Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Test Jaguar i-Pace, Tesla Model X og Audi e-Tron

Startet av dypen, søndag 17. mars 2019, klokken 20:24

« forrige - neste »

Rævedilter

Hverken når det gjelder aks eller rekkevidde når ein noko "metningspunkt", da hadde me fortsatt brukt hest & kjerre, begge er raske nok og går langt nok sa nok mange i den tida.
Eg, og eg trur dei fleste andre vil sagt ja takk til meir av begge.
Her som med det meste andre er det eit kost/nytte forhold og når kostnaden er låg nok vil ein gjerne ha meir.


JorEl

Sitat fra: Løve på mandag 18. mars 2019, klokken 18:30
E-Golf selger i imponerende mengder på tross av å være en begrenset bil rent elektrisk. Blir spennende å se hva I.D. vil ende opp med av salgstall. VAG vil nok dominere tronen for EV leveranser fra 2020 og i flere år fremover.
E-golf god bil, lite batteri = elbil med meget begrenset rekkevidde.

VAG skulle vel i følge konsernsjefen la Tesla ta seg av halve elbilmarkedet, og VAG skulle kjempe om resten? (Dessuten ville jo egentlig ikke VAG satse på elbil. De har blitt presset til det.)

Om VAG får til å lage gode elbiler, så må de snart også kjempe mot model Y.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

JorEl

Sitat fra: Crown på mandag 18. mars 2019, klokken 18:04
Nå er det jo slik at for noen år siden var under 10 sekunder 0-100 ansett som raskt, og under 6 sekunder var det bare sportsbiler som hadde. På et eller annet tidspunkt blir det nok for biler som skal kjøre på vanlig vei for de fleste. På samme måten som at rekkevidden blir nok for de fleste når den kommer opp i 400km. Dermed er kravene til hurtighet og rekkevidde oppfylt, og andre kriterier kommer høyere på listen.
Når man har hatt elbil en stund, finner man fort ut at det er kjekt med et godt utbygd ladenettverk, som fungerer 100% av tiden. Kan man lade fort i tillegg er det et stort pluss for de som ikke liker å vente.
Interiøret i model S og X, er noe alle andre ligger langt etter. Med dette mener jeg integrering av "data-verdenen" som har kommet etter at Internett ble laget ;)
"Less is more", er noe de andre, ikke har tatt inn over seg. De pumper fremdeles cabinen full av små skjermer og knotter. Det virker gammeldags etter at man har sittet i en X eller S. TM3 og Y, har ikke mer enn en skjerm, men det viser seg og være nok.
Rekkevidde er ikke noe tyskerne behersker enda.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

JorEl

Sitat fra: Rævedilter på mandag 18. mars 2019, klokken 19:43
Hverken når det gjelder aks eller rekkevidde når ein noko "metningspunkt", da hadde me fortsatt brukt hest & kjerre, begge er raske nok og går langt nok sa nok mange i den tida.
Eg, og eg trur dei fleste andre vil sagt ja takk til meir av begge.
Her som med det meste andre er det eit kost/nytte forhold og når kostnaden er låg nok vil ein gjerne ha meir.
Edit; Glemte  :+1:
Elbilkundene vil selvfølgelig ha mest mulig for pengene sine, og det er derfor Tesla styrer elbilmarkedet.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Tellus

Du jobber hardt nå. Ta en hvil. Den er velfortjent  :)

JorEl

Sitat fra: Tellus på mandag 18. mars 2019, klokken 21:32
Du jobber hardt nå. Ta en hvil. Den er velfortjent  :)
Men jeg er i hvert fall ikke på jobb, jeg er bare en fornøyd Teslagutt.

Glemte vel egentlig å snakke om OTA- over the air, noe som bare Tesla behersker. Her lager Tesla, ny programmvare til bilene sine, og gir det gratis til alle Teslaeiere. Nye funksjoner til AutoPilot, TM3 fikk bedre bremselenge samt lengre rekkevidde. Slå den :) Gå til Møller og si at du vil ha noe nytt, gratis ;D
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Crown

x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Elbil fundamentalist

Enig med JorEl, men det eneste politisk korrekte er å være kritisk til Tesla. Jeg bryr meg ikke hva andre synes. Jeg vet at Tesla er best, så kan de andre kjøre rundt i hva som helst bare det er elbil  :+1:
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

np

Sitat fra: Elbil fundamentalist på mandag 18. mars 2019, klokken 22:29
Enig med JorEl, men det eneste politisk korrekte er å være kritisk til Tesla. Jeg bryr meg ikke hva andre synes. Jeg vet at Tesla er best, så kan de andre kjøre rundt i hva som helst bare det er elbil  :+1:
:D :+1:
NP

VW e-Golf (2016-)  Tesla Model X 100D (2018-)  VW e-Golf (2019-)
Tesla Model 3 (Avbestilt)  Tesla Model Y (Avbestilt)  Model X LR (Bestilt - levering i 2023 :()

SurSnasen

Sitat fra: dypen på søndag 17. mars 2019, klokken 21:07
Når du tester elbil, hva er viktig ... b.a. ladenettverk som er tilpasset bilen. E tron kan vel lade med 150kw, i beste fall får du 80kw men på de fleste stedene må du klare deg med 50kw. I testen er det vel ikke nevnt med ett ord hva som serveres på skjermen (skjermene) i bilene og at X'n kan serves og oppgraderes online. Pris er nevnt, konfigurer en e tron og en X utfra ditt behov for å se ... Rett bil å sammenligne med er vel X90D

Rett bil å sammenligne med er den bilen man kan kjøpe (ny). Den billigste Model X har en startpris på 827 000 kroner.
Ladenettverk er helt klart fordel Model X. Men for de fleste er ikke ladenettverket noe man bruker hyppig i hverdagen. Og e-tron tar gladelig imot 150 kW fra lav SOC opp til rundt 75%. Hvilket er en stor fordel i forhold til Model X og særlig i-Pace. Flere og flere 150+kW-ladere får vi også fremover.

Model X har klart best plass til bagasje. Men samtidig er den hemmet av at det ikke er mulig å sette på skiboks på taket, eller lastebøyler i det hele tatt. Der er e-tron klart mer tilrettelagt.

Komfortmessig er e-tron bedre. Tilvalgene er også langt flere på e-tron. 360-kamera. HUD. Mulighet for nattkamera. Bedre seter. Lastesikringsmuligheter.

Både e-tron og Model X har muligheter for OTA.

Tesla er mer vågal i å slippe løs "selvkjøring" i varierende grad til bilene sine.

Alt i alt; jeg har ingen problemer med å se at Audi e-tron kan kåres som vinner. Og jeg ville selv, og har selv, valgt e-tron over Model X.

JorEl

Gikk inn på, bygg din bil hos Audi, og Audi har mange fine ting man kan velge, men dyre valg.
Skal den sammelignes med model X, så trykk på E-tron-valget for 100kw/t batteri...
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

np

Sitat fra: StianSoppsan på tirsdag 19. mars 2019, klokken 10:04
Både e-tron og Model X har muligheter for OTA.
Nja, det korrekte er vel å si: "Tesla gjør OTA updates jevnlig, e-tron har mulighet for OTA updates." Har hatt min X i tre måneder og har allerede fått flere endringer som har fjernet irritasjonsmomenter, skapt moro og gitt ny funksjonalitet. Vi vet at Tesla kan oppdatere alle subsystems (ned til algoritmer for ABS styringen) og har gjort det stabilt i mange år.

Er veldig spent på a) hvor "dyp" er OTA muligheten hos Audi og b) i hvilken grad de kommer til å bruke den. Vil den bli brukt i det hele tatt? Vil den bli brukt til kun bugfixes? Vil den gi nye funksjoner som du ikke hadde når du kjøpte bilen? Har en mistanke om at Audi (som alle andre leverandører bortsett fra Tesla) fortsatt vil være stuck i årsmodelltenkingen, og at det dermed vil sitte laaangt inne å gi tidligere modeller ny funksjonalitet. 

Hvor stabilt blir OTA updates fra Audi? Ingen vet.

Flott at Audi støtter OTA updates, men det gjenstår å se hvordan det vil bli i praksis. Tesla? Just works.
NP

VW e-Golf (2016-)  Tesla Model X 100D (2018-)  VW e-Golf (2019-)
Tesla Model 3 (Avbestilt)  Tesla Model Y (Avbestilt)  Model X LR (Bestilt - levering i 2023 :()

rfagerdal

Sitat fra: np på tirsdag 19. mars 2019, klokken 08:57
Sitat fra: Elbil fundamentalist på mandag 18. mars 2019, klokken 22:29
Enig med JorEl, men det eneste politisk korrekte er å være kritisk til Tesla. Jeg bryr meg ikke hva andre synes. Jeg vet at Tesla er best, så kan de andre kjøre rundt i hva som helst bare det er elbil  :+1:
:D :+1:
:+1:

JorEl

#43
Fra BennyTesten; Vi kom fram til følgende resultat på bilenes egen kjørekomputer:
Audi overrasket med det høyeste forbruket på 2,95 kWh /mil. Deretter fulgte Jaguar med 2,65 kWh/mil og aller best var Tesla på 2,45 kWh/mil.
(Tilgangen til Teslas egne superladere er gull verdt. De har maksimal hastighet på 120 kW.)

Når det gjelder Benny sin nøytrale posisjon har han jo har vurdert markedet og kjøpt seg en Tesla modelS, og han ble stemplet som en foræder av "eksos-folket". Her kan det jo være han prøver og framstå "mer nøytral enn han faktisk er", ved å gi E-tron seieren.

Det som har blitt brukt i mot elbilen i alle år er jo rekkevidde. Da er det merkelig at man ikke legger mer vekt på at Tesla X i denne testen bruker 0,5kw/t pr mil mindre enn konkurrentene. Det blir noen mil på en full model X "tank".
På toppen av det hele er model X, utsyrt med et større batteri enn de andre.

PS; Jeg likte også elbilforeningens test bedre. https://www.tv2.no/a/10383550/

Edit; Nå vil vel noen påpeke at alle bilen som ble testet var elbiler. Sant. Men Audi og Jaguar er jo eksos-produsenter, der Audi spesielt ikke har kommet på "elbil-banen" frivillig. Kunne vært kjekt å se tilbake på alle elbil-kommentarene som har kommet fra den kanten de siste årene ;)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

MiDi

Kan i-Pace og e-Tron skilte med prumpepute-lyd kanskje....


Sent from my iPhone using Tapatalk

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA