Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading i Danmark - Samletråd.

Startet av Amatøren, torsdag 28. mars 2019, klokken 12:19

« forrige - neste »

SveinJ

Sitat fra: Orbit på fredag 24. mai 2024, klokken 09:31Flisespikking: Ladetid er ikke nødvendigvis det samme som parkeringstid - spesielt dersom lading kan startes/stoppes fra app, dvs uten at du trenger å gå tilbake til bilen.

PS: Det finnes ladeplasser som krever parkeringsskive (godtar lapp i vindu) også i Norge, f.eks. ladetorget i Neubergata i Oslo (maks 30 min DC-lading, håndheves flittig av kommunens parkeringsvakter).

Ved Vestby shoppingsenter, på Tesla lader der, sto bilen parkert litt utenfor den hvite streken som markerte «ladeboks». Kostet 750.-!
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

Alamo

Hvorfor er AC-lading så "dyrt" i Danmark? Jeg tenker å lade mest mulig AC for å spare på batteriet, men det er billigere å lade hos Tesla enn å treglade?

Vidar_S

Sitat fra: Alamo på mandag 27. mai 2024, klokken 13:46Hvorfor er AC-lading så "dyrt" i Danmark? Jeg tenker å lade mest mulig AC for å spare på batteriet, men det er billigere å lade hos Tesla enn å treglade?

Sammenligner man med Teslapriser, spesielt med abonnement, er AC-lading dyrere stort sett over hele Europa. Der samme gjelder forsåvidt også de fleste steder i Norge der eksempelvis Fortum tilbyr meg AC-lading til 4,9 kr/kWh på nærmeste 22kW-lader, Mer har 7,4 kW til 4,99 kr/kWh mens Tesla med abonnement ligger nede mot 3,6 kr med abonnement og rundt 5 kr uten abonnement (riktignok med varierende pris gjennom døgnet).

Noe godt svar på hvorfor det er sånn skal jeg ikke si at jeg har, men jeg antar en av årsakene er at folk flest ser lite på pris når de lader så lenge det totalt sett føles billigere enn bensin / diesel.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Vidar_S på mandag 27. mai 2024, klokken 14:41
Sitat fra: Alamo på mandag 27. mai 2024, klokken 13:46Hvorfor er AC-lading så "dyrt" i Danmark? Jeg tenker å lade mest mulig AC for å spare på batteriet, men det er billigere å lade hos Tesla enn å treglade?

Sammenligner man med Teslapriser, spesielt med abonnement, er AC-lading dyrere stort sett over hele Europa. Der samme gjelder forsåvidt også de fleste steder i Norge der eksempelvis Fortum tilbyr meg AC-lading til 4,9 kr/kWh på nærmeste 22kW-lader, Mer har 7,4 kW til 4,99 kr/kWh mens Tesla med abonnement ligger nede mot 3,6 kr med abonnement og rundt 5 kr uten abonnement (riktignok med varierende pris gjennom døgnet).

Noe godt svar på hvorfor det er sånn skal jeg ikke si at jeg har, men jeg antar en av årsakene er at folk flest ser lite på pris når de lader så lenge det totalt sett føles billigere enn bensin / diesel.

Kanskje AC-lading ofte inkluderer "parkeringsavgift" i flere timer, mens på en superlader drar en etter en halvtime? Samt at en får "stordriftsfordeler" ved Tesla-laderen? Både i form av mange ladere på ett sted, men og mange ladinger og mange kWh per dag.
Tesla Model Y                         2021-

Rollep

Sitat fra: goggo på fredag 24. mai 2024, klokken 08:32Hehe, i Danmark er parkeringsvaktene enda mer regelryttere enn her hjemme i Norge.


Det kan jeg skrive under på. I fjor sommer fikk jeg bot på 500 DKK for å lade uten parkeringsskive i Aarhus.

Det komiske er at jeg hadde en korrekt innstilt skive, problemet var at den var plassert oppe til venstre og ikke nede til høyre slik loven i Danmark visstnok krever.

Jeg tok en del bilder av galskapen og etter jeg fant fram i labyrinten av en parkeringslov sendte jeg klage med bilagte bilder til parkeringsetaten i Aarhus kommune. Jeg hadde nemlig funnet en setning i loven som sa at utenlandske kjøretøyer kan bruke skiver og plassering som er godkjent i hjemlandet.

Etter få dager fikk jeg til svar at boten var slettet. Damen som skrev beklaget ulempene dette hadde forårsaket og håpet at jeg til tross for dette kunne tenke meg å besøke byen igjen neste gang jeg var på tur i Danmark :)

Nå har jeg fjernet min gamle skive og har heller med en løs skive når jeg kjører i utlandet, det er jo ikke bare i Danmark de kan være nok så firkantete.

https://www.clasohlson.com/no/Parkeringsskive-/p/40-7254-1

Det er ikke bare prisen på AC lading i Danmark som er et problem. Et annet irritasjonsmoment er at elbiler kan stå gratis parkert på ladeplasser i 3 timer uten å lade. Resultatet er at du gjerne navigerer deg frem til en plass der f.eks. 7 av 10 ladere er ledige ifølge appen, bare for å oppdage at de 7 "ledige" plassene er i bruk som rene parkeringsplasser >:(

SveinJ

#185
SitatDet er ikke bare prisen på AC lading i Danmark som er et problem. Et annet irritasjonsmoment er at elbiler kan stå gratis parkert på ladeplasser i 3 timer uten å lade. Resultatet er at du gjerne navigerer deg frem til en plass der f.eks. 7 av 10 ladere er ledige ifølge appen, bare for å oppdage at de 7 "ledige" plassene er i bruk som rene parkeringsplasser >:(


Sjekk skilt på ladestedet, her fra Skanderbprg
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

Rollep

Sitat fra: SveinJ på søndag 16. juni 2024, klokken 15:26Sjekk skilt på ladestedet, her fra Aabenraa.


Vel, det var ladeplasser for AC lading jeg tenkte på.

Ser nå at det har skjedd en del forandringer fra 1. januar så i år må man vel lese skiltene med lupe både en og to ganger før man tar sjansen på og lade på disse plassene også ;)

https://fdm.dk/alt-om-biler/elbil-hybridbil/alt-om-livet-med-elbil/parkering-med-elbil-plugin-hybrid?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTAAAR3SzT7ZkxXSEX9xwCyPMbzEnF97se0xHUAgDyBa8Q_o9B8TF6UfLP7IW0U_aem_ZmFrZWR1bW15MTZieXRlcw

Det der skiltet i Aabenraa har jeg for øvrig aldri lagt merke til selv om jeg var innom og ladet på Ionity 8 ganger bare det siste året. Men i fremtiden skal jeg definitivt passe på og legge frem p-skiven nå som jeg er klar over at Qpark mafiaen har lagt sin klamme hånd over området.

Svk

Tenkte meg til Danmark neste mnd .11 juli.
Noen som har et sted å anbefale for overnatting? Barnefamilie på 5

SveinJ

Sitat fra: Rollep på mandag 17. juni 2024, klokken 13:25
Sitat fra: SveinJ på søndag 16. juni 2024, klokken 15:26Sjekk skilt på ladestedet, her fra Aabenraa.



Det der skiltet i Aabenraa har jeg for øvrig aldri lagt merke til selv om jeg var innom og ladet på Ionity 8 ganger bare det siste året. Men i fremtiden skal jeg definitivt passe på og legge frem p-skiven nå som jeg er klar over at Qpark mafiaen har lagt sin klamme hånd over området.


Et skilt til, fra en dansk ladeplass


2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

Rollep

At biler som står der skal være tilsluttet lader er helt OK, slik burde det være i Norge også.

Og det der med merkingen må man også være obs på. En hyggelig dansk jente fortalte meg at dekkene må ikke så mye som touche de hvite strekene for da vanker det bot. Det hadde hun fått erfare noen dager tidligere.

goggo

Gode priser hos UNO-X både i Norge og Danmark i hele juli. 
3,0 NOK/kWh i Norge og 2,0 DKK/kWh i Danmark.


https://elbil.no/uno-x-skrur-ned-prisen-under-tour-de-france/

Mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Orbit

Jeg har ikke sett det nevnt her før: Det er også mulig å lade på fergen mellom Helsingør og Helsingborg (160 kW CCS, åtte plasser per ferge), riktignok bare på to av de tre fergene som går der i dag. Ladeplass bestilles som gratis tillegg på billetten. Fergene med lading er helelektriske, så bilen lades fra fremdriftsbatteriet i fergen, dvs indirekte på landstrøm.

Betaling er med kortterminal direkte på lader, 6,75 SEK/kWh. Det ser også ut som en får litt mer plass ombord på ladeplassene.

Jeg har booket dette et par ganger, men begge ganger endt opp på fergeleiet noen minutter før/etter planlagt tid, og blitt flyttet over på den ene fergen som ennå ikke er elektrifisert. Det er uansett mye ladere på land på begge sider, som en backup.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

goggo

Sitat fra: Orbit på søndag 30. juni 2024, klokken 08:25Jeg har ikke sett det nevnt her før: Det er også mulig å lade på fergen mellom Helsingør og Helsingborg (160 kW CCS, åtte plasser per ferge), riktignok bare på to av de tre fergene som går der i dag. Ladeplass bestilles som gratis tillegg på billetten. Fergene med lading er helelektriske, så bilen lades fra fremdriftsbatteriet i fergen, dvs indirekte på landstrøm.

Betaling er med kortterminal direkte på lader, 6,75 SEK/kWh. Det ser også ut som en får litt mer plass ombord på ladeplassene.

Jeg har booket dette et par ganger, men begge ganger endt opp på fergeleiet noen minutter før/etter planlagt tid, og blitt flyttet over på den ene fergen som ennå ikke er elektrifisert. Det er uansett mye ladere på land på begge sider, som en backup.

Jøss, det var flott service fra fergeselskapet. Den energien som går til elbil lading blir jo tilnærmet ubetydelig med de mega batteriene de har på de fergene. Dette er jo noe som burde vurderes på noen norske fergeruter også.

Mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

TJV

Sitat fra: goggo på lørdag 29. juni 2024, klokken 15:12Gode priser hos UNO-X både i Norge og Danmark i hele juli. 
3,0 NOK/kWh i Norge og 2,0 DKK/kWh i Danmark.


https://elbil.no/uno-x-skrur-ned-prisen-under-tour-de-france/

Mvh
Hugo


Ikke altfor mange ladere hos Uno-x rundt i landet, men feriefolket som ikke destinasjonslader bør kjenne sin besøkelsestid, spesielt med følgende utsagn fra Uno-x:

«Kun kr 1 per kWt for lynlading blir prisen så lenge Uno-X besitter en ledertrøye!»

Ser ut som en eller to ladere kan bli aktuell når vi kjører gjennom Danmark om én uke.
Takk for info Hugo 😀
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

goggo

Ikke dumt.

Dette er ved Vejle, lader der i dette øyeblikk.  ;D

Mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA