Autodimming av skjerm i tunnel?

Startet av vifteovn, lør 16. mar 2019, kl. 23:03

« forrige - neste »

vifteovn

Hei

Skjermen i vår Model 3 dimmer seg ikkje ned når eg kjører gjennom tunnelar. Det vert litt vel lyst når ein går frå dag til mørk tunnel.

Den dimmer fint om kvelden og natta, så den får meg seg at det vert mørkare, eller den tolkar klokka rett, men ikkje tunnelar. Er det andre som har opplevd dette, eller har eg huka av for noko snodig i menyen?

stranger1891

Jeg la merke til samme i dag på min TM3.

Autowinder

Annen tråd sier den ikke dimmer i tuneller.
TMY 2025 LR AWD • BMW i3 2022 120ah FC

TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL INNLEVERING, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

vifteovn

Det er vel noko som bør vera mogleg å få til via ein oppdatering. Den har jo eit kamera som ser opp i lufta, og tunnelar ligg stort sett inni kartdata.

Counterpointer

Jeg synes at det fungerer veldig fint med skjerm på night hele tiden. Synes den blir alt for skarp på day.

trykkertor

Jeg synes også skjermen er for skarp i det jeg entrer tunnel. Men ser på "Display" at den dimmer ned ÉN og ÉN prosent. Så det går meget sakte nedover.

Elbil fundamentalist

Hør på Knut Auli. Jeg kjøre også i night modus hele tiden. Mye bedre :+1:
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Ole Breistøl

Jeg sendte forbedringsforslag til tesla om dette her om dagen. Hvis flere gjør det samme kan det hende de hører oss.

Bruk bugreport i bilen eller ServiceHelpNA@teslamotors.com
Refferal kode: https://ts.la/ole25729

Tunk

Moderne tunneller har lys tilpasset dagslyset ute. Det er derfor mye lysere i en tunnell på dagen en ute på en belyst vei på natten. Dette skjønner tydeligvis model3 og demper derfor ikke skjermen. Har registrert at den ikke dimmer ned, men kan ikke se at skjermen plager meg. Min er stilt inn på auto og kun 18 % styrke. Prøv og sjekk instillinger på skjermen.

DeepFu

Sitat fra: Tunk på søn 17. mar 2019, kl. 09:11
Moderne tunneller har lys tilpasset dagslyset ute. Det er derfor mye lysere i en tunnell på dagen en ute på en belyst vei på natten. Dette skjønner tydeligvis model3 og demper derfor ikke skjermen. Har registrert at den ikke dimmer ned, men kan ikke se at skjermen plager meg. Min er stilt inn på auto og kun 18 % styrke. Prøv og sjekk instillinger på skjermen.
Nei, det skjønner den ikke.. Det er langt fra alle tunneller som har tilnærmet moderne standard. Den dimmer ikke ned der heller. Det bør komme som et valg i alle fall, at den dimmer ned basert på gps for eksempel.
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

Autowinder

Jeg synes nightmode gjør at det tar lenger tid å orientere seg på kartet. Men auto/daymode med lyset justert ned til minimum er godt. Da holder den seg i minimumsområdet.
TMY 2025 LR AWD • BMW i3 2022 120ah FC

TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL INNLEVERING, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

jkirkebo

Sitat fra: DeepFu på søn 17. mar 2019, kl. 09:30
Nei, det skjønner den ikke.. Det er langt fra alle tunneller som har tilnærmet moderne standard. Den dimmer ikke ned der heller. Det bør komme som et valg i alle fall, at den dimmer ned basert på gps for eksempel.

Det har vi med S og X ønsket oss i over 5 år uten å få det, så ikke hold pusten ;)

Selv har jeg dimming av skjerm tilgjengelig på høyre rullehjul hele tiden og dimmer da manuelt (har slått av auto). Mulig dette ikke går på Model 3?
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

RuneW

Min TM3 dimmer som bare det i Eidet-tunnelen i alle fall.

https://www.google.no/maps/place/Eidettunnelen,+Sarpsborg/data=!4m2!3m1!1s0x46440110e53ec45d:0x60bf139196af55f2?ved=2ahUKEwik5ui5gYnhAhXIKlAKHWmGBDMQ8gEwAHoECAAQAQ

Men skjermen tar sin tid. Bruker vel halve tunnelen på å gå fra 100% til 18% (eller hva det var for noe).

Så kan det være at det går så sakte at man ikke merker det? Prøv å ha skjerm-menyen oppe og følg med på prosenten og se om det skjer noe.

Edit: Ser jo at trykkertor skrev mye av det samme.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Handyman

Sitat fra: RuneW på søn 17. mar 2019, kl. 11:55
Min TM3 dimmer som bare det i Eidet-tunnelen i alle fall.

https://www.google.no/maps/place/Eidettunnelen,+Sarpsborg/data=!4m2!3m1!1s0x46440110e53ec45d:0x60bf139196af55f2?ved=2ahUKEwik5ui5gYnhAhXIKlAKHWmGBDMQ8gEwAHoECAAQAQ

Men skjermen tar sin tid. Bruker vel halve tunnelen på å gå fra 100% til 18% (eller hva det var for noe).

Så kan det være at det går så sakte at man ikke merker det? Prøv å ha skjerm-menyen oppe og følg med på prosenten og se om det skjer noe.

Edit: Ser jo at trykkertor skrev mye av det samme.
Men den går vel ikke over i nattmodus? Det gjør mange andre biler. Og det baseres på lyset ute og ikke klokkeslett, som jeg mistenker Tesla gjør.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

RuneW

Nei, ikke nattmodus. Bare dimming.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA