Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rekkevidde M3LR

Startet av Nicolai Moe, mandag 25. mars 2019, klokken 15:47

« forrige - neste »

Nicolai Moe

Jeg er førstegangs el-bil eier og har hatt min Model 3 i en snau uke.
På søndag skulle vi på vår første langtur og jeg satt bilen til å lade helt opp.
Var litt overrasket når laddingen stoppet på 491km.
Er det sånn at rekkevidden er estimert ut fra temperatur, tidligere kjøremønster etc. - eller har jeg fått et batteri med dårlig kapasitet?

Takknemlig for tilbakemelding fra dere som kan dette.


Hodetelefoner

Skal ikke bry deg så mye om det tallet.
Det er en indikasjon.

Motorwatt

Typical eller Estimated Range?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Autowinder

Sitat fra: Nicolai Moe på mandag 25. mars 2019, klokken 15:47
Jeg er førstegangs el-bil eier og har hatt min Model 3 i en snau uke.
På søndag skulle vi på vår første langtur og jeg satt bilen til å lade helt opp.
Var litt overrasket når laddingen stoppet på 491km.
Er det sånn at rekkevidden er estimert ut fra temperatur, tidligere kjøremønster etc. - eller har jeg fått et batteri med dårlig kapasitet?

Takknemlig for tilbakemelding fra dere som kan dette.
Det er slik at rekkevidden avhenger av kjørestil fra tidligere turer, motvind, temperatur ute og inne, våt vei, snø og regn, mye stigning eller helling, hastighet, raske akselerasjoner, dekktrykk og størrelse mm. Kjøring med Cruisecontrol på på lengre turer og jevn fart er det mest gunstige.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

ok67

Til samanlikning viser min iMiev normalt estimert rekkevidde fullada om sommaren i området 110 - 140 km, om vinteren i området 60 - 90 km. Avhengig av korleis eg har køyrt dei siste 10tals km før parkering/lading og avhengig av temperatur og bruk av varmeaparat.
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

Spinner

Sitat fra: Nicolai Moe på mandag 25. mars 2019, klokken 15:47Er det sånn at rekkevidden er estimert ut fra temperatur, tidligere kjøremønster etc. - eller har jeg fått et batteri med dårlig kapasitet?
Nei, den bruker en fast verdi for å beregne rekkevidden. Du har den nok på å vise Typical range og ikke Rated. Typical gir deg en mer realistisk beregning.

z4rd

Sett visningen på % og kos deg :) Litt rart i starten, men bruk navi aktivt, så ser du at alt går smidig for seg.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

zimba07

Ved normal kjøring på landevei i 80 km/t vil bilens oppgitte rekkevidde (typical) være ganske nøyaktig, men det er alltid andre faktorer (stigninger, regnvær, motvind, høy hastighet på motorvei osv) som spiser litt ekstra. Jeg pleier å legge inn 100 tkm i sikkerhetsbuffer.

Tips;
prøv å time ladingen slik at bilen ikke står med 100% før du skal reise. Jeg prøver å ha max 80% lading i hverdagen og i de ytterst få tilfellene jeg trenger fullt batteri plugger jeg inn kvelden før avreise og lader gjennom natten.

(Med vanlig stikk lader den ca. 10km/t = ca 10 timer å gå fra 80%-100%)
---

Model S85, solgt
Model S90D, solgt
Model 3
Audi e-Tron 55

trykkertor

Sitat fra: zimba07 på mandag 25. mars 2019, klokken 16:51
Jeg prøver å ha max 80% lading i hverdagen og i de ytterst få tilfellene jeg trenger fullt batteri plugger jeg inn kvelden før avreise og lader gjennom natten.
Elon Musk svarte i vinter på at Tesla Model 3 fint klarer 90% i det daglige uten at det skader batteriet.

Se denne videoen fra 4:30

https://youtu.be/G5t1YOHQhlc?t=270


samotholt

Ser ut til å stemme for 85-pakken ihvertfall. Har S85D og den oppgir samme rekkevidde etter 4 år og 65' km. Lades stort sett til 90% (og 100% ved hytteturer når det er ordentlig vintervær).
Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

GL1

Sitat fra: Motorwatt på mandag 25. mars 2019, klokken 15:58
Typical eller Estimated Range?
Ikke mulig å velge på Model 3. Har lest at det er typical som vises
2019 TM3 AWDLR (FSD??)

Toalmar

Sitter å føler bilen har ett noe høyt forbruk uten å ha det dokumentert.
Har sett at nåe jeg har ladet til 90% SOC så har jeg ca 440 km i rekkevidde. etter å ha kjørt ca 120 km har jeg nå 209 km i rekkevidde. Nå er det 4 turer på ca 25 km hver og noen småturer.
I tillegg har jeg forbarmet bilen noen minutter ett par ganger. Ser også at den "bruker" litt som når den bare er parkert, mye mer enn jeg er vant med fra I3 jeg hadde.
Flere som har samme "problem"?
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

trykkertor

Sitter med samme inntrykk. Synes Model 3 LR er "meget tørstig" i forhold til vår Kona Electric.
Selv om Model 3 er noe tyngre, bør den være langt mer aerodynamisk. Den har 75kwh batteri versus Kona Electric 64kwh batteri. Men jeg føler Kona Electric kjører en lang gang lengre enn Model 3.
Sliter med å knipe Model 3 noe som helst under 17-18 kwh/100km. Kona Electric klarer jeg å snerpe ned mot 13kwh/100km i daglig kjøring og pendling.

Kona Electric kan også står ubrukt i 1 uke, og det er knapt noen forskjell på batteriet.
Model 3 står og "lekker" litt hver eneste dag, så det forsvinner jevt og trutt med km selv om bilen ikke er i bruk.


N00b

Det som drar strøm er varming av batterier som vi ikke har mulighet til å påvirke uten den gamle "Range Mode ON" som fantes på tidligere S og X.

Such is life. Kos dere med bilen, det er mer steøm i kontakten

DagfinnN

All ære til hyundai for lavt forbruk. Kanskje Tesla har noe å lære der.
Når bilen står ubrukt forsvinner 3 - 4 km i døgnet på min S100D. Sikkert noe av det samme på TM3. På min Ampera "forsvinner" intet. Forklaringen er dataanlegget. Dette driftes av  12 volts batteri på Ampera, men fra hovedbatteriet på Tesla. På Ampera må da 12 volts lades opp igjen når du kjører = tar rekkevidde, men synes ikke når bilen står i ro.
Jeg lot Ampera stå i ro i 3 uker i fjor. Resultatet var at den ikke svarte på app'en. Kanskje 12 volts var så lavt at den måtte spare? Etter en liten tur, var app'en tilbake.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA