Spekulering - når kommer den første kundebilen?

Startet av Superelbilen, lørdag 16. mars 2019, klokken 14:15

« forrige - neste »

Obba

Sitat fra: turfsurf på mandag 12. april 2021, klokken 14:56
På I-Pacen kan jeg ihht Jaguar lade den til 100% hver dag. Tesla anbefaler 90%. Da er daglig rekkevidde opplevd ihht det. Skal jeg utnytte rekkevidden til Teslaen må jeg da planlegge med det så jeg får timet lading til 100%. Sier ikke at jeg ikke ville hatt muligheten til de siste 10%, men det blir ikke riktig å sammenligne WLTP til Tesla med WLTP til andre produsenter. Forskjellen oppleves mindre enn den er.
Det argumentet kjøper jeg ikke helt. Hvem har bruk for 40-50 mil rekkevidde daglig?
Det er på langtur man trenger rekkevidden og da er det bare ett trykk i appen for å lade til 100%.
Jeg har aldri tenkt på det som særlig brysomt.

Obba

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 12. april 2021, klokken 16:19
Sitat fra: kodax på mandag 12. april 2021, klokken 15:27
Når det gjelder OTA, hvor mange nyttige, nye funksjoner har du fått der? Opplever mere at Tesla bruker det som en mulighet til å gradvis etterlevere funksjonalitet som skulle vært der fra bilen var ny. ...
Enig i at det er mange ting de andre bilene har som folk kan synes at er en fordel som Tesla ikke har, men jeg vil påstå at det er kommet mange OTA-ting som er nyttige uten at de burde vært forventet vært der fra starten av.

Ja, det er og mange små irritasjonsmomenter de fikser opp i....små justeringer som gjør brukerfølelsen bedre...etter innspill fra kunder. Mange av funksjonene, som ikke bare er små-forbedringer, er funksjoner du ikke fant på noen annen bil...som et sykt bra navigasjons-anbefaltladerute, som Youtube (som en kan se mens en lader), Spotify osv osv....ikke skulle de ha penger for det heller.utenom nettbruk etter en viss tid. Det samme med lading...det var ingen de har lovet at de skulle flekke opp en haug superladere i Trysil.....mens Mer senest i dag sier at "Nei, Trysil skal de ikke ha ladere....det skal være kommersielt forsvarlig"....og Mer er et semi-offentlig firma... var veldig interessant å høre hvor konservativ Mer hørtes ut...."Nei, vannkjølte ladeledninger var ikke nødvendig, for det var ikke nødvendig å lade så fort", sa Mer-sjefen, mens NAF ristet på hodet... Mer sa og at ladere ikke blir så viktig fremover pga store batterier....wow....

...og hva dette har med OTA? Jo, det er at Tesla ofte gir ting mer enn det du forventer....som en påskehare....plutselig kommer de med nye funksjoner som en eller annen smarting har kommet på...uten at det koster ekstra....som tilgjengeligheten på Superladere i byene....
Ja, og dashboardkamera/ sentry mode dukket også plutselig opp som OTA og var ikke noe jeg ble forespeilet når jeg kjøpte bilen.
OTA er klar fordel Tesla etter min mening.

z4rd

Tror ikke infotainment er så viktig som du vil ha det til. Kona setter på DAB radio og er fornøyd med det stort sett. Skal hun navigere går det like fint med Jaguaren som med Teslaen.

Når det gjelder OTA, hvor mange nyttige, nye funksjoner har du fått der? Opplever mere at Tesla bruker det som en mulighet til å gradvis etterlevere funksjonalitet som skulle vært der fra bilen var ny. AP2 biler ble solgt med fungerende regnsensor, autodimming og AP fra slutten av 2016 og har bare delvis funksjonalitet enda.

...

Når det gjelder totalpakke så har jo TMY mangler også. F.eks Matrix LED, (AR) HUD, CarPlay / AA (mitigert av bedre infotainment, men allikevel ett savn), flere setevalg (bl.a sittepute forlenger, ventilasjon), utsvingbart hengerfeste, skiluke, sensorstyrt bakluke m.m.

For å begynne med det siste først: Greit nok, TMY mangler noen ting, som du nevner... men TMY har tredelt baksete, så du har i praksis "skiluke" der også.

Tesla har betydelig smoothere navi enn Jag, spesielt med beregning av ankomsttid, samt ifm lengre turer og planlegging av ladestopp. Det tror jeg du er enig i også :) Jeg kan med andre ord fint sende kona og ungene på langtur med Tesla og hun klarer seg fint uten å ha femten apper og RFID-brikker, samt planlegging her og der. Det siste er satt på spissen, men er et vesentlig poeng mellom den ene siden hvor det ikke er behov for noe som hest hjelpemidler, mens på den andre siden må man ofte gjøre en innsats når man skal lengre enn 1 stk forhåndsplanlagt ladestopp.

Jeg kjøpte min første Tesla sommeren 2017. Det var IKKE lovet regnsensor på den bilen, og heller ikke på modellen jeg prøvekjørte før bestilling, som hadde vanlig AP2. Jeg var heldig og fikk en AP2.5-bil med andre HW-oppgradering også. Så regnsensor er noe jeg faktisk fikk OTA noen uker etter levering, uten at dette var lovet ved bestilling. Det kan jeg garantere deg.

Jeg fikk også dashcam helt ut av det blå, og Sentry Mode kom i tillegg til andre biler... Veldig nyttige funksjoner vil jeg si, og meg bekjent er det ingen andre biler som har dette integrert i infotainmentsystemet. Med TM3 har jeg fått stabil og bra voice commands som jeg daglig utnytter. Selv om det ikke er direkte OTA, så har jeg også fått mange nye destinasjoner jeg kan superlade på, men på OTA-siden så har andre typer ladestasjoner dukket opp i navien :)

Nå har jeg kun nevnt konkrete funksjoner jeg utnytter - men samtidig har det vært bug fixes og litt bedre AP, samt spill og moro.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

daktari

Sitat fra: z4rd på mandag 12. april 2021, klokken 17:28

Jeg kjøpte min første Tesla sommeren 2017. Det var IKKE lovet regnsensor på den bilen, og heller ikke på modellen jeg prøvekjørte før bestilling, som hadde vanlig AP2. Jeg var heldig og fikk en AP2.5-bil med andre HW-oppgradering også. Så regnsensor er noe jeg faktisk fikk OTA noen uker etter levering, uten at dette var lovet ved bestilling. Det kan jeg garantere deg.

Men jeg bestilte okt 2016, og da var både fjernlysassistent og viskerassistent på lista over standard. Samt EAP og FSD som jeg bestilte. Mars 2017 så var eneste tilgjengelige en enkel AP som tillot maks 80 km/t på motorvei, men kjørte i pingpong. Først våren 2018 kom vel fjernlysassistentetn, og høsten 2017 viskerne. Autopliotwn funka ikke skikkelig før våren 2018 den heller. Det var vel da filskifte kom og. Men ikke den solgte Navigate on autopilot. De tilpasset salgsmaterialet når de så de ble forsinket.

Fikk mcu-1 biler sentrymode?
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

z4rd

MCU1 med AP2.5 fikk Sentry og Dashcam via OTA (som min TMX X75D fra 2017), men ikke mulighet for Viewer i bilen.

Ref. Auto Wipers, mulig de endret i standard specs i den perioden. Jeg vet i alle fall at dette ikke var lovet ved min bestilling, juni 2017, og demobilene hadde heller ikke dette som option, men det kom som du sa ila høsten 2017, via OTA.

Jeg bestilte også med EAP og fikk bil levert med dette.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

turfsurf

Sitat fra: Obba på mandag 12. april 2021, klokken 17:18
Det argumentet kjøper jeg ikke helt. Hvem har bruk for 40-50 mil rekkevidde daglig?
Det er på langtur man trenger rekkevidden og da er det bare ett trykk i appen for å lade til 100%.
Er ikke snakk om at det brukes til daglig. Mere om hva som er tilgjengelig ved daglig innstilling. Selv liker jeg å lade batteriet daglig til ca 70% av maks cellespenning. Det blir da 70% av wltp på Tesla, og litt under 80% av WLTP på Jaguar. Altså er wltp imo litt juks hos Tesla.

I tillegg så liker jeg ikke å ha batteriet stående på 100% cellespenning over tid, så da må man time det så bilen blir akkurat ferdig før man drar.

Jeg har kjørt ca 170000km i Tesla, og jeg oppleverer det ihvertfall som hassle, og det ender sjelden opp med at turen starter med 100%, selv om det hadde vært kjekt.

Jeg setter pris på at Tesla lar meg bestemme selv, men det viser jo at de ikke er så langt foran på rekkevidde som mange vil ha det til. Heller bak.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

OTA er litt av begge deler i Tesla. Funksjonen er i seg selv ypperlig, de kommer (etterhvert) og laster seg fint inn.

Det er dog både positive og negative ting med dette. Sentry mode var f.eks en stor positiv overraskelse. Siste oppdatering nå til jul ville jeg helst ha vært uten. Endret layout gir mindre av info jeg trenger og ryggekamera er nå blitt MYE mindre areal.

Så nå krysser jeg fingrene og håper V11 retter opp, blemmene fra V10

daktari

Husker også OTA oppdateringen høsten 17 som disablet parksensorene foran i 6-9 måneder før de fikset det igjen. Men jeg er fan av OTAer, når fåralle MEBene det EQene, volvo, Jaguar, BMW osv. Bare gamle etron som ikke har ota samt de gamle småbilene.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

z4rd

Eh, disablet parksensorer så lenge? Det gjaldt ikke min bil TMX iaff :) Var det en AP2.0 greie eller? Dette gjaldt iaff ikke alle modeller. Men det skal sies at den høsten 2017/våren 2018 var det mye greier med SW, pga nyere HW ute osv.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

turfsurf

Sitat fra: z4rd på mandag 12. april 2021, klokken 17:28
For å begynne med det siste først: Greit nok, TMY mangler noen ting, som du nevner... men TMY har tredelt baksete, så du har i praksis "skiluke" der også.

Tesla har betydelig smoothere navi enn Jag, spesielt med beregning av ankomsttid, samt ifm lengre turer og planlegging av ladestopp. Det tror jeg du er enig i også :) Jeg kan med andre ord fint sende kona og ungene på langtur med Tesla og hun klarer seg fint uten å ha femten apper og RFID-brikker, samt planlegging her og der. Det siste er satt på spissen, men er et vesentlig poeng mellom den ene siden hvor det ikke er behov for noe som hest hjelpemidler, mens på den andre siden må man ofte gjøre en innsats når man skal lengre enn 1 stk forhåndsplanlagt ladestopp.

Jeg fikk også dashcam helt ut av det blå, og Sentry Mode kom i tillegg til andre biler... Veldig nyttige funksjoner vil jeg si, og meg bekjent er det ingen andre biler som har dette integrert i infotainmentsystemet. Med TM3 har jeg fått stabil og bra voice commands som jeg daglig utnytter. Selv om det ikke er direkte OTA, så har jeg også fått mange nye destinasjoner jeg kan superlade på, men på OTA-siden så har andre typer ladestasjoner dukket opp i navien :)
Tredelt baksete er ikke det samme som skiluke med skipose dessverre. Er selvfølgelig bedre enn 40/60 deling.

Og ja, Tesla er overlegne på å planlegge ladestopp (mere som en funksjon av SuC nettverket), selv om jeg stort sett aldri har fulgt forslagene dens. Og ikke en gang noe så basic som valg av alternative ruter har den. Ellers er jo Waze på CarPlay overlegen, eller en av de andre millioner alternativene.

Ca det første halvåret fra AP2 ble lansert (høsten 2016) var det lovet stort sett samme funksjonalitet som på AP1 (dvs regnsensor, auto-dimming og autopilot) + Enhanced AP og FSD. Autopiloten var vel sånn ca på nivå med AP1 vårparten 2018. Dvs nesten 2 år i etterkant. Regnsensor er ikke der enda. Det er da nå 5 år. Autodimming er vel heller ikke like bra. Og ja, glemte skiltgjennkjenning. Det har det jo heller ikke fått orden på. Snart 5 år det.

Sentry mode og dash-cam ja. Skal få for de :) Ellers har de med OTA breaket temperaturstyring flere ganger. Autopilot har innimellom blitt opplevd som like mange steg tilbake som fremover. Tror fremdeles det er 50 sone (egentlig 80) ut av hortenstunnellen, som ikke har endret seg de siste 10 åra (minst). MCU1 ble jo så treg til slutt at den var nær ubrukelig. Ble vel fikset etter hvert det og. Spotify ja, hakket og skurret  som bare det. DAB radio gikk fra å ha fungerende bildestøtte til ingenting. Men er ikke kjedelig med Tesla da. Vil bare få frem at det er mange som heller vil ha en bil som virker stabilt og likt, i stedet for å komme ut til en bil hvor plutselig temperaturstyringen har sluttet å virke, men man har fått ett nytt arkadespill.

For folk som synes testing og ny teknologi er interessant har nok TMY fremdeles en fordel, men for mange andre er den nok tatt igjen.

Og nå har jeg med vilje latt være å dra frem QA, satser på at den blir bra i Tyskland.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: z4rd på mandag 12. april 2021, klokken 18:31
Jeg bestilte også med EAP og fikk bil levert med dette.
Men den funket ikke noe særlig før April 2018.

z4rd

Du har tydeligvis litt problemer med Tesla :) Uklart om det er bilene du har hatt eller noe annet. Ha en fin kveld  :+1:

Blir litt komisk:
SitatOg ja, Tesla er overlegne på å planlegge ladestopp (mere som en funksjon av SuC nettverket), selv om jeg stort sett aldri har fulgt forslagene dens.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Vaduz

Sitat fra: turfsurf på mandag 12. april 2021, klokken 19:04
Sitat fra: Obba på mandag 12. april 2021, klokken 17:18
Er ikke snakk om at det brukes til daglig. Mere om hva som er tilgjengelig ved daglig innstilling. Selv liker jeg å lade batteriet daglig til ca 70% av maks cellespenning. Det blir da 70% av wltp på Tesla, og litt under 80% av WLTP på Jaguar. Altså er wltp imo litt juks hos Tesla.

I tillegg så liker jeg ikke å ha batteriet stående på 100% cellespenning over tid, så da må man time det så bilen blir akkurat ferdig før man drar.

Jeg har kjørt ca 170000km i Tesla, og jeg oppleverer det ihvertfall som hassle, og det ender sjelden opp med at turen starter med 100%, selv om det hadde vært kjekt.

Jeg setter pris på at Tesla lar meg bestemme selv, men det viser jo at de ikke er så langt foran på rekkevidde som mange vil ha det til. Heller bak.

Alltid merkelig når folk trekker frem det å ikke ha tilgang på hele batteriet de har betalt dyrt for som en fordel:p
Lavt forbruk er viktigere enn å kunne putte store batteri i bilene.

turfsurf

Sitat fra: Vaduz på mandag 12. april 2021, klokken 20:38
Alltid merkelig når folk trekker frem det å ikke ha tilgang på hele batteriet de har betalt dyrt for som en fordel:p
Lavt forbruk er viktigere enn å kunne putte store batteri i bilene.
Hvis du tar deg tid til å lese det jeg skriver, så setter jeg pris på å kunne utnytte hele batteriet når jeg trenger deg.

Men når diskusjonen handler om WLTP og praktisk rekkevidde så mener jeg det blir litt upresist å sammenligne 100% på en Tesla og 100% på stort sett hvilket som helst annet merke.

Og når det gjelder lavt forbruk vs stort batteri, så er ikke det så rett frem som du vil ha det til heller. F.eks vil en bil som har lavt forbruk bli mere påvirket av eksterne faktorer vs en som har større batteri men høyere forbruk. F.eks ved trekk av henger, kjøring i kaldt vær, tung last generelt og taklast.

turfsurf

Sitat fra: z4rd på mandag 12. april 2021, klokken 20:33
Du har tydeligvis litt problemer med Tesla :) Uklart om det er bilene du har hatt eller noe annet. Ha en fin kveld  :+1:
Problemer med Tesla? Ja og nei. Har hatt 4 stykk, og det er en god mulighet for at TMY blir den 5te. Men jeg er ikke blind for at de har svakheter og kan forbedres. Og at de ikke er så langt foran teknologisk som de en gang var. Synes det er greit å presentere en motvekt til de som insisterer på at Tesla er overlegne på ladefart, rekkevidde og stort sett best på alt. Den eneste virkelig store fordelen de har enn så lenge er ladenettverket og integrasjonen med det.

Har ikke noe religiøst forhold til bilmerker generelt, men liker veldig godt Teslas uttalte mål, og liker veldig dårlig svindelen og lobbyvirksomheten den etablerte fossilindustrien har drevet med i årevis. Men det betyr ikke det samme som at Tesla blir unntatt all kritikk.

Sitat fra: z4rd på mandag 12. april 2021, klokken 20:33
Blir litt komisk:
SitatOg ja, Tesla er overlegne på å planlegge ladestopp (mere som en funksjon av SuC nettverket), selv om jeg stort sett aldri har fulgt forslagene dens.
Vet ikke hva du synes er komisk, men på samme hvis som om jeg aldri har fulgt forslagene til ABRP eller elbil appen heller, så legger ikke disse opp etter en kjørestil eller marginer som passer meg. Jeg foretrekker stort sett lengre kjøretrekk og færre stopp når jeg er på tur. Eller som i Teslas tilfelle, der man ikke kan velge alternative ruter. Det er veldig sjelden det eneste som teller er å komme fortest mulig frem.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA