Erfaringer etter 3 uker med Model 3

Startet av eadie, ons 27. mar 2019, kl. 11:00

« forrige - neste »

eadie

Har lang erfaring med Tesla og Model S fra før >5 år.
Har tidligere hatt mange forskjellige biler, mye tysk, typisk BMW, Audi, Mercedes, etc.

Fikk hvit TM3, 18" Aero på Nokia R3 dekk, AWD LR utlevert 07.03.

Erfaringene over 3 uker er følgende:

Positive:
1. Ganske lite vindstøy, ut fra forventingene. Vesentlig bedre isolert bil enn min tidligere 2014 S85.
2. Går som et olja lyn. Kjapp i responsen, lite "rolling", veldig fin vektfordeling. Gode seter.
3. Godt sammenskrudd bil. Ingen knirking og knaking der det ikke skal være det. Stor forskjell fra S85, 2014.
4. Veldig responsiv skjerm.
5. Bedre lagringsplass enn forventet bak. Helt greit også fremme, til handleposer, liten bag, etc.

Negative:
1. Dekkrumling fra R3 er godt hørbart, men varierer med værforhold. Mindre hørbart på våt veibane enn tørr. Også forskjell i positiv retning når dekkene er blitt varme, etter litt kjøring. Synes dekkstøyen i lave hastigheter, opp mot 50, på tørr vei, er for høy.

2. Manglende pakninger på undersiden av dørene gjør at man får en del "søl" i døråpningen hvis man kjører på våte veier. Typisk "bil-produsert-i-California-problem". De har neppe tenkt på dette. Jeg kommer til å montere gummilister selv, for å redusere problemet.

3. Sort lakk på midtkonsollen er en støvsamler deluxe. Jeg har kjøpt inn karbonklistremerker for å legge over.

4. Ladehastighet på Supercharger er altfor dårlig når det er kaldt ute. Selv om du har kjørt et par timer er ikke batteriene varme nok til å få bra hastighet, og det selv med lav SOC. Har aldri hatt mere enn ca 60kW selv ved under 20% SOC og (antatt) oppvarmet batteri. Spent på dette når lufttemperaturen øker. Bør kunne oppnå godt over 100kW ved f.eks 15 grader i lufta og "varmt" batteri. også spent på software fix som skal komme som varmer opp batteriet når man navigerer til Supercharger, og dermed klargjør det for raskere lading. Pr nå er ikke ladehastigheten god nok på Superchargere i kaldt/kjølig vær.

5. Auto på vindusviskerne er helt elendig. Bare å glemme. Må overstyre den manuelt hver gang, fordi intervallene er for trege på auto (oppdager ikke smådråper, duskregn, etc). Kjent problem som antakelig løses med software, men bruk av kamera som detektor er neppe ideelt her. Typisk California-problem dette også. De er ikke vant med regn der...

6. Ingen måte å løse opp ladeluke på, slik som du kunne med key fob tidligere. Må inn i bilen for å løse opp ladekabel. Tungvindt.

7. Dårlig utsyn bakover (smalt bakvindu).

----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19, byttet inn 29.12.2020

Model 3, blå, LR AWD. Levert 29.12.2020

Klykken

Nr 6. Mulig du er kjent med dette. Det er en knapp på oversiden av ladekontakt hvis du benytter tesla-lader. Denne åpner ladeluken hvis den er stengt, og løser ut kabel hvis den står til lading.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

DagfinnN

Sitat fra: eadie på ons 27. mar 2019, kl. 11:00
4. Ladehastighet på Supercharger er altfor dårlig når det er kaldt ute. Selv om du har kjørt et par timer er ikke batteriene varme nok til å få bra hastighet, og det selv med lav SOC.
Heldigvis varslet en løsning på dette med autooppvarming av batteri når du har lagt inn en SuC i navigasjonen. Kommer vel i en oppdatering før neste vinter.
Selvsagt dumt at bilen er så effektiv at det blir lite varme til overs for å varme batteriet - eller er det kanskje ikke så dumt :) :)
Skal ha Juniper selv om jeg misliker Elon på det sterkeste.

Handyman

Sitat fra: Klykken på ons 27. mar 2019, kl. 11:07
Nr 6. Mulig du er kjent med dette. Det er en knapp på oversiden av ladekontakt hvis du benytter tesla-lader. Denne åpner ladeluken hvis den er stengt, og løser ut kabel hvis den står til lading.
Fungerer ikke når bilen er i dvale. Jeg må åpne og lukke bakluka (eller en annen dør), etter det fungerer knappen på støpselet.
Edit: bilen må altså vekkes før knappen virker, kan også gjøres med å låse opp med app eller FOB
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

P85D

6: Lås opp bil, stopp ladingen på laderen. Da løser kontakten fra bilen. Alternativt lås opp i app. Key fob for tesla (ios) har 3d touch for avslutting av lading og utløsing av kabel.
MODEL 3 DUAL MOTOR
MODEL S P85DL

eadie

Sitat fra: P85D på ons 27. mar 2019, kl. 11:13
6: Lås opp bil, stopp ladingen på laderen. Da løser kontakten fra bilen. Alternativt lås opp i app. Key fob for tesla (ios) har 3d touch for avslutting av lading og utløsing av kabel.

Jeg har en Salto lader. Ingen praktisk mulighet til å avslutte ladingen på laderen, annet enn å utløse sikringen, så lenge kabelen står i bilen. Det ønsker man ikke. Så, på TM3 har jeg ingen annen løsning enn å låse opp bilen, og avslutte ladningen på skjerm, deretter unlock cable, og ta ut kabelen.
Jeg har fastkabel mot Saltoladeren.
----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19, byttet inn 29.12.2020

Model 3, blå, LR AWD. Levert 29.12.2020

Lynkjapp

Sitat fra: eadie på ons 27. mar 2019, kl. 11:47
Så, på TM3 har jeg ingen annen løsning enn å låse opp bilen, og avslutte ladningen på skjerm, deretter unlock cable, og ta ut kabelen.
Hvorfor ikke bare ta opp telefonen og trykke Stop charging og så Unlock cable og deretter låse opp bilen og kjøre av gårde?

gruffalo

Jeg har også hatt min i tre uker:
1. kjører sykt bra, spesielt på snø kjører den som en rallybil!
2. min bil er helt i orden, ingen feil funnet, virker solid sammenskrudd
3. bra musikkanlegg

Negativt:
1. lader veldig tregt på superlader, jeg har aldri fått over 40kW, to ganger bare ca 20kW
2. auto vindusvisker er ikke blant de beste
3. ryggekamera blir veldig fort skittent, og har ikke avstandsmarkering
E-tron 55 sportback 2022

Jeronan

So even though you set the Super charger as navigation destination in the Model 3, it does not warm up the battery before arrival?

I am very dissapointed to read this, since this has been working fine on Model S / X. I always set the SuC as navigation destination and get full charge speed immediately at arrival.

This would be a suprising oversight by Tesla, if they forgot to implement this in the software for the Model 3.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

DagfinnN

Stemmer ikke. Jeg ladet på Åndalsnes for en måned siden på vei til Oslo. Trengte egentlig ikke å lade, hadde ca 50%, men måtte så veldig på do. Satte superladern på navigasjon for å se hvor lenge meg måtte holde meg. Plugget i og fikk 40 kwh og ca 25 km på rundt 10. Kjørte en drøy time fra Molde. Var helt alene på Suc.
Stoppet på Dombås etter en ny drøy time for å ta en kaffe. Full pupp med 119 kwh, + 100 km å ca 12 min. Tre andre biler der men ingen på  mitt par.
Skal ha Juniper selv om jeg misliker Elon på det sterkeste.

Handyman

Kjøre i 2 timer i 5 graders regnvær ned til 18% SoC og fikk 117kW.
Med SoC over ca 40% får du ikke høy hastighet. TM3 må kjøres kontinuerlig i lang tid (langkjøring), og langt nok ned (helst under 20%) før man får høy hastighet.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

dudeldei

Sitat fra: gruffalo på ons 27. mar 2019, kl. 13:49
3. ryggekamera blir veldig fort skittent, og har ikke avstandsmarkering

Dette stemmer vel ikke? Er iallfall mange videoer som viser avstand og ennå bedre, viser faktisk avstanden med målenhet.
Se på video og se at på bildet under bilen til venstre, så vises hele tiden oppdatert avstand med antall 'inches'.

https://youtu.be/-Lhf15RYHiA

gruffalo

Det er avstandsmarkering i piktogrammet av bilen til venstre, men ikke på bildet fra kameraet.

Da skjønner du hvor fornøyd jeg er med bilen, når dette er det eneste jeg finner å klage på ;)
E-tron 55 sportback 2022

Dani3l

5. Auto på vindusviskerne er helt elendig. Bare å glemme. Må overstyre den manuelt hver gang, fordi intervallene er for trege på auto (oppdager ikke smådråper, duskregn, etc). Kjent problem som antakelig løses med software, men bruk av kamera som detektor er neppe ideelt her. Typisk California-problem dette også. De er ikke vant med regn der...

Det sies at dette er vesentlig bedre på 2019.8.3 firmwaren, men jeg har ikke fått testet selv da det ikke har regnet enda.
2022 Nio ES8 Signature Edition 6s
2019 Tesla Model X - 100D m/FSD
2019 Tesla Model 3 - LR AWD m/FSD

GOS

Sitat fra: Dani3l på ons 27. mar 2019, kl. 15:21

Det sies at dette er vesentlig bedre på 2019.8.3 firmwaren, men jeg har ikke fått testet selv da det ikke har regnet enda.

Kjørte 332 km i regn med 2019.5.25 igår og 332 km med 2019.8.3, kan ikke si jeg merket noen forskjell.

Når det regner mye så funker det stort sett greit, med unntak av møtende tungtrafikk. Da et det nødvendig å være klar med fingen....og helst ha på autopilot da det virker som om den ser mer enn det jeg gjør
Audi A6 e-tron Sportback Quattro Dynamic Pro bestilt november 2024, levert mai 2025
Model Y bestilt august 2022, tatt ut juli 2022
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
Tesla Model S85 blå, levert juni -14, 2019

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA