Skrevet av Emne: Tyskerne har bestemt seg  (Lest 1466 ganger)

SveinJ

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 448
    • Vis profil
Sv: Tyskerne har bestemt seg
« Svar #15 på: torsdag 28. mars 2019, klokken 16:30 »
Tesla har vel holdt på i 15 år, så det var vel på tide at de fikk det til?
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMWi3, FC, Imperial blue

jlan

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1362
    • Vis profil
Sv: Tyskerne har bestemt seg
« Svar #16 på: torsdag 28. mars 2019, klokken 16:58 »
Den første elektriske VW Golf kom i 1976:
(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

olavxxx

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1636
    • Vis profil
Sv: Tyskerne har bestemt seg
« Svar #17 på: fredag 05. april 2019, klokken 21:54 »
Så langt jeg har forstått har i hvertfall BMW knyttet tette bånd til batterileverandører, som igjen har forpliktet seg til å bygge fabrikker i nærheten av der BMW skal produsere i-bilene sine.
Selv om BMW bare har hatt en "ren" elbil til nå så har de faktisk klart å levere den på 2-3 mnd etter bestilling, noe som man kanskje ikke kan forvente når de øker porteføljen med 2-3 til det nærmeste året!
Men batteriet i i3 er ganske lite da, så da trenger de færre celler.
Se på feks Audi eTron har 95 kWh batteri, BMW i3 120Ah har bare 42 kWh.

Når Audi sier at de bare får produsert 150 av 300 i kapasitet på fabrikken, på grunn av at de ikke får tak i nok batterier, så betyr det at de kunne produsert 300 biler med 45 kWh batterier, siden de da hadde hatt halvparten av behovet.

Nå vil jo veldig få lage biler med så små batterier i 2019, men det fins klart et marked for det også og spørsmålet er om det kanskje er lurere å begynne med en "folkemodell" for å få ned priser på batteri, forhandle til seg bedre avtaler og garantier om leveransekvoter osv.