Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading i Danmark - Samletråd.

Startet av Amatøren, torsdag 28. mars 2019, klokken 12:19

« forrige - neste »

RJK

De skriver på nettsidene at 
Sitat fra: goggo på tirsdag 21. mai 2024, klokken 16:23Ser ut som jeg får behov for å lade en tre-fire ganger på OK hurtiglader i Haderslev i sommer.
OK har OK pris :) i forhold til Clever som også har ladere der, men OK sin APP tar ikke norske VISA kort ser det ut som. Har forsøkt både debet- og kredit-kort med VISA logo på, men den vil bare ha Dankort eller Mobilepay.

Noen som har forslag til hvilken roaming operatør det lønner seg å bruke for disse laderne?

https://www.ok.dk/privat/produkter/opladning/ude/ladestander-priser

mvh
Hugo

Ser OK skriver på hjemmesidene at de støtter roaming, men finner ikke noen som vedkjenner seg de laderne...!

Hverken ChargeMyHyundai, Elbil.no, Elton, Plugsurfing eller e-on...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

SveinJ

Clever i DK sin nye ladepark ved Aabenraa, et konsept som skal benyttes framover, fikk jeg høre. Bra med tak over, toalettanlegg og en liten park til å tilbringe ventetiden i.
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

Orbit

#167
Sitat fra: RJK på tirsdag 21. mai 2024, klokken 17:13Ser OK skriver på hjemmesidene at de støtter roaming, men finner ikke noen som vedkjenner seg de laderne...!

Hverken ChargeMyHyundai, Elbil.no, Elton, Plugsurfing eller e-on...

OK-appen for iOS tar også ApplePay, men det er kanskje ikke aktuelt for deg (og nok heller ikke MobilePay, dvs dansk Vipps som krever dansk personnummer)? Om du finner en roamingavtale, er kanskje prisgevinsten ovenfor f.eks. Clever borte?
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

goggo

Sitat fra: Orbit på tirsdag 21. mai 2024, klokken 18:32
Sitat fra: RJK på tirsdag 21. mai 2024, klokken 17:13Ser OK skriver på hjemmesidene at de støtter roaming, men finner ikke noen som vedkjenner seg de laderne...!

Hverken ChargeMyHyundai, Elbil.no, Elton, Plugsurfing eller e-on...

OK-appen for iOS tar også ApplePay, men det er kanskje ikke aktuelt for deg (og nok heller ikke MobilePay, dvs dansk Vipps som krever dansk personnummer)? Om du finner en roamingavtale, er kanskje prisgevinsten ovenfor f.eks. Clever borte?

Nei, Apple Pay er ikke aktuellt for meg, og VIPPS og Mobilepay har ennå ikke gjennomført sammenkoplingen slik at de kan brukes om hverandre.

Jeg sendte nå en support forespørsel til OK i Danmark, så får vi se hva de svarer.

Mvh
Hugo

SitatHei
Jeg er en Nordmann som ønsker å lade på deres ladestolper i Danmark, nærmere bestemt i Haderslev.
Deres APP vil ikke akseptere mine norske VISA kort, og jeg kan heller ikke bruke Mobilepay med norsk telefon.
Hvordan kan jeg da starte/betale for lading?

Dere skriver at dere støtter roaming, men jeg finner ingen roaming operatører som lister OK sine ladestasjoner.  Hvilke roaming aktører kan jeg bruke? Det må være en aktør som aksepterer norske kunder.

Vennligst svar på email.

Mvh

Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Orbit

Jeg ser f.eks. Spirii støtter lading hos OK, men da til 3 DKK oppstart + 4,69 DKK/kWh (mot 2,99 DKK/kWh hos OK)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

RJK

Sitat fra: Orbit på tirsdag 21. mai 2024, klokken 21:30Jeg ser f.eks. Spirii støtter lading hos OK, men da til 3 DKK oppstart + 4,69 DKK/kWh (mot 2,99 DKK/kWh hos OK)
5 DKK i oppstartsavgift + 4,19 DKK/kWh hos Clever, nært/"mellom" to OK-ladeplasser... Det blir nok noe billigere.

3,78 DKK ved Ionity om man har Ionity Passport. Nærmeste Ionity er ved Aabenraa, ca 26 km og 22 minutter kjøring unna!  8)

PS! Tesla SuC-stasjon rett ved Ionity-stasjonen, destinasjonslader noe nærmere med nordover fra Hadeslev! ;)

2,00/2,25 DKK/kWh for Tesla-eiere/Tesla-abonnenter, 2,65/3,00 for ikke-medlemmer ved den SuC-stasjonen ved Aabenraa! Det synes jeg var billig!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

goggo

Sitat fra: goggo på tirsdag 21. mai 2024, klokken 20:04
Sitat fra: Orbit på tirsdag 21. mai 2024, klokken 18:32
Sitat fra: RJK på tirsdag 21. mai 2024, klokken 17:13Ser OK skriver på hjemmesidene at de støtter roaming, men finner ikke noen som vedkjenner seg de laderne...!

Hverken ChargeMyHyundai, Elbil.no, Elton, Plugsurfing eller e-on...

OK-appen for iOS tar også ApplePay, men det er kanskje ikke aktuelt for deg (og nok heller ikke MobilePay, dvs dansk Vipps som krever dansk personnummer)? Om du finner en roamingavtale, er kanskje prisgevinsten ovenfor f.eks. Clever borte?

Nei, Apple Pay er ikke aktuellt for meg, og VIPPS og Mobilepay har ennå ikke gjennomført sammenkoplingen slik at de kan brukes om hverandre.

Jeg sendte nå en support forespørsel til OK i Danmark, så får vi se hva de svarer.

Mvh
Hugo

SitatHei
Jeg er en Nordmann som ønsker å lade på deres ladestolper i Danmark, nærmere bestemt i Haderslev.
Deres APP vil ikke akseptere mine norske VISA kort, og jeg kan heller ikke bruke Mobilepay med norsk telefon.
Hvordan kan jeg da starte/betale for lading?

Dere skriver at dere støtter roaming, men jeg finner ingen roaming operatører som lister OK sine ladestasjoner.  Hvilke roaming aktører kan jeg bruke? Det må være en aktør som aksepterer norske kunder.

Vennligst svar på email.

Mvh




Sitat fra: goggo på tirsdag 21. mai 2024, klokken 20:04
Sitat fra: Orbit på tirsdag 21. mai 2024, klokken 18:32
Sitat fra: RJK på tirsdag 21. mai 2024, klokken 17:13Ser OK skriver på hjemmesidene at de støtter roaming, men finner ikke noen som vedkjenner seg de laderne...!

Hverken ChargeMyHyundai, Elbil.no, Elton, Plugsurfing eller e-on...

OK-appen for iOS tar også ApplePay, men det er kanskje ikke aktuelt for deg (og nok heller ikke MobilePay, dvs dansk Vipps som krever dansk personnummer)? Om du finner en roamingavtale, er kanskje prisgevinsten ovenfor f.eks. Clever borte?

Nei, Apple Pay er ikke aktuellt for meg, og VIPPS og Mobilepay har ennå ikke gjennomført sammenkoplingen slik at de kan brukes om hverandre.

Jeg sendte nå en support forespørsel til OK i Danmark, så får vi se hva de svarer.

Mvh
Hugo

SitatHei
Jeg er en Nordmann som ønsker å lade på deres ladestolper i Danmark, nærmere bestemt i Haderslev.
Deres APP vil ikke akseptere mine norske VISA kort, og jeg kan heller ikke bruke Mobilepay med norsk telefon.
Hvordan kan jeg da starte/betale for lading?

Dere skriver at dere støtter roaming, men jeg finner ingen roaming operatører som lister OK sine ladestasjoner.  Hvilke roaming aktører kan jeg bruke? Det må være en aktør som aksepterer norske kunder.

Vennligst svar på email.

Mvh







Og der kom svaret fra OK, ser ikke ut som de er særlig interessert i utenlandske kunder.

SitatHej

Tak for din henvendelse

Når du skal lade på en OK lader skal du starte ladningen med app
der kan kun lægges danske betalingskort i denne app
Hvis du har en Iphone kan applepay benyttes

Vi har lokationer med betalingsstandere og her kan der benyttes mastercard

Desværre kan vi ikke hjælpe med udenlandske betalingsmidler

Men jeg kom jo nå på at jeg har en IPAD, kanskje den Applepay greia fungerer på IPAD og at man ikke trenger IPHONE?  Da må jeg bare huske på å ta med IPADen når jeg skal lade..

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Svk

Virker nok om du betaler med apple pay gjennom app.NFC og ipad?

goggo

Har installert OK appen og satt opp ApplePay på IPADen nå.
Ser ut som jeg kan starte lading fra den appen, og betale med ApplePay.
Vi skal ikke nedover dit før i juli, blir spennende å prøve dette :)

Mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

SveinJ

Bare pass på når det lades i DK, parkeringsbestemmelser ved ladestedet. Kostet med 1000 kr engang, fordi jeg ikke sjekket skilter der jeg skulle lade.
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

RJK

Sært å kreve skive når man kan lese av på laderen hvor lenge bilen har stått der!  ::)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

goggo

#176
Sitat fra: RJK på fredag 24. mai 2024, klokken 07:36Sært å kreve skive når man kan lese av på laderen hvor lenge bilen har stått der!  ::)
Hehe, i Danmark er parkeringsvaktene enda mer regelryttere enn her hjemme i Norge.
Det er et absolutt must med parkeringsskive!!

På min første Danmark tur med Teslaen i fjor hadde jeg glemt å legge parkeringsskiva i hanskerommet, så jeg tenkte at det må da gå ann å bare skrive tidspunktet på en lapp i frontruta slik som vi gjør her hjemme i Norge.

Men neida - jeg fikk bot med begrunnelse "ureglementert oppgivelse af ankomsttid" eller noe sånt.
Ble selvfølgelig fly forbanna og bestemte meg for at den skulle jeg f.. i meg ikke betale, men etter å ha tenkt meg om så valgte jeg å betale og glemme saken. :) :)

Dette er på gratisparkeringen ved Aalborg Zoo. Man kan stå gratis i 4 timer tror jeg det er, men kun med parkeringsskive.

Mvh
Hugo

Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

RJK

Skjønner det selvsagt for plasser der man kan jukse med tid (kan man og ved å gå og endre tiden på skiva). Men det var det med en ladeplass med ladeplikt og tidsbegrensning.

Altså, lader du ikke (eller ferdig ladet) så har du ikke lov å stå der mere, og får bot. Lader du, kan man som sagt se det på laderen ved å se hvor lenge ladingen har holdt på!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Orbit

#178
Flisespikking: Ladetid er ikke nødvendigvis det samme som parkeringstid - spesielt dersom lading kan startes/stoppes fra app, dvs uten at du trenger å gå tilbake til bilen.

PS: Det finnes ladeplasser som krever parkeringsskive (godtar lapp i vindu) også i Norge, f.eks. ladetorget i Neubergata i Oslo (maks 30 min DC-lading, håndheves flittig av kommunens parkeringsvakter).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

SveinJ

Sitat fra: RJK på fredag 24. mai 2024, klokken 08:47Skjønner det selvsagt for plasser der man kan jukse med tid (kan man og ved å gå og endre tiden på skiva). Men det var det med en ladeplass med ladeplikt og tidsbegrensning.

Altså, lader du ikke (eller ferdig ladet) så har du ikke lov å stå der mere, og får bot. Lader du, kan man som sagt se det på laderen ved å se hvor lenge ladingen har holdt på!

Det var det jeg trodde også, at kontrolløren faktisk kunne se at jeg lader og hvor lenge jeg sto der. Men slik er ikke reglementet!

2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA