Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Beste lader på 2x16A 230V 1-fas

Startet av Thomas Parsli, tirsdag 26. mars 2019, klokken 21:42

« forrige - neste »

Thomas Parsli

Hei,

Jeg har (så vidt jeg kan se) 230V 1-fas i huset og det er lagt to 16A kurser ut i garasjen for varmekabler.

Disse to 16A-kursene tenker jeg kan brukes til lading av Tesla, så kan vi eventuelt slå de over til varmekabler de får gangene vi trenger å bruke de (en gang i vinter).

Så kommer spørsmålet: Valget står mellom TWC og Easee, hvilken løsning fungerer best på de to kursene jeg har?

Jeg er kunde hos Tibber, men det ser jo ut til at jeg får de samme besparelsene med TWC som Easee. Vi har også en Leaf, men den kan fortsette å lade på den gamle 10A-kursen.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

geear

Du kan ikke parallellkoble to kurser inn på samme lader... men du kan ta én av de, og lade på 16A (3,6kW).

Du må også enten ha lader med innebygget jordfeilvern type B, eller få det inn i sikringsskapet for aktuell kurs.

holmjohnsen

Nybegynner som henger seg på (og blåser liv i) denne tråden. Får tilbud fra elektriker om en 20A-kurs ut fra hovedsikringen til carport. Slipper visstnok å søke når kursen er så lav som 20A (det gjelder en hytte med muligens litt gammelt anlegg, men elektriker har montert en del annet av nyere dato her).

Har en model 3 som jeg ønsker å lade når jeg er her, og muligens en og annen bil med type 2 (familiemedlem venter en Niro...). Bør jeg gå for en Defa/Salto (elektriker kan montere denne i samme slengen), Zaptec (for å kunne «viderefakturere» de som lader) eller Tesla Wall Connector? Spørsmålet dreier seg mest om TWC fungerer fint for andre biler enn min Model 3. Zaptec-funksjonalitet klarer vi oss fint uten, så spørsmålet går mer på TWC eller en av de andre. Forstår at TWC trenger jordfeilbryter i tillegg.

På forhånd takk.


Sent from my iPad using Tapatalk

jkirkebo

Sitat fra: holmjohnsen på mandag 15. april 2019, klokken 16:40
Nybegynner som henger seg på (og blåser liv i) denne tråden. Får tilbud fra elektriker om en 20A-kurs ut fra hovedsikringen til carport. Slipper visstnok å søke når kursen er så lav som 20A (det gjelder en hytte med muligens litt gammelt anlegg, men elektriker har montert en del annet av nyere dato her).

Har en model 3 som jeg ønsker å lade når jeg er her, og muligens en og annen bil med type 2 (familiemedlem venter en Niro...). Bør jeg gå for en Defa/Salto (elektriker kan montere denne i samme slengen), Zaptec (for å kunne «viderefakturere» de som lader) eller Tesla Wall Connector? Spørsmålet dreier seg mest om TWC fungerer fint for andre biler enn min Model 3. Zaptec-funksjonalitet klarer vi oss fint uten, så spørsmålet går mer på TWC eller en av de andre. Forstår at TWC trenger jordfeilbryter i tillegg.

Har du bare 1-fase inntak? Hvis ikke ville jeg lagt ut 3-fase kurs til lading, Model 3 kan utnytte 230V 3-fase helt ut om man har riktig ladeboks (ikke med TWC).

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

holmjohnsen

Takk for svar. Usikker om jeg har 1- eller 3-fas, men det skal jeg finne ut av før jeg eventuelt går videre med prosjektet.

trikola

Sitat fra: holmjohnsen på mandag 15. april 2019, klokken 16:40
Forstår at TWC trenger jordfeilbryter i tillegg.
Ja, men TWC er også den eneste som har chargeport-knapp. Og en ladekabel med Teslaknapp ellers koster gjerne 2-3000 kr. B-type jordfeilbryter ca halvparten. Men det går an å leve uten denne knappen.
TM3LR EAP+FSD 3.2019 "el Tekno Gigante"

Thomas Parsli

Sitat fra: holmjohnsen på mandag 15. april 2019, klokken 20:48
Takk for svar. Usikker om jeg har 1- eller 3-fas, men det skal jeg finne ut av før jeg eventuelt går videre med prosjektet.

Det ser du enkelt i sikringsskapet: https://www.elbilgrossisten.no/pages/ladeguiden-valg-ladestasjon
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA