Spekulering - når kommer den første kundebilen?

Startet av Superelbilen, lørdag 16. mars 2019, klokken 14:15

« forrige - neste »

z4rd

Virker ikke som at du har fått det med deg, men det er flere merker som har begynt å synliggjøre anbefalt daglig ladegrense. De kommer sakte, men sikkert etter :)

Og jeg er enig med deg om at gapet mellom Tesla og de andre blir mindre og mindre på en del ting, absolutt. Men så har de hatt 8 år på seg å studere hva Tesla (underdog'en) gjør bedre enn dem  ;) På samme tid som Tesla har utviklet seg og lært av mange av sine egne feil... og fortsatt så har de en del å gå på... men de utvikler og ekspanderer raskt.

Ref. anbefalt daglig ladegrense, så har Audi e-tron har fått dette, og iX3 kommer også med 80% anbefalt daily charge. Kanskje ikke Jag... men batteriet i I-Pace eller andre modeller for den saks skyld er ikke av magisk art, så de samme lovene gjelder også der, selv om kanskje produsenten ikke legger opp til det.

Dette sitatet blir da litt snedig i samme kontekst:
SitatMen når diskusjonen handler om WLTP og praktisk rekkevidde så mener jeg det blir litt upresist å sammenligne 100% på en Tesla og 100% på stort sett hvilket som helst annet merke.

2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Radial

Sitat fra: Radial på mandag 12. april 2021, klokken 14:30
Sitat fra: Radial på onsdag 07. april 2021, klokken 19:24
Sitat fra: andy99 på onsdag 07. april 2021, klokken 17:25
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 07. april 2021, klokken 15:45
Kanskje ikke sant likevel....ser nå det var en link til Twitter, og der er det en som mener at de skal til Sør-Korea...etter litt googling ser jeg at de har "Europeiske" skilt der og nå....hmmmmm
Ikke godt å si, men hvor prioritert er Korea som marked for Tesla?

Edit: googlet litt selv, ser at TMY allerede er lansert i sør Korea  ::)
Men virker som det er giga Shanghai som leverer?
Teslarati i februar 2021:
« Tesla's new all-electric crossover, the Model Y, is now available in South Korea. Tesla's international expansion has been a focus of the automaker ever since the Giga Shanghai production plant began construction several years ago. With Tesla now building the Model Y at the Chinese production plant, South Korean consumers now have access to the highly-popular EV.»

Det ryktes at det er "Glovis Countess" som bilene lastes på, så det er vel bare å følge med på destinasjonen denne opererer med når den forlater San francisco...

https://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/shipid:713064/mmsi:538003831/imo:9476721/vessel:GLOVIS_COUNTESS

Da har Glovis Countess STRAK kurs ut i Stillehavet, så er nok en Asia-tur dette 😄 Korea eller Japan feks?

Får sitere meg selv,.
Glovis skal til "JPTHS", som er Toyohashi havn i Japan.
Gratulerer Japan med sannsynlig TMY last (og noen Ford)..🙄
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Radial på mandag 12. april 2021, klokken 22:14
Sitat fra: Radial på mandag 12. april 2021, klokken 14:30
Sitat fra: Radial på onsdag 07. april 2021, klokken 19:24
Sitat fra: andy99 på onsdag 07. april 2021, klokken 17:25
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 07. april 2021, klokken 15:45
Kanskje ikke sant likevel....ser nå det var en link til Twitter, og der er det en som mener at de skal til Sør-Korea...etter litt googling ser jeg at de har "Europeiske" skilt der og nå....hmmmmm
Ikke godt å si, men hvor prioritert er Korea som marked for Tesla?

Edit: googlet litt selv, ser at TMY allerede er lansert i sør Korea  ::)
Men virker som det er giga Shanghai som leverer?
Teslarati i februar 2021:
« Tesla's new all-electric crossover, the Model Y, is now available in South Korea. Tesla's international expansion has been a focus of the automaker ever since the Giga Shanghai production plant began construction several years ago. With Tesla now building the Model Y at the Chinese production plant, South Korean consumers now have access to the highly-popular EV.»

Det ryktes at det er "Glovis Countess" som bilene lastes på, så det er vel bare å følge med på destinasjonen denne opererer med når den forlater San francisco...

https://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/shipid:713064/mmsi:538003831/imo:9476721/vessel:GLOVIS_COUNTESS

Da har Glovis Countess STRAK kurs ut i Stillehavet, så er nok en Asia-tur dette 😄 Korea eller Japan feks?

Får sitere meg selv,.
Glovis skal til "JPTHS", som er Toyohashi havn i Japan.
Gratulerer Japan med sannsynlig TMY last (og noen Ford)..🙄

Tja, den sexy, søte, feite kjerringa har ikke sunget ferdig ennå. Vil ha mer bevis....i Japan har de ratt på høyre side, som England. Rart hvis ingen så det. I Japan har de ikke Europeisk størrelse på skiltene i motsetning til Korea. Japan har to størrelser skilt til denne bilen, hvor det laveste er 16,5cm. Skal kanskje mellomlande for å kjøpe sushi.
Tesla Model Y                         2021-

Obba

Sitat fra: turfsurf på mandag 12. april 2021, klokken 20:12MCU1 ble jo så treg til slutt at den var nær ubrukelig. Ble vel fikset etter hvert det og. Spotify ja, hakket og skurret  som bare det. DAB radio gikk fra å ha fungerende bildestøtte til ingenting. Men er ikke kjedelig med Tesla da. Vil bare få frem at det er mange som heller vil ha en bil som virker stabilt og likt, i stedet for å komme ut til en bil hvor plutselig temperaturstyringen har sluttet å virke, men man har fått ett nytt arkadespill.

For folk som synes testing og ny teknologi er interessant har nok TMY fremdeles en fordel, men for mange andre er den nok tatt igjen.
Skjønner at du ønsker å få frem et poeng, men du smører så tjukt på at det er vanskelig å kjenne seg igjen for oss andre som har kjørt Tesla noen år.
Mye av det du beskriver har jeg ikke opplevd, eller sett på som et problem.
Hjemme hos oss er det ikke tvil om hvilket bilmerke kona og ungene ønsker at vi skal kjøpe neste gang.
Jeg må finne gode argumenter dersom vi skal kjøpe noe annet enn Tesla :)

turfsurf

Sitat fra: Obba på tirsdag 13. april 2021, klokken 08:23
Skjønner at du ønsker å få frem et poeng, men du smører så tjukt på at det er vanskelig å kjenne seg igjen for oss andre som har kjørt Tesla noen år.
Mye av det du beskriver har jeg ikke opplevd, eller sett på som et problem.
Hjemme hos oss er det ikke tvil om hvilket bilmerke kona og ungene ønsker at vi skal kjøpe neste gang.
Jeg må finne gode argumenter dersom vi skal kjøpe noe annet enn Tesla :)
Tja, nå har jeg kjørt Tesla siden 2013 selv (med noen mindre opphold for å få pause fra SeC besøkene). At du ikke har opplevd eller ikke ser på disse tingene som ett problem betyr da ikke at de ikke finnes eller oppleves.

Dette er mine perspektiv, og mine opplevelser. F.eks rett etter jeg fikk TMX og tok med en kollega på tur, så var den første kommentaren hans om at skjermen virket litt treg og laggete. Uten at vi hadde snakket om det i det hele tatt på forhånd.

Så å smøre tjukt på? Nei, egentlig ikke. Det er sånn jeg har opplevd det. Det er også veldig lett å forsvare sine valg og glatte over eventuelle feil.

Men for å komme litt inn på tema, jeg mener ikke TMY er en dårlig bil, den har bare sine styrker og svakheter som alle andre. Den er absolutt ikke uten konkurranse. Men når det gjelder levering så tror jeg ikke de kommer i gang skikkelig før nærmere jul. Og det betyr nok at mange har hoppet av forhåndsbestillingene. Selv hadde det passet meg helt fint om den kom i desember.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Obba

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 13. april 2021, klokken 08:54
Tja, nå har jeg kjørt Tesla siden 2013 selv (med noen mindre opphold for å få pause fra SeC besøkene). At du ikke har opplevd eller ikke ser på disse tingene som ett problem betyr da ikke at de ikke finnes eller oppleves.

Dette er mine perspektiv, og mine opplevelser. F.eks rett etter jeg fikk TMX og tok med en kollega på tur, så var den første kommentaren hans om at skjermen virket litt treg og laggete. Uten at vi hadde snakket om det i det hele tatt på forhånd.

Så å smøre tjukt på? Nei, egentlig ikke. Det er sånn jeg har opplevd det. Det er også veldig lett å forsvare sine valg og glatte over eventuelle feil.
Selvfølgelig er ikke Tesla feilfri. Det har heller ingen annen bil jeg har eid vært.
Treg skjerm og hakkete Spotify er ikke et problem på nyere biler og derfor ikke et argument for å velge noe annet enn Model Y.
Infotainment fungerer bedre hos Tesla enn noen annen bil jeg har sett.
Jeg forsvarer ikke mine valg. Jeg vurderer om vi kanskje skal bytte vår Model X i en litt mindre bil.
Av bilene som kommer nå ser Model Y og IONIQ 5 ut som de mest interessante alternativene etter min mening.

trykkertor

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 13. april 2021, klokken 08:54

Jeg synes du smøret tykt på og problematiserer unødvendig.
Et par tanker jeg får når jeg leser postene dine.

Sitat fra: turfsurf på mandag 12. april 2021, klokken 19:04
Er ikke snakk om at det brukes til daglig. Mere om hva som er tilgjengelig ved daglig innstilling. Selv liker jeg å lade batteriet daglig til ca 70% av maks cellespenning. Det blir da 70% av wltp på Tesla
At DU foretrekker å lade til 70% betyr ikke at bilen har 70% av oppgitt rekkevidde. Det er en begrensning DU har lagt på selv.
Tesla har uttalt tidligere at 90% er helt ok å lade til i det daglige, og jeg er sikker på at det finnes folk som ikke har fått med seg god batterihelse, og lader sin Tesla, og andre elbiler, til 100% hver dag.
Synes det blir for søkt å legge en egen begrensning på egen ladestil og uttale at dette er bilens svakhet over hele linje.
= smørt tykt på.

Jeg har kjørt ca 170000km i Tesla, og jeg oppleverer det ihvertfall som hassle, og det ender sjelden opp med at turen starter med 100%, selv om det hadde vært kjekt.
Her vet jeg ikke hvordan du får det til å bli hassle å starte med 100%.
Når vi skal på langtur setter vi avangstidspunkt i bilens innstillinger, setter den til ladegrense 100%, og så er bilen ladet opp til 100% rett før avreise.
I 2019 hadde vi en biltur på 4000km over 2 uker. Bergen, Oslo, Gøteborg, Trondheim, Molde + diverse avstikkere daglig for opplevelser.
I det aller fleste tilfeller sommeren 2019 da vi kjørte var det STOR ledig kapasitet på Tesla sine Superladere. Dette resulterte i at vi ved flere anledninger lot bilen stå å lade til 100% mens vi var å spiste eller handlet. Ingen problem.

Så at det er vanskelig å få denne bilen til 100% lading i forkant av kjøreturen synes jeg ikke.
= du smører tykt på.

Jeg setter pris på at Tesla lar meg bestemme selv, men det viser jo at de ikke er så langt foran på rekkevidde som mange vil ha det til. Heller bak.
Dette finne jeg vanskelig å se logikken i. Lader du bilen til 100%, så har du rikelig med rekkevidde, og jeg ser ikke at den er bak de andre?
Velger du å tenke batterihelse og redusere til Teslas anbefalte 90%, så kjører bilen likevel langt i forhold til de vi liker å sammenligne med. Velger du personlig å lade til 70%, så har du selv tatt et konservativt valg innen den "frihet" Tesla anbefaler, og du kan da ikke påberope at bilen som merke/modell kun presterer 70% av oppgitt.

= smøre tykt på.

Sitat fra: turfsurf på mandag 12. april 2021, klokken 20:12
Tredelt baksete er ikke det samme som skiluke med skipose dessverre.
Her er kronen på verket for min del.
En trang skiluke kan være vanskelig å presse inn 3-4 snowboard på toppen av hverandre, eller en god stabel med 8"x2" på byggmarkedet. Eller tre gjennom det sammenlagte DeWalt sagbordet, eller en slik klappvogn-barnevogn.

Alle disse tingene går fint å tre inn i midten av et 3-delt baksete, og med rikelig plass.
Så at du velger å skrive "dessverre" bak mangel på skiluke, og fremstille 3-delt sete som "mindre praktisk" får meg til å skjønne du ønsker å ta det negative perspektivet, uansett hva.

Og hvis det er manger på selve skiposen, så fås de kjøpt løs hos XXL. Jeg vil heller ha smeltet snø og fukt i en pose jeg ta ta med inn i huset og tørke, enn at det ligger igjen i en pose montert i bilen over lang tid.

Du ser begrensninger der vi andre ser muligheter.

turfsurf

Sitat fra: Obba på tirsdag 13. april 2021, klokken 10:01
Treg skjerm og hakkete Spotify er ikke et problem på nyere biler og derfor ikke et argument for å velge noe annet enn Model Y.
Her tar du ting ut av sammenheng. Det var nevnt som ting som skjedde ved OTA oppdateringer som ikke nødvendigvis var positivt. MCU1 var velfungerende med ble over tid gradvis tregere og tregere. De fikset det etter noen år da. Men jeg er allikevel enig i at Tesla er klasseledende på infotainment.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: trykkertor på tirsdag 13. april 2021, klokken 10:04
At DU foretrekker å lade til 70% betyr ikke at bilen har 70% av oppgitt rekkevidde. Det er en begrensning DU har lagt på selv.

Synes det blir for søkt å legge en egen begrensning på egen ladestil og uttale at dette er bilens svakhet over hele linje.
Det er da ikke det jeg skriver. Det jeg skriver er at like for like kan man ikke behandle WLTP for Tesla som det samme som WLTP for andre biler. Lader man til 100% på Tesla sliter man mere på batteriet enn hos andre. Lader man til en-eller-annen % av cellespenning så får man mindre andel av WLTP rekkevidde enn på andre biler. Dette er ikke søkt, det er enkle fakta.

Her vet jeg ikke hvordan du får det til å bli hassle å starte med 100%.
Når vi skal på langtur setter vi avangstidspunkt i bilens innstillinger, setter den til ladegrense 100%, og så er bilen ladet opp til 100% rett før avreise.
I 2019 hadde vi en biltur på 4000km over 2 uker. Bergen, Oslo, Gøteborg, Trondheim, Molde + diverse avstikkere daglig for opplevelser.
I det aller fleste tilfeller sommeren 2019 da vi kjørte var det STOR ledig kapasitet på Tesla sine Superladere. Dette resulterte i at vi ved flere anledninger lot bilen stå å lade til 100% mens vi var å spiste eller handlet. Ingen problem.

Så at det er vanskelig å få denne bilen til 100% lading i forkant av kjøreturen synes jeg ikke.
Fakta er at det er forskjell på å utnytte 100% av WLTP (både mtp konsekvenser og bruk) på en Tesla enn på de fleste andre elbiler. Det opplever jeg som ekstra hassle. At du ikke gjør det med ditt bruksmønster er helt fint, og bra for deg. Er det så vanskelig å akseptere at noe som du ikke opplever som hassle kan være det for andre. Og merk at jeg skriver hassle, ikke vanskelig, forferdelig eller umulig.

Dette finne jeg vanskelig å se logikken i. Lader du bilen til 100%, så har du rikelig med rekkevidde, og jeg ser ikke at den er bak de andre?
Velger du å tenke batterihelse og redusere til Teslas anbefalte 90%, så kjører bilen likevel langt i forhold til de vi liker å sammenligne med.
La oss ta 90% da, siden det er daglig anbefalt grense. Det er 0,9*504=454km. F.eks Skoda Enyaq kommer etter alle solemerker med en rekkevidde på 500km WLTP på iv80x.

Selv til 100% så er det da ett dødt løp. Mach-e har jo enda noen mil lengre WLTP. Så ja, innen nye tall kommer fra Tesla, så er TMY kun midt på treet når det gjelder rekkevidde.

En trang skiluke kan være vanskelig å presse inn 3-4 snowboard på toppen av hverandre, eller en god stabel med 8"x2" på byggmarkedet.
Dette er enkelt. Innebygd skipose hindrer at skiene kommer skliende fremover eller hit og dit. Selvfølgelig er det kjekt å ha tredelt baksete og, men det løser ikke samme tingen. Her er det helt greit å være Ole Brumm, ja takk begge deler.

Ellers virker det som om du hisser deg veldig opp over kritikk av TMY. Dette er bare ting som jeg synes er svakheter ved TMY, i større og mindre grad. Det er dog faktabaserte ting, hvor mye det vektlegges av den enkelte kjøper vil vel salgstallene vise.

trykkertor

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 13. april 2021, klokken 10:50
Ellers virker det som om du hisser deg veldig opp over kritikk av TMY. Dette er bare ting som jeg synes er svakheter ved TMY, i større og mindre grad. Det er dog faktabaserte ting, hvor mye det vektlegges av den enkelte kjøper vil vel salgstallene vise.
Jeg hisser meg ikke opp.
Ser det mer på at der du ser begrensninger ser jeg muligheter. Og synes du legger i overkant mye begrensninger på.
Noe kan kanskje være faktabasert, men i mine øyne mye svada.
Uansett, det beste fakta blir vel som du skriver, salgstallene. Og der er jeg ikke i tvil om hva jeg tror kommer til å bli utfallet.
Så får folk sitt syn på begrensninger og muligheter være med til å la de gjøre sitt valg.

turfsurf

Sitat fra: trykkertor på tirsdag 13. april 2021, klokken 11:15
Uansett, det beste fakta blir vel som du skriver, salgstallene. Og der er jeg ikke i tvil om hva jeg tror kommer til å bli utfallet.
Så får folk sitt syn på begrensninger og muligheter være med til å la de gjøre sitt valg.
Ja, blir spennende å se uansett. Heier på Tesla jeg :)

jlan

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 13. april 2021, klokken 10:50
En trang skiluke kan være vanskelig å presse inn 3-4 snowboard på toppen av hverandre, eller en god stabel med 8"x2" på byggmarkedet.
Dette er enkelt. Innebygd skipose hindrer at skiene kommer skliende fremover eller hit og dit. Selvfølgelig er det kjekt å ha tredelt baksete og, men det løser ikke samme tingen. Her er det helt greit å være Ole Brumm, ja takk begge deler.
Det er veldig lite bilder av biler med ski i skilukene. Min erfaring er at det fungerer ganske dårlig for 4 par slalåmski i korte biler. Det fungerer egentlig bare greit hvis bagasjerommet er så langt at bare bakparten av skiene frem til bindingene kan stikke gjennom. Ved tredelt sete bør jo skiene sikres, men det er ganske enkelt å gjøre ved å feste en stropp rundt hengslene for den nedlagte ryggen, eller  i de indre isofix festene. Det som kan være mer utfordrende er å få tettet resten av åpningen. Det ligger jo typisk 4 par slalåmstøvler bak der også i en slik situasjon.

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

z4rd

Jepp, det har du rett i. Heldigvis har man i TMY en frunk, samt et stort rom under gulvet i bagasjerommet som til sammen lett sluker 4 par slalomstøvler + annet snacks :)
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Øyvind.h

Hvor lange pleier integrerte skiposer å være? Er de lange nok til langrennsski på 208 som når helt frem mellom forsetene? Nedfellbart midtsete har fungert bra dette året synes jeg. Bittelitt tight mellom barnesete og nedfelt sete, men ikke noe problem egentlig.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

hemi

Det virker ikke som om noen som lager skiposer tror at folk er over 160 høye

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA