Automatisk åpning av trunk/frunk

Startet av kristtorp, mandag 18. mars 2019, klokken 12:07

« forrige - neste »

kristtorp

Kom over en post på facebook der en hadde installert nye løftearmer på frunken, slik at den åpner seg automatisk. Det er EVANNEX som har kommet med denne løsningen og man kan også få nye løftearmer til trunk.

Ser da veldig smart ut, siden den ikke hever seg automatisk.

Link til frunk:
https://evannex.com/products/frunk-lift-pneumatic-lift-supports-for-tesla-model-3

Link til trunk:
https://evannex.com/products/trunk-lift-pneumatic-hood-supports-for-tesla-model-3-set-of-two

De er dessverre utsolgt, men satser på at de kommer på lager igjen snart. Eventuelt om det finnes andre merker som leverer det samme produktet.

RuneW

Dette er vel bare noen litt sterkere gassfjærer som passer i størrelse. Det finnes DIY-oppskrifter på dette på nett (men husker ikke hvor akkurat nå). Slike finnes helt sikkert å få tak i selv on Evannex er utsolgt for "sine".

Ellers så leser jeg med humring:

"the Tesla App is great for opening the frunk remotely. But when the frunk hood opens, it opens just a crack. If your hands are full, you have to juggle the bags or items you're carrying in order to manually pull open the frunk hood."

Hvis man uansett må fiske fram en mobil fra lommen, så klarer man nok å løfte panseret opp også. Man må nok legge fra seg posene med en av hendene uansett...

---

Det som virkelig hadde vært fint var om Tesla hadde sluppet en funksjon som brukte kameraene til å gjenkjenne at en person (m/mobilnøkkel) stod og ventet på at frunk/trunk skulle åpne seg. Da hadde en slik løsning med selvåpnende trunk virkelig blomstret.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Bmwi3

Sitat fra: kristtorp på mandag 18. mars 2019, klokken 12:07
Kom over en post på facebook der en hadde installert nye løftearmer på frunken, slik at den åpner seg automatisk. Det er EVANNEX som har kommet med denne løsningen og man kan også få nye løftearmer til trunk.

Ser da veldig smart ut, siden den ikke hever seg automatisk.

Link til frunk:
https://evannex.com/products/frunk-lift-pneumatic-lift-supports-for-tesla-model-3

Link til trunk:
https://evannex.com/products/trunk-lift-pneumatic-hood-supports-for-tesla-model-3-set-of-two

De er dessverre utsolgt, men satser på at de kommer på lager igjen snart. Eventuelt om det finnes andre merker som leverer det samme produktet.

Det er ikke Evannex som har kommet med løsningen, det er privatpersoner. Men Evannex selger de som kit og tar meget godt betalt.
Dempere som er ment til panser på jeep cherokee passer til frunk. De koster under halvparten...
TM3(Kansellert), BMWi3(solgt) Polestar2. TM3P.

K.M.L

Sitat fra: RuneW på mandag 18. mars 2019, klokken 12:25
Dette er vel bare noen litt sterkere gassfjærer som passer i størrelse. Det finnes DIY-oppskrifter på dette på nett (men husker ikke hvor akkurat nå). Slike finnes helt sikkert å få tak i selv on Evannex er utsolgt for "sine".

Ellers så leser jeg med humring:

"the Tesla App is great for opening the frunk remotely. But when the frunk hood opens, it opens just a crack. If your hands are full, you have to juggle the bags or items you're carrying in order to manually pull open the frunk hood."

Hvis man uansett må fiske fram en mobil fra lommen, så klarer man nok å løfte panseret opp også. Man må nok legge fra seg posene med en av hendene uansett...

---

Det som virkelig hadde vært fint var om Tesla hadde sluppet en funksjon som brukte kameraene til å gjenkjenne at en person (m/mobilnøkkel) stod og ventet på at frunk/trunk skulle åpne seg. Da hadde en slik løsning med selvåpnende trunk virkelig blomstret.
Artig forslag, som egentlig ikke burde være noe problem. Måtte i så fall være litt fintfølende, slik at den ikke gikk opp i utide. En annen løsning som er tilgjengelig for de med iPhone, er å bruke Siri. Finnes apper som lar deg legge inn masse shortcuts. Da kan du legge inn kommandoer som «åpne frunk», «åpne trunk» og lignende. Sikkert mulig på android også?

Sent from my iPhone using Tapatalk
*Cybertruck Dual motor AWD - reservert nov 19
*TM3 LR AWD (MissBlue) - mars 2019
18 vinter/19 sommer, EAP, FSD

34.300 feilfrie km pr 15.12.19 - meget fornøyd

Inop

Så den videoen og liker løsningen for frunk'en men liker ikke det at trunken trenger ekstra fjerer som ligger i spenn når bagasjelokket er igjen. Men det har kanskje ingen betydning?
Tesla Model 3, tidligere Ioniq, eUp og Leaf eier. Base i Bærum, Akershus.

Toalmar

Jeg har ett sett med dempere som jeg har kjøpt på nett for dette formålet, men jeg har bestemt meg for å ikke montere dem da jeg er litt usikker med tanke på garanti etc.
De er derfor tilsalgs om noen skulle være int.

Som sagt de er mottatt, men ikke prøvd, kjøpt etter spesifikasjon som er funnet på nett

Send PM om du er int.
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

dudeldei

Jeg har bestilt settet for Trunk. Enig i at det er lite å tjene på dette når man må trykke på tlf uansett for å få opp lokket. Derfor har jeg planer om å lage oppsett for å kunne talestyre dette. Android+Tasker+Tesla plugin skal kunne håndtere dette...

kirky

Tja ofte jeg sitter i min MS at jeg kjører bilen fram, åpner trunk fra skjermen, for så å gå ut og putte inn sekker etc. Absolutt nyttig, selv om selvsagt kjekt å lukke automatisk også da..
2023 Model S

RuneW

Jeg har litt aversjon mot å stå å rope for å få opp frunken  :laugh:

Og roping blir det, i alle fall om man må snakke til en mobil som ligger i lommen... For de som har smart-klokke blir det kanskje noe bedre, men man må uansett løfte posene opp til hodet eller bøye seg ned som en dust og snakke til posene for å få dette til. Ja, altså om problemstillingen er at man har masse tunge poser i hendene.

Har man passe antall poser i hendene, kan en klokke-tale-løsning fungere bra.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Ole Breistøl

Jeg kjøpte mine hos Rockauto, ble levert 4 dager senere. De er begge montert å fungerer som de skal. Kostet meg 1100kr inkl frakt, import og toll hvis ikke jeg husker helt feil.

Frunk: https://www.rockauto.com/en/parts/strongarm,6304,lift+support,1404

Trunk:
https://www.rockauto.com/en/parts/strongarm,4129,lift+support,1404

Fjæring til trunk:
http://www.uxcell.com/search.php?categories_id=&keywords=a15061600ux0348&x=31&y=17&selectSearch=1

Klemskive får en tak i lokalt. Bør være minst 9mm i diameter.

Henviser til i1tesla på youtube som går igjennom montering for frunk og trunk.
Refferal kode: https://ts.la/ole25729

dudeldei

Jeg har ikke turt å bestille til Frunk...når man ser den demonstrert, så synes jeg at lokket går litt for fort opp og fører til en vibrasjon når den stopper. Mens 'Trunk-versjonen' er rolig og gir ikke samme 'stresset' til luka bak. Samtidig som jeg føler at behovet kanskje ikke er like stort for å åpne foran som bak...men det er jo subjektivt :)

stranger1891

Sitat fra: dudeldei på mandag 18. mars 2019, klokken 17:01
Jeg har ikke turt å bestille til Frunk...når man ser den demonstrert, så synes jeg at lokket går litt for fort opp og fører til en vibrasjon når den stopper. Mens 'Trunk-versjonen' er rolig og gir ikke samme 'stresset' til luka bak. Samtidig som jeg føler at behovet kanskje ikke er like stort for å åpne foran som bak...men det er jo subjektivt :)

Hva om man bruker bare en lift i frunken slik at det åpnes litt saktere! Jeg har selv byttet de i frunken, men tror skal prøve i dag bare med en stk.

RuneW

Sitat fra: dudeldei på mandag 18. mars 2019, klokken 17:01

Nå er jeg ingen gassfjær-ekspert, men skulle jo tro det gikk an å konstruere en som hadde en avtagende kraft mot full "extension" slik at dette ble litt mindre dramatisk?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

dudeldei

Sitat fra: stranger1891 på tirsdag 19. mars 2019, klokken 10:59
Hva om man bruker bare en lift i frunken slik at det åpnes litt saktere! Jeg har selv byttet de i frunken, men tror skal prøve i dag bare med en stk.

Hva mener du med å prøve med èn stk? Det er vel viktig at begge sider er like for å ikke gi skeiv belastning til lokket.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA