Diverse > elbil.no og elbilforumets nettsider

Hvordan beregner ElbilAppen kjøreruter?

(1/2) > >>

PalEngh:
Hei!

Når jeg beregner rute for langkjøring i ElbilAppen kommer det forslag om ladestasjoner basert på mine preferanser.
Men hvordan beregnes avstanden mellom de foreslåtte ladepunktene?
Hensyntas f.eks. veivalg i forhold til fartsgrense og topologi?
Jeg har testet med en rute fra Kråkerøy til Ørsta. En strekning på 620 km. Jeg stusser litt over at det foreslås lading allerede etter 100 km, i Sandvika eller Oslo. Jeg starter jo med fulle batterier og 250 km rekkevidde.

Noen som kan hjelpe meg å forstå logikken her?


Pål

2018 eGolf

Amatøren:
Lading etter kun 100 km er normalt noe kort, ja. Kanskje passer det ikke å kjøre til neste lader.

Derimot har du nok ikke 250 km rekkevidde med mindre du kjører sakte med ECO+ (null komfort).

2018 e-Golf (som du skriver under navnet ditt) har 300 km etter super overoptimistiske NEDC, men målt etter WLTP er rekkevidden på 229 km.

Mer realistisk er EPA og oppgir dermed rekkevidde på 201 km.

EPA - WLTP rekkevidde

Kjørte i dag fra Asker til Nordby Shoppingcenter og det er 141 km.

Tørr vei, fulgte fartsgrensene også der det er 90, 100 og 110 km/t. Full komfort med 21,5°C i bilen og ca 8°C ute.

Ankom lader på Nordby med rest på 18 km (10% i følge hurtiglader).

Da ser du litt mer om rekkevidden.

hanche:
Dette må nesten de(n) som har skrevet appen svare på, men noe kan man si på generelt grunnlag: Selv om du kunne kommet lenger på første etappe, er det ikke sikkert at det ville hjulpet på den totale ruten. Kan hende må det bli minst én kort etappe, uansett hvordan du legger opp turen. Problemet er jo at ladestasjonene ikke i utgangspunktet ligger optimalt plassert for alle ruter og alle bilmodeller. Og på mange strekninger ligger de såpass spredt at det er omtrent umulig å få utnyttet bilens rekkevidde fullt ut.

Selv har jeg aldri benyttet disse automatiske hjelpemidlene for å legge opp ruter. Når jeg er på langtur bruker jeg noe av tiden på hver lader til å finne ut hvor neste stopp passende kan være. I praksis velger jeg ofte noe kortere etapper enn nødvendig, slik at jeg bare kan kjøre videre til neste lader dersom det skulle være kø der jeg stopper først. Men det er nå litt på siden av det du spør om.

Amatøren:

--- Sitat fra: hanche på søndag 24. mars 2019, klokken 19:40 ---Problemet er jo at ladestasjonene ikke i utgangspunktet ligger optimalt plassert for alle ruter og alle bilmodeller. Og på mange strekninger ligger de såpass spredt at det er omtrent umulig å få utnyttet bilens rekkevidde fullt ut.

--- Slutt sitat ---
:+1:

La inn for test Hjemme-Billund i A Better Rout Planner og da fikk jeg første lading unormalt tidlig for 2018 e-Golf. Deretter forholdsvis normale etapper. Vil nok kjøre maksimalt lengde på første og lade rett før grensen (avkjøring nr 2 fra E6) da det er en strekning jeg er godt kjent med tanke på ladere. Nedover Sverige vil jeg nok være litt mer forsiktig da jeg har sett YouTube video der Teslabjørn har hatt litt ladetrøbbel. Kjedelig å ikke ha nok strøm til neste.....

PalEngh:
Ny beregning ble bedre


Her er avstanden 149, 132, 143, 81 og 125 km mellom ladepunktene som foreslås.

Det virker mer sannsynlig. Men mitt hovedspørsmål var hvorvidt fartsgrense og topologi tas med i beregningsgrunnlaget.

Og, newbie-spørsmål. Er fergene (Fjord1, Norled, Tide og andre) gratis -også for alle personer i bilen?

Navigering

[0] Oversikt

[#] Neste side

Skift til full visning