Skrevet av Emne: Hele karosseriet i en del  (Lest 790 ganger)

saftsuse

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
Hele karosseriet i en del
« på: torsdag 01. august 2019, klokken 16:40 »
Fant dette i Tesla aksjer tråden, men tenkte jeg skulle ta det her siden spørsmålet mitt ikke har med aksjer å gjøre.

Sitat: «Tesla har nå en fabrikeringsmaskin som kan lage hele karosseriet på Model Y i en operasjon.»

Hva skjer hvis man da får en bulk? Må man begynne å skjære ut bulken og sette inn nye plater?
Høres billig ut ved produksjon, men utrolig dyrt ut ved reparasjon.
Eidsvoll
Har lyst på i-Miev

OleJA

• Gold Member
    • Vis profil
Sv: Hele karosseriet i en del
« Svar #1 på: torsdag 01. august 2019, klokken 18:03 »
Mener at det tidligere var snakk om at bakre del av chassiset skulle forenkles til en del. Dvs kun underliggende strukturer.
Er mindre sannsynlig at det blir skader der i en kollisjon, men kan nok fort bli mer omfattende reperasjon dersom det først blir skader.
Perlehvit P85, VIN P15981
Model 3 reservasjon kanselert, 910kg latterlig lite.

sjokomelk

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #2 på: torsdag 01. august 2019, klokken 21:05 »
Hva skjer hvis man da får en bulk? Må man begynne å skjære ut bulken og sette inn nye plater?
Høres billig ut ved produksjon, men utrolig dyrt ut ved reparasjon.
Hva tror du man har gjort med biler med omfattende skader de siste 100 årene? Da kapper man gjerne vekk deler av karosseri og sveiser inn nye plater. Så ikke noe forskjell på det området.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17
Har fortsatt en 2013 Opel Ampera med OVMS
Reserverte Tesla Model 3 17.01.17

daktari

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #3 på: torsdag 01. august 2019, klokken 22:22 »
Det er dette patentet det er snakk om. I all hovedsak støping av chassis/unibody I et stykke hvis jeg har metallurgien i orden?

https://electrek.co/2019/07/23/tesla-giant-machine-produce-model-y-body-one-piece/