Fins det støy, skit dørlister i Norge?

Startet av Tomas_v, tirsdag 26. mars 2019, klokken 16:05

« forrige - neste »

offpist1

Jeg har bestilt begge de to settene fra Amazon videre til Jetcarrier. Så kommer det med fly til Norge.
Skal melde tilbake når jeg har resulater. har til og med handlet inn en grei Deseibel måler for å teste med.

Og jeg har også bestilt den "vindstøykit" gummi listen for glasstaket.

Er ganske oppgitt over støydempingen i bilen slik den kommer fra fabrikken.

Handyman

Sitat fra: offpist1 på onsdag 27. mars 2019, klokken 06:50
Jeg har bestilt begge de to settene fra Amazon videre til Jetcarrier. Så kommer det med fly til Norge.
Skal melde tilbake når jeg har resulater. har til og med handlet inn en grei Deseibel måler for å teste med.

Lista for glasstaket tor jeg ikke det er noe poeng i å kjøpe, da bilene nå har gummilist rundt glasset.
Tipper at kittet du har bestilt ble laget til de første bilene som manglet list rundt glasstaket.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

GL1

Sitat fra: Handyman på onsdag 27. mars 2019, klokken 10:49
Sitat fra: offpist1 på onsdag 27. mars 2019, klokken 06:50

Lista for glasstaket tor jeg ikke det er noe poeng i å kjøpe, da bilene nå har gummilist rundt glasset.
Tipper at kittet du har bestilt ble laget til de første bilene som manglet list rundt glasstaket.
+1 på det.

Jeg har også kjøpt denne gummilista for takglasset, men får ikke plass til den.
2019 TM3 AWDLR (FSD??)

HalvorV

Noen som vet om det er mulig å oppdrive slike lister her i ladet?
Samles usannsynlige mengder med sand/støv innenfor dørene...
Tesla Model Y Performance solgt, bensin er den nye vinen!

offpist1

Jeg monterte både bummilist for tak glasset (ja den passer!) Og gummi listene forran og under førene. Forskjellen er 2dBA på taket alene ved 80 km/t. Dumt jeg ikke testet i 110 km/t for jeg mistenker forskjellen er enda større der.

Listene i dørene ga bare 1dBA forbedring men veistøyen oppleves mer dempet.

Alt i alt tok det bare en time og montere og noen hundrelapper så er egentlig godt fornøyd.

Klykken

Hvordan kan du si at forskjellen er 2dBA?
Antar at mener du merker forskjellen på ett eller annet nivå, men at det bastant er x antall dB i et gitt frekvensområde har jeg vanskelig for å tro. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

gruffalo

har du flere nærbilder av hvordan og hvor du monterte de ulike (Z og P) listene?
E-tron 55 sportback 2022

offpist1

Jeg har så klart målt med en lydmåler ;)
Samme strekke og samme ute temperatur.

Men selv om jeg måler med instrument så er det nesten viktigere med opplevd støy. For det kan være små resonanser og vibrasjoner som ikke kommer så godt frem på måleren men som oppleves irriterende.

Jeg kommer også til å strøydempe resten av bilen. Men syns det var viktig å prøve dette først.

Kan legge til at jeg har også testet forskjellen mellom 18" vinterdekk og 20" vinterdekk og forskjellen er også der 2dBA. Egentlig litt overaskende for jeg trodde det skulle være mer. Så nå bruker jeg 20" med Nokian R3, jeg kan leve med forskjellen i lyd og effektivitet.

Jeg kjøpte lydmåleren etter at jeg kjøpte nye sommerhjul i 20" med Lexani dekk 235/35-20 fremme og 275/30-20 bak. Opplevde støynivået til å være ALT for høyt og vi snakker om 5dBA høyere enn med Nokian R3. Så nå skal vi straks teste ut med Michelin dekk som har "aucustic" lydmatte innvendig. Hvis vi ender opp på et nivå likt med vinter oppsettet så er jeg fornøyd.

Jeg brukte listene og instruksene fra denne filmen (fra ca 4 min ut i filmen):

https://youtu.be/XSui3EBIcag?t=242

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA