Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading i Danmark - Samletråd.

Startet av Amatøren, torsdag 28. mars 2019, klokken 12:19

« forrige - neste »

AslakBP

Bor ca. 25 km vest for Billund. I Billund er det godt med lademuligheter, men ellers er det noget tynt i området. Kjøreturen ned fra Hirtshals skal gå greit. Bruker Plugshare fra før av, men takk:)

RJK

Sitat fra: Noldus71 på tirsdag 16. juni 2020, klokken 11:04
Tror du må ha overgang pga litt ulik stikkontakt, jeg har kjøpt en slik:

https://cdon.no/elektronikk/skross-el-adapter-combo-danmark-eur-p40364077

Har ikke testet foreløpig, men noen ladeklatter nekter visstnok å starte hvis du plugger rett inn i dansk stikk.

Jeg skal til Danmark i sommer og vil kun bruke ladekladden dersom der ikke finnes ladestasjoner.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Hvorvidt han trenger den overgangen, kommer veldig an på Schuko-kontakten i laderen hans. De fleste Schuko-kontakter skal ha et hull som passer til det danske stikket, men man må riktignok plugge den inn rett vei for å treffe...

Bl.a. originalladeren til min Hyundai Kona har dette hullet, og trenger ikke adapteren. Men jeg har kjøpt overganger for å kunne lade på både rød og blå CEE-stikk. De anbefales for å kunne bruke egen lader på industristikk.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Øyvind.h

Mange danske stikk har tre hull og du trenger støpsel med tre pinner for å få jord.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

RJK

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 16. juni 2020, klokken 22:08
Mange danske stikk har tre hull og du trenger støpsel med tre pinner for å få jord.

Dette er vel stikk for innendørs? Det stikket jeg så der jeg ladet, hadde en pinne stikkende ut. Mener de lager disse slik for utendørs stikk, nettopp for at man ikke skal komme med en ujordet kontakt og få den koblet til.

Men, jeg er ikke ekspert på danske forhold, jeg bare nevner det jeg opplevde på mitt ene forsøk. Så om du mener det du viser bilde av finnes i utendørskontakter, så stemmer kanskje det. Men uten jord, så vil vel uansett ikke elbilen ta lading...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

sjokomelk

Det har "alltid" vært den særegne danske stikkontakten "Type K" både ute og inne i Danmark, men det ble tillatt med franske CEE 7/5-stikkontakter (den med jordpinne som stikker ut) i Danmark i 2008. Og i 2011 ble det endelig tillatt med "Schuko" CEE 7/3.

Nødladekabelen til de fleste elbilene jeg har vært borti har CEE 7/7-støpsel. Dette passer i både CEE 7/3 og 7/5.

Dansk "type K":


CEE 7/5 "Fransk stikkontakt":


CEE 7/4 støpsel og CEE 7/3 "Schuko" stikkontakt:



CEE 7/7:
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

RJK

#95
Sitat fra: sjokomelk på onsdag 17. juni 2020, klokken 07:36
Det har "alltid" vært den særegne danske stikkontakten "Type K" både ute og inne i Danmark, men det ble tillatt med franske CEE 7/5-stikkontakter (den med jordpinne som stikker ut) i Danmark i 2008. Og i 2011 ble det endelig tillatt med "Schuko" CEE 7/3.

Nødladekabelen til de fleste elbilene jeg har vært borti har CEE 7/7-støpsel. Dette passer i både CEE 7/3 og 7/5.


CEE 7/5 "Fransk stikkontakt":


SNIP

CEE 7/7:


Takk for gode bilder og god forklaring. Da ser jeg hvorfor jeg opplevde den ene porten, og trodde det var slik det var.

Og bildet av Schuko-kontakten viser akkurat det hullet som gjør at man ikke trenger adapter, der disse er montert opp.

Er ikke mange kronene å spare, så da kan det hende jeg plukker opp en slik selv etterhvert, men ikke akkurat noe jeg stresser med.

Men man kan jo krysse fingrene for at man etterhvert får en sammenkjøring av reglene, slik at hele EU/EØS-området går sammen om samme plugg og stikk.

Forøvrig, i Filippinene og andre asiatiske land, så bruker de flate kontakter som i USA, men 220 V. Der fikk man kjøpt noen adaptere/stikk som like greit støtter begge pluggene, og som ble satt inn i boligen til min X' foreldre.:



Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

sjokomelk

#96
Sitat fra: RJK på onsdag 17. juni 2020, klokken 19:28
Og bildet av Schuko-kontakten viser akkurat det hullet som gjør at man ikke trenger adapter, der disse er montert opp.
<petimeter-modus>
Nei. Schuko-pluggen har ikke noe hull noe sted. Men CEE 7/7 hybridpluggen har.
"Schuko" er kun navnet på CEE 7/3 stikk og 7/4 støpsel - "Type F".
CEE 7/7 hybridstøpsel passer i både "Type F"/Schuko og i "Type E"/fransk stikk.

"Schuko" betyr ikke "Stikkontakt". Det er et tysk kallenavn på det som er definert som "Type F" av IEC, og som består kun av CEE 7/3 stikkontakt og 7/4 støpsel.
</petimeter-modus>
:police: :P :laugh:
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

RJK

Sitat fra: sjokomelk på fredag 19. juni 2020, klokken 19:40
Sitat fra: RJK på onsdag 17. juni 2020, klokken 19:28
Og bildet av Schuko-kontakten viser akkurat det hullet som gjør at man ikke trenger adapter, der disse er montert opp.
<petimeter-modus>
Nei. Schuko-pluggen har ikke noe hull noe sted. Men CEE 7/7 hybridpluggen har.
"Schuko" er kun navnet på CEE 7/3 stikk og 7/4 støpsel - "Type F".
CEE 7/7 hybridstøpsel passer i både "Type F"/Schuko og i "Type E"/fransk stikk.

"Schuko" betyr ikke "Stikkontakt". Det er et tysk kallenavn på det som er definert som "Type F" av IEC, og som består kun av CEE 7/3 stikkontakt og 7/4 støpsel.
</petimeter-modus>
:police: :P :laugh:

Takker for skoleringen. Så da snakker altså de fleste mot bedre vitende når de snakker om Schuko, fordi det er begrepet som brukes tydeligvis upresist overalt. Dog, tror dette blir en "lost cause"på samme måte som diskusjonen om begrepet SUV. Hverdagsfeilen er blitt det nye navnet.

;-)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

atrus

Det viste seg at lading i Danmark er enkelt. Registrer elbilforeningens ladebrikke hos EON DK. Last ned EONS app og velg roamingstasjoner i innstillingene. Da vises også Clevers ladestolper i appen og man kan bruke ladebrikken på både EONs og Clevers stolper.

Amatøren

@atrus: Hvordan registrerte du deg hos E.ON Danmark?
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Gstavdal

Sitat fra: atrus på tirsdag 14. juli 2020, klokken 14:04
Det viste seg at lading i Danmark er enkelt.

Men for noen priser i Danmark? Hvis jeg ser riktig så ligger det rundt 0,81€ per kwh eller 5,55 danske kroner, noe som tilsvarer rundt 8,5 NOK?

sjokomelk

Strøm er grisebillig i Norge, og dyrt i Danmark. Derfor er prisene så høye som de er.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Noldus71

Sitat fra: atrus på tirsdag 14. juli 2020, klokken 14:04
Det viste seg at lading i Danmark er enkelt. Registrer elbilforeningens ladebrikke hos EON DK. Last ned EONS app og velg roamingstasjoner i innstillingene. Da vises også Clevers ladestolper i appen og man kan bruke ladebrikken på både EONs og Clevers stolper.
Takk for tipset, dette er jo mye mer praktisk (og billigere) enn SMS-løsningen til Clever.


Sent from my iPhone using Tapatalk
C-Zero 2016
Kia e-Niro 2019

atrus

Sitat
Takk for tipset, dette er jo mye mer praktisk (og billigere) enn SMS-løsningen til Clever.

Om det er billigere, har jeg ikke regnet på. Mulig at EON tar betalt for roaming-avgift? Men mer praktisk, er det definitivt.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA