Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Firmware tråden

Startet av P85D, tirsdag 26. mars 2019, klokken 16:38

« forrige - neste »

P85D

Del erfaringer og informasjon om oppdateringer
MODEL 3 DUAL MOTOR
MODEL S P85DL

P85D

2019.8.3 da116a6 kom i morges.

- Sentry Mode
- 5% økt effekt
- dynamiske bremselys (blinker ved hard brems over 50km/t)
- dashcam med sidekameraer
- dog mode
- oppdatering på navigate on autopilot
MODEL 3 DUAL MOTOR
MODEL S P85DL

torjze

Noen som vet konkret hva som er oppdatert i NOA?

hkaspenberg

Fikk siste firmware i går kveld, dvs. 2019.8.3, og to ting har sluttet å fungere:

  • Ladeplaten jeg har for trådløs lading av telefonen. Virker som de har lagt inn begrensing på hvor mye strøm som kan trekkes fra USB-portene foran
  • DashCam - den legger igjen uleslige MP4-filer som bare er fulle av støy
;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

sjokomelk

Alt rundt dette finnes det allerede en egen seksjon om på forumet:
"Tesla SW og AP" https://elbilforum.no/index.php?board=123.0
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

hkaspenberg

Sitat fra: hkaspenberg på tirsdag 26. mars 2019, klokken 20:54
Fikk siste firmware i går kveld, dvs. 2019.8.3, og to ting har sluttet å fungere:

  • Ladeplaten jeg har for trådløs lading av telefonen. Virker som de har lagt inn begrensing på hvor mye strøm som kan trekkes fra USB-portene foran
  • DashCam - den legger igjen uleselige MP4-filer som bare er fulle av støy
Korrelar: DashCam virker,men jeg måtte reformattere brikka.
;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

holmjohnsen

Sitat fra: hkaspenberg på tirsdag 26. mars 2019, klokken 20:54
Fikk siste firmware i går kveld, dvs. 2019.8.3, og to ting har sluttet å fungere:

  • Ladeplaten jeg har for trådløs lading av telefonen. Virker som de har lagt inn begrensing på hvor mye strøm som kan trekkes fra USB-portene foran
  • DashCam - den legger igjen uleslige MP4-filer som bare er fulle av støy
;-D Hans
Hvilken ladeplate har du? Ser Taptes skriver på Q&A om sin ladeplate at:
Q: Regarding your inductive wireless charger for Model 3. I understand that with the latest V9 software upgrade of the Tesla Model 3, the USB ports now output 5V*2A power instead of 5V*1.4A. Does that mean that your base model $49.99 charger will charge 7.5W for iPhone X, iPhone XS, or do I still need to get the fast charging module?

A: The iPhone 7.5W wireless charging will require 9V USB input. Even by V9, the M3 front USB output voltage is 5V, then our M3 wireless charger will work in 5W charging for iPhone, even if we change the M3 front USB output to 9V, the charging speed is the same after the first few minutes, the only advantage is it will be faster in the first (around) 3 minutes time, no much practical use in charging speed. If you still need fast charging, you may consider to buy our fast charging module or use your own QC2.0 QC3.0 power banks.


Sent from my iPad using Tapatalk

hemi

Fikk da 2019.8.3 og har testet, samme har kompis (Begge har performance)

Virker som den har fått drastisk mye mer effekt i mellom/høyere register? i 80kmh nå hører du dekka jobber når du puncher gassen, det skjedde det ca 0 før.

Klart utetempen er bedre, og batteriet varmere også, så kan jo være påvirking.

For å sjekke placebo kjørte min venn til sandvika, oppgraderte mens vi trente, og testet ny FW hjem, også han opplevde at 60-80 og oppover var vesentlig bedre.

Noen andre som har testet?

hkaspenberg

#8
Sitat fra: holmjohnsen på tirsdag 26. mars 2019, klokken 21:43
Sitat fra: hkaspenberg på tirsdag 26. mars 2019, klokken 20:54
Fikk siste firmware i går kveld, dvs. 2019.8.3, og to ting har sluttet å fungere:

  • Ladeplaten jeg har for trådløs lading av telefonen. Virker som de har lagt inn begrensing på hvor mye strøm som kan trekkes fra USB-portene foran
  • DashCam - den legger igjen uleslige MP4-filer som bare er fulle av støy
;-D Hans
Hvilken ladeplate har du? Ser Taptes skriver på Q&A om sin ladeplate at:
Q: Regarding your inductive wireless charger for Model 3. I understand that with the latest V9 software upgrade of the Tesla Model 3, the USB ports now output 5V*2A power instead of 5V*1.4A. Does that mean that your base model $49.99 charger will charge 7.5W for iPhone X, iPhone XS, or do I still need to get the fast charging module?

A: The iPhone 7.5W wireless charging will require 9V USB input. Even by V9, the M3 front USB output voltage is 5V, then our M3 wireless charger will work in 5W charging for iPhone, even if we change the M3 front USB output to 9V, the charging speed is the same after the first few minutes, the only advantage is it will be faster in the first (around) 3 minutes time, no much practical use in charging speed. If you still need fast charging, you may consider to buy our fast charging module or use your own QC2.0 QC3.0 power banks.

Har denner Taptes-plata ja, og der virker ikke. Gir strøm (og pilot-lys i plata) en 4-5 sekunder, slår seg deretter av, for så slå seg på igjen i 4-5 sekunder, og så repeteres det hele. Sendte følgende e-post til leverandøren:

"Dear Sirs,

Regarding the Taptes wireless charger. It has stopped working after Tesla updated their firmware to 2019.8.3. When I put down the phone on the plate, it charges for a 4-5 seconds, then turns off and then back on again for 4-5 seconds and then off, and the pattern repeats endlessly. So, basically, with this new firmware the product is rendered useless. Please advice.

Best, Hans"

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Toalmar

Sitat fra: hkaspenberg på tirsdag 26. mars 2019, klokken 20:54
Fikk siste firmware i går kveld, dvs. 2019.8.3, og to ting har sluttet å fungere:

  • Ladeplaten jeg har for trådløs lading av telefonen. Virker som de har lagt inn begrensing på hvor mye strøm som kan trekkes fra USB-portene foran
  • DashCam - den legger igjen uleslige MP4-filer som bare er fulle av støy
Har laget ladeplate selv med 2 stk trådløse ladepader, Den ene er kun tilkoblet i påvente av en USB-forgrening da minnepenn for Dashcam sitter i det andre Usb-uttaket.
Denne lader i 3-4 sekunder før den kutter ja.
I tillegg la jeg merke til at i går før oppgraderingen hadde jeg ett grått krys i Dashcam symbolet på skjermen, dette vedvarte også etter oppgraderingen i går kveld og i dag tidlig på tur til jobb.
I ettermiddag på tur hjem så virket dashcam igjen og tok opp.[/list]
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

olavxxx

Sitat fra: hemi på tirsdag 26. mars 2019, klokken 21:44
Fikk da 2019.8.3 og har testet, samme har kompis (Begge har performance)

Virker som den har fått drastisk mye mer effekt i mellom/høyere register? i 80kmh nå hører du dekka jobber når du puncher gassen, det skjedde det ca 0 før.

Klart utetempen er bedre, og batteriet varmere også, så kan jo være påvirking.

For å sjekke placebo kjørte min venn til sandvika, oppgraderte mens vi trente, og testet ny FW hjem, også han opplevde at 60-80 og oppover var vesentlig bedre.

Noen andre som har testet?
Kjørte t/r jobb med damen, så brukte maks 30 Hk.
Så har ikke testet enda nei :P

ohowl

NOA virker mye mer selvsikker enn før, min sliter fortsatt med å flette inn med tregere trafikk med lite rom i høyre fil (bremser ofte med et forholdsvis  kraftig rykk før den svinger inn, noe som ikke er helt heldig når man har en hissig SUV som vil kjøre minst 30 over rett bak seg...

Fikk forøvrig oppdateringen via LTE (hvis den da ikke ble lastet ned dagen i forveien da jeg sist hadde wifihotspot i bilen) - varselet om at den var klar kom på andre kjøretur for dagen.
2015 Leaf EU-Tekna
2017 Tesla Model X 100D
2019 Tesla Model ≡ LR AWD

holmjohnsen

    Sitat fra: Toalmar på tirsdag 26. mars 2019, klokken 22:27
    Sitat fra: hkaspenberg på tirsdag 26. mars 2019, klokken 20:54
    Fikk siste firmware i går kveld, dvs. 2019.8.3, og to ting har sluttet å fungere:

    • Ladeplaten jeg har for trådløs lading av telefonen. Virker som de har lagt inn begrensing på hvor mye strøm som kan trekkes fra USB-portene foran
    • DashCam - den legger igjen uleslige MP4-filer som bare er fulle av støy
    Har laget ladeplate selv med 2 stk trådløse ladepader, Den ene er kun tilkoblet i påvente av en USB-forgrening da minnepenn for Dashcam sitter i det andre Usb-uttaket.
    Denne lader i 3-4 sekunder før den kutter ja.
    I tillegg la jeg merke til at i går før oppgraderingen hadde jeg ett grått krys i Dashcam symbolet på skjermen, dette vedvarte også etter oppgraderingen i går kveld og i dag tidlig på tur til jobb.
    I ettermiddag på tur hjem så virket dashcam igjen og tok opp.[/list]
    Sendte spørsmål til Taptes om dette (da jeg bestilte en plate bare noen timer før jeg leste om disse problemene). Svaret var:
    Tesla certain new firmware (like version 2019.8.2 etc) has a known issue regarding front USB, may cause TapTes wireless charger blinking or not working. If it is a Tesla firmware issue, try to use our charger with USB splitter or hub, in most cases, the issues will be solved. If you don't mind waiting, your order will be shipped with a USB splitter to avoid this situation but it will be shipped next week.

    - Så da får vi vente å se hvor godt ladeplaten fungerer når den ankommer om en tre-fire ukers tid.

    hkaspenberg

    Mottok akkurat samme beskjed fra Taptes:

    SitatThanks for shopping with TapTes. This is Tina. Hope you're having a great day!

    Tesla certain new firmware (like version 2019.8.2 etc) has a known issue regarding front USB, may cause TapTes wireless charger blinking or not working, you may try below operations (almost all have solved their issues by adding USB splitter or hub):

    1. Connect TapTes charger with Tesla rear passenger USB ports or external power banks (make sure connect it to power bank ports able to provide 5V 2A or above, or 9V, the 5V 1A  not enough for the charger) to verify it is Tesla firmware issue or TapTes charger issue;

    2. If it is Tesla firmware issue, try to use our charger with USB splitter or hub, in most cases, the issues will be solved, if you don't mind wait, order any item from taptes.com, write down on the order notes: USB splitter needed for TapTes M3 charger, we will ship a free USB splitter to you with your new order.

    Så får vi se om Tesla fikser dette med (nok en) firmware oppdatering eller man må lage noe opplegg med en USB-hub.

    ;-D Hans
    Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

    tori-no

    Etter oppdatering til 2019.8.3 så opplever jeg at ryggekamera kommer opp helt svart i noen sekunder i det jeg skifter til revers. Noen andre som opplever dette?
    Det varer i opp til 5 sekunder før bildet viser.

    © 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA