problemer med å lade på Cirkle K i Vestfold da jeg returnerte fra Danmark. Ergo er det bare å legge inn brikken hos E.on, og samtidig kan man bruke brikken på Celvers stolper. Ser at all fakturering og ladehistorikk befinner seg i Cirkle K-appen.

Arha

Nå ser ut til at tyske Eins har funnet ut at de har vært for billige med ladetilbudet sitt.  Roamingprisen deres på ca 32 cent pr kWh i hele Europa har vært en gavepakke, særlig i Danmark hvor Clever og EON ligger på rundt 3-gangen av dette.  Nå øker de prisen til 55 cent fra 1/9 ifølge mail jeg fikk sammen med faktura.  Fremdeles lønnsom i Danmark, men i de fleste andre land legger de seg dermed rundt snittet.  Men fremdeles gjør det utenlandsturer enklere ved at samme kort kan brukes hos mange operatører til en nokså ok pris.
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 97000 km april 2023. Nytt batteri januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

GreenEyez

#109
Hei,

Er igjen i Danmark, og tenkte å gi en oppdatering på status her nå:

Ionity:
For hver ladesesjon reserveres i overkant av 800 kr på ditt kort. Greit å være obs på det at man har nok penger på kortet.

E-on:
Opplading via kredittkort til 250 DKK ved å ringe til e-on markedsføres ikke lenger på eon.dk.

Det er nå mulig å legge til kredittkort for opplading direkte fra nettsiden, for den nette sum av 5,55 dkr/kWH.

Denne prisen gjelder uansett også om du bruker Elbilforeningens brikke eller svensk e.on-kort eller EasyPark. Bruker du Shell ReCharge tar de 8,31 NOK/kWh.

Foreslår likevel at telefonmuligheten fortsatt beholdes i innlegget, kan jo hende at denne muligheten fortsatt er mulig å benytte seg av.

Clever:
SMS-mulighet eksisterer ikke lenger. Kun lading via app. Mulighet for å benytte Apple Pay dersom man har slik mobil. Det reserveres i overkant av 300 kr for hver ladesesjon.

Dersom du har et gammelt svensk Clever-kort, husk at det kun fungerer på Bee i Sverige, ikke på Clever i Danmark.

Ser at det er mange som snakker ned Clever her pga ladeprisen. Den er 3,50 dkr/kWh, noe som er betraktelig bedre enn e-ons 5,55.
--
Renault Zoe 41 kWh 2018-2019
Tesla Model 3 LR AWD EAP/FSD svart/hvit 03/19

Pod Point hjemmelader 3,6 kW med trafo

GreenEyez

Sitat fra: atrus på onsdag 15. juli 2020, klokken 10:14
Sitat fra: Orbit på tirsdag 14. juli 2020, klokken 22:53
Men igjen: Dersom du allerede har brikken registrert hos Circle-K eller en annen operatør som bruker Virta som backend, så må du slette brikken der før du kan legge den til hos e.on.

Jeg hadde brikken registrert hos Circle-K på forhånd. (Har hatt det i lang tid). Jeg bare la den inn hos EON uten å slette den fra Cirkle-K, og har ikke støtt på noe problemer. Hvorvidt jeg får problemer når jeg returnerer fra Danmark, vil evt. tiden vise.

Det er ikke mulig å gjøre det andre veien. Jeg har ingen ladebrikker registert i CircleK-appen. Men derimot flere som er registrert hos svensk e-On. Når jeg prøver å registrere de samme brikkene i CircleK-appen så får jeg feilmelding.

Jeg kommer til å løse dette med å kjøpe meg en CircleK-brikke for 25 kr og ha den som en dedikert brikke for lading der.
--
Renault Zoe 41 kWh 2018-2019
Tesla Model 3 LR AWD EAP/FSD svart/hvit 03/19

Pod Point hjemmelader 3,6 kW med trafo

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: GreenEyez på søndag 10. januar 2021, klokken 23:17
Jeg kommer til å løse dette med å kjøpe meg en CircleK-brikke for 25 kr og ha den som en dedikert brikke for lading der.

Husk at Circle K godtar at du legger inn alle brikker. Har du en Android telefon kan du f.eks lese av RFID nummeret på bankkortet ditt, og legge inn dette hos Circle K. Du også legge inn brikke fra f.eks Fortum, Mer eller kople.

Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

GreenEyez

Sitat fra: GreenEyez på søndag 10. januar 2021, klokken 13:29

Ionity:
For hver ladesesjon reserveres i overkant av 800 kr på ditt kort. Greit å være obs på det at man har nok penger på kortet.

Reservasjonen ligger der i 1 måneds tid før den forsvinner, til info.
--
Renault Zoe 41 kWh 2018-2019
Tesla Model 3 LR AWD EAP/FSD svart/hvit 03/19

Pod Point hjemmelader 3,6 kW med trafo

GreenEyez

Det er en ny tilbyder i Danmark, med eget og nettverk og som tilbyr roaming. De heter Spirii. Jeg vet ikke om det går an å laste ned appen dems i den norske Apple Storen eller Google Playen.

Roaming-prisene ser ut til å være off-market. Men prisene på deres egne ladere er ikke gærne. Varierer mellom 2,50-3,50 pr kWh. Det er ikke dårlig etter molboisk målestokk. E-On ligger f.eks på 5,50 kr og Clever på 3,50 kr fast.
--
Renault Zoe 41 kWh 2018-2019
Tesla Model 3 LR AWD EAP/FSD svart/hvit 03/19

Pod Point hjemmelader 3,6 kW med trafo

Orbit

#114
Takk for tips. Nedlastning av app og opprettelse av konto gitt greit, men det feiler når jeg skal legge til betalingskort (som ikke har noen regionssperre). Jeg har sent epost til support, så jeg oppdaterer her om de kommer med noen løsning.

Edit: De fikk orden på kortregistrering i løpet av en time, selv på en lørdag!
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

GreenEyez

#115
Etter at jeg mistet gratismedlemskapet og tilgangen til elbilforeningens ladeapp syns jeg det har vært et savn å ha tilgang til en app som har oversikt over alle ladere.

Elbilviden.dk ser ut til å ha en full oversikt over alle offentlig tilgjengelige ladestasjoner i Danmark.

Og der ser man at det også er flere mindre tilbydere i Danmark. PowerFuel f.eks. har to eller tre ladestasjoner plassert på øde og odde steder. (Jeg har bodd i nærheten av den ene i et halvt år uten å vite om den.) Tror ikke det er relevant å føre disse opp på hovedinnlegget til Amatøren.
--
Renault Zoe 41 kWh 2018-2019
Tesla Model 3 LR AWD EAP/FSD svart/hvit 03/19

Pod Point hjemmelader 3,6 kW med trafo

Amatøren

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

goggo

Her er enda en ny liten operatør i Danmark: SPERTO.
De har ingen egen app, men ser ut til å anbefale å bruke Plugsurfing APP/brikke.
https://www.sperto.dk/blog/

De har ikke så mange hurtig/lynladere, men det er en i Hjørring som er fantastisk for oss Sørlendinger som irriterer ræva av oss over den enslige Clever laderen på samme sted som er konstant opptatt av de lokale elbil-eierne som har fastpris månedsabbonement hos Clever.

Jeg kan forresten ikke begripe at ikke Circle K snarest (Lars, leser du her!! :) ) får opp ladere på sine bensinstasjoner på NordJylland. Det kommer jo til å bli fullstendig ladekaos her nå når alle de nye elbilistene i Norge skal på tur til Danmark når koronarestriksjonene blir borte og Color Line lokker med gratisturer for å få igang salget på taxfree butikkene ombord.

mvh
Hugo



Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

scholro

Noen som nylig har vært i Danmark og ladet hos Circle K sin egne lynladere? De har nå 4 eller 5 lokasjoner oppe med yterlige 15 - 16 planlagt ferdigstilt  i år. Lurte på om de fremdeles er inne i testperioden med gratis lading? Skal selv på biltur sørover snart. Kan tenke meg å prøve enten Aalborg eller Århus (Tranbjerg), sistnevnte ligger imidlertid et stykke fra motorveien.

goggo

Sitat fra: scholro på fredag 24. september 2021, klokken 20:24
Noen som nylig har vært i Danmark og ladet hos Circle K sin egne lynladere? De har nå 4 eller 5 lokasjoner oppe med yterlige 15 - 16 planlagt ferdigstilt  i år. Lurte på om de fremdeles er inne i testperioden med gratis lading? Skal selv på biltur sørover snart. Kan tenke meg å prøve enten Aalborg eller Århus (Tranbjerg), sistnevnte ligger imidlertid et stykke fra motorveien.

Finnes det en oversikt over disse 4-5 som er operative og de 15-16 som kommer i år?
Ingen av de vises i den norske Circle K appen, og jeg visste bare om den i Aalborg.

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA