Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Firma vil ta på seg ansvar og tilby lading til borettslag beboere

Startet av Mippen, søndag 24. mars 2019, klokken 19:28

« forrige - neste »

Mippen

Et firma vil ta på seg ansvaret og tilby lade muligheter til beboere i borettslag. På den måten slipper man å krangle med hvem som skal ta regningen. Man bare betaler et etableringsgebyr og en månedlig sum for å kunne lade.


https://e24.no/bil/elbil/tar-regningen-for-nye-elbilanlegg-som-beboere-faar-leie-haaper-aa-kunne-forhindre-haandgemeng-i-borettslag/24586948
Fremtiden er elektrisk.

jkirkebo

Sitat fra: Mippen på søndag 24. mars 2019, klokken 19:28
Et firma vil ta på seg ansvaret og tilby lade muligheter til beboere i borettslag. På den måten slipper man å krangle med hvem som skal ta regningen. Man bare betaler et etableringsgebyr og en månedlig sum for å kunne lade.


https://e24.no/bil/elbil/tar-regningen-for-nye-elbilanlegg-som-beboere-faar-leie-haaper-aa-kunne-forhindre-haandgemeng-i-borettslag/24586948

Ingen grunn til å juble, dette blir garantert MYE dyrere for sluttbruker enn et system uten binding og abonnement.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

TB

Utfordringen mange borettslag og sameier er gjerne at ikke så mange vil ta på seg ansvaret for å fordele regningen. Ved å sette det ut til firma blir dermed det hele mindre "ubehagelig", men samtidig blir det gjerne dyrere.

En fordel med Morel sin løsning er de også løser spørsmålet om finansiering:
SitatMorel tar regningen for utbygging av infrastruktur, installerer ladebokser til de beboerne som ønsker det og tar også ansvar for strømabonnementet.

Kunden betaler på sin side en månedlig avgift, avhengig av hva slags elbileier vedkommende har, samt et etableringsgebyr.

Spørsmålet er om en må betale leie for all fremtid. Sikkert mange som husker Thorn, der en kunne leie hvitevarer.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Amatøren

Thor begynte med brunevarer. TV og videospillere. Hvitevarer kom først etter mange år i markedet.

Thorn tilbød også utkjøp av produktet.

Man kunne kjøpe ut etter ett år og utkjøpssummen sank for hvert år frem til femte året man leide.

Huff, jeg lot meg avspore...
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

jkirkebo

Sitat fra: TB på søndag 24. mars 2019, klokken 22:01
Utfordringen mange borettslag og sameier er gjerne at ikke så mange vil ta på seg ansvaret for å fordele regningen. Ved å sette det ut til firma blir dermed det hele mindre "ubehagelig", men samtidig blir det gjerne dyrere.

En fordel med Morel sin løsning er de også løser spørsmålet om finansiering:
SitatMorel tar regningen for utbygging av infrastruktur, installerer ladebokser til de beboerne som ønsker det og tar også ansvar for strømabonnementet.

Kunden betaler på sin side en månedlig avgift, avhengig av hva slags elbileier vedkommende har, samt et etableringsgebyr.

Spørsmålet er om en må betale leie for all fremtid. Sikkert mange som husker Thorn, der en kunne leie hvitevarer.

Å sette ut innkrevingen er helt fair, men det har ikke noe med månedsavgift å gjøre sånn sett. F.eks Charge365 tilbyr denne tjenesten, de tar 15% av innkrevd beløp. Ingen abonnementer eller månedavgifter. Dvs. at man må legge på strømprisen drøye 17% for å dekke kostnader til innkreving. Har strømmen kostet 90 øre/kWh blir prisen til bruker 106 øre/kWh. Det synes jeg er helt fair, og man betaler for forbrukt strøm. Ikke for hvor stor bil man har, eller hvor langt man kjører pr. år (som ikke bør ha noen som helst korrelasjon for hvor mye man lader hjemme).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

Blir nok like smart som å leie batteri i elbilen framfor å eie det.

Det leie oppi det hele er at dette er drops for elbilhaterne som nå kan skyve hele debatten over fra hvilket anlegg som er best til dette.

Ser for meg en del "ladeflyktninger" som bosetter seg andre steder der de får lade til noenlunde reell strømpris og mange som utsetter overgang til utslippsfritt kjøretøy.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

turfsurf

Fastpris vil jo slå veldig skjevt ut da. 750,-/mnd er ganske mye strøm.

Når det er sagt, så er gjerne egenkapital for å montere ladeboks 20k+, + økt fellesgjeld, så for noen som skal bo i borettslag i noen få år er det ikke sikkert dette er dumt.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Etableringsgebyr 5000,- står det. Flere ladere der ute selges MED mva til 5000,- uten montering - så her regner jeg vel med at de i det minste tar inn sin egen utgift på selve laderen. Så kommer montering på toppen av dette, men er du en storkunde så koster nok ikke dette så ekstremt heller. Circle K går jo nå ut og tilbyr noe lignende til priser på ca 10k til 14k, avhengig av type lader - alt ferdig montert til egen bolig. Tipper selskapet har regnet nøye på dette, fått inn noen gode tilbud, og med bindingen på 1 år ville det forundre meg om de ikke går break even allerede etter 1 år.  750 pr.mnd. for en Tesla model S - som trolig vil regnes som XL her, må betale 9000 i året noe som tilsvarer et distanse på 45.000km gitt snitt på 2kwh/mil - altså 3 ganger en "normal" distanse. Bor du i tillegg i et borettslag bor du trolig sentralt og de som bor sentralt kjører vel også kanskje litt mindre enn snittet også. Dermed kanskje snittet for beboere i borettslag er 12k i året. Dermed betaler Tesla eieren 9000 i året for et forbruk som kanskje er verdt : 2kwh*1 kr pr. kwh *1200 mil = 2400 kroner. Mao. tjener selskapet inn ca 6600 kroner pr. pkt/år her. Tar en 5000 + 6600 kroner er det 11.600 kroner hvilket jeg antar er omtrent kostnaden ved å installere ladepunktet gitt storkunde rabatt. De taper i alle fall ikke store penger første året  -og tipper de i forsiktige kalkyler regner dette hjem minst fra år 3.

Amatøren

Man skal være klar over at slikt firma leker ikke butikk.

De ønsker å tjene penger.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på mandag 25. mars 2019, klokken 07:22
Mao. tjener selskapet inn ca 6600 kroner pr. pkt/år her. Tar en 5000 + 6600 kroner er det 11.600 kroner hvilket jeg antar er omtrent kostnaden ved å installere ladepunktet gitt storkunde rabatt. De taper i alle fall ikke store penger første året  -og tipper de i forsiktige kalkyler regner dette hjem minst fra år 3.
Det er jo ikke så interessant hva de betaler, men hva man som sluttbruker betaler.

3 år = 36*749+5000 dvs ca 32.000,-

mot

3 år = 3*1500*2,5+25000+36*500=54.250,-

Dette er med 15000km i året og ett mere realistisk forbruk som hensyntar mye småkjøring og ladetap/vampiredrain. 25k for installasjon av ladeboks (som er ganske vanlig) og 500 kr økte fellesutgifter.

Som du ser er det ikke sikkert at man kommer dårligere ut over 2-3-4 år. Etter noen år vil det nok se annerledes ut, når investeringskostnadene kan spres over lengre tid.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

elektrolux

Du kan ikke regne både 25000 kr i installasjon og økte felleskostnader. Det er enten eller.

Det blir også feil å regne over 2-3 år på noe som bør vare 20-30 år
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

TB

Her jeg bor:
17 000 for installasjon
ca 1000 pr år for nedbetaling
strøm til kostpris, ca 3000 pr år er normalen, avhenger etter faktisk forbruk.

Da blir det 29 000 etter 3 år.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

turfsurf

Sitat fra: elektrolux på mandag 25. mars 2019, klokken 08:35
Du kan ikke regne både 25000 kr i installasjon og økte felleskostnader. Det er enten eller.

Det blir også feil å regne over 2-3 år på noe som bør vare 20-30 år
Kan jeg ikke? Det er felleskostnader for det som er felles, og så kan den enkelte beboer bestemme om man vil kjøpe ladeboks eller ikke.

Og poenget med 2-3 år var det jeg sa i min opprinnelige post, for noen som skal bo i borettslaget noen få år til (typisk yngre par som etter hvert vil kjøpe egen bolig), så vil dette være billigere.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: TB på mandag 25. mars 2019, klokken 08:41
Her jeg bor:
17 000 for installasjon
ca 1000 pr år for nedbetaling
strøm til kostpris, ca 3000 pr år er normalen, avhenger etter faktisk forbruk.

Da blir det 29 000 etter 3 år.
Det illustrerer godt poenget mitt. 3000 dekker kanskje 12000km. Øke kjørelengden litt så er plutselig dette alternativet billigere. Men klart, en slik løsning favoriserer jo storbrukere. Litt som strømregningen. Men dette er jo litt som med bredbånd, hvem vil tilbake til pris pr MB?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jkirkebo

Sitat fra: turfsurf på mandag 25. mars 2019, klokken 09:08
Sitat fra: TB på mandag 25. mars 2019, klokken 08:41
Her jeg bor:
17 000 for installasjon
ca 1000 pr år for nedbetaling
strøm til kostpris, ca 3000 pr år er normalen, avhenger etter faktisk forbruk.

Da blir det 29 000 etter 3 år.
Det illustrerer godt poenget mitt. 3000 dekker kanskje 12000km. Øke kjørelengden litt så er plutselig dette alternativet billigere. Men klart, en slik løsning favoriserer jo storbrukere. Litt som strømregningen. Men dette er jo litt som med bredbånd, hvem vil tilbake til pris pr MB?

Nei, det er ikke som bredbånd. Leverandøren av bredbåndet har ikke kostnader pr. MB, de har kostnader pr. linje. Da er det naturlig at man betaler for linjen, ikke bruken av den.

Det er mer sammenlignbart med vann. Der finnes begge finansieringsmodeller. Vi har vannmåler og betaler for ca. 160m3 per år. Om vi ikke hadde hatt vannmåler måtte vi betalt en pris som tilsvarer 240m3 per år. Altså 50% dyrere for fastpris.

Bruker man av begrensede ressurser som koster penger bør man betale for bruken, ikke fastpris. Noe annet oppfordrer til sløsing og gir en masse ineffektivteter i tillegg til at det er ganske urettferdig for mange.

Av samme grunn er det bra at man betaler pr. GB på mobilt bredbånd, siden det er en begrenset ressurs. Hvis ikke ville mange droppet fiberlinje og streamet TV over mobilt bredbånd slik at kapasiteten ble oppbrukt på det.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA