Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading i Danmark - Samletråd.

Startet av Amatøren, torsdag 28. mars 2019, klokken 12:19

« forrige - neste »

Amatøren

Takker for tilbakemeldinger!

@goggo: Akkurat nå så har jeg app problemer med Plugsurfin, men jeg får Ionity og EON opp som aksepterte operatører i WEB map.

Skulle de vise seg å være feil (håper å sjekke i sommer) så fjerner jeg de. Ligger de i kursiv med spørsmåltegn.

@Arha: Jeg setter ikke opp ladepriser da det er 'ferskvare' og kan endre seg og ønsker ikke det tilleggsarbeidet.

Vet jeg har priser på ladekort/-brikke, men det er for å indikere kostnad på førstegangsanskaffelse. Vil selvfølgelig endre det hvis jeg oppdager endringer eller blir gjort oppmerksom på de.

Å sette priser i kommentarfelt etter hvert som det endrer seg er flott.


Man må merke seg at ofte er det påslag på ladeprisen med tredjeparts ladeoperatør.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

fjodd

Sitat fra: goggo på onsdag 01. mai 2019, klokken 18:05
Sitat fra: Amatøren på torsdag 28. mars 2019, klokken 12:19

Plugsurfing:
App og brikke for lading.
Ladebrikke for for €9.95 (Blir stående på brukerkonto som tilgodehavende for lading)
Betaling via kredittkort registrert på brukerkonto
https://www.plugsurfing.com/en/

  • Ionity DK
  • Clever
  • EON (Charge-ON GmbH)

Plugsurfing støtter nok bare Clever i Danmark (og det er med skyhøye priser).
Hverken Ionity eller EON laderne kommer opp i Plugsurfing appen i alle fall.

Ellers: takk til Amatøren for fine samletråder for Sverige/Danmark  :+1: 

mvh
Hugo

Så vidt jeg har regnet meg frem til er det billigere å bruke plugsurfing enn å bruker Clevers egen sms-betaling.

Betaler 168,60 danske kroner for 20 kwH med Plugsurfing, mens Clever skal ha 175 danske kroner for samme pakke.

Arha

Sitat fra: Arha på onsdag 01. mai 2019, klokken 18:41
Sitat fra: Amatøren på onsdag 01. mai 2019, klokken 17:12
Lagt til Chargemap.
Et lite tips angående Chargemap og Clever til de som har tenkt seg på dansketur.  Jeg oppdaget at Clevers hurtigladere står med "free charge" i Chargemaps ladekart.  Sendte en mail til Chargemap og spurte om dette skulle være slik, og fikk følgende svar:

"Hello,
Indeed, the Clever network should not be free. However, some of their stations are indicated as such, and the information shown on Chargemap prevails for the billing. So if you see that a charge point is announced as free with our Chargemap Pass, you can trust this information, you will not be billed!"

Med andre ord vil vi ikke bli belastet av Chargemap om det står (feilaktig) "free charge".
Nå har Clever rettet opp feilen som ga gratis lading med Chargemap-kort.  Nå koster dette den nette pris av 1,366€ / kWh  >:(
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 97000 km april 2023. Nytt batteri januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

Roy Aasen

Er det noen med sine fulle fem som kjører elbil i Danmark? Er jo dobbelt så dyrt som å kjører diesel / bensin.

Øyvind.h

Danmark er flatt og lite. Veldig bra for elbil mtp forbruk og at destinasjonen ofte er innenfor batteriets størrelse. Men strøm er dyrt der ja.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 10. mai 2019, klokken 14:58
Danmark er flatt og lite. Veldig bra for elbil mtp forbruk og at destinasjonen ofte er innenfor batteriets størrelse. Men strøm er dyrt der ja.

Koster vel ifort 2,40 pr. kWh for de som kan lade hjemme, det blir gjerne 60 øre/km for en Tesla. Ikke veldig mye å spare i forhold til diesel nei.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

Ja sitter primært igjen med mer kjøreglede og mulighet for å tanke hjemme.
Mener det er snakk om å justere bilavgiftene der nå for å få i gang salget.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Roy Aasen

Danskene er visst inne på tanken om å endre avgiftene igjen, finner bate ikke igjen hvor jeg leste dette.

goggo

Da kan jeg bekrefte at RFID fra både NAF og Elbilforeningen virker hos E.ON i Danmark, jeg har testet det nå og det fungerer fint.

Man må da først registrere seg som bruker hos Circle K  via APPen Circle K Charge, og så registrere brikka fra NAF eller Elbilforeningen på denne brukeren. Man kan da lade på alle Circle K og E-ON ladere med disse brikkene - eller med Circle K APP for de som foretrekker det.


Jeg synes det bør være litt flaut for de erfarne operatørene Grønn Kontakt og Fortum at nykommeren Circle K nå har fått til det som de etter flere år ennå ikke har fått til - nemlig at norske elbilister kan lade i Danmark med samme brikke/APP og brukerkonto som i Norge... Hurra for konkurranse i lademarkedet :)

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

pudderjagar

StEmmer no ikkje heilt da.

Fortum eig Pluggsurfing. Pluggsurfing kan brukes på alle Fortum stasjoner samtidig som dei kan brukast i Europa på det meste.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

pudderjagar

Sitat fra: Roy Aasen på fredag 10. mai 2019, klokken 14:55
Er det noen med sine fulle fem som kjører elbil i Danmark? Er jo dobbelt så dyrt som å kjører diesel / bensin.

Hvis da er prisen som er mottoet for å kjøre elbil i Danmark og Sverige så er det bare å bruke dei mange gratisladarane som er der. Både type2 og hurtiglading.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Roy Aasen

Pris er absolutt avgjørende! Gidder da ikke å pilte rundt i utlandet med elbil når jeg kjører både raskere og billigere med diesel? Blir prisen +/- så er det greit, men der er vi ikke enda.

Eneste grunn til at jeg kjøre el er at det er litt billigere en fossilt, spesielt ut og inn av f.eks Oslo.
Europaturene tror jeg nok blir me diesel også de neste 20 år.

Gratis type2 lading er helt uinteressant, hvis du ikke tilfeldigvis oppholder deg ett sted i flere timer. Mine opphold i Danmark og Sverige begrenser seg til en tiden det tar å komme til og fra kontinentet.
Gratis hurtiglader?, har ikke funnet noen enda langs E45 / E39


Kommer vi kanskje litt bort fra emnet nå?

goggo

Sitat fra: pudderjagar på lørdag 18. mai 2019, klokken 14:23
StEmmer no ikkje heilt da.

Fortum eig Pluggsurfing. Pluggsurfing kan brukes på alle Fortum stasjoner samtidig som dei kan brukast i Europa på det meste.

Jo, jeg antar du har rett i det, på sett og vis... ;)  Men med Plugsurfing brikka får du bare Fortum i Norge da, mens Elbilforeningen sin lille sorte nå fungerer hos Fortum, GK, CircleK, BKK og Lyse (og Ionity tror jeg, men det får ikke jeg testet med min Chademo bil). 

Dessuten foretrekker jeg nå NOK 7,07/KWh fra CircleK framfor DKK 8,48 (ca NOK 11,-) fra Plugsurfing for lading i Danmark da.

Uansett - alle slike forsøk på internasjonal roaming er bra, og så får hver enkelt av oss ta jobben med å sjekke hvilke roaming påslag de forskjellige aktørene har.
Jeg ble i alle fall kjempefornøyd med å ha funnet et OK alternativ i Danmark etter at Clever FRI kortet mitt sluttet å virke.

Bildet viser ladehistorikk fra CircleK appen, som inkluderer E.ON test i Danmark.

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Amatøren

#28
NOK 7,07 /kW er bra grov kurs fra DKK 5,40 /kW...

Eller er det annen pris med andre kort enn svensk EON kort?

Har svensk EON kort så blir spennende å se sammenligning der. Tur til sommeren.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

goggo

Sitat fra: Amatøren på søndag 19. mai 2019, klokken 10:32
NOK 7,07 /kW er bra grov kurs fra DKK 5,40 /kW...

Prisen ser ut til å stemme den.


mvh
hugo

Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA