Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Test Jaguar i-Pace, Tesla Model X og Audi e-Tron

Startet av dypen, søndag 17. mars 2019, klokken 20:24

« forrige - neste »

dypen

Broom, med Benny i spissen har testet Jaguar i-Pace, Tesla Model X og Audi e-Tron hvor Audi e-Tron er kåret til vinner. Hvordan er det mulig?

https://www.tv2.no/a/10383550/

"dypen" Elbilforening medlem. X75D

jkirkebo

Sitat fra: dypen på søndag 17. mars 2019, klokken 20:24
Broom, med Benny i spissen har testet Jaguar i-Pace, Tesla Model X og Audi e-Tron hvor Audi e-Tron er kåret til vinner. Hvordan er det mulig?

https://www.tv2.no/a/10383550/

Hvordan det er mulig? Det kommer jo helt an på hva de legger vekt på det? TMX har mest plass og lengst rekkevidde samt best ladenettverk. Den kan også trekke tyngst henger men den er også dyrest. Audien lader i teorien raskere, er litt stillere inne i kupeen og koster mindre. Design og slikt blir rimelig subjektivt, så det kommer an på hva testerne liker personlig.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Thomas Parsli

Det fremgår av saken:

"teknisk svært avansert" "som vi hverken ser, eller knapt merker i det daglige"

Eller fordi det er en Audi, rett og slett...

At Model X har bedre rekkevidde, bedre bagasjeplass, raskere lading og et langt bedre utbygd ladenettverk teller ikke så mye for Audi-entusiaster.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

dypen

Når du tester elbil, hva er viktig ... b.a. ladenettverk som er tilpasset bilen. E tron kan vel lade med 150kw, i beste fall får du 80kw men på de fleste stedene må du klare deg med 50kw. I testen er det vel ikke nevnt med ett ord hva som serveres på skjermen (skjermene) i bilene og at X'n kan serves og oppgraderes online. Pris er nevnt, konfigurer en e tron og en X utfra ditt behov for å se ... Rett bil å sammenligne med er vel X90D
"dypen" Elbilforening medlem. X75D

z4rd

Slike tester er helt umulige. Jeg kunne personlig ha laget grundige tester hvor samtlige av bilene kunne ha stukket av med seieren. Spørsmålet er hva man vektlegger i testen, i tillegg til alt det subjektive når det kommer til design osv.

Poenget er vel at det er lite som egentlig skiller, bortsett fra ladenettverk da :p Men de har alle sine sterke og svake sider, så spørs bare hva man ønsker mer av og ikke klarer seg uten :)
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Jon65

Ut ifra teksten hadde det jo vært like lurt å si at det var uavgjort og at leseren selv får vurdere hva han/hun vektlegger mest. Men det gir kanskje ikke like mange klikk.

Løve

Hvordan det er mulig? E-Tron er den beste bilen av de tre, derfor er det mulig. Det er bare for tesla-eiere å venne seg til at andre produsenter sine biler blir kåret til beste el-bil. Det vil skje stadig oftere fra nå av.

Hodetelefoner

Det er jo ikke den beste bilen. Den er jo ikke bedre på annet enn støy.
Bilen er i tillegg tungvp bruke.
Ikke får man kjøpt den heller...
Audi lovet 500km rekkevidde..

Løve

E-Tron er bedre på alt unntatt rekkevidde. Den kunne med fordel hatt litt lavere forbruk. Men den ligger ikke langt etter MX90. Utover det løper den i ring rundt hvilken som helst Tesla. (0-100 er såpass bra for alle tre merkene at det er uvesentlig å diskutere om en ikke holder på med dragracing).

dypen

Trist for de som bruker tester «proffer» ved bilvalg, svaret får du når bilen skal brukes
"dypen" Elbilforening medlem. X75D

creal

Model X er større, plass til mere bagasje, mere passasjerer, mer romslig kupe, lader langt raskere på superladere, har langt bedre ladenettverk og rimeligere lading, har bedre ombordlader, har merkbart lavere forbruk, har langt bedre autopilot, mer moderne interiør med storskjerm mm.

Sitat fra: Løve på søndag 17. mars 2019, klokken 22:13
E-Tron er bedre på alt unntatt rekkevidde. Den kunne med fordel hatt litt lavere forbruk. Men den ligger ikke langt etter MX90. Utover det løper den i ring rundt hvilken som helst Tesla. (0-100 er såpass bra for alle tre merkene at det er uvesentlig å diskutere om en ikke holder på med dragracing).

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Løve på søndag 17. mars 2019, klokken 22:13E-Tron er bedre på alt unntatt rekkevidde. Den kunne med fordel hatt litt lavere forbruk. Men den ligger ikke langt etter MX90. Utover det løper den i ring rundt hvilken som helst Tesla. (0-100 er såpass bra for alle tre merkene at det er uvesentlig å diskutere om en ikke holder på med dragracing).
Model X er bedre på ytelser, plass, hengervekt, førermiljø, førerassistentsystemer, superlading, treglading, app, osv.

De viktigste fordelene med e-tron er i mitt syn bedre vindusviskere, og bedre verkstedkapasitet.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Tellus

Underholdende.

Model X har lengre rekkevidde. For de som vil ha størst mulig bil får den et poeng der også.

Ellers scorer vel e-Tron høyere på alle andre parametre av betydning.

turfsurf

Sitat fra: Tellus på søndag 17. mars 2019, klokken 23:20
Ellers scorer vel e-Tron høyere på alle andre parametre av betydning.
X er vel best på det aller meste av målbare parametre - utenom støy. Audi er vel best på å ligne gamle fossile SUVer.

Så får det være opp til den enkelte hva man foretrekker, krever og tolererer.

Mangel på enpedalskjøring, ekstremt dårlig plassutnyttelse, dårlig akselerasjon, kort rekkevidde, gammeldags interiør, foreldet holdning til smarte løsninger og dårlig utbygd ladenettverk gjør ihvertfall Audien til test-taper for meg. Så får jeg heller leve med panelgapene til X, det er ihvertfall ikke en bil som irriterer meg hver gang jeg setter meg inn i den.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

sds

Det som er interessant er at Benny selv kjører Tesla og har evne til å se mer objektivt på testing enn mange her inne. E-tron har flere ting den er veldig god på som Matrix lys, luftfjæring (selv Teslabjørn kommenterte dette i sin test), støy, kvalitetsinteriør. Tesla er god på mange andre ting. Den perfekte bil finnes ikke, og det må bli opp til hver enkelt å bestemme hva som er viktigst. Testen til Broom er ikke perfekt, og av de testene som er gjort så likte jeg elbilforeningens sammenligning best. De konkluderte med 5 vinnere som alle gjorde det bra. Hvorfor ikke heller glede oss over at det finnes mer utvalg og konkurranse - noe som kommer oss kunder tilgode. Å si at Tesla er best på alt utenom støy blir bare barnslig.

Selv kjører jeg hverken Model X eller E-tron men en Model 3. Den har sine plusser og minuser også.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA