Økt kjørelengde ved økt utetemperatur

Startet av Sierpinski, man 25. mar 2019, kl. 12:43

« forrige - neste »

Sierpinski

La oss si at jeg lader opp bilen i temp på 5-10 grader og den er fulladet.
Så står den i solsteiken og utetemp stiger til 20-25 grader i solveggen.

Vil da rekkevidden på guessometeret øke til når man starter kjøring, rett og slett av økt utetemp?

Orbit

Spørs jo litt hvilken bil du spør om. Men som eksempel vil i3 bruke temperatur fra online værmelding der du er til å estimere rekkevidde (så bilen f.eks. ikke blir lurt av plussgrader i oppvarmet garasje på vinteren). På den bilen øker ikke tilgjengelig batterienergi nevneverdig med høyere temperatur. Vinterrekkevidde er først og fremst påvirket av hva som trengs ekstra til oppvarming, subsidiært også tyngre føre og høyere luftmotstand. Bilen regner inn hva som går med til å temperere kupé til ønsket temperatur (derfor en fordel med solvarmet bil før avreise en kald dag), og så til å opprettholde denne temperaturen underveis.

Det ser ikke ut som den tar hensyn til forventet temperatur underveis på rute innlagt i GPS. Så med en rute som krysser et høyt fjell kan ende med høyere forbruk enn estimert når du beveger deg fra +15C i en dal til rundt null i høyfjellet. Men den regner i alle fall inn høydeforskjell (og fartsgrenser) veldig nøyaktig.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Sierpinski

Først og fremst for min egen læring, men spesifikt mot en e-Up! som er den av mine med minst rekkevidde, og som kjøres mest.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA