Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ladekrangel

Startet av Roy Aasen, torsdag 21. mars 2019, klokken 11:52

« forrige - neste »

elbil-1

Da er man vel en drittsekk om man forlanger at andre skal flytte seg bare fordi man selv ikke gidder å Stå i kø da....

Det er vel ingen som har noe mer rett på en ladestasjon enn andre?

Beckern

Sitat fra: elbil-1 på lørdag 23. mars 2019, klokken 16:37
Ladeoperatørene vil at folk skal lade så mye som mulig og vil balansere antall ladere pr sted så laderne brukes mest mulig.

Er en grunn til at tesla setter opp 20++ ladere pr sted.

Selv velger jeg å kjøre langt og lade lenge når jeg først stopper og har klart å finne en ledig lader.vet jo ikke om det er ledig på neste ladestopp.

Dessuten betaler jeg for lading og står da følgelig og lader så lenge jeg vil !

Aksepterer glatt å stå i kø hvis det er kø, la folk lade så mye de ønsker.

Om det er innstillingen håper jeg ladeprisen blir omvendt proporsjonal med effekten. Altså at minuttprisen går opp når effekten går ned. 2.50 /min ved > 40kW, 3,50 for > 30 kW og 5,50 for pr minutt for hastighet under 30 kW.
Skal man på død å liv ha full tank og stå en evighet på hurtiglader med kø bak seg bør man betale for det.

elbil-1

De færreste bilene lader over 20-30kw og gjør de det så et det kun et lite tidsrom av ladesyklusen...

Blir dyrt for de fleste å lade da gitt...

jkirkebo

Sitat fra: Beckern på lørdag 23. mars 2019, klokken 20:19
Om det er innstillingen håper jeg ladeprisen blir omvendt proporsjonal med effekten. Altså at minuttprisen går opp når effekten går ned. 2.50 /min ved > 40kW, 3,50 for > 30 kW og 5,50 for pr minutt for hastighet under 30 kW.
Skal man på død å liv ha full tank og stå en evighet på hurtiglader med kø bak seg bør man betale for det.

Hmm, Teslaen min ligger stort sett rundt 39kW pga. 350V batteri. Så du mener jeg burde betale en krone ekstra pr. minutt pga. det? ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

TorT

Nå leser vel laderne av batteriprosent.
Det kan vel enkelt legges inn at prisen økes ved en viss prosent, og ganske mye ved svært høy prosent.

Må selvsagt kommuniseres veldig tydelig, så ALLE får det med seg.

Det burde løse problemet.
De få plassene det er ekstra langt til neste hurtiglader, kan man være litt snillere med prisen.

Panduck

Sitat fra: TorT på søndag 24. mars 2019, klokken 10:03
Nå leser vel laderne av batteriprosent.
Det kan vel enkelt legges inn at prisen økes ved en viss prosent, og ganske mye ved svært høy prosent.

???

Ampera-E struper hastigheten etter 75%. Andre biler lader med god fart til nær 90%.

Betaler man pr minutt vil det uansett ikke lønne seg å lade dersom effekten blir for lav. Hvor det punktet er, får være opp til hver enkelt. Uansett vil ladekrangler av typen "jeg visste ikke at det var kø her!" ikke bli unngått av denne "hvor lenge kan man stå / hvor mange % kan man lade til" debatten. Vi trenger en sikkelig måte å køe til ladere, slik det er nå, innbyr man til konflikt.

elbil-1

Sitat fra: Panduck på søndag 24. mars 2019, klokken 10:34
Sitat fra: TorT på søndag 24. mars 2019, klokken 10:03
Nå leser vel laderne av batteriprosent.
Det kan vel enkelt legges inn at prisen økes ved en viss prosent, og ganske mye ved svært høy prosent.

Så du ønsker egentlig at «alle andre» ikke skal lade - så laderen er ledig hver gang du trenger å lade?

Tullete , mener jeg!

Målet må være billig lading og nok ladere til at flest mulig lader oftest mulig og lengst mulig - da tjener ldeoperatørene penger og kan bygge ut tilbudet ytterligere!


???

Ampera-E struper hastigheten etter 75%. Andre biler lader med god fart til nær 90%.

Betaler man pr minutt vil det uansett ikke lønne seg å lade dersom effekten blir for lav. Hvor det punktet er, får være opp til hver enkelt. Uansett vil ladekrangler av typen "jeg visste ikke at det var kø her!" ikke bli unngått av denne "hvor lenge kan man stå / hvor mange % kan man lade til" debatten. Vi trenger en sikkelig måte å køe til ladere, slik det er nå, innbyr man til konflikt.

Rollep

Sitat fra: Elbil fundamentalist på lørdag 23. mars 2019, klokken 18:55
Sitat fra: elbil-1 på lørdag 23. mars 2019, klokken 16:37
Ladeoperatørene vil at folk skal lade så mye som mulig og vil balansere antall ladere pr sted så laderne brukes mest mulig.

Er en grunn til at tesla setter opp 20++ ladere pr sted.

Selv velger jeg å kjøre langt og lade lenge når jeg først stopper og har klart å finne en ledig lader.vet jo ikke om det er ledig på neste ladestopp.

Dessuten betaler jeg for lading og står da følgelig og lader så lenge jeg vil !

Aksepterer glatt å stå i kø hvis det er kø, la folk lade så mye de ønsker.
Bare fordi man betaler gir ingen rett til å være en drittsekk...
:+1:

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA