Automatisk åpning av trunk/frunk

Startet av kristtorp, mandag 18. mars 2019, klokken 12:07

« forrige - neste »

dudeldei

Sitat fra: RuneW på tirsdag 19. mars 2019, klokken 12:04
Sitat fra: dudeldei på mandag 18. mars 2019, klokken 17:01
Jeg har ikke turt å bestille til Frunk...når man ser den demonstrert, så synes jeg at lokket går litt for fort opp og fører til en vibrasjon når den stopper. Mens 'Trunk-versjonen' er rolig og gir ikke samme 'stresset' til luka bak. Samtidig som jeg føler at behovet kanskje ikke er like stort for å åpne foran som bak...men det er jo subjektivt :)

Nå er jeg ingen gassfjær-ekspert, men skulle jo tro det gikk an å konstruere en som hadde en avtagende kraft mot full "extension" slik dette ble litt mindre dramatisk?
Helt klart, men utfordringen er å finne akkurat den 'riktige'. Da må man nok handle, prøve og feile ganske mye.

K.M.L

Sitat fra: dudeldei på tirsdag 19. mars 2019, klokken 12:53
Sitat fra: RuneW på tirsdag 19. mars 2019, klokken 12:04
Sitat fra: dudeldei på mandag 18. mars 2019, klokken 17:01
Jeg har ikke turt å bestille til Frunk...når man ser den demonstrert, så synes jeg at lokket går litt for fort opp og fører til en vibrasjon når den stopper. Mens 'Trunk-versjonen' er rolig og gir ikke samme 'stresset' til luka bak. Samtidig som jeg føler at behovet kanskje ikke er like stort for å åpne foran som bak...men det er jo subjektivt :)

Nå er jeg ingen gassfjær-ekspert, men skulle jo tro det gikk an å konstruere en som hadde en avtagende kraft mot full "extension" slik dette ble litt mindre dramatisk?
Helt klart, men utfordringen er å finne akkurat den 'riktige'. Da må man nok handle, prøve og feile ganske mye.
Det er jo det i1Tesla har gjort. Han har testet mange før han til slutt fant den rette. Han har også testet ut en. Det fungerte ikke. Det samme gjelder trunken. Der har han i tillegg montert en fjær, som demper farta på trunken. Han har lagt ut linker til alle disse varene under videoene sine, den ene presentert tidligere tråden.

Sent from my iPhone using Tapatalk
*Cybertruck Dual motor AWD - reservert nov 19
*TM3 LR AWD (MissBlue) - mars 2019
18 vinter/19 sommer, EAP, FSD

34.300 feilfrie km pr 15.12.19 - meget fornøyd

dudeldei

Sitat fra: K.M.L på tirsdag 19. mars 2019, klokken 13:00
Det er jo det i1Tesla har gjort. Han har testet mange før han til slutt fant den rette. Han har også testet ut en. Det fungerte ikke. Det samme gjelder trunken. Der har han i tillegg montert en fjær, som demper farta på trunken. Han har lagt ut linker til alle disse varene under videoene sine, den ene presentert tidligere tråden.

Ja, jeg vet at det er nettopp det han har gjort. Men som sagt, så ser det fremdeles ut som at det er litt for voldsom fart på 'Frunk' idèt den stopper opp når den åpnes og derfor tok jeg selv ikke sjansen på å kjøpe et sett for 'Frunk'. Derimot settet til 'Trunk', ser ut til å gå rolig og pent for seg :) Man får riktignok ikke luka heeeelt opp, men godt nok for meg. Ikke vanskelig å angre og sette originalt tilbake uansett hva man går for

K.M.L

Sitat fra: dudeldei på tirsdag 19. mars 2019, klokken 13:10

Ja, jeg vet at det er nettopp det han har gjort. Men som sagt, så ser det fremdeles ut som at det er litt for voldsom fart på 'Frunk' idèt den stopper opp når den åpnes og derfor tok jeg selv ikke sjansen på å kjøpe et sett for 'Frunk'. Derimot settet til 'Trunk', ser ut til å gå rolig og pent for seg :) Man får riktignok ikke luka heeeelt opp, men godt nok for meg. Ikke vanskelig å angre og sette originalt tilbake uansett hva man går for
Det siste er jeg helt enig i. Lett å bytte om. Jeg har selv bestilt delene og til trunken og skal sette det sammen selv. Heisene til frunken testet jo I1Tesla i 5 mnd uten å se noen negative virkninger, men jeg er litt skeptisk selv. Skal sette de på og ta en avgjørelse etterpå når jeg ser hvordan det blir. Det beste hadde jo vært å montere fjær på de to også?

Handyman

... har han i tillegg montert en fjær, som demper farta på trunken.
Fjæra er der for å gi ekstra kraft/løft i starten, og ikke for å dempe farta.
For å få plass til denne fjæra når luka er lukket, var han nødt til å montere kortere dempere, som resulterer at luka ikke åpner helt.
Ser for meg at man fort stanger hodet i denne.
Bilen jeg har i dag åpner ikke høyt nok og det har blitt noen "irriterende" dunk
i hodet ;)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

K.M.L

Sitat fra: Handyman på tirsdag 19. mars 2019, klokken 13:36
... har han i tillegg montert en fjær, som demper farta på trunken.
Fjæra er der for å gi ekstra kraft/løft i starten, og ikke for å dempe farta.
For å få plass til denne fjæra når luka er lukket, var han nødt til å montere kortere dempere, som resulterer at luka ikke åpner helt.
Ser for meg at man fort stanger hodet i denne.
Bilen jeg har i dag åpner ikke høyt nok og det har blitt noen "irriterende" dunk
i hodet ;)
Ah, så det er slik det er. Takk for korrigering. Det kan definitivt være et minus om den blir for lav. Jeg kommer til å montere foran og bak, så tar jeg en avgjørelse etterpå. Er egentlig ikke så farlig med automatisk heving for min del. Er mer at jeg er blitt så glad i min blå TM3 allerede, at jeg gjerne vil skjemme purka litt bort, og stadig er på utkikk etter detaljer som kan være henne verdig ;)

Roy Aasen

Fysjom du, kan jo ikke kalle henne for "purka"... :)

K.M.L

Sitat fra: Roy Aasen på tirsdag 19. mars 2019, klokken 13:47
Fysjom du, kan jo ikke kalle henne for "purka"... :)
Der er du og min bedre halvdel skjønt enige, så hun har utlyst navnekonkurranse. Blåmann, Blå og BlueMistress er allerede foreslått av henne. Vi får se hva det ender opp med ;)

olekvi

Er det bare jeg som ser for meg scenarioet at man har parkert f.eks i et parkeringshus med et lufterør over bakenden på bilen, også tenker man seg ikke helt om og åpner trunken fra appen, og vips *krasj*
'19 TM3P

Tom

Sitat fra: olekvi på onsdag 20. mars 2019, klokken 10:10
Er det bare jeg som ser for meg scenarioet at man har parkert f.eks i et parkeringshus med et lufterør over bakenden på bilen, også tenker man seg ikke helt om og åpner trunken fra appen, og vips *krasj*
Vist takhøyden er under 190 så ja..

Lynkjapp

Nei, jeg har også vært inne på det, siden det ikke er uvanlig med garasjeplasser hvor det f eks er kabelstiger eller ventilasjonsrør som senker takhøyden nærmest veggen. Så hvis man rygger inn så er dette et reelt problem.

Ellers er min erfaring etter et helt døgn med bilen ( :D ) at jeg fortsatt er så fornøyd med automatisk opplåsing med telefonen i lomma at jeg ikke trenger at trunken spretter opp. Det er godt nok for meg bare det å komme frem til bilen og umiddelbart kunne åpne bakluken uten å måtte fikle med nøkkel, fob eller telefon. Det eneste som kunne forsvare en slik trunkåpner for meg ville være hvis jeg satte stemmestyring av den. Men hva gjør man da, roper til telefonen som ligger i lomma?

Frunken krever litt tilvenning ved lukking. Prøvde først å legge hendene slik det står i manualen og da føltes det som at jeg skulle bulke panseret. Isteden setter jeg nå én hånd slik at den treffer på begge sider av logoen og så prøver jeg å ha jevnt trykk over hele. Da føles det bedre. Håper man venner seg til å lukke den, for slik den er nå, med frykt for å bulke hvis man gjør noe feil, så frister den ikke til bruk.

RuneW

Er det ikke samme problemet for alle biler med automatisk åpning av diverse luker? Er det vanlig med sensorer på bagasjeromslokket?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

z4rd

Bakluken på min TMX stopper i alle fall opp i ulike høyder før den treffer vegg/tak. Tror ikke selve bakluka har sensor, men den bruker sensoren på taket av bilen til å detektere avstand, og basert på dette går ikke bakluka helt opp i tilfeller der det er lavt. Man kan også stille inn bakluka til å ha en lavere åpning som standard.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

turfsurf

Sitat fra: Lynkjapp på onsdag 20. mars 2019, klokken 16:14
Men hva gjør man da, roper til telefonen som ligger i lomma?
Nei, snakker til klokka på armen...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Roy_Bergen

Noen som har funnet en måte å kjøpe den rette delen på her i Norge?

"Alle" er utsolgt der borte i USA - kan tyde på at dette er noe mange M3-eiere ønsker.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA